Стенограма погоджувальної ради

30 березня 2020
 

СТЕНОГРАМА

засідання Погоджувальної ради депутатських фракцій (депутатських груп) у Верховній Раді України

30 березня 2020 року, 11 година

Веде засідання Голова Верховної Ради України РАЗУМКОВ Д.О.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні колеги, будь ласка, присідайте. Готові?

Доброго ранку, добрий день, шановні колеги. Останніми днями у нас більш ніж напружено працює Верховна Рада України, майже цілодобово, по підготовці питань щодо позачергової сесії Верховної Ради України. Вчора саме в цьому залі ми збиралися, обговорювали, дискутували та доопрацьовували ті законопроекти, які сьогодні винесені на позачергове засідання, яке відбудеться о 14 годині.

Перш за все, я хотів би подякувати всім колегам. Особливо я хотів би низько вклонитися нашому Апарату. Тому що те, що робили вони за цей тиждень, ну, це дійсно героїчний вчинок, і люди працювали теж цілодобово. Я розумію, народні депутати – у нас доля така, а Апарат працював навіть більше, ніж ми. І дуже вам за це вдячний.

Також ми долучилися більш ніж глибоко до процесу підготовки законопроектів, які вносяться урядом щодо бюджету. Багато пропозицій, зауважень, які надійшли від депутатського корпусу, були враховані. І це збалансувало той документ, який сьогодні буде розглядатися в залі Верховної Ради України.

Окремо хотілось би подякувати робочій групі, яка складалась з працівників всіх депутатських фракцій та груп. Вона працювала на базі Комітету з питань економічного розвитку під керівництвом Наталухи Дмитра Андрійовича. Всі відпрацювали дуже якісно. Дискусії були також до глибокої ночі, до 2-ї, до 3-ї години ранку. Але, не дивлячись на те, що це вийшов складний, великий законопроект, він абсолютно консолідував парламент. Всі фракції підписалися під ним. І вчора, мабуть, це єдине питання, яке не викликало додаткових дискусій. Тому за це хотів би подякувати всім колегам, які сьогодні працюють в парламенті. Так само я вдячний комітетам, робота іде, як в очному режимі, так і в режимі дистанційної комунікації. Всі виконують свої обов'язки в повному обсязі. Я сподіваюсь, що і в подальшому, ми будемо бачити таку ж консолідовану позицію парламенту України.

Всі розуміють ті виклики, які сьогодні стоять перед державою. Ми йдемо на компроміси. Я про це говорив і зараз теж повторюю. Практично всі відклали політичні аспекти до кращих часів, до того, як вийдемо з кризи, поборемо ту проблему, яка сьогодні є всесвітньою проблемою, я маю на увазі коронавірус, та економічну кризу, яка, на жаль, ми бачимо вже насувається на багато держав. І всі працюють на користь держави. Парламент прикладає максимум зусиль, іноді працюючи і за себе, іноді працюючи і не тільки за себе, а для того, щоб пом'якшити ті події, які сьогодні також насуваються на нашу державу.

Я хотів би паралельно з цим звернутись до колег, представників депутатських фракцій і груп. Є один законопроект 3254 - це проект Закону про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2020 рік" щодо безперервного забезпечення харчування військовослужбовців. З цим питанням звернувся комітет. Це конче необхідно зробити в короткі строки. Декілька фракцій з цим питаним... Всі фракції до мене звернулися з пропозицією включити його якомога швидше в порядок денний. Однак станом на сьогодні ми не можемо доповнювати той порядок денний, який запропонований на позачергове засідання. Тому є пропозиція, якщо буде стовідсоткова підтримка всіх фракцій, через рішення Погоджувальної провести додаткове позачергове засідання, яке відбудеться одразу після першого позачергового засідання, воно буде складатися з одного питання – 3254. Я думаю, що коли ви будете виступати, кожен зазначить свою позицію, і якщо буде підтримка Погоджувальної ради, ми зможемо це зробити, Регламент нам це з вами дозволяє. По черзі, зараз я всім дам слово.

Шановні колеги, ще раз хотів би подякувати за роботу, і сподіваюсь, що наша робота буде залишатися такою ж конструктивною.

Слово Руслану Олексійовичу Стефанчуку, Першому заступнику Голови Верховної Ради України.

 

СТЕФАНЧУК Р.О. Дякую, Дмитро Олександрович.

Я також хочу долучитися до слів вдячності усім, хто приклався для створення якісних законопроектів, і вчора наша дискусія тут не залишилася марною, і дуже багато питань, які ми підняли, вони віднайшли своє бачення. І по тому, що на період, коли йде коронавірус і всій країні складно, ми маємо всім обмежити розмір заробітної плати і тим, хто отримує велику заробітну плату, і тим, хто, можливо, меншу. Ми всі повинні бути в рівних умовах. Тому я дякую, що це також віднайшло місце в цьому законопроекті.

Я також хочу, щоб ми консолідувалися навколо всіх цих питань, тому що проблема коронавірусу – це проблема, яка не знає ні статусів, ні віку, нічого, це проблема всього людства. Тому нам треба діяти оперативно для того, щоб ми як Верховна Рада могли створити той законодавчий механізм, який дасть можливість більш ефективно працювати в таких умовах, яких ще, на превеликий жаль, чи на превелике щастя, не знала ні Україна, ні світ. Тому від нашої мобільності, від нашої якості діяльності буде залежати все інше.

При цьому я хочу підтвердити, що Верховна Рада готова за необхідності збиратися негайно для прийняття будь-яких інших важливих для держави рішень.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, Руслане Олексійовичу.

Олена Костянтинівна Кондратюк. 

 

КОНДРАТЮК О.К. Дякую, Дмитро Олександрович.

Ви знаєте, дійсно, хотіла би підтвердити, що Верховна Рада завжди, в різні часи, а особливо в найскладніші, була центром консолідації суспільства та прийняття рішень. І сьогодні, коли ми збираємося на ще одне позачергове засідання, головне, щоб люди розуміли, для чого ми робимо і яку ціль ми переслідуємо. Тому прийшов час прийняти прості, зрозумілі суспільству кроки. Країни ЄС, які потрапили в точно таку саму біду, як і весь світ, у зв'язку з різкою швидкістю прискорення пандемії коронавірусу, лідери країн ЄС наголосили на 5 ключових пріоритетах у спільних діях завдяки подолання кризи. Якщо коротко, то це можна сказати про таке.

Перше - це координація зусиль та посилення національних систем охорони здоров'я.

Друге. - і це координація зусиль на рівні країн ЄС, так і на рівні національних урядів, для забезпечення необхідної кількості медичного обладнання та медзахисту.

Третє - це координація зусиль з метою підтримки досліджень для пришвидшення розробки вакцини проти коронавірусу. Також завезення якомога більше тестсистем.

Четверте. Вирішення економічних питань, оскільки всі розуміємо, що криза, яка вдарила по Європі, так і по всьому світі, має як економічні ,так і соціальні наслідки.

І, звичайно, п'яте - це захист власних громадян, яких треба повернути додому в ті чи інші країни.

Так от, нам не потрібно вигадувати свій український велосипед, а прийняти рішення, добитися їхнього виконання, які б розуміли також люди. Реалізувати подібні кроки, про які говорять європейські лідери, можуть лише люди, команди, які мають стратегію та досвід роботи. Саме тому треба відмовитися від принципу "свій-чужий", працювати разом. Таке об'єднання неможливе без абсолютної прозорості та довіри прямо несумісне з кулуарною системою прийняття рішень.

Тому ми всі вітаємо, звичайно, і створення робочих груп, зокрема групи робочої, яка працювала під керівництвом Дмитра Наталухи. Ми бачимо, що були суттєві зміни напрацьовані в оподаткуванні, в орендних питаннях, питаннях кадрової політики, підтримки благодійників, медицини, зокрема іншого.

Ви знаєте, ми сьогодні виносимо на порядок денний дуже важливі питання. Я би хотіла, щоб ми дійсно пройшли їх з дуже великою довірою, консолідацією і розумінням, перед якими загрозами ми сьогодні стоїмо.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

Я хотів би ще зазначити, що ми вчора, дійсно, провели іноді жорстку дискусію в цьому залі, але погодили всі законопроекти, для того щоб максимально швидко їх розглянути, прийняти, і вони почали працювати на користь нашої держави.

Олександр Сергійович Корнієнко, фракція "Слуга народу".

 

КОРНІЄНКО О.С. Шановні колеги, шановні українці, я сподіваюсь, що нас зараз багато хто бачить, тому що, я сподіваюсь, що зараз всі вдома. Це найголовніше, з чого треба почати зараз. Якщо хтось збирався сьогодні на шашлик, то сьогодні холодний вітер. Будь ласка, сидіть вдома. Шашлик можна жарити в духовці, він там непогано виходить.

Колеги, якщо серйозно говорити, ця епідемія, з якою стикнувся весь світ, абсолютно не готовий до неї, жодна країна світу не готова. Не готова світова наука, виявилось. Не готова світова медицина. Не готова світова політика. Ніхто не готовий. Так само і ми, виявилось, не готові. Але людство працює над пошуком ефективних ліків від самої хвороби. Паралельно з цим ми бачимо, що всі країни світу працюють над пошуком ліків і вакцин, якщо можна так сказати, щодо наслідків цієї хвороби: економічних, соціальних, практичних, навіть психологічних. Тому що ми бачимо, що карантин такий довгий вперше в історії людства, і чим він закінчиться для, наприклад, родин – це теж питання.

Підсумовуючи, вірус не має стати вироком ні для кого: ні для українських підприємців і робітників, ні для звичайних громадян,  ні для економіки в цілому, і, звичайно, ні для системи державної влади та всіх державних сервісів. У нас немає, на жаль, тих трильйонів, які наші колеги з інших країн зараз спрямовують в економіку, Але у нас є політична воля та згуртованість команди як у владі, так і, як ми бачимо, по певним питанням і з представниками опозиції. Ми дуже цінуємо це і дуже вдячні за те, що ви підставляєте це плече. Звичайно, у нас є дискусії по деяким питанням. Вони будуть продовжуватись. Але головне, що такі важливі питання ми все-таки разом бачимо, як вирішити.

У нас є буквально 5 таких основних напрямків, по яким зараз напрацьовані рішення і по яким ми маємо, на наш погляд, партії "Слуга народу", далі рухатись. Це медицина в першу чергу. Головну роботу ми зробили, таку першу, на минулій позачерговій сесії. Тут ми вже допомагаємо саме з медичної точки зору. Є законопроект, який дозволить застосовувати лікарські засоби для лікування цієї хвороби COVID-19, різні: і ті, які зареєстровані і ті, які не зареєстровані, але пройшли клінічні випробування. Це дуже важливо для того, щоб ми разом з усім світом намагалися зараз шукати шляхи лікування від хвороби COVID, і також наближались до цього не лише з боку лабораторій, а ще й з боку медицини, з боку лікарняних палат.

У нас є дуже великий економічний блок. Ми дуже вдячні уряду за пророблену роботу щодо переопрацювання, переосмислення державного бюджету, він відбувся на кількох рівнях, це переосмислення. Це і переосмислення макроекономічного прогнозу, ми всі вчора бачили нові цифри, вони, звичайно, нікого не надихають, але це та правда, яку треба знати, із якою нам треба далі жити і працювати; і рішення про створення стабілізаційного фонду спеціального, який дозволить в оперативному режимі спрямовувати кошти, які там опиняться завдяки перерозподілу статей бюджету на потреби боротьби з самою епідемією та з її наслідками. Тут мова йде про медицину і про економіку загалом.

Звичайно, коли відбувається перерозподіл бюджету, то будуть ображені, будуть невдоволені, будуть ті, хто буде вважати, що треба було б будувати дорогу, а не платити зарплату лікарям. Але Верховна Рада та і пропозиція уряду по бюджету кілька дуже важливих моментів таких світоглядних все-таки заклала. Це обмеження великих зарплат чиновників. Це дуже важливо, зараз, на час карантину, всі мають трошки в один, так би мовити, стан прийти з народом і отримувати ті гроші, які отримує звичайний робітник, працівник, близько до того Це урізання капітальних витрат. Зрозуміло, що коли ми подолаємо епідемію, ми завжди зможемо до них  повернутися. Але навіть зараз, у час карантину, коли всі мають сидіти вдома, а не жарити шашлики, то треба все-таки розуміти, що не всі капітальні витрати можливо робити, деякі потрібно все-таки скоротити. Наша партія відмовилась від державного фінансування. Ми закликаємо інші партії парламентські, бо тільки вони отримають це фінансування, також послідувати нашому прикладу, і це досить великі гроші, які можна спрямувати в стабілізаційний фонд.

Так само хотілось би наголосити, що ми стоїмо на тій позиції, що для отримання міжнародних фінансових ресурсів нам потрібно прийняти два важливих економічних закони. Їх немає в цьому порядку денному цієї позачергової сесії, але ми сподіваємося, що найближчим часом вони будуть в залі, і ми будемо їх голосувати – це закони про банки так звані і про ринок землі.

Так само наступне питання важливе – це безпека наших громадян, їх захист. Всі ми бачили, як зараз повертаються громадяни, які довго не хотіли повертатися. І як вони так само, як довго вони не хотіли повертатися, не хочуть відбувати на обсервацію. Ми закликаємо громадян все-таки проявляти свідомість громадянську. Якщо медики та працівники силових структур пропоную обсервацію, все-таки слідкувати цим пропозиціям, не влаштовувати такі дії хуліганські щодо майна аеропортів, і все-таки нам в межах закону всім знаходитися. Тому що це безпека не лише ваша, це безпека й наша, це безпека всіх громадян. Ми знаємо і всі бачили, скільки людей може одна людина заразити.

Врешті-решт, державні сервіси мають працювати в цю важку годину. Ми дуже ще раз вдячні парламенту і колегам за те, що ми всі працюємо, і закликаємо так само всі державні органи, суди, ми приймаємо закон, який дозволить судам працювати краще в цей час важкий, поліцію, медицину – всіх зараз працювати…

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Дякую, Олександр Сергійович.

Юрій Анатолійович Бойко, "Опозиційна платформа - За життя".

 

БОЙКО Ю.А. Дякую.

Шановний пане спікер, шановні присутні! Зрозуміло, що в умовах такої кризи головне, щоб у нашої країни був чіткий антикризовий план і як з неї виходити. Наша політична сила має такий антикризовий план, частково він почав втілюватися в життя завдяки нашій роботі, а частково чекає свого продовження. Він складається з чотирьох головних напрямків.

Перше - це, власне кажучи, підтримка самої медицини, починаючи із збільшення виплати лікарям, збільшення їх зарплат, страхування лікарів, тому що вони на передньому краї боротьби сьогодні і найбільше в зоні небезпеки, і завершуючи припиненням цієї так званої медичної реформи, відпрацювання моделі, яка дасть можливість медицині дійсно бути для людей, налагодженням виробництва необхідного медичних препаратів, апаратури, - всього того, що зараз не вистачає у лікарнях.

Друге – це наповнення бюджету. Антикризова частина – це, перш за все, жорстке поводження з відтоком валюти з нашої країни, це проведення реструктуризації заборгованості з зовнішніх боргів, про те я скажу далі. Я скажу далі, але це також дуже важливо для наповнення бюджету, не просто кромсати бюджет, ріжучи статті там, які сьогодні і так невеликі, а провести фахові переговори по реструктуризації зовнішньої заборгованості.

Третій напрямок – це підтримка бізнесу, особливо це стосується малого і середнього бізнесу. Частково ці пропозиції знайшли відображення в законопроекті, який сьогодні, сподіваюсь, буде затверджений в парламенті. Але треба йти далі, бізнес потребує реальних фінансових вливань. Бізнес, особливо малий, потребує державної допомоги в здешевлення кредитів і збільшення бюджетного фінансування по деяких напрямках, і це також дуже важливо.

І четвертий напрямок – це підтримка людей, це найбільш чутлива тема, тому що сьогодні люди не мають відповідних запасів, вони не працюють, вони полишені доходів. І ми наполягаємо, щоб була розроблена програма фінансування людей, людям треба давати гроші. Наша пропозиція: дати тисячу гривень кожній людині, яка має дохід в сім'ї на одну людину менше, ніж 2 прожиткових мінімуми, дати допомогу молодим сім'ям, дати допомогу тим, хто не може сплачувати за комунальні послуги, таких дуже багато, і не може сплачувати кредити. Весь антикризовий план, він абсолютно зрозумілий, чіткий, і його треба втілювати, тому що тоді люди почують і побачать, що за них держава піклується.

І питання, яке я хочу загострити найбільше. Ми всі розуміємо, що світ після цієї пандемії буде інший. Не буде так званої всемирної глобалізації, будуть трансформовані міжнародні організації, у тому числі і фінансові. Позитивний досвід тих країн, які пережили цю пандемію, вже показує, що запорукою успішної боротьби з нею є  сильна державна влада і фінансова подушка, яка мається в державі. І ці дві складові, вони ждали можливість деяким країнам вже подолати цю біду, а ті країни, які зволікали, вони не мають, вони ще бідкаються. І сьогодні ми бачимо, що якщо повернутися до  нашої ситуації у нас, в нашій державі, то головний, я вважаю, напрямок  сьогодні роботи уряду (і добре, що Прем’єр-міністр  тут присутній) – це реструктуризація зовнішньої заборгованості. Тому що немає  жодної логіки в тому, що нас сьогодні Міжнародний валютний фонд  примушує, скажемо так, прийняти два  законопроекти, і справа не в тому, які вони, навіть не в тому, а в тому, що  ця умова створюється, коли в світі форс-мажор. От нас примушують прийняти ці законопроекти і обіцяють вже 4 мільярди, а не 8, як було раніше, при тому, що згідно зовнішніх запозичень нам до кінця року прийдеться віддавати 8. Тобто нам дають 4, а віддавати треба 8. Логіки немає. Якщо хтось думає, що ми без реструктуризації пройдемо весь цей період,  будемо кромсати бюджет, зменшувати там якісь свої витрати внутрі і, випригуючи, як-то кажуть, вибачте за вираз, зі штанів,  забезпечувати зовнішніх кредиторів, то це шлях в нікуди. Треба проводити реструктуризацію, треба проводити переговори. І тут виникає питання друге: як можна в умовах  цієї кадрової чехарди, коли у нас міністри міняються кожні три тижні, проводити фахові переговори? У мене великий сумнів, що хтось взагалі їх  веде, тому що це треба… Хочу нагадати, що у нас основні зовнішні запозичення – це  єврооблігації і облігації внутрішнього займу, це навіть не МВФ. Треба збирати цих власників, проводити з ними переговори. Хтось повинен це робити в уряді. І це головний пріоритет, який сьогодні повинен стояти, тому що все інше – це ми забираємо в своїх граждан і віддаємо чужим в умовах, коли весь світ йде шляхом реструктуризації, весь світ друкує гроші: американці, німці, італійці – всі. Всі роблять добре для своїх держав і так само повинні виходити... Може, це буде якось не дуже добре для зовнішніх інвесторів, але це буде добре для наших громадян. І тут треба робити вибір: рятувати свою державу, а не рятувати іноземних інвесторів, які і так непогано живуть. Тому це наша наполеглива вимога і ми всі свої дії будемо використовувати для того, щоб донести до уряду і до керівництва держави.

В іншому ми підтримуємо законопроект по податкам. Ми підтримуємо законопроект по роботі комітетів Верховної Ради. Я так і не зрозумів, чого не розглядається законопроект по роботі дистанційній Верховної Ради. Сподіваюся, що до нього повернемося і далі ми будемо працювати єдиною командою, щоб пережити цю біду.

Дякую за увагу.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

Петро Олексійович Порошенко.

 

ПОРОШЕНКО П.О. Дякую, шановний пане Голово.

Ми, на жаль, вимушені констатувати, що за рік економіка, яка була на підйомі - рік тому зростання ВВП було 4,5 відсотки, надходження до бюджету перевиконувалися, - і на сьогоднішній день де-факто Україну столкнули в прірву. Ми маємо скорочення ВВП, і ми маємо позбавлення бюджету джерел надходження. І на сьогоднішній день це не є перерозподіл. Де-факто урядові пропозиції означають секвестр державного бюджету, і на сьогоднішній день ми бачимо, що до цих факторів, на жаль, додалася пандемія.

Господь дав Україні набагато більше часу, ніж іншим країнам, але, на жаль, також ми вимушені констатувати, що можливості щодо якісної підготовки до викликів і загроз, до захисту людей влада проґавила. Але на сьогоднішній день бракує всього: бракує масок, бракує захисних костюмів для лікарів, бракує ліків, бракує апаратів штучного дихання, бракує тестів на коронавірус, бракує багатьох позицій. І уже під час пандемії цей дефіцит не скорочено. І волонтери, і меценати шукають по всьому світу, і в умовах жорсткої конкуренції, спроби завезти обладнання і засоби для того, щоб захистити людей. Наша команда закупила і везе в Україну 30 тисяч захисних костюмів для українських лікарів, 800 тисяч масок, окуляри. І я твердо переконаний, що люди не повинні бути заручниками некомпетентності влади. Але, в той же час, я повністю погоджуюсь з Головою, що зараз не час зводити політичні рахунки.

Тому я можу лише підтвердити, що "Європейська солідарність" твердо налаштована на консолідацію і необхідність забезпечити законодавчо захист людей, захист медиків, захист незахищених верств населення. І ми брали активну участь у складі робочої групи. Зазначений закон, який створює можливості і для соціального захисту, і закон про медичні необхідні кроки, я виступив співавтором, за результатами роботи робочої групи, і можу наголосити, що ми це точно будемо підтримувати.

Країна потребує сьогодні системних кроків. Можу також навести приклад 2014-2015 років, коли при пустому казначействі були знайдені ресурси, були мобілізовані сили держави і дана відсіч російській агресії. Ми знайшли гроші для збільшення винагороди військовослужбовцям, і зараз ми намагаємося йти тим самим шляхом для того, щоб захистити лікарів і воїнів.

Я хочу звернутися до шановного пана Прем'єр-міністра, ви дійсно врахували пропозицію вчорашню щодо обмеження заробітних плат всім державним службовцям, але в країні є не тільки державні службовці. Ми домовилися про те, що залишаються у нас високі заробітні платні тільки у лікарів, які борються з коронавірусом, і у військовослужбовців, які є на фронті. У нас на сьогоднішній день прокурорські, дебеерівські і інші люди, які не відносяться до військовослужбовців, живуть припеваючи. І їм по цьому проекту ніяких обмежень немає.

Тому у мене прохання, шановний пан Прем'єр-міністр, я звертаюсь до шановних колег. Ми домовилися – воїни і лікарі, всі решта підпадають під позицію 10 мінімальних заробітних плат. Це висока заробітна платня. І я прошу, щоб проект був сьогодні приведений у відповідність з нашою домовленістю.

Я дякую за те, що ви зняли 28 і 32 статті, про що підняла питання моя колега Юлія Володимирівна Тимошенко. Ми також приєднуємось до цих вимог. Тому що фактично це нівелює роль парламенту і створює можливість для безконтрольних запозичень і навішування державних боргів на українську державу.

Також хочу наголосити, що врахована ще одна пропозиція, пане Прем'єр-міністр, якщо я не помиляюсь. Ви замінили стабфонд  на фонд боротьби з коронавірусом. Це є слушна позиція, і ви обмежили напрямки використання виключно боротьбою з коронавірусом. Я вважаю, що це є перший крок. Але, разом з тим, у фонді боротьби з коронавірусом у вас залишилось і спрямування коштів на Пенсійний фонд. Ми рік тому виплатили цю тисячу гривень пенсіонерам і малозабезпеченим і забезпечили виплату 13-ї і 14-ї пенсії. Ми просимо врахувати позицію: напряму в Пенсійний фонд перерахуйте необхідні кошти і не залишайте їх в нерозподілених видатках боротьби з кризою.

Так само ми просили поступити і щодо фонду боротьби з безробіттям, бо повернення людей з-за кордону і закриття українських підприємств створюють величезні виклики. І, безумовно, нам треба забезпечити захист людей і захист лікарів.

Без врахування цих пропозицій, на жаль, ми не можемо підтримати зазначений законопроект. Хоча, розуміючи жорсткість і обмеження часових рамок, ми дали можливість, щоб сьогодні він розглядався, ми підтримали включення його до порядку денного, сподіваючись на те, що наші пропозиції будуть враховані. Жодних пропозицій щодо захисту децентралізації, захисту органів місцевого самоврядування ми також не побачили. Знято 7,5 мільярдів ДФРР - Державного фонду реконструкції та розвитку. Ми пропонували спрямувати ці 7,5 мільярдів виключно на боротьбу з коронавірусом і підтримати місцеві бюджети. Так само зняти 2 мільярди Фонду об'єднаних територіальних громад. І ми поки що не побачили реакції на цю важливу позицію.

Я також хотів би наголосити на підтримці позиції, що ви врахували певне відновлення позицій по культурі. І декілька слів хотів сказати про законопроект по...

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. (Не чути)

 

ПОРОШЕНКО П.О. Буквально 10 секунд.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Юлія Володимирівна Тимошенко.

 

ТИМОШЕНКО Ю.В. Шановні колеги, ви всі добре знаєте, що і фракція влади, і фракція опозиції в той час, коли почалася світова пандемія, зробили заяву про те, що всі єднають зусилля для захисту країни. Всі! Наша команда так само чітко сказала, що ми виходимо зараз з опозиційної ніші, і ми спільно працюємо разом для того, щоб захистити Україну і людей. Як результат такої спільної роботи парламент саме, я підкреслюю – парламент, всі фракції, всі комітети напрацювали дуже сильний Закон про захист людей малого і середнього підприємництва під час епідемії і під час економічної кризи. Підписали всі лідери фракцій, я підкреслюю, підписали всі команди наші, які над цим законом працювали. І це є свідчення того, як можна єднати зусилля для того, щоб захищати країну. І я хотіла б, щоб це продовжувалося і далі.

Але, в той же час, коли ми говорили про захист країни і про те, що ми готові підтримати, ми чітко заявляємо, що ми не готові підставити плече під авантюри, під прийняття рішень проти національних інтересів нашої держави і пограбування держави під,  якби-то сказати, таким, знаєте, завісою епідемії.

Я хочу зараз повідомити країні, що якраз під час епідемії, кризи фінансової, економічної зараз в парламенті буде протягуватися Закон про продаж сільськогосподарської землі.

Я хочу звернутися зараз до аграріїв і сказати, що вам дають таку, знаєте, знеболюючу пігулку і пояснюють, що там для вас в цьому законі щось прописали. Ми читаємо такі закони до літери і до коми. І я зараз стверджую, що Закон про розпродаж землі, який хочуть протягнути, і ви бачите, яке тут "мовчання ягнят" на Погоджувальній раді, буде зроблено на базі загальної змови всіх за спиною українського народу. Вони хочуть протягнути закон, який в підсумку все одно буде виходити на те, що іноземні банки можуть спекулювати українською землею, великі корпорації будуть мати по 10 тисяч можливість придбавати нашу сільськогосподарську землю. Вони просто зробили трохи знеболююче на якийсь невеличкий період часу, а потім вони все одно нашу землю вже, по суті, віддають в великий спекулятивний обіг. І це робиться всупереч стратегії, яку зараз диктують нові умови життя людства. Якщо сьогодні ми бачимо, що всі країни можуть покладатися тільки на свої ресурси і свої можливості під час такої великої біди і що продукти харчування зараз стають особливою цінністю в глобальному світі, саме в цей час замість того, щоб ефективно організувати свій аграрний комплекс, приймається рішення, коли люди не можуть вийти до парламенту, до Президента, коли не можуть люди включитися і захистити себе і свою країну, саме в цей час епідемії протягують Закон про розпродаж сільськогосподарської землі. Це нагадує, знаєте, коли людину зв'язали по рукам і ногам і потім стріляють їй просто в голову. От прекрасна сьогодні стратегія.

І тому я повідомляю всій країні, що наша команда буде боротися проти таких рішень всіма засобами, політичними, конституційними, які у нас є. І якщо  тільки вони почнуть це протягувати під покровом епідемії і розпродавати українську землю, ми негайно будемо діяти і звертатися до Конституційного Суду, тому що люди сьогодні в зв'язку з епідемією не можуть вийти на вулиці. Але Конституційний Суд обов'язково скасує цей антиконституційній і антиукраїнській закон. І я хочу зараз звернутися до всіх українців. Ви подивитеся в парламенті на патріотичність кожного депутата і кожної фракції. І ви подивитеся, хто буде сьогодні на вимогу, в тому числі міжнародних фінансових спекулятивних кіл,продавати землю, а хто буде стояти на її захисті. От де буде момент істини. І потім розповідати про патріотизм, коли за спиною у людей віддають найдорожче, що у нас є, буде дуже важко.

Наступне. Ми сьогодні по суті також під шумок епідемії зупинили протягування статті 32 в зміни до бюджету, і взагалі такий антикризовий фінансовий закон, де за боргові зобов'язання планували віддавати нашу державну власність, в тому числі і стратегічну.

Я хочу, власне кажучи, сказати дякую зараз Прем'єр-міністру, який по суті  зараз на Погоджувальній раді прийняв рішення про те, що знімається ця стаття з цього закону і знімається 28 стаття, де можна було іти стратегією непомірного і неконтрольного збільшення державного боргу. І мені дуже шкода, що сьогодні замість того, щоб вибрати дві правильні стратегії: перше - це підтримати економіку всіма можливими засобами, які є сьогодні у України, - ми в законі про обрізання бюджету навпаки знімаємо видатки розвитку. Наприклад, Державний фонд регіонального розвитку повністю анулюється. Анулюється, до речі, субвенція місцевим бюджетам на підтримку розвитку об'єднаних громад. Скасовується функціонування Фонду енергоефективності. Причому на 8 мільярдів скасовуються і пільги людям по житлово-комунальним послугам, це і у людей забирається. Скасовуються і забираються гроші у науки. Ну, не буду зараз перераховувати, але це зовсім діаметральна інша стратегія - забирати фінанси з економіки і залишати економіку знекровленою.

І друге – обраний шлях замість реструктуризації боргу, що треба робити сьогодні негайно, вибраний шлях безмежного нарощування державного боргу, чим заганяють Україну просто в глухий кут. Ми такого підтримувати, безумовно, не будемо. І ми сподіваємося на те, що продовжиться конструктивна співпраця всіх політичних сил країни, всіх органів влади, але в правильному напрямку, по правильному курсу і з правильною стратегією, а не нищення України під покровом епідемії. Ні – продажу землі і ні –  нарощуванню державного боргу безмежно. Мусить бути обрана принципово інша стратегія. Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, Юлія Володимирівна.

Железняк Ярослав Іванович, "Голос".

 

ЖЕЛЕЗНЯК Я.І. Доброго дня, шановні колеги. Я приєднуюсь до слів вдячності і Апарату, і всім тим, хто весь тиждень в прямому сенсі 24 на 7 працювали над антикризовим законопроектом для того, щоб сьогодні ми могли прийняти важливі рішення. Це той приклад роботи парламенту, незалежно від коаліції, опозиції, партійної  належності, коли всі зібралися разом для того, щоб врятувати країну. І я вважаю, що на цьому тижні ми показали той приклад, коли саме Верховна Рада, саме народні депутати, незважаючи на ту ситуацію, яка є, зробили все можливе для того, щоб сьогодні вийти з правильними ініціативами. І це ще раз підкреслює важливість роль парламенту в парламентсько-президентській республіці.

Щодо порядку денного. На жаль, в ньому немає питання постанови нашої фракції щодо "мінської зради", яку намагалася протягнути 25 березня. Але добре, що влада дослухалась до застережень, до тих справедливих коментарів щодо подальших наслідків такої зради. І 25 березня ця зрада не відбулася, і ми сподіваємося, що не відбудеться. Але далі ми наполягаємо,  щоб постанова "Голосу" щодо неможливості проведення прямих  перемовин з терористами, вона все ж таки була поставлена в порядок денний парламенту і підтримана.

Щодо антикризових законопроектів, які стоять на порядку денному, як я вже сказав, ми вдячні голові робочої групи пану Наталусі і всім колегам різних фракцій, які працювали над цими заходами, і ми сьогодні будемо впевнено голосувати за них як за основу, так і в цілому. Це підтримка бізнесу, це підтримка наших громадян, це підтримка медиків і це додаткові можливості для місцевих органів і для державних органів влади для того, щоб ми все ж таки пройшли цю кризу з мінімальними втратами.

Ми не будемо підтримувати, і закликаємо колег, не підтримувати зміни, що стосуються криміналізації. Більше того, навіть те, що прийняв парламент 17 березня цими новими законопроектами, ці кримінальні норми робимо тимчасовими і тільки під час карантину. І тому наполягаємо, що, якщо вони є в порядку денному, були проголосовані лише за основу і далі фахово пропрацьовані на профільному комітеті.

Щодо бюджету. Шановний пане Прем'єр-міністре, дякую, що дослухалися в тому числі і до наших зауважень, але в такому вигляді ми все одно вважаємо, що цей законопроект не може бути підтриманий. Це, знаєте, проста логіка: коли у нас підприємство у скруті, воно скорочує видатки. А цьому випадку, в тому тексті, який ми побачили, останню редакцію, ми збільшуємо просто дефіцит.

Більше того, як уже було зазначено, скорочується культура, витрати на молодь, спорт, скорочуються програми по освіті, скорочуються програми щодо підвищення кваліфікації лікарів. При цьому у нас залишаються певні норми, і я вважаю, що ми повинні наполягати на тому, щоб вони були зняті, щодо державних запозичень через підтримку невідомих підприємств.

І найголовніше, давайте скажемо відверто, приймаючи цей закон, ми обманюємо себе, тому що він нереалістичний, а без програми підтримки МВФ він взагалі не буде сходитися буквально через місяць.

Щодо кадрових питань. Знову ж таки, пане Прем'єр-міністре, ще під час голосування за ваш уряд ми закликали голосувати поіменно за кожного міністра. Головні зауваження були в тому числі до пана Ємця. І ми вам навіть допомогли, подали постанову, щоб звільнити його як непрофесійну людину, яка не має бути  зараз міністром, і дякуємо, що дослухалися до цієї позиції. І пана Уманського, який теж, дивлячись по співпраці із Верховною Радою і по тому формату бюджету, який він підготував буквально на  наше перше засідання, не має бути міністром фінансів. Тому наша фракція, зважаючи на ті обставини, звичайно, буде підтримувати їх звільнення.

І враховуючи ситуацію, яка в нас склалася з державним бюджетом, з тими економічними викликами, які стоять перед нашою країною, ми вчора прийняли вперше в історії нашої фракції рішення підтримати кадрове питання, тому що ми бачимо, що на кону вже не політична, а безпека всієї країни. Тому ми будемо підтримувати лише міністра фінансів кандидатуру - Сергія Марченка, так як знаємо його як порядну людину, і вважаємо, що зараз країна просто не може залишилися без міністра фінансів. Але ми будемо дуже пильно слідкувати як за діями вашого уряду, так і за діями пана міністра майбутнього, якщо він буде підтриманий, і будемо також критикувати, якщо тільки побачимо такі зміни, як  сьогодні побачили знову ж таки по підприємствам в бюджеті.

І останнє. В нас багато сьогодні звучало питань щодо МВФ і законопроектів про банки і землю. Ми вважаємо, що зараз країна в тій ситуації, що ми не можемо дозволити собі не розглядати ці питання. Я був сьогодні на комітеті профільному, який, на жаль, не зібрався, по банківській діяльності. Ми будемо на повторному засіданні, і ми будемо підтримувати цей законопроект.

Ще раз говоримо, у нас можуть бути різні політичні позиції, але в цій ситуації ми розуміємо, що якщо ці позиції… позиція по цьому законопроекту не буде підтримана, то це може привести до дефолту.

Щодо питань землі. Ми ще не отримали фінальної редакції, сподіваємося, що вона буде найближчим часом від комітету, і будемо визначатися. По питанням банків у нас позиція однозначна: ми готові його підтримати.

Закінчуючи свою промову, я ще раз хочу подякувати всім, всім фракціям. Пане Голово, пане Перший заступник, пане віце-спікер, дякую вам за те, що ми разом показали, що в цій складній ситуації парламент не пішов на карантин, парламент працював і сьогодні буде працювати на благо...

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

Віктор Васильович Бондар.

 

БОНДАР В.В. Дякую, шановний Дмитро Олександрович.

Шановні колеги, я думаю, що сьогодні ми всі разом маємо величезні виклики, які стоять перед Україною, і вони поділяються на три частини. Перша – це виклик: коронавірус, боротьба з ним і підготовка країни до проходження цієї епідемії. Друге – це глобальна економічна криза, яка сьогодні реально розгортається в світі, і всі це розуміють. І третій виклик – це колосальна некомпетентність окремих керівників міністерств і центральних органів, і в тому числі регіональних органів в Україні. Це бачить вся країна і всі ми разом з вами цей процес переживаємо. Зараз практично вже третій місяць іде підготовка різних документів як країна буде проходити ці етапи, як вона буде  боротися. На жаль, ми навіть за останні три тижні так і не побачили від уряду те, що ми запитували неодноразово: інформацію по боротьбі з вірусом, як буде проходити мобілізація лікарень, скільки лікарів буде мобілізовано, яка підготовка цих лікарів, скільки лікарів буде додатково перенавчено, і вони будуть готові вступати на другому етапі, на третьому етапі в боротьбі з вірусом, як вони будуть забезпечені захистом і засобами захисту, скільки тестів є в Україні, скільки вакцин. Всі ці питання так і, по суті, залишилися відкритими. І тому ми бачимо таку швидку зміну міністрів, які попрацювали по декілька місяців, а останні – навіть по три тижні. І це ще раз говорить про те, що абсолютно нема ніякої стратегії подолання цієї епідемії, є така боротьба, імітація, але вона безсистемна.

Глобальна економічна криза, вона дуже робить великі виклики через Україну, перед Україною. Сьогодні наші зовнішні кредитори давлять на уряд і ми бачимо спроби уряду прогнутися під них і піти на те, щоби в першу чергу думати про зовнішніх кредиторів, замість того щоб думати про українців.  Ми дивним чином бачили, коли намагалися в проекті змін до бюджету поскорочувати всі витрати, які тільки можна, і охолодити економіку України заради того, щоби повернути колосальні борги зовнішнім кредиторам. Замість того, щоб вести прямі переговори і говорити про реструктуризацію боргів, вони нам запропонували дати 4 мільярди доларів на цей рік, а натомість забирають в 2,5 рази більше з бюджету цього року.  І уряд прописує і намагався  прописати норми,  що це будуть захищені статті, що ми маємо, в першу чергу, обслуговувати зовнішні борги і так далі. Це абсолютно не наша позиція, ми категорично проти виступали. І позиція нашої депутатської групи "За майбутнє" була єдина: в першу чергу, не скорочувати ніякі капітальні видатки, а навпаки, збільшувати державне замовлення для українських виробництв, для того, щоби запустити внутрішнє будівництво (внутрішнє будівництво доріг, мостів), величезні закупки державними підприємствами з української промисловості, закупки наперед, на майбутнє, щоби економіка не охолоджувалася, а навпаки, щоби вона підігрівалася через внутрішні ресурси; провести перегляд з Світовим банком і МВФ всіх умов кредитування і перенести всі зовнішні виплати хоча би на 3-5 років наперед, а сьогодні дати можливість  економіці заново дихати.

Ми вимагали, щоб були програми підтримки українського бізнесу, промисловості і будь-якої ділової активності. Подивіться, сьогодні все закредитовано, нема ніяких податкових канікул, нема ніяких кредитних канікул для української промисловості,  для українського бізнесу. Все це говорить про те, що  уряд, в першу чергу, думає, як обслуговувати  зовнішні борги. А яким чином ви збираєтесь через 3-5 місяців бюджет наповнювати, якщо ви сьогодні прибираєте всі капітальні видатки, якщо ви з регіонів  забираєте всі кошти на будівництво шкіл, садків і так далі? Ви ж охолоджуєте  малий і середній бізнес. Через 3-4 місяці у вас не буде податків. На жаль, ніхто на ці питання відповіді прямої не дає. Всі граються навколо того, як забезпечити вимоги кредиторів і набратися ще боргів.

Ми побачили пропозицію, і, на щастя, її сьогодні могли зняти, що уряд може збільшувати безлімітно зовнішні борги держави і набиратися кредитів. Ну, вибачте, це ж не політика розвитку економіки держави. Більш того, йде вимога: давайте продаємо останні активи, які є в Україні. Це земля, яка сьогодні – один з найдорожчих товарів, який залишився в Україні.

Але сьогодні не час. Економіка вся світова обвалена, ми про це говоримо. Ви нам пропонуєте по суті схему – піти здати останній найдорожчий актив в ломбард по найдешевшій ціні і по суті без права назад повернення в державу і в руки українців. Це абсолютно не наші підходи, і ми ще раз настоюємо на тому, що це не може бути першочергова задача сьогоднішньої держави – розпродаж землі.

Третій, останній пункт. Закон "Про банки і банківську діяльність", про неповернення банків колишнім власникам. Ви хочете цим законом зруйнувати в минулому всю систему правосуддя України. Десятки рішень судів по різних банках, де вже визнано некомпетентність Національного банку, що незаконно проводив рішення по націоналізації банків, ліквідації банків. Вибачте, а що, ми ці рішення не визнаємо тоді? Верховний Суд України повиносив рішення, інші суди. Десятки банків, які сьогодні стають в стані повернення, в тому числі банки, наприклад, міста Києва, банк "Хрещатик", який… стоїть питання повернути його назад громаді Києва, і він був абсолютно незаконно ліквідований, інші банки.

Мало того, що ви намагаєтеся переглянути всю цю правову систему заради вимог МВФ, так ви ще й пропонуєте законопроект, який має другу частину, що ми схвалюємо цим законопроектом всі дії Національного банку на майбутнє, що вони мають право без будь-яких рішень судів і так далі заходити, усувати керівництво різних банків, проводити знов націоналізацію і інші дії по відношенню до діючих банків, і притому, що без права вкладників, без права акціонерів звертатися в суди і оскаржувати такі дії Національного банку.

Ну, вибачте, це ж абсолютне протиріччя діючому законодавству, і це взагалі нівелює право громадян, право бізнесу на захист в судах. Ви проводите під майбутнє якісь норми, які абсолютно не мають нічого спільного до боротьби з економічною кризою, до повернення кредитів, до боротьби з вірусом. Тому ми не розуміємо цих підходів. Це, по суті, бажання прогнутися під кредиторів і покласти в цю боротьбу добробут українців і української економіки. Ми категорично проти таких підходів.

Дякую. Вимагаємо тільки...

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

Олег Іванович Кулініч.

 

КУЛІНІЧ О.І. Дякую.

Доброго дня, шановний пане Голово, шановні колеги! Безумовно, головна тема і проблема для нас всіх сьогодні – це боротьба з коронавірусом. І дуже важливо, щоб сьогодні і уряд, і парламент працювали злагоджено, оперативно в боротьбі з цим лихом. Ми бачимо, як важко долають цю проблему європейські країни, де зараз спалах епідемії максимальний, – це Італія, Іспанія. Навіть Сполучені Штати Америки, маючи таку економіку, маючи такі фінансові можливості і такий бюджет, і таку систему охорони здоров'я, можливо, одну із кращих у світі, важко переживають ці часи. А, враховуючи стан нашої економіки, стан нашої системи охорони здоров'я і темп розповсюдження коронавірусу в Європі і в світі, нам треба працювати на випередження і, бажано, без помилок.

Потрібен максимальний рівень координації центральної влади з регіонами. В регіонах зараз дуже складна ситуація. Є проблеми із обладнанням, проблеми з інфекційними відділеннями. Для медичного персоналу не вистачає самого елементарного – це маски, захисні костюми та засоби захисту. І це я говорю про обласні центри. А що говорити за районні лікарні, за районні центри? Там ситуацію дуже складна.

Тут якраз зараз включається і соціально відповідальний бізнес разом з місцевою владою для боротьби з цим лихом, щоб забезпечити хоча б критичну потребу всього того необхідного, що повинно бути. Ми знаємо цю ситуацію, тому що група складається, наша депутатська група "Довіра", з мажоритарників, і спілкуємося з районними лікарнями, і знаємо, як там важко. Тому обов'язково чітка координація центральної влади із регіонами. 

Більше того, величезна проблема зараз є те, що закриваються аптеки. Навіть от є такі населені пункти, які знаходяться на відстані 30-40 кілометрів від районних центрів, де не працюють аптеки. Що говорити, що навіть в Києві в деяких аптеках, або в більшості аптек, відсутній навіть парацетамол. Той же елементарний набор медикаментів, який повинен бути, його немає. І тут якраз хтось відчуває проблему, вся країна, а хтось наживається на цьому лихові.

І тому я хотів би звернутися і до Прем'єр-міністра: треба негайно розібратися з цим, дати доручення Антимонопольному комітету, розібратися з цим і дати нам пояснення, чому так відбувається, і з закриттям аптек також.

Сьогодні ми будемо розглядати відставку міністра охорони здоров'я пана Ємця. Я думаю, що проблема цього міністерства і діючого міністра, і попереднього міністра якраз відбувалась із-за відсутності нормальної комунікації з регіонами. А коли немає такої комунікації, то, відповідно, міністерство не бачить реальний стан справ на місцях. А картина дуже складна, і складна вона якраз і в областях, і в районних лікарнях. Там просто жах! А лікарі у нас зараз знаходяться на передовій. І тому тут дуже важливо, щоб така комунікація була, і була вона дієва.

І я хотів би ще раз звернутися до Прем'єр-міністра. У нас 1 квітня повинен стартувати другий етап медичної реформи, коли лікарні переходять на пряме фінансування із Національної служби здоров'я. Я думаю, що в цій ситуації це абсолютно неможливо і нереально. Треба все це відтерміновувати, тому що лікарі просто цього не розуміють.

Сьогодні ми будемо переглядати Державний бюджет 2020 року. І дуже важливо, щоб в кінцевій редакції ми побачили, що залишились місцеві дороги, залишились дороги державного значення. Тому що позиція нашої депутатської групи: ніяка реформа не буде працювати, коли будуть відсутні дороги. Ні реформа охорони здоров'я, ні реформа освітня, ні реформа децентралізації, яку треба обов'язково закінчувати.

Дуже важливо, що залишили акциз на пальне місцевим бюджетам. Нам телефонували мери міст, телефонували місцеве самоврядування, і це для них дуже важлива стаття для наповнення місцевих бюджетів. Це дуже важливо, що ця стаття залишилась.

Проблема, що немає субвенції на підтримку ОТГ 2 мільярди. Але Прем'єр вчора запевнив нас, що із Стабілізаційного фонду  (я думаю, так і буде), будуть направлені кошти для місцевих бюджетів для боротьби із коронавірусом. Яка б важка і складна ситуація не була, але економіка повинна працювати. Тому що, якщо ми сейчас її "покладемо", то дуже важко буде це все відтворювати і дуже складно буде цю проблему долати.

Щодо порядку денного нашого засідання. Дуже важливий законопроект 3275, який був напрацьований при Комітеті економічного розвитку, де працювали представники всіх депутатських фракцій та груп у режимі 24 на 7. Я хочу всім подякувати. Дуже абсолютно нормальний і логічний вийшов законопроект. Дякую колегам, що врахували пропозиції і нашої депутатської групи стосовно надбавок, повернення надбавок у розмірі до 300 відсотків заробітної плати для лікарів, спрощення вимог по сертифікації одноразових масок, медичних халатів. Крім того, законопроект дасть змогу в оперативному режимі налагодити масовий випуск вітчизняних дезінфекторів. Це дуже важливо у цій ситуації.

Також ми запропонували ряд податкових та митних змін, які допоможуть представникам приватного бізнесу і волонтерам закуповувати для лікарень все необхідне. І зараз це дуже важливо. Перш за все мова йде про зменшення податкового тиску. В умовах, коли бізнес взяв на себе функції держави по забезпеченню населення ліками, по забезпеченню самим необхідним, держава повинна піти на зустріч бізнесу і під час карантину не обкладати благодійними податками. Дуже важливо, щоб це все було враховано.

Хочу подякувати всім керівникам фракцій, груп, представникам тих комітетів, які працювали над напрацюванням цих законодавчих змін, особисто пану Наталусі, за оперативну, злагоджену і конструктивну роботу в цій ситуації в парламенті. Якраз  парламент показав, що в такі важкі часи абсолютно немає ніякої політики, всі об'єднуються над подоланням такої проблеми як коронавірус.

Депутатська група "Довіра" буде підтримувати всі необхідні законопроекти, які будуть сьогодні в порядку денному для боротьби з коронавірусом і для того, щоб наша економіка, незважаючи на всі проблеми, працювала і працювала ефективно.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, Олегу Івановичу.

Шановні колеги, до комітетів питань не було, тому виступи не передбачаються голів комітетів.

Питання, яке ми повинні вирішити,  щодо ще одного позачергового засідання. Чи є підтримка депутатських фракцій і груп на його проведення, щодо включення одного питання в нього – 3254?

Петро Олексійович, ну, це без обговорення, при всій повазі. Тому що зараз всі почнуть також висловлювати свою позицію.

 

ПОРОШЕНКО П.О. (Не чути)

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Тоді слово Прем'єр-міністру заключне, а після цього повернемось до питання, тому що тоді всі будуть бажати виступити.

Денис Анатолійович Шмигаль.

 

ШМИГАЛЬ Д.А. Доброго дня, шановні народні депутати, керівники фракцій, керівники комітетів, шановний пане Голово Верховної Ради, шановні українці! Вчора Кабінет Міністрів на своєму засіданні затвердив та направив у Верховну Раду проект змін до Державного бюджету на 2020 рік, який необхідний всій країні для боротьби з коронавірусом та його наслідками.

По-перше, хочу сказати, що це спільний документ уряду, профільного комітету Верховної Ради, куди входять представники всіх політичних сил. Хочу подякувати їм за слушні пропозиції і конструктивну роботу.

Шановні колеги, в нас з вами зараз кожна хвилина є важливою, тому я дуже швидко зупинюсь на основних моментах. Бюджет, який ми сформували, – це бюджет надзвичайної ситуації в умовах глобальної пандемії та непростої ситуації в світовій економіці. В рамках цього бюджету в нас є декілька принципових позицій: перше – жодна гривня не буде вилучена з бюджету армії військових. Це стосується і питання модернізації озброєнь, і будівництва житла для військових, і реформи оборонно-промислового комплексу. Війська мають бути і будуть забезпечені всім необхідним захистом, як матеріальним, так і грошовим.

Ми ретельно переглянули всі видатки. Вимушені тимчасово відмовитись від деяких речей, почали скорочення, уряд має з себе, і ми таке рішення прийняли на час боротьби з коронавірусом. Пропонується обмежити зарплати всім посадовцям, гранична межа була вже названа – в 10 мінімальних зарплат, тобто це сума нарахувань обмежується 10 мінімальними заробітними платами.

Крім цього, звичайно ж, ми підтримуємо пропозицію Погоджувальної ради щодо конкретизації і всеохоплення переліку чиновників включно зі всіма категоріями. Тому підготовлена відповідна поправка, ми її також будемо за загальною згодою Погоджувальної ради довключати в 29 статтю, вона сформульована. Звісно, окрім тих, хто захищає нашу країну в рамках операції Об'єднаних сил, або тих, хто лікує і буде продовжувати лікувати коронавірус, тому що це люди, які будуть майже на передовій також, як і військові.

Перелік посад безпосередньо задіяних у боротьбі з хворобою визначить Кабінет Міністрів вже по мірі того, як буде розвиватись ця ситуація.

На мільярд гривень ми пропонуємо зменшити капітальні видатки органів центральної влади. На 700 мільйонів гривень пропонуємо скоротити кошти на відрядження посадовців. Мета ухвалення цих непопулярних змін - це збільшення фінансування всіх тих, хто зараз на передовій в боротьбі з коронавірусною інфекцією. В першу чергу мова іде про українських лікарів, медсестер, фельдшерів та всього нашого медперсоналу. Додаткове фінансування ми пропонуємо реалізувати через фонд боротьби з COVID-19 та його наслідками. Ці кошти підуть на додаткові виплати лікарям, на закупівлю апаратів штучної вентиляції легень, на маски, на костюми захисту і на тести, які дозволяють виявити хворобу. Загальна сума фонду по боротьбі з коронавірусом складе 97,1 мільярда гривень.

Важливо, що ми в Законі про бюджет прописали положення про те, що Кабінет Міністрів буде приймати рішення по виплатах з фонду боротьби з коронавірусом за погодженням з бюджетним комітетом. Тобто це не є одноосібне рішення Кабінету Міністрів, ми будемо діяти спільно з Верховною Радою, як і діяли до цього часу. Сподіваюся на те, що в цьому аспекті не буде заперечень, народні депутати підтримають наші пропозиції.

Друга позиція - це програми і механізми соціальної підтримки. В Держбюджеті ми маємо з вами закласти 31,6 мільярдів гривень, аби можна було не тільки вчасно забезпечувати наших пенсіонерів виплатами, а також підвищити відповідні виплати, зокрема, надавши допомогу в розмірі одна тисяча гривень всім тим, хто отримує менше 5 тисяч гривень.

Уряд розробив низку механізмів, які мають допомогти населенню і в  питанні пришвидшення виплат через втрату роботи, механізми допомоги по сплаті за житлово-комунальні послуги. 8 мільярдів гривень, які були перенесені на ці статті, в тому числі з субвенцій, це економія за рахунок доволі високої температури зимою, це зекономлені українцями кошти. Ми якраз і перенесли їх для того, щоб мати змогу віддати їх українцям, які будуть потребувати їх зараз протягом оцього епідемічного періоду.

Окремо хочу наголосити, що в рамках перегляду Держбюджету нам також вдалося забезпечити в повному обсязі значну кількість статей по підтримці економіки, по підтримці аграріїв, по підтримці дорожнього господарства. Лише на будівництво, ремонт доріг державного значення, державного значення, в бюджеті залишається 37,3 мільярдів гривень, не дивлячись на складні часи.

Знаємо, що хвилює депутатів, які працюють в округах, і сьогодні це вже звучало. Хочу сказати,  що ми залишаємо значну кількість субвенцій регіонам. Це є субвенції на дороги і на медицину, і субвенції на освіту. Крім того, субвенції регіонам можуть також бути перерозподілені в рамках фонду боротьби з коронавірусом. Ви знаєте, що на попередній посаді я займався роботою в області, і фактично питання децентралізації і підтримки об'єднаних територіальних громад воно мені дуже близьке. І абсолютно ми не маємо наміру якимось чином підвести або обмежити місцеве самоврядування на етапі цієї складної боротьби з кризою від коронавірусу і з економічною кризою. Тому ми не відставляємо і не знімаємо видатки на розвиток, але в час кризи ставимо їх на другу позицію після видатків на боротьбу з епідемією. Спочатку поборемо епідемію, після цього будемо займатись, в будь-якому випадку будемо займатись розвитком громад, розвитком наших регіонів.

Ще одне питання, ми сьогодні також його торкнулись. Ми обов'язково повинні підтримати малий і середній бізнес, і обов'язково повинні підтримати державні комунальні підприємства, які забезпечують роботою наших українців і які насправді стануть флагманами при виході України з економічної кризи. Тому, забираючи сьогодні і погодивши сьогодні, що ми заберемо спірні питання по статтях, які були озвучені керівниками фракцій, все ж таки настоюю на тому,  що ми тоді в окремому законопроекті маємо вернутись до розгляду підтримки оцих категорій малого і середнього бізнесу, а також державних і комунальних підприємств.

Загалом дякую, шановні керівники комітетів, дякую, шановні народні депутати, за спільну конструктивну роботу і спільну позицію напередодні цих випробувань, які чекають сьогодні Україну. Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, Денис Анатолійович.

Шановні колеги, переходимо до прийняття рішення щодо… Да, я бачу. Хто бажає виступити?  Петро Олексійович, хвилина.

 

ПОРОШЕНКО П.О. Дякую, шановний пане Голово. Я по законопроекту по системі харчування.  

Хочу наголосити, що я як Верховний Головнокомандувач разом з "Волонтерським десантом" започаткували цю систему харчування і дали можливість українських воїнів якісно забезпечувати харчуванням.

Разом з тим, наприкінці 2019 року з злочинною недбалістю були зірвані проведення, підготовка тендерів на тих, хто буде надавати послуги по закупівлі і наданню послуг для українських військових, і половина українських Збройних Сил залишилася без харчування.

Звичайно, що ми будемо підтримувати зазначений законопроект, але я вимагаю, і, думаю, мене підтримають лідери фракцій, щодо ретельного розслідування і притягнення до відповідальності тих, хто зірвали систему харчування і укладення необхідних контрактів. І прошу проінформувати Верховну Раду про результати розслідування, передачу їх в правоохоронні органи.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

Шановні колеги, "Опозиційна платформа – За життя" виступила "за", "Довіра" виступила "за", "Слуга народу" – "за", "Батьківщина" – "за", "Європейська солідарність" – "за" , "Голос" – "за", "За майбутнє" – "за". Стовідсоткова підтримка щодо проведення позачергового засідання о 14:30, або, може, раніше, як ми закінчимо попереднє позачергове засідання, ми розглянемо питання 3254. Прошу Апарат підготувати відповідне розпорядження Голови. Дякую.

Шановні колеги, я ще раз всім би хотів подякувати, пане Прем'єр-міністре, шановні голови та керівники партій та депутатських груп. І до зустрічі.

Дякую.