Стенограма погоджувальної ради

15 жовтня 2019

СТЕНОГРАМА

засідання Погоджувальної ради депутатських фракцій

(депутатських груп) у Верховній Раді України

 

                                                              15 жовтня 2019 року, 10 година

 

Веде засідання Голова Верховної Ради України РАЗУМКОВ Д.О.

 

РАЗУМКОВ Д.О. Доброго ранку, шановні колеги, шановні журналісти! Перш за все хотів би ще раз всіх привітати: вчора був День захисника України. Я вітаю всіх тих, хто боронить суверенітет та незалежність нашої держави. На жаль, ми не можемо поки що говорити про закінчення війни, але завдяки тим, хто захищає нашу державу на сході, і не тільки на сході, ми можемо працювати в тих умовах, в яких ми сьогодні з вами працюємо. Верховна Рада України в дуже значній мірі працює завдяки оборонцям нашої держави. Тому я ще раз всіх вітаю.

Друга не менш важлива подія, яка вчора відбулась, я хотів би подякувати нашим футболістам за ту перемогу, яку вчора ми теж здобули. Я вітаю всіх, сподіваюсь, що це початок дуже великого спортивного шляху, і перемоги нашої держави будуть відбуватись перманентно.

Ще дуже важлива теж спортивна перемога. Я хотів би подякувати нашим спортсменам, а саме Усику, за ту перемогу, яка відбулася минулого тижня. Усик, Олександр Усик, теж він переміг. Це для нього був перший бій в новій іпостасі. І я впевнений, що ми будемо спостерігати його перемоги ще дуже багато-багато років. І та боксерська плеяда, яку сьогодні презентувала Україна світу, вона буде лише розширюватись.

Так само, вже повертаючись до робочих моментів, минулого тижня відбулася сесія Парламентської асамблеї НАТО і Парламентської асамблеї ОБСЄ. Голови українських делегацій мають представити перед парламентом доповідь щодо перебігу та результатів цих заходів. Я сподіваюсь, що ми їх почуємо незабаром. Загалом я сподіваюсь, що на цьому тижні ми вже, в тому числі прислухаючись до Прем'єр-міністра, завершимо турборежим, перейдемо до більш планової роботи. Ми забезпечуємо ту законодавчу базу, яка була необхідна для інших вертикалей влади для впровадження реформ, і ми будемо працювати трошки в іншому режимі. Це не означає, що ми будемо працювати повільніше чи це якось вплине на якість нашої роботи, але все ж таки ми будемо відходити від турборежиму.

Повертаючись до минулого тижня, пленарного тижня. Верховна Рада розглянула 41 питання порядку денного, серед яких 24 проекти законів були прийняті в цілому і 4 законопроекти були прийняті в першому читанні за основу. І я хотів би подякувати всім народним депутатам, які працювали і в комітетах, і після цього в залі пленарних засідань, тому що ми дуже часто бачили досить непоганий результат на табло Верховної Ради України і  ми бачили таку плідну роботу багатьох депутатів щодо тих важливих законопроектів, які  приймала Верховна Рада України.

Шановні колеги, всім роздано проект порядку денного пленарних засідань на цей тиждень, який підготовлений на підставі пропозицій комітетів. Також хотів би нагадати, що в п'ятницю, 18 жовтня, як і було заплановано, передбачено розгляд та прийняття проекту Закону про Державний бюджет України на 2020 рік у першому читанні. На цьому тижні Комітет з питань бюджету завершить розгляд пропозицій народних депутатів до Закону про Державний бюджет на 2020 рік, висновки Рахункової палати і підготовить збалансовані висновки та пропозиції до нього. Юрій Юрійович Арістов, це в першу чергу стосується вас. Але я впевнений, що всі комітети, які були залучені до цього процесу, вони і відпрацювали, і будуть працювати не менш ефективно.

Також хотів би зауважити, що у разі схвалення Верховною Радою висновків та пропозицій до проекту Закону про Державний бюджет, вони набувають статусу бюджетних висновків Верховної Ради України. Уряд відповідно до бюджетних висновків Верховної Ради доопрацьовує проект Державного бюджету до другого читання і на початку листопада внесе його до Верховної Ради України разом з порівняльною таблицею, в якій буде зазначено всі ті пропозиції, які були враховані, а також будуть надані вмотивовані пояснення до тих пропозицій, які не будуть враховані урядом держави.

Також хотів би зазначити, що в п'ятницю, 18 жовтня, відбудеться  "година запитань до Уряду". Відповідно до вимог частини третьої статті 229 Регламенту Верховної Ради України під час проведення "години запитань до Уряду" можуть порушуватись лише  питання, визначені тією тематикою, яка буде окреслена. Саме тому я пропоную сьогодні на Погоджувальній раді заслухати пропозиції від голів фракцій та визначити ту тематику, щодо якої буде "година запитань до Уряду" і питання до уряду в п'ятницю, 18 жовтня. 

У мене все, шановні колеги. Я пропоную перейти до виступу колег.  

Руслан Олексійович.

 

СТЕФАНЧУК Р.О. Дякую, вельмишановний Дмитро Олександровичу.

Аналогічно я хотів би привітати усіх нас з усіма тими святами і перемогами, які є у нас в Україні. Це означає, що час до якихось позитивних змін, він обов'язково є правильним, тому що тільки добро і перемоги накопичують добро і перемоги, іншого не може бути. Тому нам дуже важливо зберегти цю тенденцію, в тому числі і на своєму рівні, на рівні Верховної Ради України. І ви бачите, що, як говорить Дмитро Олександрович, в цей тиждень ми спробуємо вже вирішити всі питання, які були поставлені разом, сумісно з Президентом України і з Кабінетом Міністрів щодо прийняття тих найбільш нагальних нормативно-правових актів у вигляді законів, і після цього ми переходимо в режим розгляду парламентом всіх наших законопроектів, які лежать на порядку денному, враховуючи всі пропозиції фракцій, які сьогодні присутні у Верховній Раді.

Крім цього я хочу довести до вашого відому, що і попередній тиждень, і цей тиждень ми паралельно будемо працювати з Офісом реформ при парламенті з тим, щоб напрацювати власне бачення змін щодо Регламенту Верховної Ради України. Після того, як у нас буде якийсь вже драфт легенький напрацьований, ми обов'язково будемо просити долучатися всі фракції, всі групи до того, щоб ми навколо вже якогось бачення могли спробувати вибудувати новітню концепцію переходу Верховної Ради на нові правила гри, які би дали можливість ефективно, якісно і швидко приймати ті рішення, які сьогодні потребує країна.

Крім цього, у нас є ціла низка питань, пов'язаних з кадровими призначеннями. Ви знаєте, сьогодні у нас буде два питання: це питання доприйняття присяги членом ЦВК і заведення ще одного народного депутата України. І в цілому є така ще пропозиція, я хотів би звернутися до голів комітетів, тому що ми вже провели перший місяць аналізу роботи Верховної Ради України, з тим, щоб уважно глянути на те, щоб  посилити так звану моніторингову функцію як парламенту, так і Кабінету Міністрів щодо  того, чи виправдали ті наші побажання законопроекти, які приймаються, які прийняті. І я пропонував би… Ми вже сформулювали разом з юридичним управлінням відповідну формулу надання завдання для уряду моніторити той чи інший законопроект і повідомляти Верховну Раду щодо його ефективності – неефективності і чи досяг він тієї мети, яка покладалася на нього при законопроектуванні. Тому, з вашого дозволу, ми теж будемо просити авторів законодавчої ініціативи в "Перехідних положеннях" обов'язково передбачати такий пункт з тим, щоб уряд також долучався до моніторингу законодавчої діяльності. Тому просив би теж вас звернути на це увагу.

Ну і окремо теж от хочу сказати. У нас йде бюджетний процес, і буду радий, якщо ми всі своєчасно і якісно будемо співпрацювати з нашим комітетом, тому що я знаю, що хтось подав до 1 жовтня пропозиції, хтось не встиг подати ці пропозиції. Але строк вже вичерпався, і нам треба сконцентрувати свою увагу над головним кошторисом країни на наступний рік. Тому я дуже сподіваюсь на конструктивну роботу і в цьому напрямку.

Дякую.

 

РАЗУМКОВ Д.О. Дякую, Руслане Олексійовичу.

Слово надається Корнієнку Олександру Сергійовичу, першому заступнику голови фракції "Слуга народу".   

 

КОРНІЄНКО О.С. Доброго дня, колеги! Доброго дня, шановна президія! Хотілось би теж долучитися до привітань і, звичайно, в першу чергу нашим захисникам і захисницям, тому що це не чоловіче свято, ми теж про це не втомлюємося повторювати. Коли мене вчора поздоровляли і намагались як чоловіка привітати, я відмовлявся, тому що я, наприклад, не служив в Збройних Силах, у мене не  було такої можливості.

Долучаємося до всіх привітань також і з нашими перемогами. Вчора у Фейсбуці жартували, що вчора був день не лише захисників, а ще й напівзахисників. Хто цікавиться футбольною тематикою, дійсно, наша збірна достроково виборола право приймати участь в ювілейному Чемпіонаті Європи з футболу, який пройде в 12 країнах чи в 11-и. І це дуже така серйозна відповідальність для нашого спорту – знову-таки спробувати досягти на міжнародній арені такої перемоги на Чемпіонаті Європи.

Дійсно, у нас є в порядку денному ще в другому читанні кілька тих ініціатив, які ми запланували ще в серпні розглянути, і ми на фінальному вже такому етапі. Це і проект Закону щодо діяльності органів суддівського врядування (1008 так званий), це і низка законів щодо реформи Регламенту Верховної Ради, це так довго очікуваний Закон про припинення відшкодування витрат у разі пропуску засідань без поважних причин. Довгоочікуваний не депутатами, мабуть, а все-таки довгоочікуваний людьми, які мають розуміти, що депутати теж за щось несуть якусь відповідальність, хоча б таку дисциплінарну і таку фінансову. Це і робота щодо запровадження електронного документообігу (це теж є в порядку денному на друге читання). І дійсно, коли 500 пачок паперу йде на один закон щодня, то про екологію важко говорити, треба терміново вводити електронний документообіг. Це і економічні ініціативи, і, звичайно, наші антикорупційні ще кілька проектів (1010) про так званих викривачів корупції, це той самий шлях до тієї системи, яку  ми пропонували на виборах: "Здай корупціонера – отримай  10 відсотків". Будемо дискутувати, чи буде це 10 відсотків, але точно ми до цього наближаємося.

Так само у нас є ще в другому читанні секторальні ініціативи. Це і запровадження єдиної державної електронної системи в сфері будівництва, так званий "кабінет будівельника" – це те, що дозволить  значно знизити корупцію в сфері отримання дозволів у сфері будівництва, це така дуже корупціоногенна сфера. І звичайно те, що стосується децентралізації, це проект 2189, який Комітет державного будівництва пропонує включити в порядок денний та прийняти рішення. Це фактично перехід від існуючого формату добровільного об'єднання до наступного кроку, коли об'єднанням громад буде опікуватися вже безпосередньо Кабінет Міністрів України. Таким чином цей процес буде пришвидшений.

Щодо "години запитань до Уряду", то наша фракція пропонує цей напрямок, який, так би мовити, на цих вихідних був заданий, все-таки продовжити і сконцентруватися на темі оборони, щоб до нас завітав міністр оборони і всі, хто потрібно, профільні спеціалісти і дійсно дали запитання депутатам, як буде в новому проекті державного бюджету (зокрема ми знаємо, що там дуже багато закладено на оборону), як це буде реалізовуватися, які законодавчі ініціативи очікують від нас для того, щоб обороноздатність нашої країни зростала.

Також, користуючись залишком часу, хочу сказати, що на цьому тижні стоїть у порядку денному голосування про створення Тимчасової слідчої комісії, здається, щодо розслідування дотримання вимог законодавства під час зміни власників інформаційних каналів та забезпечення протидії інформаційному впливу Російської Федерації. Давно чекали вже на створення цієї тимчасової слідчої комісії. І не так давно, але ми відгукнулися на пропозицію колег з фракції "Голос" в першу чергу і долучилися до створення Тимчасової спеціальної комісії з питань відновлення територіальної цілісності та забезпечення суверенітету України. Дуже важлива тема. Ми, шість, здається, чи сім депутатів від нашої фракції, подали заявки на входження в цю комісію.

Тому бажаю всім плідного тижня. Він буде не такий, як завжди, великий, тобто трошки скорочений в нас по часу, але у нас…

 

РАЗУМКОВ Д.О. Дякую Олександре Сергійовичу.

Слово надається заступнику голови фракції "Опозиційна платформа – За життя", співголові, вибачте, Бойку Юрію Анатолійовичу.

 

БОЙКО Ю.А. Дякую.

Шановний пане спікере, шановні присутні! Дійсно, минулого тижня ми пораділи за наших спортсменів і водночас ми побачили, як безвідповідально поводяться деякі політики. Ми чули дуже багато спекуляцій минулого тижня по початку мирного процесу, який, сподіваємося, буде набирати хід і оберти в державі, і по "формулі Штайнмайєра", і по розведенню військ. Було дуже багато політичних спекуляцій і намагання розгойдати суспільство з боку безвідповідальних політиків, які свого часу були в парламенті, потім залишилися поза його межами і використовують вулицю для того, щоб погіршити умови ходу країни до мирного життя.

Ми вважаємо, що процес розведення військ, який є абсолютно потрібним для початку мирного процесу, безпекової частини, повинен бути освітлений професійно перш за все в парламенті. Тому у нас є пропозиція: для того щоб припинити будь-які спекуляції з цього приводу, запросити, скажемо, на завтра, керівника Генерального штабу в парламент, щоб він професійно розповів, що це таке. Тому що ми чуємо про 30 залишених міст, про те, що там "сіра зона" буде якась страшна, про здачу і зраду. Але треба почути позицію професійного військового, який цим займається, і щоб політики в парламенті мали цю інформацію і могли відстояти ці позиції в подальшому, спілкуючись з людьми. Це перше питання.

Друге питання стосується проекту бюджету-2020. Ми теж сподіваємося, пане Руслан, на співпрацю з бюджетним комітетом, з урядом. Але поки що наші сподівання до них не доходять. Наша фракція подала 221 поправку до проекту бюджету в першому читанні на 2020 рік. З них була врахована одна. І завтра на комітеті ми будемо виступати, тому що дуже багато питань залишилося поза увагою уряду і бюджетного комітету. І у мене таке враження, що просто він, цей бюджет, був переписаний з бюджету 2019 року і попередніх бюджетів, внаслідок чого вся політична частина, яка проводила ці бюджети, вона залишилася на "свалке истории".

Тому є пропозиція послухати все ж таки нас. Я приведу тільки один приклад, щоб не заважати і не втрачати час. Ситуація з вугільною галуззю. Ми повинні цього тижня прийняти коригування до бюджету цього року і надати можливість виплатити заборгованість по зарплаті шахтарям. Це мільярд гривень. Водночас ми повинні закласти гроші на наступний рік для модернізації шахт, підтримки цієї галузі, тому що якщо цього не буде, а наша фракція надала відповідні пропозиції, якщо вони не будуть прийняті, то з 33 шахт, які сьогодні працюють в державі, на кінець року, враховуючи плани гірничих виробіток, залишиться п'ять. І буде і втрата робочих місць, і погіршення енергетичної незалежності нашої країни. Це тільки один приклад. Тому треба дуже ретельно вивчити і внести коригування в бюджет.

Стосовно "години Уряду". У нас є пропозиція розглянути тарифну політику, тому що це дуже нагальна тема, враховуючи наближення опалювального сезону. Нас дійсно балує погода сьогодні, але так буде не завжди. Тому законопроект 1122, який внесений нашою фракцією, завтра буде розглядати парламент, він буде таким лакмусовим папером для того, щоб дійти до економічно обґрунтованої ціни на газ і відійти від того тарифного геноциду, який був останні 5 років,  внаслідок чого були майже в 10 раз підвищені тарифи і вся країна була посаджена "на голку" субсидій.

І є прохання до вас, пане спікер. У нас пройшов комітет проект Постанови Верховної Ради № 2124 (авторства нашої фракції) по виконанню рішень Конституційного Суду стосовно соціального захисту населення. Комітет пройдений. Було чотири рішення Конституційного Суду по відновленню виплат соціально незахищеним верствам, в тому числі чорнобильцям. І наше завдання –  прийняти рішення парламентом, щоб уряд встиг ввести ці показники в проект Закону про бюджет…

 

РАЗУМКОВ Д.О. Дякую, Юрій Анатолійович.

Слово надається Геращенко Ірині Володимирівні, голові фракції "Європейська солідарність".

 

ГЕРАЩЕНКО І.В.  Дякую.

Шановні українці, "Європейська солідарність" так само долучається до вітань захисникам України і захисницям України. Я хочу нагадати всім, що на сьогодні вже більше 27 тисяч жінок підписали так само контракт для служби в Збройних Силах України. І ми пишаємося кожним, хто обрав професію захисту України.

Так само в цей день в багатьох містах України пройшли мирні акції протесту, і народилася навіть така нова патріотична "кричалка": "Слава нації –  ні капітуляції!" - яка показала червоні лінії не тільки для всіх інституцій влади в Україні, але і для наших закордонних партнерів щодо того, що Україна залишається відданою політико-дипломатичному шляху  врегулювання війни на Донбасі, російської агресії на Донбасі, Мінським угодам. Але це не має нічого спільного з капітуляцією. І Україна надто дорого платить за нашу незалежність, за відновлення територіальної цілісності і суверенітету України. Тому на першому плані завжди для України буде стояти питання безпеки.

В цьому контексті ми так само вже котрий тиждень поспіль запрошуємо на "годину запитань до Уряду" для участі і міністра оборони, і міністра закордонних справ, і начальника так само Генерального штабу для того, щоб ми в цій комунікації змогли поспілкуватися і почути відповіді на ті питання, які сьогодні, очевидно, тривожать суспільство, і де влада має демонструвати більш свідому комунікацію.

Ми не просто підтримуємо, а і співініціатором  ми стали створення Тимчасової спеціальної комісії по реінтеграції, для того щоб саме парламент перестав бути статистом в темі зовнішньої політики, в темі реінтеграції, і могли вже сьогодні ми проводити серйозну дискусію відносно і Закону про особливості місцевого самоврядування, а не особливий статус, як про це говорить влада (нічого подібного немає в Мінських угодах), і про амністію, де мають бути дуже чітко виписані червоні лінії і неможливість застосування амністії до терористів, до тих, хто був причетний до катувань наших військовополонених, до вбивств, до сексуальних злочинів в зоні конфлікту і таке інше. Власне, це є дуже важливо.

Ви знаєте, колеги, в попередні роки ми чули дуже багато спекуляцій на тему торгівлі на крові. І яке ж є здивування наше відносно того, що було прийнято в другому читанні та в цілому Закон про внесення змін до деяких законів України у сфері використання ядерної енергії, поправкою номер 8 якого по суті було відновлено можливість торгувати електроенергією з Російською Федерацією.

Фракція партії "Європейська солідарність" внесла на розгляд Верховної Ради проект Закону про внесення змін до Закону України "Про ринок електричної енергії", яким ми пропонуємо повністю відновити частину восьму статті 67 Закону України "Про ринок електричної енергії". І ми просимо поставити його для того, щоб продемонструвати, що в цій залі немає лобістів певних, а є державники, які представляють всі політичні сили.

Ви знаєте, дуже радісно, що всі політики сьогодні привітали захисників і захисниць з їх святом. Давайте доведемо, що парламент і на практиці шанує захисників і захисниць. І тому ми пропонуємо, щоб вже цього тижня було прийнято законопроект 0906 про сержантські звання, який перейшов у спадок від попередньої Верховної Ради і є дуже важливим для наближення до стандартів НАТО Збройних Сил України.

А також ми пропонуємо, щоб цього тижня в порядку денному, тим більше комітет їх розглянув, стояли законопроекти 2045 і повністю переписаний з 2045 2045-1, але з правильними прізвищами від влади. Нам не важливо, який з цих законів буде прийнято, ми державники. Але цей закон говорить про надання статусу та соціальних гарантій окремим особам із числа учасників антитерористичних операцій та операцій Об'єднаних сил.

Шановні колеги, також у порядку денному стоять кілька законопроектів, зокрема 1008 про судову реформу, який отримав нищівну критику і чи не перший прецедент в історії на сайті Ради Європи, коли є негативна позиція щодо цього законопроекту. Тим не менш правляча партія продовжує його тулити в порядок денний. Яка є наша пропозиція? Вона є конструктивною, друзі. Давайте оці закони, що стосуються змін до Конституції, зміни нашої суддівської системи, направимо до Венеціанської комісії. І ми вас запевняємо, що всі ті позиції, які будуть висловлені Венеціанською комісією, ми їх проголосуємо. Це найбільш здравий підхід, колеги, для того щоб реформувати в тому числі і нашу суддівську систему, яка цього потребує.

Ми так само вітаємо успішну абсолютно позицію і виступи, і участь наших делегацій в Парламентській асамблеї НАТО…

 

РАЗУМКОВ Д.О. 15 секунд дайте завершити.

 

ГЕРАЩЕНКО І.В. …в Парламентській асамблеї ОБСЄ, і вітаємо те, що ці делегації працювали разом, враховуючи досвід попередніх делегацій. Тільки в синергії разом ми можемо захищати Україну назовні.

Дякую.

 

РАЗУМКОВ Д.О. Дякую.

Слово надається Юлії Володимирівні Тимошенко, голові фракції "Батьківщина".

 

ТИМОШЕНКО Ю.В. Вітаю всіх.

Шановні друзі, да, дійсно, ми вітаємо зі святом наших захисників. Але ми не можемо не помітити, що в День захисника Вітчизни тисячі людей вийшли на площі, тисячі людей йшли центральними вулицями столиці України. Можна погоджуватись, комусь не погоджуватись з тим, що ці люди говорили і що вони вимагали (наша фракція погоджується з тими вимогами, які були оголошені), але не можна не помічати і не можна не реагувати, тому що це є елементом певної турбулентності в суспільстві.

Люди виходять на вулиці тільки в тому випадку, якщо у них не залишається інших законних, конституційних інструментів, як впливати на політику своєї держави. І саме тому я хочу ще раз попросити Голову Верховної Ради, всіх голів фракцій прямо зараз на Погоджувальній раді обговорити питання негайного, невідкладного прийняття Закону про всеукраїнський референдум. Ви дуже добре знаєте, що Президент України, коли йшов на президентську кампанію, він першим своїм законом оголосив законопроект про народовладдя, ми всі це пам'ятаємо. Він сказав дослівно, що перший закон, який буде внесений Президентом до Верховної Ради, буде Закон про народовладдя. І там ключове, серце цього закону – це Закон про всеукраїнський референдум, як його проводити і як людям дати це право.

Зараз ви дуже добре знаєте, що розгортаються в країні речі, з якими люди не погоджуються. Наприклад, продаж сільськогосподарської землі. За останніми опитуваннями групи "Рейтинг" 73 відсотки людей категорично проти продажу сільськогосподарської землі, 81 відсоток проти продажу землі іноземцям. Крім того, люди масово, це дві третини людей в країні, вимагають референдуму по цьому питанню. Так само дуже велика кількість людей в Україні вимагає референдуму щодо застосування формули Штайнмайєра в її складових.  

Я думаю, що зараз варто обговорити, негайно, щоб на цьому тижні ми почали розгляд законопроекту про проведення всеукраїнського референдуму. Наша фракція внесла такий законопроект. Я переконана, що і у Президента країни  є подібний законопроект. Давайте негайно розпочнемо цей процес.

Крім того, я хотіла би зараз, користуючись нагодою, що у нас зараз на нашому засіданні є  представник  Президента, я хочу звернутися з проханням до Президента негайно накласти вето на законопроект, який прийнятий в парламенті, щодо скасування переліку об'єктів, заборонених до приватизації. Дорогі друзі, ви почитайте той перелік. Ну, ми ж усі –  патріоти України, ми всі притомні професійні люди. Як можна було скасувати перелік заборонених до приватизації об'єктів, коли там всі науково-дослідні інститути. Ви не розумієте, що сьогодні є загроза, що їх продадуть просто як приміщення? Це буде останній цвях взагалі в тіло нашої науки.

Ви що, не подивилися, що там 124 об'єкти "Укроборонпрому" - це оборонні заводи, заводи оборонно-промислової галузі? Там всі наші трубопроводи, нафтопроводи, газопроводи. Ви уявляєте взагалі, що скасування заборони на приватизацію цих об'єктів – це пряме зазіхання на незалежність, на суверенність нашої держави? Я прошу накласти вето і негайно розробити новий перелік, так як нам і обіцяли, щодо об'єктів, які заборонені до приватизації, а потім підписати той закон, але вже маючи новий перелік заборонених до приватизації об'єктів.

Я можу вам сказати, що продаж землі, розпродаж нашої стратегічної власності, формула Штайнмайєра –  все це є прямою загрозою, пов'язаною між собою, взагалі існуванню України.  І тому ми зараз  просто вимагаємо як фракція комплексно подивитися на ці речі і прийняти комплексні рішення. І наша фракція готова до діалогу, до співпраці, але не до знищення суверенності, незалежності нашої держави.

 

РАЗУМКОВ Д.О. Дякую, Юлія Володимирівна.

Слово надається Бондарю Віктору Васильовичу, депутатська група "За майбутнє", співголова депутатської групи "За майбутнє".

 

БОНДАР В.В. Дякую.

Шановний Дмитро Олександрович, шановні колеги, абсолютно слушні сьогодні питання тут звучали у більшості виступаючих колег. Хочу добавити, що нас теж надзвичайно турбують деякі тенденції, які ми чуємо, особливо, на жаль, тільки через засоби масової інформації. В першу чергу нас турбує питання тарифів. І ми вже неодноразово чули, що до кінця року уряд планує підвищити тарифи на електроенергію мінімум на 30-40 відсотків через комісії, відповідні процедури. Але це тенденція, яка абсолютно протилежна тому, що казали до виборів всі політики, які були тут і присутні тут, і протилежна тому, що говорили політичні партії. Ми говорили про те, що будуть скорочуватися тарифи, що будуть знижуватися тарифи. На жаль, ми бачимо абсолютно іншу тенденцію: в містах, в областях почалися процедури по підняттю комунальних тарифів, і, по суті, з 1 січня люди отримають нові платіжки так само по електроенергії.

Тому не хочу забовтувати цю тему, а хочу запропонувати: давайте все ж таки у п'ятницю заслухаємо уряд, що насправді нас очікує і громадян України в питаннях тарифів до кінця року і що очікує з 1 січня.

Друге. Абсолютне занепокоєння викликає тематика, все ж таки,  продажу землі. Тут вже колеги про це говорили. Ми абсолютно підтримуємо цю стурбованість. Спілкуємося з людьми на місцях, і сьогодні у фермерів, у аграрників, у людей це питання викликає бурю непорозуміння і бурю занепокоєння. Бо продаж землі, по суті, всі українці розуміють, що це останній актив, який не прибуває ніде на планеті, і це єдиний актив України, який сьогодні найдорожчий. І ми якось дуже швидко проходимо це питання в якомусь турборежимі. Пропонують дуже швидко розпродаж зробити. А що далі, ніхто поки нічого не відповідає.

Третє. Планується бюджет на наступний рік. В усіх районах викликають питання декілька моментів. Перше: що буде все ж таки з лікарнями? Ми неодноразово чули, що по суті нам пропонується модель, коли з 3-4 лікарень районних залишиться одна на 3-4 райони, а по суті на область 3-5 лікарень. Послухайте людей, поїдьте разом з нами, давайте проїдемося разом з вами з маленького села на Хмельниччині, Кіровоградщині, Одещині, та будь-які області України, і просто сядемо в "швидку допомогу", проїдемо в ній, здорові люди, які тут сидять, 4-5 годин через 2-3 райони в інші райони в районну лікарню, ви подивитесь, чим це закінчиться. Оце буде відповідь на цю медичну реформу, яку нам пропонують. Тому не можна такі безглузді речі робити. Ми би хотіли почути від уряду все ж таки, що буде з районними лікарнями, залишаються вони, які сьогодні існують в кожному районі, чи все ж таки буде це скорочення?

Третє. Скорочення самих районів. Ми неодноразово чули висновки і виступи від представників сьогодні діючої влади, політичної партії "Слуга народу", що буде скорочена кількість районів, їх залишиться на Україну майже 100. Вони перетворюються в округи, а все інше там буде поділено на об'єднані територіальні громади. У мене виникає питання, як сьогодні і у більшості людей, що буде з тими районними центрами, які раніше існували як районні центри, районні адміністрації? Вони діляться, вони переходять в об'єднані громади? Статус районного центру по суті втрачається. Яка буде соціальна перспектива, яка буде перспектива взагалі цих районних центрів? Ми вже бачили, і в більшості округів є приклади, коли ще в радянські часи об'єднували декілька районів. І ми побачили, що відбулося з тими районними центрами, які приєднали до інших районних центрів. По суті, там відбулася деградація, там залишились великі приміщення, які сьогодні нікому не потрібні, вони так і продовжують поступово знищуватись, розвалюватись, і немає ніякої перспективи.

Тому перед тим, як робити 100 районів на Україну, давайте все ж таки подумаємо, чи готові ми по суті 300 з гаком районів прибрати з карти України як районні центри і перетворити їх на об'єднані громади. Я не знаю, послухайте людей, поїхали разом зі мною по районних центрах, і ви самі  почуєте відповіді від людей, чи готові вони втрати статус районних центрів. Тому на ці ключові питання ми хотіли б все ж таки почути відповідь від уряду, що буде в наступний рік.

Окремо хочу все ж таки подякувати уряду і бюджетному комітету за те, що ви почули наші пропозиції по питанням фінансування соцекономічного розвитку і ДФРР-програм, бо по суті сьогодні  почалося відновлюватися фінансування отих розкритих об'єктів, які з початку року ремонтувати. Це школи, садки, дитячі спортивні клуби, стадіони. Я думаю, що це гарний приклад того, коли уряд вміє чути. Давайте доведемо так, щоб ці  програми були до кінця року профінансовані…

 

РАЗУМКОВ Д.О. Дайте 10 секунд завершити, будь ласка.

 

БОНДАР В.В. Бо дійсно школи, садки стоять розкриті, відбуваються ремонти і важливо їх закінчити до кінця року.

Наступний рік ми пропонуємо все ж таки в програмі бюджету…

 

РАЗУМКОВ Д.О. Дякую, дякую.

Слово надається Рахманіну Сергію Івановичу, голова фракції партії "Голос".

 

РАХМАНІН С.І. Доброго дня! Дякую.

Шановні колеги, я теж хочу приєднатися до привітань з приводу великого свята – свята Покрови. І у мене є контраверсійна пропозиція (навіяв приклад нашої футбольної збірної, яка вчора перемогла чемпіонів Європи):  давайте для всієї країни це справді залишимо вихідним, а для Верховної Ради зробимо робочим днем і будемо ухвалювати найскладніші рішення. Можливо, саме на Покрови нам вдасться стрибнути вище голови, як це вдалося нашим футболістам.

Ну, а тепер щодо серйозного.  По-перше, щодо теми, яку вже порушили двоє моїх колег. Так, справді, дякую всім колегам за підтримку нашої ініціативи. Проект Постанови щодо створення Тимчасової спеціальної комісії  щодо відновлення територіальної цілісності і забезпечення суверенітету на тимчасово окупованих територіях уже готовий, сьогодні ми його зареєструємо, і я сподіваюся, що найближчим часом він буде внесений до порядку денного сесії. Єдине, дуже сподіваюся, що регламентний комітет буде чутливим до цього питання і розгляне відповідність проекту цієї постанови у найближчі терміни.

Ну і не можу не згадати про те, що і останнє соціологічне опитування, і акції, які пройшли в різних містах України, я думаю, що вони, в принципі, дещо охолодили легковажність тих, хто думав, що  розв'язання такої складної, чутливої, важливої теми, як деокупація і реінтеграція тимчасово окупованих територій – це дуже проста і легка тема. Це дуже складна, дуже важлива. І мені би дуже хотілося, і всі колеги це, власне, підтримують, щоб парламент грав не останню роль у цьому процесі. Парламент – це справді місце для дискусій. І хоча я не є ідеалістом і розумію, що робота цієї ТСК буде дуже складною, сподіваюся, що ми знайдемо точки дотику, спільні точки дотику і вплинемо на цей процес позитивно максимально.

Наступне. Серед тих законопроектів, які внесені до порядку денного, особливу увагу викликає, безумовно, 1008. Про нього вже сьогодні згадували. Законопроект, на превеликий жаль, дуже складний, дуже сирий. Я не буду зараз довго на цьому зупинятися, просто пораджу перечитати зауваження і Головного науково-експертного управління, і, головне, зауваження європейських експертів, які направду не залишають камінчика на камінчику в цьому законопроекті.

Є, крім правового моменту, ще дуже важливий політичний момент. Не забувайте про те, що після повернення до Ради Європи Росії пул країн, які будуть грати проти нас у цьому важливому для нас органі, буде набагато більший. І зараз у подібній ситуації загострювати наші стосунки з Радою Європи в такий достатньо безглуздий спосіб я би не радив, це буде політичною помилкою.

І останній момент. Ми знову повторюємо ті самі помилки, ми – я маю на увазі парламент. Якщо ми вже збираємося суттєво переглядати повноваження Верховного Суду, уточнювати його (підставно чи безпідставно – це інша історія), давайте надамо можливість Голові Верховного Суду все-таки виступити перед Верховною Радою, аргументувати свою позицію. Наскільки я розумію, вона неодноразово зверталася з подібним проханням і не хотілося, щоб ми знову ігнорували її прохання. Дослухайтеся, будь ласка.

Наступний момент, теж дуже важливий. Колеги, у нас є два паралельних процеси, які стосуються одного і того самого питання. З одного боку у нас створена робоча група, яка напрацьовує певні тези щодо реформування Служби безпеки України, і цей процес правильний, цей процес делікатний, і хай він собі відбувається. Але є готовий законопроект, який зареєстрований, який має пройти через Комітет з питань правоохоронної діяльності, тому що саме цей комітет визначений головним відповідно до рішення Голови Верховної Ради. І дуже хотілося, щоб наші колеги з правоохоронного комітету розглянули цей законопроект, для того щоб було зрозуміло, що в цьому законопроекті можливо використовувати як спільні точки дотику, а що є неприйнятним для більшості депутатів, для того щоб у нас був якийсь аргумент, якийсь підмурок, від якого ми можемо вибудовувати нашу подальшу роботу.

І останнє – те, що стосується запитань до уряду. Ну, звісно, дуже важливе і дуже чутливе є питання Міністерства охорони здоров'я. Там складна ситуація, було б доречно заслухати, напевно, позицію уряду і профільного міністра з цього питання. Але долучаюся і підтримую точку зору колег, те, що стосується питань безпеки. Я думаю, що варто все-таки заслухати було б міністра оборони, тому що є питання і по військовому бюджету, і по державному оборонному замовленню, і по питанню розведення військ. Я думаю, що все-таки доречна була б саме ця тема.

Дякую.

 

РАЗУМКОВ Д.О. Дякую, Сергію Івановичу.

Слово надається Представнику Президента України у Верховній Раді України Руслану Олексійовичу Стефанчуку.

 

СТЕФАНЧУК Р.О. Дякую.

Я вже дозволю виступити собі в другій іпостасі. Представляючи Президента України, я хотів би аналогічно запевнити всіх наших колег, що всі ті законопроекти, про які сьогодні йшла мова, вони є результатом детального фахового глибокого опрацювання як на рівні ініціаторів законопроектних ініціатив, так і на рівні роботи в комітетах.

Що стосується питань. Дозвольте я на декілька речей відрефлексую про те, що сьогодні було сказано. Це насамперед, що стосується законопроекту про народовладдя. Абсолютно вірно, це було основною обіцянкою Президента України в частині, яка стосується питання народовладдя, створення єдиного гармонізованого і системного документу, який називається "законопроект про народовладдя". Він не стосується виключно референдумів, референдуми – це складова народовладдя. Він крім референдумів буде включати в себе низку інших законодавчих ініціатив, це зокрема питання, які регламентували би питання народної законодавчої ініціативи, питання накладення народного законодавчого вето, питання запровадження прямої демократії, питання відкликання народних обранців як на загальному рівні, так і на місцевому рівні, питання діджиталізації та створення електронної платформи, яка сприяє народовладдю.

Це все, безперечно, потребує комплексу підходів до визначення цих питань, і Президент України готовий вести дискусію щодо власного бачення своїх законодавчих ініціатив і всього іншого. При цьому я хочу нагадати, що якраз першим законопроектом, який відкрив можливість щодо подальшого розвитку питань, пов'язаних з народовладдям, стали запропоновані Президентом України зміни до Конституції щодо визначення народу як суб'єкта законодавчої ініціативи, тому що без цього, ви розумієте, інститут референдуму в тому числі, він є неповноцінний.

Крім цього ви знаєте, що було вирішено прийняти й низку інших питань, які блокували окремі речі, пов'язані з інститутом народовладдя. Це скасування депутатської недоторканності, це запровадження інституту імпічменту, які Президент вперше вніс і подав. Тому для того щоб почати рівний діалог, треба зробити всі сторони рівними і після цього пропонувати той механізм, який дав би можливість налагодити нам перемовини в трикутнику "людина-суспільство-влада". І мені здається, що тут якраз слушно (я абсолютно погоджуюсь з Юлією Володимирівною): прийшов час до діалогу, давайте разом розглядати системний підхід. Але ще раз підкреслюю, що питання, яке стосується референдуму, це одна зі складових, але не виключна складова закону, який стосується щодо народовладдя.

Що стосується запропонованого законопроекту 1008. Ми вели великі дискусії і з представниками суддівського корпусу, і з представниками громадськості. І знову ж таки от хочу підкреслити, що в принципі ні в кого не викликає, хто колись в житті стикався з судовими органами, те, що реформа, яка прогнозувалася і надавалася народу як успішна, є надзвичайно такою вдалою, про яку говорять.

І тому сьогодні є вкрай необхідні питання, які стосуються перезавантаження судової системи влади, які стосуються вирішення питань кількості суддів у Верховному Суді, які стосуються питань оплати суддям, тому що коли ми співрозмірюємо деякі речі, які пов'язані з оплатою вищому суддівському корпусу і його завантаженістю, і можемо бачити деяких суддів, які просто не вилазять з конференцій, з зустрічей, з марафонів, які по всьому світу проводяться, і ми якось співвідносимо з цією заробітною платою і тією функцією основною правосуддя, яка на них покладається, у народу України виникає певний когнітивний дисонанс. Мені здається, що принаймні тут діалог ми повинні провести.

Суддя – для того, щоб вершити правосуддя в державі, а не для усіх інших речей. Вони для нього повинні стати не основним його меседжем у Фейсбуці, а його постійною, щоденню, кропіткою, важкою працею, а не між іншими, між іншими навантаженнями, які в нього є. Тому це повинен бути тривалий діалог між двома гілками влади. Але допоки, на превеликий жаль, ми якихось конкретних пропозицій, крім двох речей, які стосуються оплати праці і зменшення суддів, внятних, не отримали. Я вважаю, що це ми повинні все-таки проявити політичну волю і вирішити це питання.

А що стосується перезапуску Вищої кваліфікаційної комісії, Вищої ради правосуддя, мені здається, що це питання навіть не може обговорюватися, тому що ці органи, на превеликий жаль, практично дискредитували свою діяльність під час попередньої діяльності. Тому прошу депутатів...

 

РАЗУМКОВ Д.О. Дайте 10 секунд завершити.

 

СТЕФАНЧУК Р.О. Закликаю всіх народних депутатів від імені Президента України до конструктивної співпраці під час цього пленарного тижня і наступних.

Дякую.

 

РАЗУМКОВ Д.О. Дякую.

Слово надається постійному Представнику Кабінету Міністрів України у Верховній Раді України Верещук Ірині Андріївні.

 

ВЕРЕЩУК І.А. Дякую.

Шановний пане Голово, шановні учасники засідання, найперше, дозвольте щиро подякувати нашим захисникам України, які своєю жертовною, самовідданою працею, щоденною працею наближають нашу перемогу на всіх фронтах.

Щодо розкладу засідань на цей тиждень, то хочу подякувати Апарату і комітетам Верховної Ради, а також вам, пане Голово, за організацію та підготовку до розгляду урядових законопроектів і просимо всіх їх підтримати під час голосування. Також просимо включити чотири урядових законопроекти до переліку додаткових питань, які планується включити до порядку денного сесії. Три з них стосуються питання видобутку бурштину (це реєстраційні номери 2240, 2241, 2242) і ще один – це зміни до Бюджетного кодексу щодо підвищення ефективності використання коштів Державного фонду регіонального розвитку (реєстраційний номер 2202). Отже, прошу їх включити до згаданого блоку питань і підтримати під час голосування.

Окремо хочу наголосити, що урядом у суботу схвалено зміни до Державного бюджету, якими передбачається виділення 1 мільярда гривень на виплату зарплат шахтарям. Відповідний законопроект буде зареєстровано найближчим часом. І ми просимо його якомога швидше розглянути і підтримати.

Насамкінець хочу звернутися до керівників комітетів з проханням приділити увагу урядовим законопроектам, які ще не мають висновків.

Дякую.

 

РАЗУМКОВ Д.О. Дякую, Ірино Андріївно.

Перше – щодо законопроектів. Процедура для всіх одна. Вони надійдуть до комітетів, комітети я прошу розглянути вищезазначені законопроекти. Якщо буде визнана доцільність, вони будуть включені в порядок денний сесії.

Друге питання щодо "години запитань до Уряду". Я так розумію, що є дві пропозиції: перша пропозиція… Ну, ключові. Перша пропозиція – це пропозиція фракції "Слуга народу", пов'язана із заслуховуванням керівника Міністерства оборони. І друга пов'язана була з тарифами, тарифною політикою.

 

ГОЛОС ІЗ ЗАЛУ. І МЗС.

 

РАЗУМКОВ Д.О. МЗС. Скажіть, будь ласка, ми залишаємось на цих трьох позиціях?

 

ГОЛОС ІЗ ЗАЛУ. Іще МОЗ як варіант.  

 

РАЗУМКОВ Д.О. МОЗ? Я думаю, що просто чотири міністри буде не зовсім ефективно заслуховувати за годину. Тому є пропозиція…

 

РАЗМАНІН С.І. Я наполягаю: якщо обирати між міністром оборони і міністром охорони здоров'я, я б все-таки надавав перевагу міністру оборони.

Дякую.

 

РАЗУМКОВ Д.О. Дякую.

Тобто я розумію, що ми запрошуємо міністра оборони, міністра Оржеля. І кого ще останнього?

 

ГОЛОС ІЗ ЗАЛУ. МЗС.

 

РАЗУМКОВ Д.О. МЗС, Пристайка.

 

ШУФРИЧ Н.І. Начальника Генштабу.

 

РАЗУМКОВ Д.О. Ні, почекайте, ми не можемо запрошувати начальника Генштабу, коли у нас "година запитань до Уряду",  колеги. Тому я думаю, що все ж таки ми запрошуємо міністра оборони, міністра Оржеля і запрошуємо Пристайка, так? Загороднюк, Оржель, Пристайко.

 

ГЕРАЩЕНКО І.В. Ми запрошуємо завжди весь уряд.  

 

РАЗУМКОВ Д.О. Ні, я маю на увазі до виступу. Ми розуміємо, що… Я думаю, що буде весь уряд, оскільки ми будемо заслуховувати і проект бюджету, про що я зазначав на початку нашого засідання. Але зараз ми говоримо про тих міністрів, до яких будуть питання. (Шум у залі) Ні, в рамках визначених… Ну, якщо не помиляюсь, в рамках визначених питань, для того щоб вони підготувались. Вони ж не приходять на "Що? Де? Коли?", вони приходять і відповідають на конкретні питання.

Да.

 

ГЕРАЩЕНКО І.В. Шановні колеги, багаторічна практика, насправді, "години запитань до Уряду" заключається в наступному, що є міністр, якого запрошують на трибуну, і визначається час,  в який він виступає і відповідає на подані раніше письмові запитання. Але потім є право по одному запитанню від фракцій до будь-якого міністра, і залишається час, там 15 хвилин, наприклад, від депутатів. Якщо хтось з урядовців не може відповісти на це питання, це теж нормальна практика, він це сприймає як депутатське звернення і потім надсилає письмову відповідь. Але ми не можемо уникати прямого спілкування.

 

РАЗУМКОВ Д.О. Ірина Володимирівна, я думаю, що міністри достатньо відкриті для того, щоб комунікація була не лише в межах парламенту. Але якщо ми йдемо по Регламенту, то згідно статті 229 Регламенту Верховної Ради України запитання до уряду в межах тих питань, які були визначені на Погоджувальній раді. Саме тому є пропозиція… Я ні в якому разі не обмежую ваші можливості як народного депутата спілкуватися та вирішувати питання з міністрами. Але якщо ми говоримо про "годину запитань до Уряду", то все ж таки ми беремо, запрошуємо до виступу цих міністрів, яких означили згідно тих питань, які були озвучені колегами під час Погоджувальної ради. Це правильно.

 

ВЕРЕЩУК І.А. Але дозвольте уточнити формат. В межах однієї години це все відбуватиметься?

 

РАЗУМКОВ Д.О. Да, це буде відбуватися в межах однієї години.

Да, Юрій Анатолійович.

 

ВЕРЕЩУК І.А. Тобто три міністри в межах однієї години.

 

БОЙКО Ю.А. У мене пропозиція. Доведіть, будь ласка, до Президента, що повинен прийти начальник Генерального штабу і розповісти про відведення військ. Тому що якщо навіть в парламенті люди цього не розуміють і на ефірах говорять різні речі, а я це бачив на власні очі, то що казати про людей, які просто затуркані тією інформацією, яка йде з різних боків.

Дякую.

 

РАЗУМКОВ Д.О. Дякую, Юрію Анатолійовичу.

Я, з вашого дозволу, це прохання переадресую Представнику Президента Руслану Олексійовичу Стефанчуку з проханням того, щоб, виходячи з робочого графіку, начальник Генерального штабу прийшов до парламенту.

Я пропоную зараз виступити від комітетів. Хто бажає виступити? Красносільська Анастасія Ігорівна.

 

КРАСНОСІЛЬСЬКА А.І. Доброго дня, шановні колеги! На цьому тижні в проект порядку денного включений законопроект номер 1010 про захист викривачів. І я дуже сподіваюся, колеги, що на цьому тижні Верховна Рада зможе ухвалити цей законопроект в другому читанні.

Я щиро прошу всіх колег не політизувати цей законопроект. Не політизувати його. Він розроблений на виконання зобов'язань України за Конвенцією ООН проти корупції, за директивами Європейського Союзу і зводиться до цивілізованого механізму захисту викривачів, який, повторюю ще раз, працює в усіх цивілізованих країнах.

Про три прості речі цей законопроект. Перше, про те,  щоби захистити трудові права викривачів, адже станом на зараз 80 відсотків цих людей не можуть захистити себе в суді в разі звільнення або інших санкцій. Друге: колеги, цей законопроект про те, щоби перевіряти повідомлення від викривачів, бо, на жаль, на сьогодні 90 відсотків цих повідомлень взагалі не перевіряється. І третє, про що цей законопроект, колеги, це про винагороду викривачам. Але виключно тим, хто може дати документи, свідчення, докази, які допоможуть притягти до відповідальності за тяжі корупційні злочини. І такий механізм розкриття тяжких корупційних злочинів так само, колеги, в усьому світі є одним із найбільш ефективних.

Відповідно, колеги, я щиро прошу відмовитися від будь-яких спроб назвати цей законопроект законопроектом "про стукачество", бо це, колеги, ще раз, щонайменше нецивілізовано. І дуже прошу всіх підтримати цей законопроект.

Дякую щиро.

 

РАЗУМКОВ Д.О. Дякую.

Євгенія Михайлівна Кравчук.

 

КРАВЧУК Є.М. Доброго дня! 9 жовтня Комітет з питань гуманітарної та інформаційної політики розглянув усі законопроекти, щодо яких його визначено головним, і ухвалив такі рішення.

Зокрема ми рекомендуємо включити до порядку денного другої сесії проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо збереження культурних цінностей (реєстраційний номер 2187). Цей законопроект, ми вважаємо, є пріоритетним, адже дасть нам можливість через забезпечення законного представництва музеїв, які знаходяться на окупованих територіях, в особі призначених директорів у міжнародних організаціях і у міжнародно-правових відносинах мати реальні шанси на повернення вкрадених РФ культурних цінностей.

Також ми не рекомендуємо включати до порядку денного сесії, зняти з розгляду проект Закону про внесення змін до деяких законів України з питань удосконалення системи охорони культурної спадщини. Це перехідний законопроект (реєстраційний номер 0895).

Також ми пропонуємо відкласти, по суті, близько 15 законопроектів, номери вказані в листі, до отримання відповідних висновків від уряду, міністерств та наукових установ. Вони стосуються мовних і релігійних питань, а також питань державної політики щодо сім'ї і дітей і, зокрема, їхнього соціального забезпечення.

Дякую.

 

РАЗУМКОВ Д.О. Дякую, Євгенія Михайлівна.

Слово надається Наталусі Дмитру Андрійовичу, голова Комітету з питань економічного розвитку.

 

НАТАЛУХА Д.А. Шановний пане Голово, шановні колеги, дуже дякую. Хотів довести до вашого відома, що Комітет з економічного розвитку розглянув всі законопроекти, які визначені Президентом як пріоритетні. І, зокрема, за минулі декілька тижнів було ухвалено низку резонансних і достатньо ефективних законопроектів:  про концесію, про оренду державного комунального майна, про закупівлі, про промисловий безвіз, про космічну діяльність.

Наступні декілька тижнів ми очікуємо, що це буде пласт законів, присвячених, передусім, інтелектуальній власності. І, зокрема, я хотів би звернути на законопроекти 2255, 2258, 2259 і просити включити їх до порядку денного сесії, а також перейти до питань розвитку промисловості і звернути особливу увагу на початок запуску кредитно-експертного агентства, а також повідомити, що комітет повним ходом напрацьовує зміни до законопроекту про індустріальні парки і спеціальні економічні зони, і таке інше. Тому хотів би наголосити так само, що в зал варто винести було б ще законопроект 2172 про ринковий нагляд, причому подамо відповідне звернення.

Дуже дякую.

 

РАЗУМКОВ Д.О. Іванна Орестівна Климпуш-Цинцадзе.

 

КЛИМПУШ-ЦИНЦАДЗЕ І.О.  Дуже дякую, шановний пане Голово.

Шановні колеги, подивившись на порядок денний, пропонований нам на цей тиждень, я звернула увагу, що там є два законопроекти, в яких наш комітет визначений головним (0003 і 0006). Комітет, дійсно, їх розглянув, але ми продовжили консультації з Мінфіном щодо цих законопроектів. Ми не давали подання про включення цих законопроектів до порядку денного, тому незрозуміло, як вони там з'явилися. Я попросила б перенести їх розгляд на наступний пленарний тиждень, який буде. Це перше.

Друге. Хотіла би звернути також увагу на законопроект 1008. Наш комітет уважно його розглядав, і, в принципі, рішення нашого комітету було дуже неприємне для розгляду, мало би бути для розгляду цього законопроекту, тому що він не відповідає праву Європейського Союзу, він не відповідає рекомендаціям Ради Європи. Він порушує принципи незалежності судових органів, він порушує засадничі принципи, підвалини такі, як демократія, як верховенство права і повага до прав людини і основоположних свобод. І тому ми би вважали від комітету, що неможливо розглядати його до того, як ми проведемо додаткові консультації з нашими колегами з різних міжнародних організацій, які висловили також свої застереження.

І ще одне. Законопроект реєстраційний номер 1230. Комітет профільний його розглядав, нібито враховував зауваження щодо невідповідності цього законопроекту одній з директив Європейського Союзу. На жаль, в повній мірі директива не була врахована, тому я би пропонувала, що цей законопроект також треба було б ще доопрацювати.

Дякую.

 

РАЗУМКОВ Д.О. Я звертаюсь до Апарату з приводу законопроектів 0003 і 0006. У мене зазначено, що надано подання комітету 09.10 і першого, і другого законопроекту. Прошу  з'ясувати. Якщо це не відповідає дійсності, то треба вирішити це питання. Якщо ні, то будемо розглядати. Тому що інформація в порядку денному, що є подання комітету.

Венедіктова Ірина Валентинівна.

 

ВЕНЕДІКТОВА І.В. Добрий день, колеги. Хочу повідомити, що минулого тижня було засідання Комітету з правової політики, ми розглянули кандидатури на вакантні посади Вищої ради правосуддя. Цей конкурс триває з 2018 року. Рішення комітету і рекомендація є. Прошу винести це питання на вирішення Верховної Ради.

Дякую.

 

РАЗУМКОВ Д.О. Дякую.

Третьякова Галина Миколаївна.

 

ТРЕТЬЯКОВА Г.М. Шановні колеги, в п'ятницю було засідання Комітету соціальної політики та захисту прав  ветеранів. І у мене прохання –  на перше читання винести ще два законопроекти, які були там обговорені. Це законопроект 2045-1 щодо надання статусу та соціальних гарантій окремим особам із числа учасників антитерористичної операції та законопроект Кабінету Міністрів України 2168 (автор – Кабмін) щодо передання повноважень щодо політики в сфері трудових відносин до Міністерства економічного розвитку.

Дякую.

 

РАЗУМКОВ Д.О. Дякую.

Гетманцев Данило Олександрович.

 

ГЕТМАНЦЕВ Д.О. Доброго дня всім присутнім!

Три питання. Перше. Комітет з питань фінансів, податкової  та митної політики завершує конкурсний відбір на заміщення вакантної посади члена  ради Національного банку України. Завтра, 16 жовтня, запрошуємо всіх, ми заслухаємо на своєму засіданні всіх кандидатів і приймемо рішення щодо рекомендації Верховній Раді проекту відповідної постанови. Просимо включити до порядку денного. 

Друге питання – законопроект 2179, це законопроект, поданий Кабінетом Міністрів щодо внесення змін до законодавчих актів в питаннях фінансового  моніторингу до першого читання. Пропонуємо також внести до порядку денного. Ми проведемо відповідний  комітет в середу після обіду.

І так само дуже резонансний законопроект (це 2047, 2047-1), це щодо  ліквідації корупційної схеми у сфері реєстрації інформації зі звітів про оцінку об'єктів нерухомості. Проводили ми робочі групи щодо цього законопроекту, і ми в середу на комітет виносимо депутатський, тобто доопрацьований законопроект з цього приводу, в якому, мені здається, нам вдалося і ліквідувати схеми, з одного боку, з іншого  боку – знайти компроміс з усіма стейкхолдерами. Також просимо внести до порядку денного після вирішення цього питання комітетом в середу.

Дякую.

 

РАЗУМКОВ Д.О. Дякую.

Герус Андрій Михайлович.

 

ГЕРУС А.М. Дякую, пане Голово.

Виходячи з того, що у нас зараз наступають холоди, дійсно, стає більш актуальним, більш гострим питання української енергетики. І, на жаль, ми маємо ситуацію, коли в нас наші монополісти створюють штучні дефіцити електроенергії на нашому ринку, і в нас виникає багато ситуацій, коли непобутові споживачі просто не можуть купити необхідні обсяги електричної енергії і таким чином змушені імпортувати для своїх потреб електричну енергію.

У зв'язку з цим я хотів би до вас звернутися з проханням запросити до нас на звіт голову Антимонопольного комітету України, щоб нам розповіли про прогрес демонополізації, зокрема демонополізації ринку енергетики. Хочу нагадати, що згідно статті 9 Закону України "Про Антимонопольний комітет" голова Антимонопольного комітету на вимогу Верховної Ради, але не рідше одного разу на рік, звітує перед парламентом. За останні п'ять років таких звітів не було, тому я хотів би, щоб ми найближчим часом включили це в порядок денний, щоб голова Антимонопольного комітету прозвітував про те, як відбувається процес демонополізації.

Спасибі.

 

РАЗУМКОВ Д.О. Дякую.

Яременко Богдан Васильович.

 

ЯРЕМЕНКО Б.В. Доброго дня. На минулому тижні Комітет з питань зовнішньої політики в закритому режимі провів обговорення питань мирного процесу з міністром закордонних справ Вадимом Пристайком. І, чесно кажучи, хід обговорення викликає в мене серйозний скепсис щодо доцільності проведення ще цього обговорення у відкритому режимі, тому що під час засідання комітету не пролунало жодної критики, і фактично, за єдиним винятком, члени комітету, які представляють усі фракції, фактично підтримували переговорні підходи і зусилля міністра закордонних справ і Президента Зеленського. Ми нічого не чуємо про червоні лінії Росії, в той же час від нас публічно вимагають щодня і щохвилини інформації про нашу переговорну позицію. Це підриває зусилля Президента і української дипломатії.

В той же час я хочу подякувати представникам без винятку всіх фракцій за прекрасну злагоджену роботу в рамках парламентських делегацій. На минулому тижні працювали делегації в ОБСЄ і в НАТО. В НАТО українська делегація змогла не шляхом демонстрації, співів, а роботою, внесення змін, поправок до документів, виступами, зустрічами переконати відхилити доповідь про необхідність зменшення санкційного тиску на Росію, що показує, що не лише на футбольному полі українці вміють перемагати більш титулованих суперників. Дасть Бог, колись і на полі бою це станеться.

Шановні колеги, заслуговує на увагу також робота керівника делегації в ПАРЄ. Фактично в ПАРЄ створена нарешті коаліція на підтримку України. Маємо документ. Голова Верховної Ради підтримав проведення 5 листопада в Києві координаційної зустрічі цієї коаліції на підтримку України.

Серед інших рішень, прийнятих комітетом, важливих: в першій декаді грудня відбудеться парламентська конференція ГУАМ в Києві і зустріч спікерів країн ГУАМ. Я думаю, це хороші перспективні напрямки для посилення регіональної ролі нашої держави.

Дякую.

 

РАЗУМКОВ Д.О. Дякую.

Кожем'якін Андрій Анатолійович.

 

КОЖЕМ'ЯКІН А.А. Доброго дня, Дмитро Олександрович, шановні колеги. Комітет сьогодні висловлює свою подяку комітету бюджетному за те, що деякі наші правки, які до проекту бюджету на 2020 рік, були почуті. Це в першу чергу підтримка громадських організацій спортивного спрямування, також субвенції бюджетам місцевим для того, щоб добудовувати спортивні басейни або ті споруди, які сьогодні не добудувалися.

Єдине що, на жаль, я хочу привернути вашу увагу до питання, яке стосується молоді, молодих сімей. На жаль, наша пропозиція щодо підвищення, скажемо, фінансування цього питання не була почута, тому що ми запропонували 500 мільйонів для того, щоб українська молодь  все ж таки чіплялася тут у нас, в Україні, за своє житло і залишалася, і не виїжджала за кордон. Це третє.

І останнє, щоб, як кажуть, два рази не вставати. Дмитро Олександрович, я хотів би звернутись до вас. Можливо, вже прийшов час розробити той законопроект, про який ми говоримо вже років вісім. У зв'язку з тим, що з нас майже вже зняли депутатську недоторканність, ну, майже, то, може, вже треба внести проект закону або правки до якогось закону щодо приставів, приставів парламентських, які будуть підлеглими не тільки Голові Верховної Ради, але йі міністру внутрішніх справ, Службі безпеки України, ДБР, НАБУ і таке інше. Чому? Тому що, підтримуючи вас за те, що ви робили зауваження: там і "жвакають", і "чвакають", вибачте, і в шортах, і в джинсах, і в майках, і в футболках… Ні в одному парламенті, який себе поважає, пристав, стоячи біля дверей разом з охоронцями, ніколи таку людину…

 

РАЗУМКОВ Д.О. Дайте завершити.

 

КОЖЕМ'ЯКІН А.А. …в зал сесійний не пустить. Це повага в першу чергу до зали, до парламентаризму і, в кінці кінців, до колег, які знаходяться разом з тобою поруч.

Дякую.

 

РАЗУМКОВ Д.О. Дякую.

Я думаю, що це, дійсно, непогана ідея і в першу чергу не про форму одягу, а про поведінку в залі і ті речі, які відбуваються в стінах Верховної Ради, які неприпустимі, на мій погляд, так само як і в інших парламентах інших держав світу.

Клочко Андрій Андрійович.

 

КЛОЧКО А.А. Добрий день, шановні колеги, шановний Голово! Комітет на своєму засіданні у цю середу планує розглянути перехідний з восьмого скликання законопроект про внесення змін до Закону України "Про місцеві вибори" щодо врегулювання процедури ухвалення рішення партій і про участь її місцевих організацій у відповідних місцевих виборах (реєстраційний номер 0939). Прийняття проекту дасть змогу на законодавчому рівні удосконалити систему взаємовідношень між політичними партіями та виборчими комісіями. Це допоможе представникам політичних партій реалізувати свої виборчі права на відповідних місцевих виборах. Тому комітет просить включити законопроект 0939 до розгляду на цьому пленарному тижні на п'ятницю, 18 жовтня.

Також, шановні колеги, хочу наголосити на важливому питанні для громади: перейменуванні окремих населених пунктів України. Вирішення зазначених питань тягнеться ще з попереднього скликання і вкрай важливе для мешканців цих територіальних громад. Вони позбавлені можливості складання цивільно-правових угод у зв'язку з тим, що в офіційних документах, свідоцтвах про народження і паспортах громадян України, технічних паспортах, в державних актах на землю назви населених пунктів не відповідають офіційному обліку адміністративно-територіальних одиниць України. З метою вирішення ситуації, що складається, пропонується привести назви офіційного обліку у відповідність до назв, що вживаються на місцях. Просимо підтримати та поставити на розгляд питання перейменування на цей пленарний тиждень, якщо буде така можливість.

Дякую.

 

РАЗУМКОВ Д.О. Дякую.

Лубінець Дмитро Валерійович.

 

ЛУБІНЕЦЬ Д.В. Шановний Дмитро Олександрович, шановні колеги! Приєднуюсь до всіх привітань наших захисників та наших футболістів. Хочу вам сказати, що сьогодні, 15 жовтня, відповідно до рішення Генеральної асамблеї ООН відзначається Міжнародний день сільських жінок. У нас 35 відсотків населення проживає в сільській місцевості, із них 58 відсотків – це якраз сільські жінки. Звертаюсь до представника Кабміну. У мене три якраз питання. Коли робиться заява з боку уряду про скорочення в сільській місцевості медичних закладів, то ви в першу чергу б'єте по цій категорії.

Так само хотів би, щоб ви запитали у Кабміну, що у нас відбувається з Державною службою з питань етнополітики та свободи совісті. Третього жовтня відкрили конкурс, 9 жовтня закрили конкурс рішенням Кабміну. Коли уряд у нас представляв свою програму, я виступав з трибуни і сказав, що жоден державний орган не займається національними меншинами, жоден. Так само я привітав, що нарешті державна служба буде створена і відкрили конкурс. Пройшов тиждень – закрили конкурс рішенням Кабінету Міністрів. Таке враження, що у нас національних менших немає, проблем немає і займатися цим повинен тільки наш комітет Верховної Ради.

Також була ініціатива по створенню віце-прем'єра з реінтеграції, навіть Дмитро Олександрович підтримав цю ідею. Якщо є бачення, і ми з парламентом про це сказали, то яке бачення  Кабміну?

І  в якості інформації: завтра в цій залі о 14:30 ми проводимо величезне обговорення, "круглий стіл" з правозахисними організаціями: "Подолання наслідків конфлікту: порядок денний для нового парламенту". Всіх запрошую, у кого є бажання і можливість. Так само дякую, Дмитро Олександрович попередньо погодився бути на відкритті цього надзвичайно важливого заходу.

Дякую.

 

РАЗУМКОВ Д.О. Дякую за запрошення.

Нестор Іванович Шуфрич. Я так розумію, останній.

 

ШУФРИЧ Н.І. Дякую, шановний головуючий і шановні колеги.

Хочу приєднатися до всіх привітань у зв'язку з учорашніми святами, у зв'язку з перемогою нашої футбольної збірної, незважаючи на інше бажання, як мені здалося, арбітра в полі. Але, незважаючи на цей пенальті, ми виграли.

Але, борючись за принципи свободи слова, я підтримую право на мирні демонстрації і хочу віддати належне як і організаторам акцій, так і представникам правоохоронних органів, вчора в більшості вдалося уникнути тяжких наслідків та протистояння на вулицях Києва. Але вчорашні події показали, що час простих рішень завершився, прийшов час складних рішень. Я абсолютно переконаний, що ми маємо почати діалог як і в суспільстві, із суспільством, так і у Верховній Раді України щодо демонстрації єдності в бажанні повернути мир в Україну і визначитись щодо ключового Закону щодо особливого статусу Донбасу.

"Ми мусимо навчитися чути себе українцями – не галицькими, не буковинськими українцями, а українцями без офіційних кордонів". Так сказав Іван Франко. Я переконаний, що ми підійшли до того часу. Я мав можливість спілкуватися з цього питання з першим Президентом України Леонідом Макаровичем Кравчуком, який стурбований з приводу того, що відбувається зараз в Україні. В єдності ми збережемо Україну. Хто це не розуміє, хай подивиться на карту Югославії, якої вже нема.

 

РАЗУМКОВ Д.О. Дякую.

Слово надається Юрію Юрійовичу Арістову.

 

АРІСТОВ Ю.Ю. Шановний Дмитро Олександрович, шановні колеги! В проекті розкладу пленарних засідань на поточний тиждень у п'ятницю, 18 жовтня, заплановано розгляд законопроекту про Державний бюджет на 2020 рік у першому читанні, як і пропонував бюджетний комітет у відповідному орієнтовному графіку. Наголошую на тому, що в один день з таким законопроектом необхідно обов'язково розглянути у першому читанні системно пов'язаний урядовий законопроект 2144 щодо змін до Бюджетного кодексу з метою узгодження правових норм та забезпечення збалансованості бюджетних показників. Тому від комітету прошу також передбачити на цю п'ятницю для розгляду в першому читанні законопроект 2144.

Дякую.

 

РАЗУМКОВ Д.О. Дякую.

Шановні колеги, я так розумію, всі бажаючі виступили. Я всім дякую. Нагадую, що о 12:30 ми розпочинаємо пленарне засідання Верховної Ради України. Дякую.