Новини

07 грудня 2021, 19:09

Руслан Стефанчук підписав закон «Про службу військового капеланства»

докладніше
07 грудня 2021, 19:00

Руслан Стефанчук: Спільно з Литвою ми пліч-о-пліч працюємо над тим, щоб наш регіон був регіоном стабільності й безпеки

докладніше
07 грудня 2021, 16:18

Руслан Стефанчук: Парламент і надалі активно працюватиме для забезпечення балансу інтересів громадянина, громад і держави

докладніше
07 грудня 2021, 16:02

У Верховній Раді України відбулися урочисті заходи до Дня місцевого самоврядування (відео)

докладніше
07 грудня 2021, 15:36

Олександр Корнієнко привітав представників місцевого самоврядування

докладніше
07 грудня 2021, 13:25

Привітання Голови Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування Андрія Клочка з нагоди Дня місцевого самоврядування

докладніше
07 грудня 2021, 13:04

Привітання Першого заступника Голови Верховної Ради України Олександра Корнієнка з Днем місцевого самоврядування

докладніше
07 грудня 2021, 10:01

Огляд головних тем «Голосу України» від 7 грудня

докладніше
07 грудня 2021, 08:01

Вітання Голови Верховної Ради України Руслана Стефанчука з Днем місцевого самоврядування!

докладніше
06 грудня 2021, 19:48

Олександр Корнієнко: Оборона, молодь, цифровізація – ключові пріоритети нашої держави

докладніше
06 грудня 2021, 15:44

Руслан Стефанчук: Безпекова ситуація в регіоні вимагає підвищеної уваги та скоординованих дій парламентів України та Литви

докладніше
06 грудня 2021, 15:22

За результатами ХІ сесії Міжпарламентської асамблеї України, Литви та Польщі підписано підсумковий документ

докладніше
06 грудня 2021, 15:14

Комітет з питань молоді і спорту розглянув стан виконання Постанови Верховної Ради України «Про проголошення Дня шахів в Україні»

докладніше
06 грудня 2021, 13:31

Олександр Корнієнко: Робитимемо все, аби захисники України мали достойні зарплати

докладніше

Канал Рада 

3D-тур відкриває Парламент України 

Верховна Рада України у соціальних мережах

twitter  facebook  youtube


Децентралізація влади
21 листопада 2012, 13:43

 Інформаційне управління 

Протягом пленарних засідань 20 листопада 2012 року Верховна Рада України ухвалила 13 законів та 2 постанови. За результатами розгляду пропозицій Президента України прийнято в цілому 2 закони

 

Прийнято з урахуванням пропозицій Президента України закони:

"Про Єдиний державний демографічний реєстр"

Народні депутати погодилися, зокрема, із пропозицією Президента України встановити, що особам, які через свої релігійні переконання відмовляються від внесення інформації до безконтактного електронного носія, що імплантований у відповідний бланк документа, гарантується право на відмову від отримання такого документа або від внесення інформації до безконтактного електронного носія. Таке право реалізується шляхом подання заяви до відповідного центрального органу виконавчої влади про відмову від отримання документа, що містить безконтактний електронний носій, або від внесення інформації до такого носія. У цьому випадку особі у порядку та строки, встановлені Кабінетом Міністрів, видається відповідний документ, що не містить безконтактного електронного носія, чи задовольняється заява про відмову від внесення інформації до такого носія.

Верховна Рада, враховуючи, що передбачена законом можливість продовження строку дії посвідчення особи моряка не відповідає вимогам стандартів Міжнародної організації цивільної авіації (ІСАО), які передбачають, що інформація, відображена в документі, повинна бути аналогічна тій, що внесена до машинозчитувальної зони та безконтактного електронного носія в документі, підтримала також пропозицію, відповідно до якої посвідчення особи моряка видається на п'ять років. У разі закінчення строку дії посвідчення особи моряка воно підлягає обміну в порядку, встановленому для його видачі.

Відповідний законопроект зареєстровано за №10492.

 

"Про внесення змін до Закону України "Про захист персональних даних"

Закон регулює правові відносини, пов’язані із захистом і обробкою персональних даних, і спрямований на захист основоположних прав і свобод людини і громадянина, зокрема, права на невтручання в особисте життя, у зв’язку з обробкою персональних даних.

Закон поширюється на діяльність з обробки персональних даних, яка здійснюється повністю або частково із застосуванням автоматизованих засобів, а також на обробку персональних даних, що містяться у картотеці чи призначені до внесення до картотеки, із застосуванням неавтоматизованих засобів.

Закон не поширюється на діяльність з обробки персональних даних, яка здійснюється фізичною особою виключно для особистих чи побутових потреб.

Положення цього закону не поширюються також на діяльність з обробки персональних даних, яка здійснюється творчим чи літературним працівником, у тому числі журналістом, у професійних цілях, за умови забезпечення балансу між правом на невтручання в особисте життя та правом на самовираження.

Народні депутати врахували всі пропозиції Президента України.

Відповідний законопроект зареєстровано за №10472-1.

 

Прийнято в цілому закони:

"Про внесення змін до деяких законодавчих актів України з питань регулювання містобудівної діяльності"

Законодавчим актом визначено основні засади огляду, обстеження та паспортизації об'єктів будівництва; скорочено строки отримання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки.

Законом, зокрема, передбачено, що строк отримання таких документів не може перевищувати семи робочих днів; збережено право на виконання підготовчих та будівельних робіт у разі зміни замовника чи підрядника відповідних робіт без переоформлення дозволів та інших документів; врегульовано питання щодо прийняття рішення про розроблення, внесено зміни до детальних планів територій за межами населених пунктів, видачі містобудівних умов та обмежень для такого будівництва об'єктів.

Закон усуває розбіжності неоднозначного трактування норм містобудівного законодавства в частині прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, зокрема індивідуальних житлових будинків, збудованих до 05.08.2002;

приведено норми Закону "Про будівельні норми" у відповідність до змін, внесених Законом №4220 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення відповідальності та вдосконалення державного регулювання у сфері містобудівної діяльності";

уточнено повноваження Держархбудінспекції України та її територіальних органів;

уточнено назву Мінрегіону України в актах законодавства тощо.

Відповідні зміни внесено до деяких законодавчих актів України з питань регулювання містобудівної діяльності.

Відповідний законопроект зареєстровано за №11252.

 

"Про внесення змін до Декрету Кабінету Міністрів України "Про державне мито" щодо ставок за проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно

Законом запроваджено державне мито за державну реєстрацію права власності на нерухоме майно, іншого речового права на нерухоме майно, обтяження права на нерухоме майно. При цьому, встановлено такі ставки державного мита: за проведення державної реєстрації права власності на нерухоме майно - 7 неоподаткованих мінімумів доходів громадян, іншого речового права на нерухоме майно, обтяження права на нерухоме майно - 3 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Державне мито, яке справляється за перелічені дії, зараховуватиметься до Державного бюджету України.

Відповідний законопроект зареєстровано за №8296-д.

 

Закон "Про внесення змін до Закону України "Про сільськогосподарську кооперацію"

Закон прийнято у новій редакції.

Документ визначає правові, організаційні, економічні та фінансові особливості утворення і діяльності сільськогосподарських кооперативів.

Закон містить норму, відповідно до якої основними завданнями державної політики з підтримки сільськогосподарських обслуговуючих кооперативів є створення сприятливих умов для їх утворення, становлення і розвитку шляхом формування сприятливої податкової, фінансово-кредитної, інвестиційної політики щодо діяльності сільськогосподарських обслуговуючих кооперативів та їх членів, а також розроблення механізму їх державної підтримки.

Згідно із законодавчим актом:

сільськогосподарська кооперація - це система сільськогосподарських кооперативів, їх об’єднань, утворених з метою задоволення економічних, соціальних та інших потреб членів кооперативів;

сільськогосподарський виробничий кооператив - це сільськогосподарський кооператив, який утворюється шляхом об’єднання фізичних осіб, які є виробниками сільськогосподарської продукції, для провадження спільної виробничої або іншої господарської діяльності на засадах їх обов’язкової трудової участі з метою одержання прибутку;

сільськогосподарський кооператив - це юридична особа, утворена фізичними та/або юридичними особами, які є виробниками сільськогосподарської продукції, що добровільно об’єдналися на основі членства для провадження спільної господарської та іншої діяльності, пов’язаної з виробництвом, переробкою, зберіганням, збутом, продажем продукції рослинництва, тваринництва, лісівництва чи рибництва, постачанням засобів виробництва і матеріально-технічних ресурсів членам, цього кооперативу наданням їм послуг, з метою задоволення економічних, соціальних та інших потреб на засадах самоврядування.

Відповідний законопроект зареєстровано за. №11221.

 

"Про внесення змін до Закону України до Земельного кодексу України" (щодо обігу земель сільськогосподарського призначення)

Законом, зокрема, встановлюється, що до набрання чинності законом про обіг земель сільськогосподарського призначення, але не раніше 1 січня 2016 року, забороняється внесення права на земельну частку (пай) до статутних капіталів господарських товариств.

Документ містить також норму, відповідно до якої до 1 січня 2016 року не допускається:

купівля-продаж земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної та комунальної власності, крім вилучення (викупу) їх для суспільних потреб;

купівля-продаж або іншим способом відчуження земельних ділянок і зміна цільового призначення (використання) земельних ділянок, які перебувають у власності громадян та юридичних осіб для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, земельних ділянок, виділених в натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв) для ведення особистого селянського господарства, а також земельних часток (паїв), крім передачі їх у спадщину, обміну земельної ділянки на іншу земельну ділянку відповідно до закону та вилучення (викупу) земельних ділянок для суспільних потреб.

Відповідний законопроект зареєстровано за №11315.

"Про внесення змін до Закону України "Про державну службу" (щодо набрання чинності)

Документом передбачено, що строк набрання чинності Законом України від 17 листопада 2011 року № 4050-VI "Про державну службу" переноситься з 1 січня 2013 на 1 січня 2014 року.

Відповідний законопроект зареєстровано за № 11401-1.

 

"Про внесення змін до Податкового кодексу України (щодо зміни ставок деяких податків і зборів)

Закон передбачає проведення індексації деяких податків і зборів з урахуванням прогнозного індексу споживчих цін або індексу цін виробників промислової продукції.

За прогнозним індексом споживчих цін (становить 7,9%) проіндексовано окремі ставки акцизного податку, ставки збору за першу реєстрацію транспортного засобу, ставки екологічного податку, ставки податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких не проведено, та ставки збору за користування радіочастотним ресурсом України). За прогнозним індексом цін виробників промислової продукції (становить 9,4 %) проіндексовано ставки плати за користування надрами в цілях, не пов'язаних з видобуванням корисних копалин, ставки збору за спеціальне використання води та ставки збору за спеціальне використання лісових ресурсів.

Документом також врегульовано окремі питання вдосконалення адміністрування податків. Це стосується, зокрема, послаблення податкового тиску на суб’єктів малого бізнесу. З цієї метою зменшено ставки єдиного податку для платників п’ятої групи із 7 до 5%, а для шостої - із 10 до 7 % для шостої групи. Крім того, для фізичних осіб - платників єдиного податку другої групи запроваджується річний звітний період (замість квартального).

Відповідний законопроект, до якого внесено деякі уточнення під час обговорення, зареєстровано за №10687)

 

"Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо державного регулювання та управління у сфері транспорту та дорожнього господарства"

Законодавчим актом уточнено функції та повноваження органів виконавчої влади у відповідних сферах суспільного життя, обов'язки та відповідальність посадових осіб цих органів та суб'єктів господарювання, назви органів виконавчої влади.

Відповідні зміни внесено до низки законодавчих актів України, зокрема: Кодексу України про адміністративні правопорушення, Митного кодексу України, Водного кодексу України, Кодексу торговельного мореплавства України, Повітряного кодексу України, законів "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", "Про дорожній рух", "Про транспорт", "Про залізничний транспорт", "Про функціонування єдиної транспортної системи України в особливий період", "Про перевезення небезпечних вантажів", "Про боротьбу з тероризмом", "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом або фінансування тероризму", "Про міський електричний транспорт", "Про Державну спеціальну службу транспорту", "Про автомобільний транспорт".

Відповідний законопроект зареєстровано за №10458.

 

"Про внесення змін до Закону України "Про електроенергетику" (щодо стимулювання виробництва електроенергії з альтернативних джерел енергії)

Відповідно до закону, "зелений" тариф - це спеціальний тариф, за яким закуповується електрична енергія, вироблена на об'єктах електроенергетики, у тому числі на введених в експлуатацію чергах будівництва електричних станцій (пускових комплексах), з альтернативних джерел енергії (крім доменного та коксівного газів, а з використанням гідроенергії - вироблена лише мікро-, міні- та малими гідроелектростанціями). Він встановлюється Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики, на електричну енергію, вироблену на об'єктах електроенергетики, у тому числі на введених в експлуатацію чергах будівництва електричних станцій (пускових комплексах) з альтернативних джерел енергії (крім доменного та коксівного газів, а з використанням гідроенергії - вироблену лише мікро-, міні- та малими гідроелектростанціями), за умови виконання вимог щодо місцевої складової, передбачених цим законом. Такий тариф визначається для кожного суб'єкта господарювання, який виробляє електричну енергію з альтернативних джерел енергії, за кожним видом альтернативної енергії та для кожного об'єкта електроенергетики (або для кожної черги будівництва електростанції (пускового комплексу).

Згідно із законом, "зелений" тариф встановлюється для суб'єктів господарювання які виробляють електричну енергію:

з енергії вітру, - на рівні роздрібного тарифу для споживачів другого класу напруги на січень 2009 року, помноженого на коефіцієнт "зеленого" тарифу для електроенергії, виробленої з енергії вітру;

з біомаси, - на рівні роздрібного тарифу для споживачів другого класу напруги на січень 2009 року, помноженого на коефіцієнт "зеленого" тарифу для електроенергії, виробленої з біомаси. У цьому законі біомасою називається невикопна біологічно відновлювана речовина органічного походження у вигляді відходів лісового та сільського господарства (рослинництва і тваринництва), рибного господарства та технологічно пов'язаних з ними галузей промисловості, що зазнає біологічного розкладу, а також складова промислових або побутових відходів, що здатна до біологічного розкладу;

з біогазу, - на рівні роздрібного тарифу для споживачів другого класу напруги на січень 2009 року, помноженого на коефіцієнт "зеленого" тарифу для електроенергії, виробленої з біогазу. У цьому Законі біогазом є газ, що утворюється з біомаси.

з енергії сонячного випромінювання, - на рівні роздрібного тарифу для споживачів другого класу напруги на січень 2009 року, визначеного із застосуванням тарифного коефіцієнта, що застосовується для пікового періоду часу (для тризонної тарифної класифікації), помноженого на коефіцієнт "зеленого" тарифу для електроенергії, виробленої з енергії сонячного випромінювання, а також які експлуатують мікро-, міні- або малі гідроелектростанції, - на рівні роздрібного тарифу для споживачів другого класу напруги на січень 2009 року, визначеного із застосуванням тарифного коефіцієнта, що застосовується для пікового періоду часу (для тризонної тарифної класифікації), помноженого на коефіцієнт "зеленого" тарифу для електроенергії, виробленої відповідно мікро-, міні- або малими гідроелектростанціями.

Законом передбачено, що "зелений" тариф для приватних домогосподарств, які виробляють електричну енергію з енергії сонячного випромінювання, встановлюється на рівні роздрібного тарифу для споживачів другого класу напруги на січень 2009 року, визначеного із застосуванням тарифного коефіцієнта, що застосовується для пікового періоду часу (для тризонної тарифної класифікації), помноженого на коефіцієнт "зеленого" тарифу для електроенергії, виробленої з енергії сонячного випромінювання для приватних домогосподарств.

Відповідний законопроект зареєстровано за №10183.

 

"Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо зайнятості інвалідів"

Зокрема, законом внесено зміни до статті 188? Кодексу України про адміністративні правопорушення, згідно з якими невиконання посадовою особою, яка користується правом приймати на роботу і звільняти з роботи, фізичною особою, яка використовує найману працю, нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів, ухилення від реєстрації або несвоєчасна реєстрація у відділені Фонду соціального захисту інвалідів, неподання або несвоєчасне подання до відділення Фонду соціального захисту інвалідів звіту про зайнятість та працевлаштування інвалідів - тягнуть за собою накладення штрафу від п’ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Також законом внесено зміни до Закону "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні", згідно з якими, зокрема, інвалід реалізує своє право на працю шляхом безпосереднього звернення до підприємств, установ, організацій, фізичних осіб, які використовують найману працю, чи за сприяння територіального органу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сферах зайнятості населення та трудової міграції, або самостійно забезпечуючи себе роботою.

Підбір робочого місця (у тому числі шляхом розумного пристосування існуючого або створення нового робочого місця) здійснюється переважно підприємством, установою, організацією, фізичною особою, яка використовує найману працю, де (в якої) настала інвалідність, з урахуванням наявних у інваліда професійних навичок і знань, а також індивідуальної програми реабілітації.

Підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов'язані виділяти, створювати та розумно пристосовувати робочі місця для працевлаштування інвалідів, у тому числі спеціальні робочі місця, працевлаштовувати інвалідів на вакантні або створені та розумно пристосовані робочі місця для працевлаштування інвалідів, у тому числі на спеціальні робочі місця, створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації, забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені законодавством, звітувати відділенням Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування інвалідів, а в разі невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів сплачувати відділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції.

Інваліди можуть залучатися до оплачуваних громадських робіт за їх згодою.

Також законодавчим актом внесено зміни до законів "Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування", "Про реабілітацію інвалідів в Україні", "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування".

Відповідний законопроект зареєстровано за №9438.

 

"Про формування та розміщення державного замовлення на підготовку фахівців, наукових, науково-педагогічних та робітничих кадрів, підвищення кваліфікації та перепідготовку кадрів"

Закон регулює особливості відносин, що виникають у зв’язку з формуванням і розміщенням державного замовлення на підготовку фахівців, наукових, науково-педагогічних та робітничих кадрів, підвищення кваліфікації та перепідготовку кадрів.

Згідно із законом, державне замовлення формується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері державного замовлення, за поданням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері освіти, та інших державних замовників з урахуванням середньострокового прогнозу потреби у фахівцях та робітничих кадрах на ринку праці та обсягів видатків Державного бюджету України на зазначені цілі.

Законом також встановлено, що координація діяльності державних замовників щодо розміщення та виконання державного замовлення здійснюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері державного замовлення.

Зокрема, згідно із законодавчим актом, середньостроковий прогноз потреби у фахівцях та робітничих кадрах на ринку праці складається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері державного замовлення, на підставі даних, наданих центральним органом виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері статистики, з урахуванням пропозицій інших центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, Національної академії наук, галузевих національних академій наук, інших бюджетних установ, спільним представницьким органом всеукраїнських профспілок та профспілкових об’єднань, а також спільним представницьким органом сторони роботодавців на національному рівні.

Відповідний законопроект зареєстровано за №10720.

 

"Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення управління професійно-технічною освітою"

Законодавчим актом внесено зміни до законів "Про місцеве самоврядування в Україні" та "Про професійно-технічну освіту".

Зокрема, згідно із змінами, спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади у сфері професійно-технічної освіти може тимчасово передавати Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським державним адміністраціям свої окремі повноваження з управління професійно-технічними навчальними закладами державної форми власності.

Також, відповідно до закону, міністерства та інші центральні органи виконавчої влади, яким підпорядковані професійно-технічні навчальні заклади, за погодженням із спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері професійно-технічної освіти можуть тимчасово передавати Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським державним адміністраціям свої окремі повноваження з управління професійно-технічними навчальними закладами державної форми власності.

Відповідний законопроект зареєстровано за №9687.

 

"Про внесення змін до статті 2 Закону України "Про здійснення державних закупівель" (щодо закупівель робіт, пов’язаних із діяльністю Національного банку України)”

Законодавчим актом встановлено не поширювати дію Закону "Про здійснення державних закупівель" на випадки закупівель робіт, які пов’язані з розробленням дизайну, виготовленням захищеного паперу, банкнот, монет і державних нагород України, їх зберіганням, транспортуванням та обліком, а також з операціями Національного банку із забезпечення управління золотовалютними резервами, їх розміщення, купівлі та продажу на вторинному ринку цінних паперів, здійснення валютних інтервенцій шляхом купівлі-продажу валютних цінностей на валютних ринках, а також товари, роботи і послуги, закупівля яких здійснюється замовниками за рахунок кредитів, залучених під державні гарантії для фінансування проектів у сфері сільського господарства в рамках виконання вимог Меморандуму про взаєморозуміння щодо співпраці в реалізації пріоритетних проектів у галузі сільського господарства.

Відповідний законопроект зареєстровано за №11386.

 

"Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" (щодо Гарантійного фонду виконання зобов'язань за складськими документами на зерно)

Закон прийнято із новою назвою: "Про внесення змін до деяких законів України щодо Гарантійного фонду виконання зобов’язань за складськими документами на зерно"

Відповідно до закону, Гарантійний фонд виконання зобов’язань за складськими документами на зерно - це державна спеціалізована непідприємницька установа, яка створена з метою забезпечення та захисту прав і законних інтересів володільців складських документів на зерно у разі неспроможності зернового складу та виконує функції державного управління у сфері гарантування виконання зобов’язань за складськими документами на зерно.

Встановлюється, зокрема, що Гарантійний фонд гарантує кожному володільцю складських документів на зерно відшкодування вартості зерна у разі неспроможності зернового складу - учасника (тимчасового учасника) Гарантійного фонду в розмірі, що не перевищує 90 відсотків вартості зерна, переданого та зберігання такому зерновому складу і неповернутого у зв’язку з неспроможністю, на суму, що залишається невідшкодованою в результаті самостійного відшкодування вартості неповернутого зерна таким зерновим складом, визначеною на підставі оцінки, порядок і спосіб проведення якої встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Документ містить також норму, відповідно до якої для виконання своїх повноважень Гарантійний фонд здійснює перевірки учасників (тимчасових учасників) Гарантійного фонду, у тому числі шляхом залучення фізичних та юридичних осіб, на предмет підтвердження неспроможності зернового складу та своєчасності і повноти сплати внесків, під час яких має право витребовувати та одержувати від юридичних і фізичних осіб інформацію та документи, необхідні для виконання його функцій, у порядку, затвердженому Адміністративною радою Гарантійного фонду.

Відповідний законопроект зареєстровано за №9611.

 

13 законопроектів прийнято за основу.

 

Низку проектів законодавчих документів повернуто на доопрацювання або відхилено.