Новини

24 січня 2020, 17:30

Комітет з питань економічного розвитку за період другої сесії дев’ятого скликання підготував 15 законопроєктів, які були прийняті Верховною Радою в цілому

докладніше
24 січня 2020, 17:00

Про звернення громадян до Верховної Ради України та органів місцевого самоврядування у 2019 році

докладніше
24 січня 2020, 15:00

Інформація Комітету з питань транспорту та інфраструктури

докладніше
24 січня 2020, 12:00

Привітання Голови Верховної Ради України Дмитра Разумкова із Днем зовнішньої розвідки України

докладніше
24 січня 2020, 10:10

Комітет з питань аграрної та земельної політики за період роботи другої сесії Верховної Ради України дев’ятого скликання розглянув 70 питань

докладніше
23 січня 2020, 17:43

Розвиток освіти має бути одним із пріоритетів для влади, - Дмитро Разумков

докладніше
23 січня 2020, 17:13

Про початок прийому пропозицій депутатських фракцій (депутатських груп) щодо кандидатів на посаду судді Конституційного Суду України

докладніше
23 січня 2020, 15:02

Засідання круглого столу на тему: «Національний природний парк «Голосіївський»: реалії сьогодення та перспективи розвитку» проведено у Верховній Раді

докладніше
23 січня 2020, 14:24

В Україні має бути більше національних виробників, здатних залучати інвестиції, - Дмитро Разумков

докладніше
23 січня 2020, 12:03

У Криму майорітиме український прапор, - Дмитро Разумков

докладніше
23 січня 2020, 10:52

Комітет національної безпеки, оборони та розвідки протягом другої сесії розглянув 124 питання

докладніше
23 січня 2020, 09:10

У четвер, 23 січня Голова Верховної Ради України Д.Разумков перебуває з робочою поїздкою у Одеській області

докладніше
22 січня 2020, 18:19

Розвиток суднобудування потребує потужної законодавчої та економічної бази, - Дмитро Разумков

докладніше
22 січня 2020, 18:05

Комітет з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів провів круглий стіл на тему: "Належне та ефективне державне регулювання трьох колон пенсійного забезпечення громадян України 2020"

докладніше

Канал Рада 

3D-тур відкриває Парламент України 

Верховна Рада України у соціальних мережах

twitter  facebook  youtube


Звіти депутатів
Конкурсна комісія з добору кандидатів на посади членів НКРЕКП Портал відкритих даних
Децентралізація влади
09 грудня 2019, 17:04

 Інформаційне управління Апарату Верховної Ради України 

Відбулася зустріч керівництва Верховної Ради та комітетів з делегацією Вестмінстерської фундації за демократію на тему: «Парламентський контроль: нагляд за реалізацією законодавства»

Відкриваючи зустріч, заступник керівника Апарату - керівник Головного юридичного управління Апарату Верховної Ради України Михайло Теплюк наголосив на важливості обговорюваної теми, оскільки «прийняття законів не є самоціллю Парламенту. Його завдання полягає в тому, щоб ухвалити адекватне рішення, адекватний закон, як найвищу форму державного управлінського рішення, і, з часом, маючи певні сподівання, плани і надії на те, що прийнятий закон дасть результат, через певний період перевірити – наскільки парламентські сподівання увінчались успіхом, чи в реалізації закону є проблеми».

За його словами, протягом 28 років Незалежності України питання реалізації законів не було поза увагою. Так, є цілий ряд законодавчих актів і, перш за все, Конституція України, де прописані контрольні функції Парламенту і його органів, у тому числі в частині реалізації законів. Водночас, за його словами, ця робота не має системного характеру.

Михайло Теплюк висловив вдячність Вестмінстерській фундації за демократію (ВФД) за допомогу в налагодженні системи так званого постзаконодавчого контролю за реалізацією законів, прийнятих Парламентом України.

Заступник Керівника Апарату нагадав, що тиждень тому Перший заступник Голови Верховної Ради України Руслан Стефанчук заявив, що бере зобов’язання до кожного законопроекту, який по-новому має регулювати ті чи інші відносини, вносити пропозицію до прикінцевих положень, що Уряд має звітувати через певний період про стан реалізації цього закону. «Це надзвичайно важливий крок, який, я сподіваюсь, буде реалізований на практиці», - сказав він.

Представник в Україні Вестмінстерської фундації за демократію Галина Шевчук поінформувала про діяльність Фундації.

Зокрема, за її словами, сьогоднішня зустріч відбувається в рамках Програми інклюзивної та відповідальної політики в Україні, яка реалізовується Вестмінстерською фундацією за демократію (ВФД) з листопада 2018 року за фінансової підтримки Міністерства закордонних справ і у справах Співдружності націй Великої Британії (FCO), Міністерства міжнародного розвитку Великої Британії (DFID).

Галина Шевчук зауважила високий учасників рівень сьогоднішньої зустрічі і висловила сподівання на подальшу плідну співпрацю.

Про глобальні тенденції та вплив парламентського законодавчого нагляду учасників зустрічі поінформував старший радник з питань управління Вестмінстерської фундації за демократію Франклін де Врізе.

За його словами, все більше парламентів переймаються питаннями оцінки ефективності застосування законодавства і розповів про основні параметри такої оцінки.

Представник Фундації розповів про досвід Великобританії і Німеччини, які давно запровадили оцінку ефективності законодавства.

Так, в обох країнах така оцінка базується на взаємодії парламенту з урядом, який надає інформацію, як правило, через 3-5 років після того, як впроваджується законодавство.

Як приклад запровадження оцінки ефективності застосування законодавства в молодих парламентах Франклін де Врізе навів ситуацію у Молдові, де відповідна оцінка проводиться всього два роки, однак вже довела свою ефективність.

Він наголосив: «Оцінка ефективності законодавства – це не розкіш, не доступна молодим парламентам. У кожного свої шляхи. Питання не в тому, «чи проводити оцінку?», а «як?»».

Експерт поінформував про основні принципи проведення оцінки ефективності застосування законодавства, серед яких, зокрема: законодавче зобов’язання міністерств проводити таку оцінку через певний період після набуття чинності законом; проведення оцінки навіть за відсутності зобов’язання; аналіз вторинного законодавства на відповідність первинному і загальній меті закону; оцінка впливу на певні групи, наприклад, гендерні; не проводити повторні дебати, а давати оцінку впливу закону; залучати до обговорення громадськість; оптимальний термін проведення оцінки 3-5 років з моменту набуття чинності законом.

Про дворічний досвід впровадження оцінки ефективності застосування законодавства в Грузії розповів Заступник спікера Парламенту Грузії Кахабер Кутчава.

За його словами, Комітет з охорони навколишнього середовища і природних ресурсів Парламенту Грузії, який він раніше очолював, провів дослідження причин забруднення повітря у великих містах. За результатами широкого і відкритого дослідження було прийнято рішення про скасування мита на ввезення електродвигунів та ряд пільг для електротранспорту. Через два роки Комітет провів дослідження ефективності внесених змін до законодавства. З’ясувалось, що кількість ввезення електротранспорту в країну зросла у 40 разів. Однак, виникла інша проблема – збільшення кількості електросміття. І зараз цю проблему треба вирішувати.

Кахабер Кутчава сказав, що із врахуванням міжнародного та власного практичного досвіду було створено законопроект, яким внесені зміни до Регламенту в плані посилення наглядової функції Парламенту, розроблено дорожню карту оцінки.

Віцеспікер особливо наголосив на важливості ретельної розробки технічного завдання оцінки ефективності застосування закону, чіткості формулювання запитань, встановлення термінів надання інформації, взаємодії з усіма можливими джерелами інформації, написання звітів за підсумками оцінки простою мовою, щоб міг долучитися будь-який громадянин.

Кахабер Кутчава і Франклін де Врізе відповіли на запитання присутніх на зустрічі керівників комітетів Верховної Ради та заступника керівника Апарату.

Заступник керівника Головного юридичного управління Апарату Верховної Ради України Світлана Мішура презентувала основні положення Концепції оцінки ефективності застосування законодавства та роботи Апарату Верховної Ради України із її забезпечення, розробленої на замовлення ВФД старшим експертом у питаннях ефективності застосування законодавства доктором Віктором Кімієнті.

Аналізуючи нинішню ситуацію у Верховній Раді України, Світлана Мішура зауважила, що традиційно Парламент сприймається як орган, що творить закони. На жаль, не проводиться, або проводиться формально, попередня оцінка питань, які намагаються вирішити шляхом ухвалення законів. Така ситуація призводить до внесення великої кількості поправок у закони.

«Не приділяється належна увага і аналізу впроваджених законів, немає формалізованих правил проведення такої оцінки», - сказала вона додавши, що маємо закони, які не діють і які мають іншу дію, ніж та, яка була закладена при їх створенні.

Зараз аналіз ефективності застосування законодавства проводять комітети Верховної Ради, однак, в обмеженій формі, оскільки наглядова функція прописана лише в законі про комітети, а Регламентом процедура практично не передбачена, сказала представник Апарату.

Світлана Мішура розповіла, що запропонована Концепція розглядає оцінку ефективності застосування законодавства як «комплексний процес, що охоплює низку методологічних етапів, які можна згрупувати у три основні фази: планування, виконання і контроль виконання». Кожна фаза складається з конкретних етапів. Доповідач особливо наголосила на важливості етапу контролю за виконанням розроблених за підсумками оцінки рекомендацій.

Для оцінювання ефективності застосування законодавства, на думку авторів Концепції, важливою складовою є взаємодія Парламенту і Уряду, а також зв’язок з громадськістю.

Концепція містить короткострокові та довгострокові рекомендації для впровадження у Верховній Раді України оцінювання ефективності застосування законодавства.

Керівник Головного юридичного управління Апарату Верховної Ради Михайло Теплюк позитивно охарактеризував запропоновану Концепцію, відзначивши, що експерти, які її готували, багато врахували із практики реальної діяльності Верховної Ради.

Він нагадав: «У березні 2016 року Верховна Рада прийняла Постанову «Про заходи з підвищення інституційної спроможності Верховної Ради України та її Апарату». Серед іншого, там були рекомендації про запровадження законодавчого процесу від початку до кінця. На той момент це для нас було новим явищем і ми розуміли, що це процес: від зародження законопроекту, до його ухвалення і набрання чинності. Проте, робота проведена з Вестмінстерською фундацією, дає підстави вважати, що законодавчий процес «від початку і до кінця» – це безперервний процес не лише народження законів, а й осмислення практики їх застосування, плюсів і мінусів і їх подальшого вдосконалення».

На його думку, сьогоднішня зустріч доводить, що робота з нагляду над впровадженням законодавства має робитися щоденно.

Водночас, зауважив представник Апарату, ця робота, безсумнівно, буде приносити результати, якщо ми зосередимось на плануванні системного розвитку законодавства.

Він нагадав, що у цьому питанні у нас є певний прогрес, оскільки до Регламенту вже внесено зміни щодо щорічного планування законопроектної роботи Парламенту. «Сподіваюсь, що у лютому 2020 року у нас буде позитивний досвід розробки і затвердження такого плану», - сказав керівник Головного юридичного управління.

Михайло Теплюк також наголосив на ще одному питанні, яке тісно пов’язане із постзаконодавчим контролем – це питання якості законів, що ухвалюються. «Оскільки, чим вища якість закону, тим ближче досягнення мети його ухвалення, а відтак постзаконодавчий контроль буде зорієнтований на шляхи подальшого поглибленого розвитку законів та галузей законодавства».