Стенограма погоджувальної ради

16 березня 2020
 

СТЕНОГРАМА

засідання Погоджувальної ради депутатських фракцій (депутатських груп) у Верховній Раді України

16 березня 2020 року, 11 година

Веде засідання Голова Верховної Ради України РАЗУМКОВ Д.О.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Добрий ранок, шановні колеги! Добрий ранок, телеглядачі! Ви всі добре поінформовані щодо ситуації, яка розгортається  не лише в Україні, але й в усьому  світі. І я хотів би закликати всіх відкласти будь-які політичні складові, і Верховна Рада, щоб продемонструвала єдину консолідовану роботу і позицію щодо тих викликів, які сьогодні стоять перед нашою державою, і не лише перед нашою державою.

Та, дійсно, ми сьогодні вводимо деякі обмеження, і вони вже запроваджені і в стінах Верховної Ради України. Однак, я думаю, що абсолютно було правильно зазначено, що тут треба зробити все те, що можна зробити на випередження, для того, щоб не виникало того, що ми бачимо в різних державах Європи, Азії і багатьох-багатьох інших державах світу. Тому вважаю всі заходи, які були запропоновані Радою національної безпеки і оборони, Президентом держави, своєчасними і відповідають тим викликам, які сьогодні є.

Щодо роботи Верховної Ради України. Ви всі добре ознайомлені з тим, що було видано розпорядження Голови Верховної Ради України про обмеження доступу до будівлі Верховної Ради України для всіх. Виключення становлять лише журналісти, які мають право працювати на третьому поверсі в прес-центрі Верховної Ради України. Це не впливає на відкритість нашої роботи, тому що телеканал "Рада" буде транслювати все, що буде відбуватися в пленарному залі Верховної Ради України, на комітетах, коли вони будуть проходити, тому ми і далі залишаємося максимально відкритими для суспільства.

Якщо ми говоримо про подальші дії, то, я думаю, що найближчим часом нам необхідно буде провести позачергове засідання Верховної Ради України, де розглянути питання законопроекту, який буде найближчим часом запропонований до розгляду на цьому пленарному засіданні. Він пов'язаний з питаннями, які прямо допомагають різним гілкам влади у врегулюванні питання щодо боротьби з коронавірусом. Там цілий комплекс заходів, і я думаю, що Михайло Борисович Радуцький під час свого виступу зазначить на деяких з цих пунктах.

Щодо графіку роботи Верховної Ради України. Буде запропоновано змінити графік роботи Верховної Ради України. Верховна Рада не закривається, Верховна Рада продовжує працювати. Однак ми змінюємо черговість пленарних та комітетських тижнів, і до 3 квітня 2020 року ми переходимо в режим роботи у комітетах. Я мав розмову з нашими колегами з різних депутатських фракцій та груп, всі цю пропозицію підтримали, так само і щодо закону, про який я тільки вів мову.

Також була досягнута домовленість з усіма представниками депутатських фракцій і груп щодо того, щоб перерахувати ті кошти, які передбачені на депутатську діяльність, до резервного фонду, тому що фактично ми будемо працювати в комітетах. І ці кошти будуть направлені на забезпечення діяльності Апарату Верховної Ради України, народних депутатів і в разі необхідності на інші необхідні для держави напрямки фінансування.

Щодо того, що було видано розпорядження, яке обмежує доступ до будівель Верховної Ради всім окрім народних депутатів, Апарату і помічників народних депутатів, і як я вже зазначив, представників засобів масової інформації. Однак, можливо, що на позачергове засідання Верховної Ради України  треба буде запросити працівників інших установ та відомств. То  я хотів би попросити дозволу у Погоджувальної ради для того, щоб я як Голова Верховної Ради України мав право, щоб не змінювати це розпорядження, запросити на таке засідання представників уряду або інших установ, якщо немає заперечень. Наскільки мені відомо, таких заперечень немає.

Тому я всім дякую за роботу. Я сподіваюсь, що вона буде, дійсно, демонструвати єдність парламенту. Сьогодні ми маємо серйозний виклик для держав. Я дуже сподіваюсь, що разом з державою парламент пройде його гідно.

Руслан Олексійович Стефанчук.

 

СТЕФАНЧУК Р.О.  Дякую.

Вельмишановний Дмитро Олександрович, шановні народні депутати, шановні присутні! Справді, період, в який ми входимо, створює необхідність більш посиленої і сконцентрованої співпраці, тому що зараз ми працюємо вже не по політичних квартирах, а задля того, щоб створити всі необхідні ситуації, щоб нормалізувати по максимуму ситуацію в країні, і як виявилося, аналіз, і чинного законодавства, і практика, яка відбулася, на превеликий жаль, за 28 років незалежності у нас не створено належного законодавства, тому що ми не очікували таких викликів від природи, які стосуються саме питань, пов'язаних із протидією таким епідеміям, таким пандеміям, які сьогодні існують в світі.

Тому я абсолютно підтримую  цю пропозицію про перехід роботи в  комітетах. Я дуже сподіваюся, що і за цей період в комітетах ми зможемо напрацювати  усі необхідні  заходи, крім тих, які ми  приймемо першочергові на першому позачерговому засіданні. Нам треба продовжити і вирішувати і інші питання, пов'язані із оподаткуванням на цей період, із різними питаннями, які стосуються трудового законодавства, законодавства про  відпустки щодо того у разі самоізоляції чи інших питань, пов'язаних з батьками, діти яких на карантині знаходяться. Тому цілий спектр питань, які нам треба пропрацювати  в цей  період буде. Тому мені видається, що якраз я просив би усіх голів комітетів цей період використати дуже  плідно і якраз з одним напрямком – з напрямком протидії, створення необхідного  законодавчого механізму протидії епідемії і пандемії, яка сьогодні існує в світі. Тому, мені видається, це має бути одним з головних питань нашої діяльності.

І тому я абсолютно підтримую всі ті заходи, які створені. Саме основне – це ми не повинні сіяти паніку і тверезо дивитися  на речі, тому що немає нічого гіршого, ніж те, що створюється якесь нерозуміння ситуації, яка існує. Тому я всім бажаю все-таки плідної праці  на цьому тижні.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, Руслан Олексійович.

Олена Костянтинівна Кондратюк, заступник Голови Верховної Ради.

 

КОНДРАТЮК О.К. Дякую, Дмитро Олександрович.

Доброго дня, шановні колеги! Ви знаєте, я сьогодні планую бути дуже категоричною і прошу всіх дати собі звіт, що ми тут всі присутні від влади, опозиції, позафракційних, ми в очах людей для всіх є влада. І Верховна Рада – це є влада. Тому треба перестати робити вигляд, що проблему, загрозу перед епідемією, яку викликає у нас коронавірус, вирішить якось хтось без нас, чи думати, що вона сама-собою розсосеться, чи все зроблять лікарі з новим санітарним лікарем, прикордонники, Міністерство надзвичайних ситуацій чи уряд.

Відверто кажучи,  ми  сьогодні  своїм прикладом, своєю серйозністю маємо підвести риску під безсистемними ініціативами і вибудувати чітку, зрозумілу політику в інтересах збереження життя тисяч наших громадян.

Я хочу попросити насамперед припинити бардак безвідповідальності, коли, наприклад, мер Києва видає розпорядження про карантин і обмежує зібрання людей, і тут же на вихідні місто проводить шість сільськогосподарських ярмарок. Як це може бути взагалі от зараз в таких умовах? Навіщо видавати розпорядження, самому його й порушувати? Хто за це несе покарання? Де поліція, яка має відслідковувати режим цього карантину? Якщо ми не змінимо власним прикладом ставлення до карантину, до взагалі найпростіших, найнеобхідніших рішень для убезпечення передачі вірусу, люди будуть далі нехтувати правилами і взагалі думати, що це просто якось несерйозно, цей карантин.

Ми не можемо закликати також людей підтримувати соціальний інтервал в півтора метра і проводити сесійні засідання як ні в чому не бувало, сидячи один біля одного на відстані 30 сантиметрів. Вірус не вибирає, хто хворіє. Сьогодні в зону ризику потрапляє кожен, кожен з нас.

Провідні фахівці, так само і лікарі країн, які потерпають від пандемії, відверто говорять про наступне своїм громадянам, що ризик захворіти мають до 70 відсотків громадян, причому понад 20 з них – це з важким перебігом і 5 відсотків – це з критичним перебігом. Так от, заходи карантину – це не канікули і не відпустки, це той час, коли лікарі можуть приділити увагу тим людям, які якраз потрапляють в цю зону 20 відсотків. І тут зараз питання не паніки, не нагнітання, як я абсолютно погоджуюся зі своїми колегами, мова йде про здоровий глузд і чіткий алгоритм дій.

За даними досліджень та моделювання, яке опублікувало видання Washington Post, найбільш дієвим способом стримування коронавірусу в масштабах країни є перехід суспільства на стратегію соціальної дистанції.

Як вчора вдало проілюструвало Washington Post, якщо не бути в ізоляції, не бути вдома, ми захворіємо практично всі одночасно, і потім просто не вистачить лікарів. Якщо закрити вчасно кордони, як це зробили за рішенням РНБО, і це дуже правильне рішення, буде більш повільно розповсюджуватися епідемія, але вона все ж таки буде. Якщо 75 відсотків залишаться вдома – це посилить соціальну дистанцію і дозволить лікарям надавати  медичну допомогу, де вони можуть це зробити. Наше завдання з вами – допомогти державі впоратись, а лікарям допомогти хворим.

Тому я ініціюю, виступаю з ініціативою провести позачергове засідання завтра, з 8 до 10 ранку, погодитися на це всім відповідальним фракціям. Дати можливість Голові Верховної Ради України скликати таке позачергове засідання, не збираючи 150 підписів. І нам треба прийняти всі необхідні рішення від змін до бюджету, державних закупівель, економічних змін в роботі підприємств, але і боротьби з розповсюдженням коронавірусу.

Ми, звичайно, очікуємо від уряду пакетостимулюючих податків і фінансових заходів для підтримки громадян та бізнесу у зв'язку з неминучими економічними втратами від цієї епідемії. Далі нам треба оголосити зміни в порядку роботи Верховної Ради і зосередитись на роботі в комітетах. І це зробили вже всі європейські парламенти. І нема тут чого соромитися. Це відповідальність наша. Ми завжди можемо зібратися, при потребі, на позачергове засідання і знайти, і знизити напругу в суспільстві, коли частина соціальних справедливих переживає зараз громадян непрості часи.

Рівно так само, як правоохоронні органи повинні, нарешті, "дати по руках" і назвати торгівців масками, яких немає в країні. Ну, чого тільки варто зізнання Прем'єр-міністра Словаччини на днях про намір купити 2 мільйона масок, але що українці вимагали тільки готівку мільйон 200 тисяч і, врешті, продали ці маски німцям.

Ну, це відкритий мій депутатський запит до МВС, до СБУ розібратись в цій ситуації…

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, Олена Костянтинівна.

Шановні колеги, було під час нашої попередньої наради з керівниками депутатських фракцій і груп запропоновано провести позачергове засідання завтра з 8 до 10, на яке винести два законопроекти. Перший законопроект, який зараз опрацьовується в комітеті і опрацьовується в комітеті і готовиться до розгляду.

І друге. Це питання, пов'язане зі зміною календарного плану нашої роботи. Я хотів би, щоб висловились всі. Ні-ні, голосувати будемо в кінці. Щоб ми хоч послухали ще голів комітетів.

Давид Георгійович.

 

АРАХАМІЯ Д.Г. Шановні колеги, добрий день. Я підтримую всі ідеї, які тут лунали. Більше того, закликаю всіх колег, враховуючи те, що у нас точно вже відомо, що буде не одне позачергове засідання, а ризики те, що якщо, не дай Боже, один депутат захворіє, тоді ми не зможемо зібратись, то терміново створити робочу групу і розглянути якийсь юридичних механізм, яким чином Рада може працювати, знаходячись на самоізоляції. А всі інші ідеї підтримуємо.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

Вадиме Зіновійовичу, якщо можна, теж не дуже багато часу, щоб ми швидше пройшли ці питання. Дякую.

 

РАБІНОВИЧ В.З. Я трошки, свій час.

Ми з вами знаходимося на порозі, можливо, найсерйозніших подій в історії України, але у вас ідея фікс продати українську землю, у мене прохання – уберіть цю ідею. Невідкладно треба змобілізуватися, відкинути всі інші дії, щоб впоратись з тим і зосередитись на тій проблемі, яка загрожує існуванню нашої держави. Життєво необхідно невідкладне зняття оцих питань, які не потрібні сьогодні Що треба? Я вже сказав – зняти питання землі.

По-друге, ввести надзвичайний стан в країні і в терміновому порядку створити раду: парламент, Президент, Кабмін у форматі участі всіх політичних сил з правом моментального прийняття рішень. Бо це потребує час.

Крім того, скликати позачергову Раду, щоб проголосувати питання відстрочки комунальних платежів для родин, що позбулися доходів, бо інакше люди просто не виживуть. Негайно необхідно встановити контроль, це для Кабміну, для нас всіх, над цінами на основні продукти харчування та товари першої необхідності, оскільки зараз треба думати про життя людей, а не про те, щоб набивати свої кармани.

По-третє, негайне введення повномасштабного карантину, який забезпечить нерозповсюдження в Україні цієї страшної хвороби. А ви збираєтесь збирати Раду по 400 чоловік. Все це потребує здорового глузду і відсутності вузькопартійних інтересів. Ми повинні сьогодні об'єднатися заради України.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, Вадиме Зіновійовичу.

Герасимов Артур Володимирович.

 

ГЕРАСИМОВ А.В. Дякую.

Шановні українці, от щодо коронавірусу. От що сьогодні коїться з масками, антисептиками і всім іншим? Їх просто немає. А якщо є, то ціни захмарні. І, ви знаєте, в цей час в цивілізованих країнах маски та антисептики роздаються безкоштовно. І я думаю, як і всі інші чули заяву уряду про 10 мільйонів масок, але де вони? Ви коли їх збираєтеся доставляти до людей? І одночасно вся країна бачила, як більше ніж 900 тонн масок були продані за кордон. І я тут підтримую колег, які вже згадували інтерв'ю Прем'єра Словаччини, яке бачив весь світ, і яким пропонували маски за готівку. А коли словаки приготували валізу готівки, партія масок була перехоплена іншою країною. От ми прочекали вихідні. Ви почули реакцію правоохоронних органів на це? Ні. Тому що її немає.

Тому ми вимагаємо негайно проінформувати суспільство та Верховну Раду про відповідальність тих, хто провалив підготовку до протидії епідемії, бо це є злочинна бездіяльність влади, яка залишила людей сам-на-сам з епідеміє, а зайнята лише політичними переслідуванням.

Також вимагаємо від влади терміново забезпечити населення безкоштовними масками, антисептиками та безкоштовними тестами на коронавірус, щоб кожен бажаючий міг швидко і безкоштовно, головне, безкоштовно це зробити. Також вимагаємо не на словах, а на ділі підтримати наших лікарів.

Друге – щодо повернення українців. Ми отримуємо величезну кількість сигналів від українців, які не можуть повернутися додому, і, я думаю, не тільки ми, а будь-хто в цій залі.

Пане Зеленський, мало просто закликати, треба ще професійно це забезпечити. Ви взагалі володієте ситуацією з квитками? Бо квитків просто немає. А якщо вони є, то вони коштують в рази дорожче. Ви обіцяли кінець епохи жадібності. Так от всі знають, що в критичний для українців за кордоном момент одна вітчизняна авіакомпанія, що належить одному дуже відомому олігарху, підвищила ціни на квитки подекуди в 12 разів.

Тому ми вимагаємо від влади, щоб негайно з основних європейських країн –  Італія, Іспанія, Франція –  були вивезені українці, які опинилися в пастці епідемії через бездіяльність і непрофесійність влади. Використовуйте не тільки чартери, а літаки МНС і всі наявні можливості.

Щодо економіки. Хотів би нагадати, що економіка почала падати задовго до коронавірусу, бо весь запас міцності, створений за Порошенка, було втрачено. Обіцянки 4 тисячі зарплати, 40 відсотків зростання вже викликають тільки посмішку. Натомість немає навіть грошей на індексацію пенсій. І це пряма відповідальність саме пана Зеленського. Тому що ви знаєте, немає тут окремого уряду, немає монобільшості – є монобільшість Зеленського, є уряд Зеленського. Також мені відомо, що незабаром може відбутися засідання Верховного  Суду по зняттю голови правління державного "ПриватБанку". А це між іншим може бути прямою дорогою до дефолту. Ви обіцяли кінець епохи бідності, а починаєте епоху жебрацтва.

Тому щодо економіки треба негайно готувати рішення РНБО по захисту економіки. Ми готові тут підставити плече. Я думаю, багато вже чули про план "десяти кроків" по порятунку економіки від "Європейської солідарності" та Ніни Южаніної, де ключовим пунктом є і зниження податків, і відміна драконівських, антифопівських, антибізнесових законів, і введення податку на виведений капітал. І також перестаньте приховувати статистику як економічну, так і статистику захворювань.

І щодо капітуляції. 11 березня в Мінську відбулося то, чого Путін домагався з початку російсько-української війни. Україна пристала на кремлівський сценарій і фактично дала згоду на  початок прямих переговорів з бойовиками ОРДЛО. Створення так званої консультативної ради між офіційним Києвом і представниками терористів легалізує міф російської пропаганди про внутрішній конфлікт на Донбасі. Це не просто крок, а стрибок у прірву капітуляції.

І хотів би нагадати, що 5 років український народ на чолі з нашою командою забезпечував визнання Росію країною-агресором, забезпечував єдність міжнародної коаліції по підтримці  України, забезпечував навіть саме існування України як держави. І як я розумію, відповідно до директив пана Зеленського пан Єрмак вивів Росію зі статусу агресора та перевів у статус посередника-спостерігача. Росія і мріяти про це не могла 5 років. Це знімає відповідальність з агресора та прямо веде до розблокування міжнародної ізоляції та відміни санкцій. Наша політична сила подала заяви до Служби безпеки та Генеральної прокуратури почати кримінальне розслідування з цього питання.

І наостанок хотів би сказати щодо позачергового засідання. Ми підтримуємо…

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Дякую.

Артур Володимирович, давайте пригадаємо… Я повністю згоден, зараз є проблема зі статистикою. Але я хотів би… Нестор Іванович, Іванна Орестівна. Але я хотів би нагадати, коли ця система статистики була зруйнована.

 

СТЕФАНЧУК Р.О. 2017 рік.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. 2017 рік. І саме тому сьогодні ми теж маємо ці проблеми. Тому давайте не перекладати відповідальність одних на інших.

 Артур Володимирович, я ще не договорив. Це перше.

Друге. Ви ж згадували керівництво. Я теж є… я відповідаю на вашу репліку.

Наступне питання,  це питання санітарно-епідеміологічної служби, яка зараз була відновлена її робота. А, можливо, ви краще пам'ятаєте, коли вона була зруйнована. І я думаю, що це також сьогодні ми маємо наслідки. Я не говорю, що сьогодні все просто, і держави колись зустрічалися з такою проблемою, яка є сьогодні. Однак ми починали свою розмову про те, що давайте трохи сьогодні менше політики. І, чесно, це було правильно. Дякую.

Батенко Тарас Іванович.

Юлія Володимирівна.

 

ТИМОШЕНКО Ю.В. Шановні колеги, знаєте, я думаю, що ми, в першу чергу ми як частина влади в Україні, до кінця не усвідомлюємо взагалі, перед якою загрозою постала сьогодні і Україна, і весь світ. Ви розумієте, що за весь час незалежності такої ситуації, коли би об'єдналася смертельна хвороба, яка оголошена перший раз за останні 100 років Всесвітньою організацією охорони здоров'я всесвітньою пандемією,  з кризою фінансовою, економічною, з війною, яку ведуть проти України, з дуже слабкою економікою і з надзвичайно вразливими  фінансами. Я думаю, що нам зараз треба зовсім по-іншому подивитися на цю реальність.

І те, що ми продовжуємо якісь політичні критиканства, пікетування, якісь політичні бої – це теж є приклад того і власне доказ того, що ми не усвідомлюємо, перед якою загрозою взагалі існування України ми сьогодні постали.

І тому перше, що я закликаю всіх: відкладіть в сторону всі політичні амбіції, всі політичні протистояння, всі політичні бої, зараз всім треба об'єднатися в єдиний антикризовий штаб з однією метою – врятувати Україну і людей. Немає іншої більшої, взагалі питання іншого немає.

І я можу вам сказати як Прем'єр-міністр, який пройшов і фінансову кризу і епідемію, тоді іншого вірусу, я готова особисто увійти в усі антикризові штаби, які у вас є, бажано, щоб він був один, і працювати практично без будь-яких вихідних і відпочинків для того, щоби країну в цій ситуації захистити. І можу вам сказати, що є три речі, які треба зробити просто невідкладно, сьогодні.

Перше. Нам потрібно карантин зробити абсолютним. Ви знаєте, що існує сьогодні світова статистика, яка доводить те, що ті країни, в яких не був введений абсолютний карантин, в усіх сферах життя, вони отримали пандемію на своїх територіях. Там, де карантин був вчасно введений, проходять країни більш м’яко. І тому і силові структури, і вище керівництво держави – карантин, перевірити буквально до молекул.

Друге. У нас немає реальної статистики, що у нас робиться із захворюванням. І зараз не час розбиратися, хто в цьому винний. Нам потрібно негайно цю статистику відновити, тому що я стверджую, як людина, яка розуміє, що говорить, у нас набагато більше захворювань і набагато більше померлих. Але ми цього з вами не знаємо.

Тому наступне, що я пропоную, і що треба зробити невідкладно. Треба, щоби всі засоби масової інформації дали людям знання, по якому телефону звертатися, якщо є підозра навіть на мінімальну температуру або на будь-яку нежить. Мова йде про те, що людина сьогодні пересічна не знає, куди звернутися, щоби провести цей тест вдома, не ходячи до лікарень, до лабораторій. Я прошу владу, зробіть зараз загальну інформаційну лінію, повідомлення, куди людям звертатися і  де безкоштовно отримати достовірний аналіз на наявність коронавірусу.

Наступне, що є важливим і що треба робити негайно. Карантин тягне за собою необхідність родинам, дітям бути вдома. Я хочу нагадати, що в 2009 році ми вводили спеціальним законом видачу лікарняних листів тим батькам, які мусять вимушено сидіти з дитиною вдома, тим людям, які просто знаходяться в карантині, але ті, які ще не доведено навіть, що вони хворі на коронавірус, але у них вже є хвороба. Нам треба лікарняні видавати для того, щоби люди мали можливість ізолюватися і дітей не пускати.

Я  також хочу вам сказати, що ще один крок невідкладний – це негайно закупити масштабно і централізовано антивірусні препарати. Всі лікувальні засоби, лікарські засоби, які треба закупити, щоби в Україні була захищеність. І я прошу лідерів фракцій включити в антикризовий штаб лідерів ключових комітетів керівників, включити в антикризовий штаб, і з сьогоднішнього дня почати всім єдиною командою національною працювати для того, щоб врятувати людей і Україну.

Економічні  заходи  обов'язкові. Не витримає економіка без зниження податків, без податкових канікул. Треба діяти негайно. Ми готові.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Дякую.

Тарас Іванович Батенко.

 

БАТЕНКО Т.І. Шановний Дмитро Олександрович, шановні друзі, колеги, шановна українська громадо! Очевидно, що ми поділяємо всі ті думки, які сьогодні лунають в цьому залі про те, що сьогодні немає часу для політичних розбіжностей. Ми сьогодні повинні консолідувати всі свої зусилля політичні, інтелектуальні, досвід, фінансові для боротьби з пандемією, бо це стосується кожного з нас –  всіх громадян України, всієї держави. 

Ми розуміємо про те, що сьогодні ми частково вже втратили час тому що був січень, був лютий. А депутатська група "За майбутнє" ще на початку січня звертала увагу на підозри коронавірусу. І тоді ми знаємо, яка була реакція уряд,   ніяка не була реакція уряду. Тому, на жаль, цей уряд,  політичне непорозуміння, ми відпустили в небуття. І ми покладаємо великі надії на цей уряд, який сьогодні працює, і розуміємо, в яких умовах доводиться сьогодні працювати у боротьбі з коронавірусом сьогоднішньому новому українському уряду.

Ми звертаємо увагу на те, що сьогодні карантин як такий не працює, і він не є тотальний по Україні. І я погоджуюся з колегами, і це була так само вимога нашої депутатської групи "За майбутнє", щоб ми забули про пленарний режим Верховної Ради України у частині продовження розгляду поправок по законопроекту по землі. Ми повинні землю на цьому етапі, друзі, відправити на карантин так само, ринок землі. Розглянути, дорозглянути його тоді, коли прийде на це час і політична воля громадян. І зайнятися сьогодні порятунком держави.

Ми вважаємо про те, що, і переконані, що на позачерговому засіданні Верховної Ради, яке відбудеться завтра з 8 по 10 годину, я вважаю, що Голова Верховної Ради повинен звернутися до Прем'єр-міністра України з невідкладним розглядом питання введення в країні надзвичайного стану, тому що нам замало тих умов режиму карантину, який сьогодні перебуває в країні.

Я хочу звернути увагу на ті моменти, які сьогодні є дуже гострі в країні. Багато громадян наших застрягли сьогодні за кордоном на відпочинку. Це Єгипет і не тільки Єгипет, це десятки тисяч громадян. Як ми знаємо, українські чартерні компанії не виконують своїх зобов'язань щодо повернення громадян, і це так само створює дуже нездорову ситуацію. Я вважаю, що коли відбудеться повернення, воно повинно відбутися у найближчий час, всі ті громадяни, які повертаються сьогодні, незалежно яким способом – чи чартерним рейсами, чи шляхом перетинання сухопутного кордону, вони повинні, повернувшись додому, піти на карантин, на самоізоляцію.

Далі. Ми повинні звернутися сьогодні до глав церков, до Ради церков України. Йде Пасха. Друзі, давайте молитися, але давайте не забувати, як сьогодні молиться Папа Римський Франциск І в закритому соборі Святого Петра. Закрийте церкви. Рятуйте своїх громадян, прихожан, тому що потім ця пандемія тільки буде більш активно розвиватися територією України, у всіх маленьких містечках, населених пунктах. І це дуже серйозно, це більш ніж серйозно ніж ми можемо сьогодні собі уявити.

Українські громадяни вимагають політичного карантину, і ми сьогодні прочитали звернення громадських активістів, лідерів громадського сектору "Раду – на карантин", ми, депутатська група "За майбутнє",  повністю підтримуємо цю позицію.

Бізнес. Ми повинні шукати, друзі, варіанти запровадження податкових канікул для бізнесу, податку на землю, податку на нерухомість на час вимушеного припинення роботи. Ми  розуміємо,  що сьогодні не вистачає апаратів штучної вентиляції легенів, тестів, відсутності діагностики, санепідемслужби і так далі. Це те, що попередній уряд повинен був напрацювати в попередні місяці, очевидно це свідчення того, що він цим  не займався. Подумаємо про те, що буде, коли почне вмирати український бізнес.

Очевидно повинні сьогодні на цьому позачерговому засіданні подумати про зарплату лікарям і медсестрам. Ми повинні так само щодо політичної складової розуміти, що сьогодні підписання будь-яких угод в політичному форматі, мінському форматі неприпустиме, тому що це спровокує вихід людей на вулицю, на протести. Це знову ж таки додаткові ризики. Тому наше звернення до Президента Володимира Зеленського не допускати будь-яких подальших кроків на ескалацію, які можуть бути відображені в мінському процесі.

Ми підтримуємо Дмитра Олександровича Разумкова в тому плані, як депутатська група "За майбутнє", що кошти, які виділяються депутатам Верховної Ради на повноваження, можна відправити у резервний фонд для потреб людей. Підтримуємо тих лідерів фракцій, які наголошують, це була так само і пропозиція нашої депутатської групи, щодо створення антикризового штабу, в якому би брали участь всі лідери депутатських фракцій і груп.

Наша депутатська група "За майбутнє",  кожен депутат-мажоритарник, друзі, нашої групи, готові розділити відповідальність за долю людей, економіки і держави. У нас не повинно бути зараз політичних розбіжностей, не час для політичного піару. Самоізоляція – це та найбільш оптимальна ситуація, яка може врятувати сьогодні українську націю. Бережімо себе.

Дякую вам.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Дякую, Тарас Іванович.

Олег Іванович, "Голос". Кулініч Олег Іванович.

 

КУЛІНІЧ О.І. Дякую.

Шановний Дмитро Олександрович, шановні колеги! Країна зараз знаходиться в дуже складній ситуації в результаті поширення коронавірусу світом, країнами Європи. І тому в цій ситуації важкій і уряд, і парламент повинні працювати чітко, злагоджено і ефективно, і, основне, рішуче.

В першу чергу необхідно вгамувати паніку серед населення шляхом постійного інформування. Я підтримую колег, лідерів фракцій, люди елементарно досі не поінформовані, куди їм звертатися у своєму населеному пункті, коли є підозра на коронавірус. Особливо це мова йде про районні, про обласні центри. Міністерству охорони здоров'я треба постійно контролювати, що відбувається на місцях в медичних закладах областей та районів.

Ми з колегами по групі "Довіра" промоніторили і перевірили інформацію по більшості регіонів України.  Обласні та районні лікарні не забезпечені необхідною кількістю апаратів штучної вентиляції легень.

Що стосується Закарпаття, Полтавщини, Львівщини, Чернігова,  Житомира, Донецької, Луганської областей. Наприклад, той же Краматорськ має всього-на-всього 8 апаратів штучної вентиляції легень на 200 тисяч населення.  Складна ситуація (я би сказав, критична) в Закарпатті. Сьогодні область  потребує, щонайменше,  250 апаратів  штучної вентиляції легень. Немає тестів, експрес-тестів для визначення коронавірусу, якомога швидше треба забезпечити Закарпаття 500-600 швидких тестів   для цього.

Ситуація, яка зараз склалася в європейських країнах дуже складна, і тому уряд повинен миттєво відреагувати і забезпечити всім необхідним прикордонні області. Більше того, у медичних закладах в регіонах відсутні і експрес-тести, немає спецодягу для медичних працівників. Велика проблема – визначення приміщень для тимчасової обсервації населення, а звіти місцевої влади про їх наявність не відповідають дійсності. Деякі приміщення не мають елементарних умов, я вже не говорю про спеціальні умови. І в цій ситуації я б радив би і міністру охорони здоров'я, і головному санітарному лікарю особисто проїхати  областями, бажано без попередження, і побачити реальний стан справ, поспілкуватися з людьми. Я думаю, що те, що зараз є в звітах, воно абсолютно не буде  відповідати  дійсності.

Кабінет Міністрів, РНБО прийняли відповідні рішення по виділенню коштів МОЗу для забезпечення пріоритетних платежів, але  ще раз повторюю, все це потрібно контролювати в областях і в районах, тому що ситуація на місцях дуже складна, я сказав би критична, і тому люди повинні  мати чітку інформацію, повинні бути поінформовані.

Декілька слів щодо економіки, щодо нестабільної економічної ситуації. Прогнози  на цей рік економістів досить  песимістичні: курсові ризики, значний відтік  капіталу з України, скорочення виробництва, що призведе до збільшення дефіциту державного бюджету  на 15-20 відсотків; зниження експорту і, як наслідок, скорочення валютних надходжень в державу, щонайменше, на 5-6 мільярдів доларів за підсумками 2020 року.

Тому ми б хотіли найближчим часом почути від уряду, що треба робити першочергово у цих надзвичайно складних умовах. Як підтримати ті підприємства, які не скорочують людей, які утримують робочі місця, які працюють і виплачують в повному обсязі заробітну плату? Як забезпечити планові надходження до бюджету, щоб не було перебоїв і затримок з фінансуванням захищених статей і соціальних виплат? Ситуація, ще раз повторюю, дуже складна і потребує від кожного з нас персональної відповідальності і злагоджених дій.

Щодо порядку денного нашої роботи. Позиція нашої групи наступна. Парламент сьогодні повинен працювати в особливому режимі з врахуванням рішення РНБО і першочергових завдань, які на сьогодні стоять перед країною внаслідок коронавірусу. Ми маємо оперативно реагувати і приймати ті рішення, які необхідні для держави, для спрощення процедури закупівель для лікарні, для підтримки бізнесу, тимчасової заборони на вивіз стратегічних медичних засобів, тому що ці питання на сьогодні є  важливими і стоять на порядку денному.

Ми підтримуємо про скликання позачергового засідання завтра з 8 ранку для того, щоб всі ці питання врегулювати і вирішити для країни. Позиція нашої групи, що питання землі треба зняти з порядку денного, тому що на сьогодні країна стоїть перед серйозними викликами і якраз їх треба, ці питання, вирішувати, врегульовувати. Ми підтримуємо також створення антикризового штабу, готові працювати в ньому. Як і всі колеги з інших депутатських фракцій та груп підтримуємо перерахування коштів для того, щоб стабілізувати ситуацію і працювати для країни. Тому якраз зараз час показати всім, показати суспільству, що і уряд, і парламент єдині і працюють для наших людей.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

Ярослав Іванович Железняк.

 

ЖЕЛЕЗНЯК Я.І. Шановні колеги, партія "Голос" повністю підтримує позицію, що єдине питання, яке повинно зараз стояти перед українським парламентом – це питання безпеки. Ми повинні в першу чергу на власному прикладі показати те, що ми поважаємо правила, які встановлені урядом для людей. Тому ми підтримуємо позицію щодо проведення позачергового засідання, яке буде стосуватися питань національної безпеки, і після цього змінити календарний план роботи Верховної Ради.

Тепер щодо порядку денного цього засідання. Мені здається, що у нас уряду не вистачає не тільки кризи в охороні здоров'я, в економічній сфері, але вони вирішили зробити ще одну кризу безпекову. Ми з новин, з засобів масової інформації дізнаємось, що 2 дні потому були підписані дуже ганебні договори, які… це підписання відбувалось в місті Мінськ, які обурили суспільство. Ми прийшли до Офісу Президента почути відповідь. Але, на жаль, і досі зараз ми тільки чуємо виправдання з дуже неприємним присмаком державної зради.

Тому ми сьогодні ініціюємо від своєї фракції, і ми надіслали кожному депутату українського парламенту постанову, яка визнає ту дію, яка відбувалась 11 березня у Мінську, як таку, що суперечить закону України і не може бути підписана 25 березня або в будь-яку іншу дату, яку визначить переговорна група. Ми не можемо допустити під час кризи ще одну державну зраду, яку нам намагаються показати як переговори з окупантами та терористами.

Наступне. Щодо Закону про протидію коронавірусу. Наші колеги з фракції, як і багато членів профільного комітету, і представників інших фракцій, працювали всі вихідні. Я розумію, що зараз напрацьовується текст. Єдине що, ми ще раз попереджаємо: ті обмеження, які ми вводимо для того, щоб забезпечити безпеку наших громадян, вони повинні бути ефективними. Ми не можемо допустити вкраплення якихось репресивних норм, які будуть трактуватись по-різному і можуть ще раз збурити суспільство.

Тому закликаємо до того, щоб сьогодні був погоджений текст. І я сподіваюсь, що всі ми разом, незалежно від політичної позиції,         його підпишемо і будемо розглядати в найближчий час на позачерговому засіданні.

Окремо хочу звернутися до уряду. Шановні колеги, коли ваш представник уряду, а я говорю зараз, наприклад, про міністра охорони здоров'я, робить заяви, не забувайте про те, що його чують люди. Найгірше, що ми можемо зробити – це паніку. І коли робляться заяви про пенсіонерів, про порівняння навіть цієї епідемії з Чорнобильською катастрофою, це недопустимо.

Якщо ви говорите про те, що одна із ваших стратегій – це покращити комунікацію, то, будь ласка, покращуйте її так, щоб не створювати паніку. Тому, шановні громадяни, читайте інформацію, перевіряйте, а шановний уряд, будьте дуже обережні у своїх висловлюваннях.

І останнє. Багато звучало питань щодо економічної ситуації. Ми всі бачимо той факт, що треба зміни в тому числі для того, щоб підтримувати бізнес. Чи можливо це зараз з урядом, в якому немає економічного блоку, чи можливо це на базі комітетів, але ми повинні зараз зробити все можливе для того, щоб в якнайшвидший термін напрацювати ці зміни і знову ж таки від всіх фракцій та груп прийняти для того, щоб підтримати бізнес. Нам ще не вистачає економічної кризи для того, щоб з нею боротися.

Тому, ще раз повторюємо, ми підтримуємо позачергове засідання. Ми підтримаємо те, щоб змінити календарний план засідання. І ми просимо винести на це позачергове засідання тільки питання безпеки: а це питання постанови щодо того дійства, яке відбулося 11 березня в Мінську; це питання закону про коронавірус так званий і це питання покращення економічних умов, якщо воно буде напрацьоване або комітетом, або урядом.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

Шановні колеги, я хотів би дати спочатку слово Радуцькому і як голові комітету, і як члену робочої групи. Є пропозиція від Монастирського, що від свого комітету він віддає час Михайлу Борисовичу. Я дам 4 хвилини, якщо ви не заперечуєте. Немає заперечень? Включіть, будь ласка, 4 хвилини.

 

РАДУЦЬКИЙ М.Б. Дякую, Дмитре Олександровичу. Дякую, колеги.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Вибачте. Я думаю, що, Іванно Орестівно, це виняткова ситуація, тому що саме комітет Радуцького займався всі вихідні підготовкою комплексного закону, про який ми зараз говоримо.

 

КЛИМПУШ-ЦИНЦАДЗЕ І.О. Звичайно. Просто не треба оці історії про те, що хтось комусь передає свої хвилини. Це просто некоректно, тому що всі за те, щоб Радуцький максимально висловився і...

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Добре. Домовились.

 

РАДУЦЬКИЙ М.Б. Дякую, Дмитре Олександровичу. Дякую, колеги.

Перш за все хотів би подякувати всім фракціям і депутатським групам парламенту за те, що вони долучились до роботи над цим законопроектом. Станом на цю годину у нас залишилось тільки дві правки непогоджені: це правки від Міністерства внутрішніх справ. Але, сподіваємось, на першу годину вони їх погодять, і ми їх ще раз обговоримо.

Шановні колеги, що передбачає цей законопроект. Перше, я хочу, щоб всі зрозуміли, цей законопроект, він працює тільки на 3 місяці. Це тимчасовий законопроект, там немає глобальних змін ні в які закони України, це тимчасові зміни.

Про що йде мова? Оперативна закупка товарів, робіт та послуг, необхідних для ліквідації та недопущення епідемії коронавірусу, через переговорну процедуру скорочену до 1 дня. Можливість стовідсоткової попередньої оплати за товари, роботи та послуги, що закуповуються для запобігання та боротьби з коронавірусом. Звільнення від сплати ввізного мита та ПДВ лікарських засобів та виробів медичного призначення, що закуповуються для запобігання та боротьби з коронавірусом. Цей перелік весь затверджується урядом України. Це не хтось його робить, це перелік уряду України.

Далі. Надання можливості населенню працювати дистанційно в умовах карантину або йти у відпустку. Заборона на проведення заходів державного нагляду та контролю на час здійснення заходів, пов'язаних із запобіганням та боротьбою з коронавірусом. Віднесення введення карантину до форс-мажорних обставин. Адмінвідповідальність за порушення обсервації і кримінальна відповідальність за умисне зараження людей. Додаткові надбавки для медперсоналу та інших працівників, що працюють над ліквідацією епідемії коронавірусу. Також цим законопроектом передбачається зміна деяких статей Трудового кодексу на 3 місяці, де людям може бути надана оплачувана відпустка. І ще ми сьогодні на групі разом з представниками усіх фракцій і груп вирішили ініціювати на цьому ж засіданні на вівторок постанову Верховної Ради по ще збільшенню карантинних заходів: ресторани, кафе, салони краси, спортивні клуби. Оце все ми… І ще раз дуже, зараз будемо розмовляти, але ми вважаємо, що громадський транспорт треба зупиняти і робити його по деяких часах. Все, що не стосується життєзабезпечення країни (молоко, хліб, я маю на увазі, виробництво), має бути зупинено. Це наша буде пропозиція Верховній Раді на завтра.

Також я би хотів, шановний Дмитро Олександрович, щоб ми не забули, що нам завтра край необхідно разом з цим законопроектом проголосувати у другому читанні 2538, 2539. Бо це закони по закупівлям медичних виробів і ліків. І якщо ми їх не приймемо, то цей закон, який ми зараз приймаємо як невідкладний, він теж не буде працювати. Тому у мене прохання додати 2538, 2539 до цього.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Добре.  Дякую.

Щодо питання додати в позачергове засідання 2538, 2539. Чи є заперечення?

 

_______________.  (Не чути)

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Михайло Борисович, у мене прохання тоді. Сьогодні на засіданні комітету, щоб всі представники всіх фракцій також погодили питання 2538, 2539. А зараз ми приймемо рішення про включення його в порядок денний позачергового засідання. Щоб потім не було питань в залі. Добре?

 

 РАДУЦЬКИЙ М.Б.  …працівників всіх фракцій і груп, всі знають, що ці 2538, 2539.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Добре. Ще раз, обговорили...

 

РАДУЦЬКИЙ М.Б. На другу годину у нас комітет, ми це погодимо.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Добре.

Красносільська Анастасія Олегівна. Ні.

Ткаченко Олександр Владиславович.

 

ТКАЧЕНКО О.В.  Я б хотів виправити свою колегу Олену Кондратюк з приводу ринків у місті Києві. Їх відбулося за останні 4 дні не 7, а майже 50. Ви можете уявити, яка кількість народу пройшла через ці ринки за ці дні. І це кримінальна відповідальність.

Друге. Я підтримаю колег стосовно слова "самоізоляція". Воно має стати головним наративом в останні, найближчі дні, в тому числі і для Верховної Ради. І також підтримаю ідею стосовно надзвичайної сесії стосовно питань, які становлять загрозу життю та спокою громадян. Але ми не повинні втрачати суб'єктність Верховної Ради. І наразі, якщо буде в такому випадку необхідність, збиратися на надзвичайні сесії. Верховна Рада має показувати, що вона може працювати навіть в складних умовах, надзвичайних, які зараз відбуваються в країні.

У зв'язку з цим надзвичайно велику вагу мають економічні наративи, вірніше економічні поправки, які варто вносити до Верховної Ради, стосовно підтримки економіки країни в цій ситуації.

Також хотів би звернутися до своїх колишніх колег в засобах масової інформації: зважати в першу чергу на офіційні джерела, коли мова іде про інформацію, яка стосується життя та спокою громадян.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

Наталуха Дмитро Андрійович.

 

НАТАЛУХА Д.А. Дякую, Дмитро Олександрович.

Шановні колеги, справді, економіка буде знаходитись у вкрай скрутному становищі, ми це всі чудово розуміємо. З однієї сторони, нам треба і ми мусимо обмежити будь-які соціальні зв'язки нашого населення, з іншої сторони, ми не можемо карати людей за те, чого вони не наробили. А вони не обирали цей шлях. На жаль, це ті обставини, в яких нам довелося всім знайти себе, прокинувшись в якийсь день, опинившись в епіцентрі епідемії. Тому абсолютно справедливі зауваження стосовно економічних заходів.

Я хочу звернутися до попередніх виступаючих стосовно спекуляції. На сьогоднішній день ми розробляємо законопроект, згідно з яким ми пропонуємо ввести кримінальну відповідальність за перепродаж за ціною вищою,  ніж встановленою замовником, стратегічної продукції, яку буде визначати Кабінет Міністрів  в своїй постанові. Мова іде як про харчову, так і про нехарчову продукції, засоби захисту і все інше. Цей захід буде введений виключно на період проходження епідемії.

Також ми наробляємо низку економічних заходів. З ними всіма ми поділилися і з нашими колегами з податкового комітету, долучимо Комітет соціальної політики. Мова іде про відстрочення виплати податків або радикальне скорочення, загальне скорочення ЄСВ, НДС; звільнення від ПДВ транспортних, логістичних, кур'єрських компаній, які забезпечують громадян; податкові пільги, канікули для підприємств, що працюють у сферах, які зазнали найбільше збитків; відстрочення виплати кредитів для підприємств, також інше. Але ми всі чудово розуміємо, що нам треба також зрозуміти, який збиток це нанесе державному бюджету. Тому це рішення непрості, але ми живемо в такий час, що приймати їх доводиться всім нам колективно.

Дякую.

Іванна Орестівна. Не наполягаєте.

Бабак Сергій Віталійович.

 

БАБАК С.В. Доброго дня, шановні колеги! Центральний орган виконавчої влади у сфері освіти вчасно зреагував на загрозу епідемії. Як ви всі знаєте, заклади освіти закриті на карантин. При цьому, на час карантину за вчителями зберігається заробітна плата і закладам освіти порекомендовано перейти на дистанційне навчання.

Ми всі розуміємо, що карантин під час навчального процесу ніколи не сприяв і не сприятиме підвищенню рівня знань. Тим більше, що для багатьох учнів в Україні це вже другий карантин, бо був сезонний грип. І більше за всіх страждають учні якраз випускних класів, яким доведеться здавати зовнішнє незалежне оцінювання цього року. Тому, починаючи від завтра ТРК "Рада" і YouTube-канал міністерства освіти запускають щоденні трансляції відеоуроків і онлайн-курсів для школярів під час карантину. Ми провели на вихідних перемовини з усіма найбільшими структурами, які є провайдерами онлайн-освіти в Україні. Вони всі безкоштовно надають ці відеоуроки для телеканалу "Рада". І ми їм за це дуже вдячні.

Основний фокус буде зосереджений якраз на найбільше затребуваних для ЗНО предметах: це українська мова і література, англійська мова, історія, математика і біологія. І у вихідні кількість уроків буде суттєво збільшена, і зараз ми якраз з ТРК "Рада" опрацьовуємо сітку трансляцій.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Питання? Сергій Віталійович, питання до вас.

 

ТИМОШЕНКО Ю.В. 10 секунд, питання. Скажіть, будь ласка, у нас на карантині учбові заклади, діти на карантині. Але у вищих учбових закладах, в інших навчальних закладах примушують викладачів виходити на роботу.

Я пропоную просто перенести все це на домашній режим роботи зі збереженням заробітної плати.

 

БАБАК С.В. Немає жодних заперечень з цього питання. Справа в тому, що у нас є університетська автономія, за яку ми б'ємося з 14-го року. Їм всім рекомендовано перейти на дистанційне навчання.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Костін? Ні?

Галина Миколаївна Третьякова.

 

ТРЕТЬЯКОВА Г.М. Дякую.

Шановні колеги, були Комітетом соціальної політики та захисту прав ветеранів напрацьовані зміни, які ми подали до загального закону, який готувався  в Комітеті захисту  охорони  здоров'я і переданий зараз на Комітет економічної політики. Він стосується оплати лікарняних незалежно від страхового стажу, оплати лікарняних листів під час карантину дітей, можливості отримати оплачувану відпустку поза графіком, який є на підприємстві. А також  опрацьовується наразі блок додаткового захисту у разі, якщо втрата робочого місця відбувається внаслідок  коронавірусу.

Водночас у групі, яка працювала і в суботу, і в неділю, ми надали пропозицію звільнити від оподаткування доходи населення не тільки як малий і мікробізнес, якого у нас не  так багато. Хочу нагадати, що ФОПів у нас 1 мільйон 700, з яких реально як мікро і малий бізнес працює, може до мільйона, це максимальна величина. Водночас і Європа, і інші країни світу захищають під час коронавірусу саме населення, яке витрачає гроші і на закупівлю медичних препаратів, і на закупівлю їжі під час якоїсь в родинах  паніки, і тому страждає в першу чергу населення.

Тому ми запропонували опрацювати, і пан Верланов обраховує, звільнення на два, на три місяці оподаткування перших 4000 гривень від податку на доходи фізичних осіб, що може стосуватися 10,5 мільйона найманих працівників. Здається, що така допомога може бути вкрай необхідною.

Ми підтримуємо захист економіки. Але при цьому потрібно виокремлювати саме ті вразливі частини економіки, бо є частини бізнесу, які…

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Дякую.

Гетманцев Данило Олександрович.

 

ГЕТМАНЦЕВ Д.О. Дякую.

Перш за все я хочу подякувати лікарів, працівників поліції, працівників Міністерства з надзвичайних справ, які в цю нелегку для держави годину виконують свої обов'язки. І побажати, щоб ці обов'язки виконувались і  надалі на належному високому рівні.

Ми також працювали на вихідних над напрацюванням законопроектів в комітеті щодо послаблень та підтримки вітчизняного бізнесу.  І  хочу без популізму та притаманного деяким за цим столом дешевого пафосу відзвітувати про те, що вже готово в якості конкретних законодавчих ініціатив, в якості документа, який може вже бути проголосований Верховною Радою, звичайно, якщо ми відступимо від Регламенту.

По-перше, звільнення від будь-якої відповідальності за порушення, вчинені протягом періоду двох або трьох місяців, тобто періоду, введеного чи який може бути введений як карантин, в тому числі від пені.

ЄСВ. Звільняємо на два місяці самозайнятих осіб від сплати ЄСВ, оскільки вони просто можуть не працювати в цей період.

Наступне. Зупинення проведення перевірок, будь-яких перевірок, крім камеральних, до 01.07.

Третє. Декларація від фізичних осіб приймається до 01.07.2020 року.

Четверте. Земельний податок та податок на нерухоме майно під об'єктами, що використовуються у підприємницькій діяльності, не сплачуються, тобто ми звільняємо від цього податку до кінця травня.

Крім цього, фіскалізація, яку ми запроваджуємо в різні дати, але з 19 квітня, 1 жовтня і початку першого року, ми пропонуємо перенести на 3 місяці. Виплати за вимушений простой звільняються від ПДФО. І ми вже маємо це в якості законопроектів, ми готові, якщо буде прийнято таке рішення, на ранок винести ці рішення до залу.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Одну хвилинку. Питання до Данила Олександровича.

 

СТЕФАНЧУК Р.О. В мене питання і до Данила Олександровича, і, можливо, до Анастасії Олегівни.

Зараз іде, якраз завершується період електронного декларування. Друзі, дивіться, це питання пов'язано з необхідністю отримання низки довідок і так далі. Якщо цей період буде обмежений щодо доступності і період самообмеження, і карантину, можливо, розглянути і в цьому законопроекті чи додати до того законопроекту, який напрацьовується в медичному нашому комітеті, питання одне: відтермінування на місяць – максимум, щоб люди мали можливість все-таки реалізувати своє право і виконати свій обов'язок щодо електронного декларування. Для всіх, хто є суб'єктами декларування.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Для всіх.

Шановні колеги, немає такого для Верховної не Верховної Ради. Давайте не забувати, що декларування – це для всіх чиновників. Тому… Так не формулюється: для Верховної Ради. Помічники у вас –  це Верховна Рада? Ні. Тоді почекайте…

 

ГЕРАСИМОВ А.В. Службовці категорії "А".

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Я ж вас не згадував…

Шановні колеги, розгляньте можливість відтермінування подання декларацій у зв'язку з… Це ж не скасування, це відтермінування. І, наприклад, якщо ми говоримо про довідки… Артур Володимирович, я вибачаюсь, якщо ми говоримо про довідки і про інші заходи,  пов'язані з підготовкою до декларацій, на жаль, станом на сьогодні все це в електронному вигляді зробити неможливо. Той, хто з цим стикався, це повинен добре розуміти.

Тому розгляньте, будь ласка,  разом з комітетом Анастасії Олегівни, внести ці зміни, продовжити термін подання електронних декларацій.

 

ГЕТМАНЦЕВ Д.О. Річ в тім, у нас була така сама логіка щодо декларування доходів фізичних осіб. З 1 травня ми відклали на 01.07. Я пропоную синхронізувати ці терміни і також відкласти на 01.07?

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Ви не заперечуєте?

 

_______________. (Не чути)

 

ГЕТМАНЦЕВ Д.О. Ні, не було. Але у нас є надзвичайна ситуація, ви розумієте, що довідки треба збирати, збирати їх треба, контактуючи з іншими людьми.

 

_______________. (Не чути)

 

ГЕТМАНЦЕВ Д.О. Чому за два, там місяць – різниця, один місяць.

 

_______________. (Не чути)

 

ГЕТМАНЦЕВ Д.О. Давайте так.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  На скільки?

Да. Ні, вибачте, ви ж…

 

КРАСНОСІЛЬСЬКА А.О. Колеги, в такому разі видається логічним хоча би встановити термін 2 місяці, бо ближчий місяць, я так розумію, все одно буде обмежувально-карантинний. І після цього, мені здається, ще за місяць більш ніж реалістично зібрати всі документи. До липня…

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Тобто до 01.06. виходить у нас, да? Да, 2 місяці.

 

_______________. У випадку непродовження карантину.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Якщо далі буде питання, будемо… Да, добре, приймається: 01.06.

Далі. Нестор Іванович Шуфрич.

 

ШУФРИЧ Н.І. Дякую, шановний головуючий.

Пропоную ретельно вивчити і підтримати ініціативу, яка була зараз проголошена нашим колегою Гетманцевим.

Крім того, я не зрозумів, в законі передбачається внесення змін до  бюджету, в тому числі і на підвищення можливості фінансування із резервного фонду Кабінету Міністрів України  незрозуміла сума. Я вважаю, що сума має бути не менше 20 мільярдів гривень, і взята вона з видатків другого півріччя, а в разі, якщо гроші збережуться, можна буде повернути. Погоджуюся з тим, що необхідно ввести додаткову відповідальність щодо порушення дисципліни під час карантину. Спрощення процедури закупівлі, безумовно, це має бути забезпечено. Також треба передбачити для уряду можливість  обмежувати стратегічний експорт і, в першу чергу, основні продукти  харчування.

Крім того,  я вважаю, що треба накласти мораторій на можливість відключення наших громадян щодо забезпечення комунальними послугами всіх видів на час тривання карантину, особливо людей з низькими соціальними доходами.

Крім того, я вважаю, що Верховна Рада України має отримати інформацію щодо готовності і наявності забезпечення транспортування необхідних товарів першої необхідності в разі, якщо цивільні перевізники  будуть обмежені у своїх можливостях. Це тоді має забезпечити Міністерство оборони, Нацгвардія і державна служба з надзвичайних ситуацій. Крім того, ми маємо отримати інформацію щодо реального стану речей в державному резерві України. А також  я хочу звернути увагу на те,  що у нас зараз розпродається золотовалютний запас, на сьогодні запропоновано  ще 200 мільйонів доларів  продажу. Я вважаю, що в цих умовах треба звернути увагу на таку активність підозрілу Нацбанку – вже більше мільярда доларів продали за тиждень, враховуючи сьогоднішній…

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

Лубінець Дмитро Валерійович.

 

ЛУБІНЕЦЬ Д.В. Шановний Дмитро Олександрович! Шановні колеги!  інформую, що, на жаль, через заборону проведення  масових публічних заходів в державі ми змушені перенести дату проведення запланованих на 18 березня парламентських слухань на тему: "Стратегія деокупації та реінтеграції в Україну тимчасово окупованої території  Автономної Республіки Крим  та міста Севастополь". Постанову 3210 я зареєстрував як голова комітету і вніс 13 березня.

Так само звертаю вашу увагу, Дмитро Олександрович, що всі парламентські слухання голосувались в Верховній Раді, і ми повинні проголосувати в Верховній Раді про їх перенесення. Тому дуже вас прошу на завтра поставити це питання. Не тільки постанову, яку ми ініціювали, а всі парламентські слухання. Так само хотів би звернути увагу, що, можливо, потрібно підняти завтра питання щодо відтермінування другого етапу медичної реформи, яка стартує з 1 квітня.

Друзі, в умовах того, що зараз відбувається з пандемією, запускати другий етап медичної реформи просто неприпустимо. Тому давайте завтра теж це розглянемо. Якщо можна відтермінувати, а краще – зупинити цю ганебну реформу.

І останнє, що хотів би сказати, користуючись, що тут присутні всі керівники фракцій, депутатських груп. Дмитро Олександрович, на завтра зобов'яжіть всіх народних депутатів приходити ось в таких масках і всі представники Кабміну, запрошені повинні бути завтра присутні в сесійній залі виключно в медичних масках.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дмитро Валерійович! Дякую.

Дмитро Валерійович, по-перше, завтра будуть маски. Шановні колеги! Іванна Орестівна! Вас забезпечать маскою.

 

КЛИМПУШ-ЦИНЦАДЗЕ І.О. (Не чути)

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Так само. Апарат в цьому плані потурбувався. Будуть забезпечені і працівники Апарату, і пройшла дезінфекція залу Верховної Ради України, кулуарів і цього залу. Надо віддати належне нашому Апарату, він відпрацював, дай Бог кожному так працювати. Дякую вам, шановні колеги.

По-друге, є постанова, проект постанови, який завтра буде також розглядатися на засіданні Верховної Ради України. Зараз ми, по кінцевому переліку питань ми теж пройдемо.

Клочко. Андрій Андрійович, але якщо щодо коронавірусу.

 

КЛОЧКО А.А. Добрий день.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні колеги, я вибачаюся, ми з… Сьогодні у вас день народження. Я хотів би вас привітати. (Оплески) Ми сьогодні з цими заходами, на жаль, втрачаємо таку інформацію.

 

КЛОЧКО А.А. Дмитро Олександрович, я лише дякую, по-перше, за слово. Я хотів, щоб всі ми відклали політичні забарвлення, які у нас є сьогодні, гасла. Ми сьогодні кажемо про одне, але все одно робимо по-своєму. Я хотів би, щоб всі політичні сили сьогодні згуртувалися і дійсно зробили те, що повинні зробити, а не розказувати, хто який у нас молодець.

І про парламентське слухання, яке ми призначили. Можливо, провести формулювання, що провести у червні і дату визначити в робочому порядку. Для того, щоб це було коректно і ми не призначали там, де ми поки що не розуміємо, в які дати парламентські слухання будуть. На цьому все.

І хотів ще подякувати, і підтримати ініціативу Радуцького і Гетманцева, щоб ми її теж підтримали і так само в залі підтримали. Дякую всім.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Герус Андрій Михайлович. Олександр Павлович, я бачу. Але повернемось до вас вже в кінці.

 

ГЕРУС А.М. Доброго дня. Житлово-комунальна сфера є дуже важливою частиною життєдіяльності людської. Тому я хотів би декілька слів. Проходить підготовка. І підприємства критичної інфраструктури підготовлені і вжили необхідних заходів щодо безпеки. Тому тут ризики мінімізовані. І є впевненість, що у нас все буде гарантовано і безперебійно працювати.

Разом з тим, хотів би звернути увагу на таку річ як оплата за житлово-комунальні послуги. Дуже часто така оплата, особливо людьми похилого віку, відбувається через ощадбанки або центри обслуговування. Тут я хотів би закликати українських громадян мінімізувати відвідування таких центрів тих, хто може користуватися Інтернет-платежами, оплатою через Інтернет, оплачувати таким чином.  А ті, хто не може так оплачувати, але бачить, що є черга, просто утриматися від відвідин відповідних банків або центрів обслуговування.

Є вже домовленість з підприємствами такими як обленерго, облгаз, що не буде відключень споживачів в період карантину. Також ми будемо ініціювати на законодавчому рівні відміну пені за невчасну сплату за житлово-комунальні послуги протягом карантину. А також будемо ініціювати зміни до права надання субсидії. Якщо раптом у якихось громадян виникають заборгованості, щоб це не тягнуло за собою втрату субсидії.

Таким чином, звичайно, платити за житлово-комунальні послуги потрібно. Але ще раз хочу звернутися особливо до тих, хто в зоні ризику.

Якщо ви бачите, що є черга в банку або центрі обслуговування, краще утриматися від відвідин, а відповідні рішення будуть прийняті, щоб не було погіршень для споживачів.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

Ще бажаючі виступити? Федієнко Олександр Павлович, і після цього переходимо до прийняття рішень.

 

ФЕДІЄНКО О.П. Дякую, Дмитро Олександрович, за надане слово.

Я підтримую пропозицію Данила Олександровича. Дякую вам за вашу пропозицію.

Хотів би зазначити, що у нас є ще одна галузь – це галузь, яка безпосередньо контактує з мешканцями нашої країни, це, безперечно, оператори зв'язку, який навіть, незважаючи, що в наші країні є карантин, буде підтримувати все одно працездатність наших електронних мереж, тому що навіть, якщо ми будемо на віддалені працювати між собою, то системи повинні працювати. Тому я, з одного боку, підтримую вашу пропозицію і, можливо, розглянути щодо того, щоб в подальшому пільги були для операторів зв'язку, бо вони будуть в зоні ризику постійно, бо, незважаючи на те, що будуть пошкодженні, не будуть пошкоджені, вони все одно будуть комунікувати з населенням.

І я хотів би ще звернутись до вас, Дмитро Олександрович, щоб внести на позачергову сесію законопроект 2043, це вже друге читання, законопроект саме про захист інформації в інформаційних мережах. Це саме той законопроект, який все одно нам буде в подальшому потрібен для того, щоб…

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні колеги, ні.

 

ФЕДІЄНКО О.П. Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

Ні. Тому що зараз кожен комітет знайде питання, які конче необхідні для комітету. На позачергове засідання Верховної Ради України на завтра будуть винесені лише питання, пов'язані з… першочергові і невідкладні, пов'язані з врегулюванням або вирішенням питань, які виникли у зв'язку з епідемією коронавірусу.

Всі бажаючі виступили? Шановні колеги, я зараз запропоную той порядок денний, який був проговорений. Сідайте, будь ласка, на хвилинку. Я розумію. Сідайте, щоб ви просто були на місці. Можна пізніше по телефону поговорити.

Перше. Це питання законопроекту, який зараз опрацьовується в комітеті Радуцького. Він сьогодні буде розглянутий на комітеті о другій годині. Правильно я розумію? Апарату забезпечити підготовку до засідання і до розгляду, і до того, щоб він був наданий народним депутатам та був наданий завтра до розгляду на позачерговому засіданні  Верховної Ради України. Це перше питання.

Друге питання. Комітет з питань регламенту, депутатської етики та діяльності Верховної Ради України. Кальченко Сергій Віталійович. Перше питання. Це питання щодо зміни календарного плану  нашої роботи, роботи Верховної Ради України дев'ятого скликання на третій сесії.

І друге питання. Дивіться, у нас є народні депутати, які повернулися з відряджень з-за кордону, які не досить добре себе почувають, і завтра їх не буде на позачерговому засіданні Верховної Ради України. Прошу розглянути питання на комітеті і розглянути можливість визнати їх завтрашню відсутність як поважна причина, не враховуючи це під час розгляду питання про нарахування заробітної плати народним депутатам. Добре?

 

КАЛЬЧЕНКО С.В. Дмитро Олександрович, уточнення. Наскільки я правильно розумію, то ті зміни, які передбачаються зміни в календарному плані, вони будуть передбачати, що вже з завтрашнього дня Верховна Рада переходить в режим комітетський?

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Абсолютно вірно. Однак у нас завтра буде позачергове засідання. І табелюватися на ньому не будуть народні депутати. Але треба розглянути можливість, щоб на їх показники під час підготовки відомостей щодо заробітної плати це не було негативно, негативно не повпливало. Дякую.

Наступне питання. Це постанова, вона розширена, вона буде, якщо все буде зроблено так, як ми домовились, підписано Головою Верховної Ради, Першим заступником, заступником та керівниками фракцій, де також врегульовано питання щодо парламентських слухань, які будуть відтерміновуватись. На який час, поки що ми не можемо визначити, тому що ми не розуміємо, в якому графіку в подальшому буде іти наша робота. Це третє питання.

Четверте питання. 2538.

П'яте питання. 2539. Те, що…

 

РАДУЦЬКИЙ М.Б.  (Не чути)

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Михайло Борисович, ви, будь ласка, слухайте, я тільки що про це сказав. Я розумію, що Іванна Орестівна більш цікавий співрозмовник ніж я. Однак, якщо ви не заперечуєте, я ще раз повторюю: 2538, 2539. Це четверте і п'яте питання. Так?

Наступне. Це закон, який був запропонований Гетманцевим. Скажіть мені, будь ласка, він погоджений зі всіма представниками депутатських фракцій і груп?

 

ГЕТМАНЦЕВ Д.О. Сьогодні зранку ми вивісили текст. Ми погоджуємо. Заперечень якихось принципових нема. Ми його доопрацюємо до рівня погодження з усіма в комітеті. Тобто, якщо буде якесь несприйняття якоїсь норми, ми її приберемо.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Коли комітет у вас? Коли у вас комітет?

 

ГЕТМАНЦЕВ Д.О. Зараз вирішуємо, чи сьогодні ввечері, чи завтра зранку перед засіданням.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Ні, завтра зранку ні. Сьогодні ввечері… Сьогодні після обіду… Сьогодні після обіду, тому що позачергове засідання на 8 ранку.

 

ГЕРАСИМОВ А.В. …Це, по-перше. А, по-друге, слухайте є вже, наприклад, пропозиції Южаніної, які вивішені, їх багато людей вивчили. Просто нехай беруть.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Данило Олександрович, зберіть, будь ласка, комітет сьогодні, розгляньте цей законопроект, запросіть представників всіх депутатських фракцій і груп. Врахуйте в цьому законопроекті питання, яке було зазначене щодо відтермінування декларацій до 01.06.2020 року у зв'язку з тим, що частина установ та організацій будуть працювати  в позаштатному режимі. І при можливості треба… Шановні колеги, якщо ви не заперечуєте, ми це питання включаємо в порядок денний завтра. А далі, якщо воно не буде підготовлено, ми його не будемо розглядати.

Ні, вибачте.

 

ГЕРАСИМОВ А.В.  (Не чути)

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Якщо ви заперечуєте, ви можете це проголосувати.

Шановні колеги, далі. Все, у мене все. Шість питань.

 

ЖЕЛЕЗНЯК Я.І.  Щодо постанови, про яку я зазначав в своєму виступі, щодо Мінську. Ми не можемо ігнорувати це питання.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Це не питання, пов'язане з коронавірусом.

 

ЖЕЛЕЗНЯК Я.І.  Це питання національної безпеки так точно.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Питання… Ми домовились виносити на це засідання питання, пов'язані з боротьбою з коронавірусом або іншими його проявами.

 

ЖЕЛЕЗНЯК Я.І.  Шановний пане Голово, у нас 25-го може відбутися наступне підписання. Якщо парламент в єдину можливість, яка буде, це позачергове засідання, не скаже своє слово, то ми можемо потім мати і неприємну ситуацію.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Давайте тоді кожне питання зараз поставимо на голосування про включення до...

 

ЖЕЛЕЗНЯК Я.І.   Давайте це питання поставимо на голосування.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Ні, давайте всі тоді питання по черзі поставимо на голосування про включення.

 

ЖЕЛЕЗНЯК Я.І.  Я не побачив тут позицій інших фракцій проти цього питання, крім...

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Ні, шановні колеги, я ще раз говорю, наступного разу буде позачергове, будь ласка, ви можете ініціювати. Однак, на цьому засіданні ми домовились виносити лише питання, пов'язані з коронавірусом. 150 підписів –  будь ласка, це ваше право.

 

ГЕРАСИМОВ А.В. Нагадаю, що три тижні "Європейська солідарність" вимагала разом з "Батьківщиною" і "Голосом" за підтримки "За майбутнє" і "Довіри" позачергове засідання, в якому одне з ключових питань був якраз коронавірус. Три тижні "Слуга народу" це блокував. Ви просто згадайте це, коли ви говорите про наступні позачергові засідання.

(Шум у залі)

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні колеги, давайте…  Тарас Іванович.

 

БАТЕНКО Т.І. Дмитре Олександровичу, ще одне питання, які ми піднімали на Погоджувальній...

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Включіть, будь ласка, мікрофон.

 

СТЕФАНЧУК Р.О.  У когось включений мікрофон.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Виключіть мікрофон.

 

БАТЕНКО Т.І.  Питання введення в країні надзвичайного стану. Ми розуміємо, що зараз багато країн Європейського Союзу і не тільки Європи вводять надзвичайний стан в країні. Ми розуміємо те, що, якщо, не бай Бог, якійсь випадок коронавірусу появиться серед депутатського корпусу, серед працівників Верховної Ради, ми навряд чи зберемося на позачергове засідання Верховної Ради. Ми розуміємо складність іншої процедури голосування у Верховній Раді. Тому я прошу розглянути варіант консультацій з Кабінетом Міністрів, винести це питання завтра на позачергове засідання надзвичайного стану. Не треба боятися наших відносин з кредиторами.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні колеги, ми можемо на своєму засіданні Погоджувальної ради ініціювати лише питання, які передбачені до компетенції Верховної Ради України. Це питання не відноситься до цього переліку. Тому давайте повернемося до тих шести питань, які були запропоновані.

Всі сказали? Артур Володимирович.

 

ГЕРАСИМОВ А.В. Ви мені на даєте слово.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Ви тільки що сказали. Ви тільки що сказали.

 

ГЕРАСИМОВ А.В. ...ви мені не даєте слово.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Включіть, будь ласка, мікрофон, хвилину.

 

ГЕРАСИМОВ А.В. Дмитре Олександровичу, єдине прохання, коли ми говоримо про відтермінування електронного декларування, я пропоную зробити це за виключенням народних депутатів, членів Кабінету Міністрів та працівників, я маю на увазі керівництва Адміністрації Президента України.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Під час підготовки цього законопроекту, так, ви можете зазначити. Ні, то ні. Дякую.

Шановні колеги, всі погоджуються з тими шести питаннями, які були зазначені? Я ще раз повторюю… Ні.

Ще раз. Графік роботи Верховної Ради України; закон, який зараз опрацьовується в комітеті Радуцького; 2538; 2539; постанова і, можливо, закон Гетманцева.  Графік роботи я сказав, да. Шість.

(Загальна дискусія)

Ні, це до закону Гетманцева. Можливо, до вашого. Тоді включіть ваш, будь ласка.

(Загальна дискусія)

Включіть в "Перехідні положення", будь ласка, ваш законопроект. Дякую.

Шановні колеги… Тоді ваш законопроект, включайте це питання, будь ласка. Дякую.

Я прошу керівників депутатських фракцій та груп підтримати цю пропозицію, яка була тільки що зазначена. Одноголосно.

Наскільки я пам’ятаю, "Опозиційна платформа - За життя" також не заперечувала, ну, хоча б щодо позачергового засідання. На ранок на завтра, на 8 годину ми оголошуємо позачергове засідання Верховної Ради України. Прошу керівників депутатських фракцій та груп зібрати максимально можливу кількість депутатів від їх фракцій та груп.

Шановні колеги, я всім дякую за роботу. І прошу комітети підготувати питання до розгляду на завтрашньому засіданні. Дякую.