Новини

01 червня 2020, 17:11

Комітет з питань антикорупційної політики розглянув ряд законопроектів на відповідність антикорупційному законодавству

докладніше
01 червня 2020, 13:56

Держава та Верховна Рада будуть повертатися до нормального режиму роботи, - Дмитро Разумков

докладніше
01 червня 2020, 12:35

Руслан Стефанчук: Законопроект «Про всеукраїнський референдум» може бути внесений до Верховної Ради на цьому тижні

докладніше
01 червня 2020, 12:21

Засідання Погоджувальної ради депутатських фракцій (депутатських груп) (відео)

докладніше
01 червня 2020, 09:00

Звернення Голови Верховної Ради України Дмитра Разумкова з нагоди Дня захисту дітей

докладніше
29 травня 2020, 17:00

У парламенті опрацьовують моделі створення дослідницької служби

докладніше
29 травня 2020, 16:30

У Верховній Раді розроблятимуть модель оцінки ефективності застосування законодавства

докладніше
29 травня 2020, 12:00

В Освітньому центрі Верховної Ради України відбудеться парламентська онлайн-конференція з нагоди Міжнародного дня захисту дітей

докладніше
29 травня 2020, 11:00

У Комітеті з питань гуманітарної та інформаційної політики відбулася робоча зустріч щодо функціонування державних кіностудій «Укркінохроніка» та «Національна кінематека України»

докладніше
29 травня 2020, 10:03

У «Відомостях Верховної Ради України» опубліковано Закон, направлений на підвищення спроможності системи охорони здоров’я України протидіяти поширенню коронавірусної хвороби

докладніше
28 травня 2020, 16:30

У Верховній Раді України вдосконалюють планування законопроектної роботи

докладніше
28 травня 2020, 15:27

Україну та Австрію ще більше зблизив гуманітарний коридор, - віцеспікерка Олена Кондратюк

докладніше
28 травня 2020, 15:22

Книжки Парламентського видавництва стали лауреатами III Всеукраїнського бібліотечного «Біографічного рейтингу»

докладніше
28 травня 2020, 12:30

Комітет з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів рекомендує Верховній Раді прийняти за основу законопроект щодо соціального захисту населення в період карантину, пов’язаного з запобіганням виникнення і поширення коронавірусної хвороби (COVID-19)

докладніше

Канал Рада 

3D-тур відкриває Парламент України 

Верховна Рада України у соціальних мережах

twitter  facebook  youtube


Звіти депутатів
Децентралізація влади
15 січня 2016, 09:50

 Інформаційне управління 

Комітет з питань правової політики та правосуддя рекомендує Верховній Раді направити на доопрацювання проект Закону про всеукраїнський та місцеві референдуми за народною ініціативою

 

Метою законопроекту №2535 є законодавче врегулювання реалізації необмеженого права українського народу, як носія суверенітету і єдиного джерела влади самостійно ініціювати проведення всенародних чи місцевих референдумів для вільного волевиявлення і реалізації невідчужуваних та непорушних прав по забезпеченню гарантій визначеності змісту і спрямованості діяльності держави, головним обов'язком якої є утвердження і забезпечення прав і свобод людини.

Проектом пропонується визначити основні засади, ініціювання, організацію та порядок проведення всеукраїнських і місцевих референдумів за народною ініціативою, правові наслідки рішень, що приймаються на таких референдумах.

Члени Комітету, під час розгляду законопроекту, звернули увагу на те, що, виходячи з назви та змісту законопроекту, предметом його регулювання є виключно референдум за народною ініціативою, в той час як Конституція України передбачає можливість проведення всеукраїнського референдуму з питань про зміну території України, який призначається Верховною Радою України, всеукраїнського референдуму щодо затвердження прийнятого Верховною Радою України законопроекту про внесення змін до розділу І, ІІІ та XIII Конституції України, який призначається Президентом України. При цьому, пунктом 1 розділу ІX "Перехідні положення" законопроекту пропонується визнати таким, що втратив чинність, Закон України "Про всеукраїнський референдум" від 6 листопада 2012 року, який в цілому визначає правові засади, організацію та порядок проведення всеукраїнського референдуму, незалежно від підстав його проведення. Народні депутати зауважили, що умисне створення законодавчої прогалини є неприйнятним та таким, що не відповідає принципу системного та комплексного підходу до законодавчого врегулювання суспільних відносин.

Члени Комітету також наголосили, що у законопроекті відсутнє чітке визначення предмета референдуму за народною ініціативою. Так, відповідно до частини другої статті 16 законопроекту предметом всеукраїнського референдуму за народною ініціативою є будь-яке питання, віднесене до компетенції органів державної влади, за винятком розгляду законопроектів з питань податків, бюджету та амністії. Встановлення додаткових обмежень щодо предмета всеукраїнського (як і республіканського в Автономній Республіці Крим та місцевого) референдуму за народною ініціативою не допускається, крім обмежень, встановлених Конституцією України. При цьому, лише щодо місцевого референдуму встановлено, що його предметом не може бути питання спрямоване на ліквідацію незалежності чи на порушення територіальної цілісності України.

На думку народних депутатів, фактичний обсяг питань, які можуть бути предметом, зокрема, всеукраїнського референдуму, що випливає з положень Конституції є значно вужчим за передбачений законопроектом. Так, зі змісту Законопроекту логічно випливає, що на всеукраїнський референдум за народною ініціативою можуть бути винесені кадрові питання, зокрема, обрання чи призначення осіб на посади в органах державної влади, звільнення їх з посад, продовження строку повноважень представницьких органів влади та місцевого самоврядування, призначення виборів, питання, які належать до компетенції правоохоронних органів, питання щодо здійснення правосуддя, яке здійснюється виключно судами, або питання місцевого значення, вирішення яких віднесено до компетенції органів місцевого самоврядування тощо.

Члени Комітету зауважили, що Конституція України у розділі ІІІ не містить вичерпного переліку прямо сформульованих обмежень щодо проведення всеукраїнського референдуму, а їх повний обсяг можна з'ясувати лише за наслідками системного тлумачення положень основного Закону України.

Народні депутати зазначили, що у відповідності до європейських стандартів в галузі референдумів "використання референдумів повинно бути підпорядковане правовій системі в цілому, і особливо процедурним нормам. Зокрема, референдум не може проводитися, якщо Конституція чи закон у відповідності до Конституції не допускає його, наприклад, якщо текст, що виноситься на референдум, є предметом виключної юрисдикції парламенту".

Члени Комітету окремо зупинилися на окремих видах всеукраїнських референдумів, та звернули увагу на визначення предмету місцевого референдуму за народною ініціативою, увагу на невідповідність положенням Конституції України деяких інших норм проекту.

Народні депутати також вважають, що доопрацювання потребують деякі положення проекту організаційно-технічного та процедурного характеру, окремі положення викликають сумніви щодо доцільності їх прийняття, зокрема, неможливість одночасного проведення референдумів за народною ініціативою та виборів, залучення до процесу референдуму осіб, яким не виповнилося вісімнадцять років і які не є учасниками референдуму, утворення постійно діючих територіальних комісій з референдуму, утворення округів та дільниць без урахування практики територіальної організації проведення виборів в Україні та існування мережі постійних виборчих дільниць тощо.

Комітет також вказав на невдалість поєднання в окремих положеннях законопроекту питань правового регулювання як всеукраїнського, так і місцевих референдумів.