Новини

10 серпня 2020, 15:20

Комітет з питань правової політики за період роботи першої-третьої сесій Верховної Ради IX скликання провів 32 засідання, на яких розглянув 248 питань

докладніше
10 серпня 2020, 13:30

Голова української делегації у Парламентській асамблеї Організації Чорноморського економічного співробітництва Анна Пуртова взяла участь у 55-у засіданні Генеральної асамблеї ПАЧЕС

докладніше
07 серпня 2020, 11:03

Комітет з питань аграрної та земельної політики протягом третьої сесії підготував ряд законів щодо земельних питань, зокрема, про обіг земель сільськогосподарського призначення

докладніше
07 серпня 2020, 10:05

Огляд головних тем «Голосу України» від 7 серпня

докладніше
07 серпня 2020, 09:15

У «Відомостях Верховної Ради України» опубліковано Закон про вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві

докладніше
06 серпня 2020, 16:57

Комітет з питань економічного розвитку впродовж третьої сесії опрацював і подав на розгляд Верховної Ради України 35 законопроєктів

докладніше
06 серпня 2020, 09:54

Огляд головних тем «Голосу України» від 6 серпня

докладніше
05 серпня 2020, 18:16

Комітет з питань гуманітарної та інформаційної політики протягом другої та третьої сесії підготував пакет законопроєктів щодо державної підтримки сфери культури, креативних індустрій, туризму

докладніше
05 серпня 2020, 09:49

Огляд головних тем «Голосу України» від 5 серпня

докладніше
04 серпня 2020, 15:34

Комітет з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів за період третьої сесії провів 42 засідання, на яких розглянув 420 законопроектів та інших питань

докладніше
03 серпня 2020, 17:31

Завершено навчальний курс з підвищення комунікаційної спроможності комітетів Верховної Ради України

докладніше
03 серпня 2020, 17:30

На засіданні Тимчасової спеціальної комісії з питань захисту прав інвесторів ухвалено рішення щодо подальшого реагування на звернення представників бізнесу

докладніше
03 серпня 2020, 10:42

Комітет з питань молоді і спорту протягом третьої сесії продовжував законодавчу роботу у сфері державної молодіжної політики, національно-патріотичного виховання дітей та молоді, державної політики у сфері фізичної культури і спорту, а також забезпечення парламентського контролю за дотриманням законодавства України

докладніше
03 серпня 2020, 09:34

Проєкт ЄС-ПРООН з парламентської реформи провів тренінг з мистецтва презентації для працівників Апарату Верховної Ради України

докладніше

Канал Рада 

3D-тур відкриває Парламент України 

Верховна Рада України у соціальних мережах

twitter  facebook  youtube


Звіти депутатів
Децентралізація влади
12 червня 2020, 13:10

 Інформаційне управління Апарату Верховної Ради України 

Комітети Верховної Ради розглянули питання функціонування санаторних шкіл та соціального захисту дітей, які навчаються в спеціальних закладах середньої освіти

У четвер, 11 червня, відбулося спільне засідання Комітету з питань освіти, науки та інновацій і Комітету з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів на якому були розглянуті питання щодо повернення дітей, які навчаються в спеціальних закладах загальної середньої освіти, в родини та відсутності соціального супроводу в умовах карантину, а також реформування та подальшого функціонування санаторних шкіл (санаторних шкіл-інтернатів).

У засіданні також взяли участь народні депутати - члени Комітету з питань здоров'я нації, медичної допомоги та медичного страхування, Комітету з питань гуманітарної та інформаційної політики, Комітету з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування, представники центральних органів виконавчої влади, Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, Офісу Уповноваженого Президента України з прав дитини та, у режимі відеоконференції, керівники санаторних шкіл.

Як повідомив головуючий на засіданні голова Комітету з питань освіти, науки та інновацій Сергій Бабак, метою спільного засідання є: «Нарешті вирішити питання щодо забезпечення прав дітей, які навчаються в спеціальних закладах загальної середньої освіти, зокрема, функціонування таких закладів в умовах карантину. Розглянути подальше функціонування санаторних шкіл (санаторних шкіл-інтернатів) в умовах, коли відповідно до частини третьої пункту 8 Прикінцевих та перехідних положень Закону України “Про повну загальну середню освіту”, з 2020 року такі школи припиняють набір учнів до 1-9 класів, а засновники санаторних шкіл протягом одного року з дня набрання чинності Законом мають змінити тип таких закладів освіти на ліцей із обов’язковим збереженням у своєму складі пансіонів, а з 1 вересня 2024 року такі ліцеї будуть забезпечувати здобуття виключно професійної середньої освіти».

За словами голови Комітету, останнім часом ці питання дуже гостро постають і в суспільстві, і обговорюються на засіданнях комітетів.

Сергій Бабак також поінформував, що на розгляд Верховної Ради надійшов проект Закону «Про внесення змін до Закону України "Про повну загальну середню освіту" (щодо недопущення закриття та забезпечення можливості подальшого функціонування санаторних шкіл (санаторних шкіл-інтернатів))» (№3371) і висловив сподівання, що «сьогоднішнє обговорення сприятиме ухваленню зваженого рішення під час обговорення законопроекту на засіданні Комітету з питань освіти, науки та інновацій, який визначено головним з його підготовки».

Народні депутати заслухали інформацію Міністерства соціальної політики України, Міністерства охорони здоров’я України та Міністерства освіти і науки України із зазначених питань.

Так, Міністр соціальної політики України Марина Лазебна повідомила, що, після оголошення карантинних заходів, із інтернатних закладів було повернуто в сім’ї 42700 дітей. За її словами, основною проблемою стало те, що діти поверталися в сім’ї без попередження сім’ї, без перевірки безпечності для дітей та наявності належних умов і коштів для утримання.

Марина Лазебна поінформувала, що Міністерство проводило моніторинг і виявляло факти, коли дітей залишали у сім’ях, де не було навіть засобів для існування і такі діти вилучалися.

«Зараз щодо 90% дітей ми знаємо, куди вони повернуті, що це за сім’ї і що з ними відбувається», - сказала Міністр і навела наступні статистичні дані: «180 дітей були повернуті назад в інтернатні заклади, до медичних закладів було направлено 101 дитину, до будинків дитини системи МОЗ - 10 дітей, до дитячих закладів соціального захисту – 66, до сімей родичів і знайомих – 57, патронатні сім’ї забрали двох дітей».

Марина Лазебна наголосила, що ситуація показала, що система має реформуватися, необхідно більше займатися саме допомогою сім’ям і розвивати соціальну службу.

Член Уряду розповіла про нормативно-правові акти, які напрацьовані Міністерством з метою захисту дітей і підтримки сімей з яких діти потім потрапляють до інтернатних закладів. Вона висловила переконання: «Діти до інтернатних закладів мають потрапляти тільки тоді, коли вичерпані всі заходи допомоги сім’ї». Водночас, Марина Лазебна наголосила на посиленні відповідального батьківства.

Коментуючи ситуацію, що склалася із реформою санаторних шкіл, Міністр соціальної політики завила про «готовність працювати щоб відшліфувати закони і вийти на якісний документ», водночас, зауваживши, що виступає проти радикальних кроків, «оскільки нам не можна схибити, бо це стосується дітей».

За інформацією Марини Лазебної, 92-94% дітей в інтернатах – «батьківські діти», тобто, не є сиротами або позбавленими батьківської опіки. Вона ще раз наголосила на необхідності оцінки сім’ї, її підтримки. Такого ж підходу Міністр дотримується і у питаннях забезпечення дітей, які потребують спеціального навчання – вони не повинні вилучатися із сім’ї, а до створення необхідних умов, в умовах реформи децентралізації, має долучатися місцева влада.

Під час обговорення голова Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів Галина Третьякова зауважила, що, згідно із статистичними даними, 85% мешканців дитячих інтернатних закладів не є дітьми із неблагополучних сімей і не повинні перебувати в інтернатних закладах. На її думку, інтернатна система гальмує розвиток інклюзії. Натомість, за словами народної депутатки, громадам необхідні фахівці з соціальної роботи.

Виконуюча обов'язки Міністра освіти України Любомира Мандзій, виступаючи на спільному засіданні, повідомила: «На початок 2019/2020 навчального року функціонували 516 закладів загальної середньої освіти усіх форм власності, які мали у структурі інтернат, де навчалися 92 477 вихованців. Із завершенням навчального року 2019/2020 в системі освіти продовжують роботу із дотриманням вимог протиепідемічного режиму 192 заклади освіти, забезпечуючи проживання, виховання та розвиток 2482 дітям, які потребують державної допомоги та підтримки, із яких 2440 дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування».

Вона також повідомила, що 42 721 дитина була направлена у сім'ї через зміну режиму роботи інтернатних закладів, введену постановою Кабінету Міністрів у зв’язку із карантинними заходами. Водночас, діти сироти і діти, позбавлені батьківської опіки залишилися в інтернатах.

Любомира Мандзій поінформувала про складнощі, які виникли із організацією дистанційного навчання як для дітей, які залишились в школах-інтернатах, так і тих, які повернулися у сім’ї, що не мають змоги забезпечити для цього належні умови.

Коментуючи ситуацію із трансформацією санаторних шкіл в ліцеї, Міністр наголосила: «Заборонено набирати дітей на навчання у 1-9 класи, однак, переводити дітей із класу в клас до 2024 року можна».

Розповідаючи про діяльність санаторних шкіл, Перша заступниця Міністра охорони здоров’я України Ірина Микичак підкреслила, що це не тільки навчання, а й оздоровлення дітей. Водночас, за її словами, часто у таких закладах перебувають діти, які не потребують лікування.

Так, наприклад, в санаторних школах, що спеціалізуються на захворюванні туберкульозом, здебільшого перебувають діти які мають схильність до цього захворювання, хворих родичів, а не відповідний діагноз, тому, на думку представниці МОЗ, «туберкульоз не актуальний».

Ірина Микичак також вважає, що діти із проблемами з поставою, зором тощо, потребують поточного нагляду, лікування і «в сім’ї їм буде корисніше». Вона підтримала пропозицію про перетворення санаторних шкіл, які мають необхідну матеріальну базу, в реабілітаційні центри із виключно денним перебуванням.

Під час обговорення голова Комітету з питань освіти, науки та інновацій зауважив, що дуже тривале перебування дітей в санаторних школах, свідчить про їх неефективність.

Голова Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів Галина Третьякова також висловилася проти інтернатної форми навчання і за направлення коштів на лікування дітей.

Із співдоповіддю на засіданні виступила голова підкомітету з питань вищої освіти Комітету з питань освіти, науки та інновацій Юлія Гришина, яка зауважила, що у суспільстві викликало обурення рішення направити понад 42 тисячі дітей у сім’ї без перевірки безпечності перебування та наявності умов. «Ми маємо бути впевнені, що наші діти захищені», - наголосила вона.

Комітети також заслухали директорів санаторних шкіл із різною спеціалізацією. Вони підкреслювали: «Ми не лікувальні заклади. Наше завдання – якісна освіта і призупинення розвитку хвороби та збереження здоров’я». Виступаючи поділилися проблемами, які виникли в ході реорганізації та задали питання представникам виконавчої влади.

Представник Уповноваженого з дотримання прав дитини та сім’ї Аксана Філіпішина зупинилася на необхідності реформування системи потрапляння дітей в інтернатні заклади, а також посиленні соціальної служби в регіонах.

Підтримуючи загалом ідею деінституалізації, вона висловила застереження щодо реорганізації санаторно-інтернатних закладів, оскільки вони мають базу, наприклад, басейни, яку не зможуть забезпечити дітям на місцях.

В ході обговорення народні депутати також наголошували на необхідності реформування, а не розформування санаторних шкіл, які мають необхідне оснащення і фахівців.

Зверталась увага на неготовність звичайних шкіл забезпечити необхідні умови для дітей із особливими потребами.

Народні депутати висловлювались за пріоритетність захисту позиції дитини і на підтримку ідеї сфокусувати допомогу на сім’ях. Водночас, вони зауважили, що більшість обговорених на засіданні проблем можна вирішити шляхом комунікації міністерств між собою і керівниками на місцях.

Підбиваючи підсумки засідання, Сергій Бабак підкреслив: «Ситуація не проста. Нам все одно необхідно робити трансформацію системи. Питання - як це зробити? Тому наша задача почути всіх стейкхолдерів щоб прийняти зважене рішення».

Комітет з питань освіти, науки та інновацій прийняв рішення за підсумками засідання прийняв рішення взяти до відома інформацію представників Міністерства здоров’я України, Міністерства освіти і науки України, Міністерства соціальної політики України із зазначених питань, а також рекомендувати профільним міністерствам посилити комунікацію зі спеціалізованими закладами загальної середньої освіти та дати останнім роз’яснення щодо механізмів їх трансформації відповідно до законодавства.