Стенограма погоджувальної ради

02 вересня 2019

СТЕНОГРАМА

засідання Погоджувальної ради депутатських фракцій

(депутатських груп) у Верховній Раді України

 

2 вересня 2019 року, 14 година

 

Веде засідання Голова Верховної Ради України РАЗУМКОВ Д.О.

 

РАЗУМКОВ Д.О. Доброго дня, шановні колеги! Пропоную розпочати нашу роботу.

Сьогодні проводиться перше організаційне засідання Погоджувальної ради Верховної Ради України дев'ятого скликання. Я вас з цим вітаю. І сподіваюсь, що наша робота буде плідною, ефективною, такою, якою повинна бути робота новообраної Верховної Ради. Але, щоб це ми змогли зберегти протягом наступних п'яти років нашої спільної, все ж таки ще раз повторю, праці.

Шановні колеги, у п'ятницю 13 серпня внаслідок ДТП на Житомирщині п'ятеро людей отримали травми різного ступеня. Серед постраждалих народний депутат України від "Європейської солідарності" Михайло Бондар. Бажаємо всім, хто потрапив до цієї пригоди, якомога скоріше одужати, і нашому колезі так само.

На першій сесії Верховної Ради України дев'ятого скликання нами було вирішено багато важливих питань. Перше, це сформовані керівні органи Верховної Ради України. Ми з вами сформували комітети. Ми обрали керівництво цих комітетів. І я сподіваюсь, що злагоджена робота як на пленарних засіданнях, так і під час роботи комітетів допоможе нам швидко опрацьовувати всі ті питання та вирішувати всі ті виклики, які перед нами будуть стояти.

Попередньо схвалено законопроект 7203 про внесення змін до Конституції України (щодо недоторканності народних депутатів України). Сформовано Кабінет Міністрів України і вирішено інші важливі кадрові питання.

Я впевнений, що вся держава бачила, як ми працювали. І ми, нарешті, показали, що Верховна Рада може і буде працювати так, як це необхідно. Хочу всім подякувати за таку плідну роботу, і це відноситься до всіх політичних партій, які взяли участь, які, незважаючи на той пізній час, коли ми закінчили нашу сесію, залишались до кінця, вони підтримували ті необхідні для держави закони, законопроекти, які, я впевнений, незабаром стануть законами, і продемонстрували солідарність з українським народом.

Дякую.

Переходимо до розгляду питань Погоджувальної ради. Інформую вас, що на даний час суб'єктами законодавчої ініціативи зареєстровано майже 300 законопроектів, з яких 67 визначено Президентом України для невідкладного розгляду Верховною Радою. Стосовно 59 таких законопроектів вже є проголосовані рішення про скорочені строки їх підготовки до розгляду. Внесено 7 законопроектів щодо змін до Конституції України, які включаться в порядок денний сесії та направляться до Конституційного Суду України щодо надання висновку за окремою процедурою. Крім того, є більше 120 перехідних законопроектів. Не виключено, що серед перехідних законопроектів будуть і такі, що не отримають відповідної підтримки у комітетах. Також нагадую, що не пізніше 15 вересня новосформований уряд має подати проект Державного бюджету України на 2020 рік до Верховної Ради України.

Пропоную перейти до розгляду питань порядку денного.

Перше питання порядку денного – це про проект порядку денного другої сесії. Шановні колеги, вам роздано орієнтовний проект порядку денного другої сесії. Прошу вас ретельно його проаналізувати і розглянути на комітетах Верховної Ради України і внести свої пропозиції до четверга до Головного організаційного управління Апарату Верховної Ради України. Доопрацьований проект порядку денного другої сесії буде внесений 9 вересня на розгляд та схвалено Погоджувальною радою, а 10 вересня – на затвердження Верховною Радою України. Якщо з цього питання немає зауважень і заперечень, пропоную перейти до другого питання про законопроект 7203 щодо недоторканності народних… Та, вибачте. 

 

КЛИМПУШ-ЦИНЦАДЗЕ І.О. Щодо першого питання.

 

РАЗУМКОВ Д.О. Так, Іванно Орестівно.

 

КЛИМПУШ-ЦИНЦАДЗЕ І.О. Дуже дякую, шановний пане Дмитре.

Шановні колеги, я в цьому порядку денному, пропонованому порядку денному до другої сесії Верховної Ради України дев'ятого скликання, на жаль, не знайшла усіх 38 законопроектів, які рішенням комітету сьогодні були надіслані на пропозицію до Погоджувальної ради, щоб вони були включені до цього порядку денного.

То я би просила організаційне управління, Апарат Верховної Ради врахувати пропозиції Комітету з питань інтеграції до Європейського Союзу і включити весь перелік тих законопроектів, які були спрямовані рішенням нашого комітету.

 

РАЗУМКОВ Д.О. Дивіться, зараз мова йде про ті законопроекти, які ми будемо розглядати на наступному тижні. Тобто до четверга треба буде або додатково надати всю інформацію, або якщо вона вже є, то вона обов'язково потрапить до Головного організаційного управління Апарату Верховної Ради України. І вже наступного понеділка ми будемо формувати порядок денний на наступні пленарні тижні, тому що на цьому тижні в нас лише 1 пленарний день – це завтра. І з урахуванням тих питань, які пропонується винести та розглянути на пленарному засіданні, мені здається, неможливим розглядати ще додаткові законопроекти. Але обов'язково ті законопроекти, які були підтримані комітетом, вони будуть включатись в порядок денний сесії.

Повертаючись до другого питання порядку денного, про законопроект 7203 щодо недоторканності народних депутатів. Шановні народні депутати, у вівторок нам необхідно розглянути для прийняття в цілому проект Закону (реєстраційний номер 7203) про внесення змін до статті 80 Конституції України (щодо недоторканності народних депутатів).

Нагадаю, що відповідно до статті 155 Конституції України законопроект про внесення змін до Конституції попередньо схвалений більшістю від конституційного складу Верховної Ради України, а саме: не менше ніж 226 народних депутатів за нього проголосували. Вважається прийнятим, якщо на наступній черговій сесії Верховної Ради України за нього проголосують не менш як дві третини від конституційного складу Верховної Ради України, а саме: необхідно, щоб цей законопроект був підтриманий щонайменше трьомастами голосів народних депутатів України. Цей законопроект на першій сесії Верховної Ради України дев'ятого скликання був нами попередньо схвалений. За нього проголосували, я хочу на цьому наголосити, за нього проголосували 363 народних депутата України. І я  дуже сподіваюся, що ми будемо залишатись послідовними в своїх позиціях, послідовними в обіцянках, які ми надавали своїм виборцям. Майже всі  політичні сили та депутати, які сьогодні представлені в Верховній Раді України дев'ятого скликання обіцяли це зробити. І я сподіваюся, що нарешті ті принципи і ті очікування, які є у наших виборців, ми зможемо виправдати.

Третє питання порядку денного про звільнення Милованова Тимофія Сергійовича. Шановні народні депутати, 7 липня 2016 року Верховна Рада України призначила до складу Ради Національного банку строком на 5 років Милованова Тимофія Сергійовича. У зв'язку з тим, що  на першій сесії Верховної Ради України дев'ятого скликання Милованов Тимофій Сергійович був призначений міністром розвитку економіки, торгівлі і сільського господарства України, нам необхідно прийняти рішення про звільнення його з посади члена Ради Національного банку. Тому це питання нам необхідно буде розглянути завтра.

І наступне питання порядку денного, це четверте питання про розклад  засідань Верховної Ради України на 3-6 вересня 2019 року. Вам роздано розклад засідань Верховної Ради України на 3-6 вересня 2019 року. Цього тижня, відповідно до затвердженого нами календарного плану, планується у вівторок провести два пленарних засідання, а з середи по п’ятницю працювати в комітетах і депутатських групах. Тому, якщо немає заперечень і інших доповнень, прошу плідно попрацювати в комітетах, вирішити всі необхідні організаційні питання, підготувати до четверга пропозиції до порядку денного другої сесії Верховної Ради України дев'ятого скликання, розглянути та підготувати до розгляду Верховною Радою на наступний пленарний тиждень невідкладні і нагальні законопроекти.

Якщо немає інших заперечень, прошу взяти слово своїх колег.

Будь ласка, Руслане Олексійовичу.

 

СТЕФАНЧУК Р.О. Дякую.

Я, виступаючи якраз з цього питання, яке стосується проекту розкладу засідань Верховної Ради України на 3-6 вересня, теж от хочу особливу увагу звернути на те, що ми будемо мати надзвичайно важливий для нас всіх законопроект 7203, який, як показує голосування, об'єднав весь зал. І я дуже сподіваюсь, що за п’ять днів нічого не змінилося. 

Крім цього, я просив би, я знаю, що це питання розглядалося і в основних, в головному комітеті і в супутніх комітетах, що стосується як 7203, так і питання передачі до Конституційного Суду, перенаправлення до Конституційного Суду, тих законопроектів щодо змін до Конституції України, які були внесені Президентом та визначені як невідкладні. Ми також про них будемо вести мову.

І крім цього, я от просто хотів би, якщо можна, звернути увагу, у вас в папочках є ще у форматі "Різному" така от річ, яка називається "Орієнтовний розподіл первинних актів чинного законодавства за предметами відання комітетів Верховної Ради України дев'ятого скликання в рамках здійснюваного ним контролю виконання та аналізу практики застосування прийнятих законів".

Тому я дуже прошу, в першу чергу, голів комітетів, а також членів комітетів ознайомитися з цим переліком. Це перелік вже чинних законодавчих актів, він вам передається  виключно з однією метою, що коли будуть йти зміни, доповнення в новій редакції чи інші способи заміни цих документів, ви повинні орієнтуватися, що вони будуть потрапляти у ваші комітети. Тому у нас пройшла зміна, вірніше, така оптимізація комітетів Верховної Ради, у нас пройшла оптимізація і розширене відтворення предметів відань, і вже, відповідно до цього нового порядку переліку комітетів та предметів відань, вже запропоновано вам розподіл, але, я ще раз підкреслюю, чинних законодавчих актів з тією метою, щоб ви ввели дуже важливу місію парламенту – це моніторинг за діяльністю, за дією, перепрошую, законодавчих актів, що потрібно змінити, що потрібно доповнити, щоб воно одразу потрапляло до вашого комітету. Тому теж прошу звернути увагу на це. Якщо у вас будуть якісь пропозиції, зміни, доповнення там чи інші форми звернень громадян, будь ласка, давайте теж до четверга дня свої пропозиції. Якщо якийсь є законопроект не зовсім коректно визначений в цьому проекті, і він, наприклад, належить чи не належить до питань відання вашого комітету з тим, щоб ми теж вийшли на якесь узгоджене рішення. Ну і, в принципі, в мене все.

Дякую.

 

РАЗУМКОВ Д.О. Дякую, Руслане Олексійовичу.

Надаю слово Корнієнку Олександру Сергійовичу, першому заступнику голови фракції політичної партії "Слуга народу".

 

КОРНІЄНКО О.С. Дякую, пане Дмитре.

Доброго дня, колеги! Хотілося б сказати наступне, привітати нас всіх з першим днем навчання в школах, в університетах. Вчора був День знань і хочу сказати, що, якщо продовжувати цю метафору, то Верховна Рада, як вищий законодавчий орган, трішки двієчники і, якби ми були студентами, нас би відправляли на перездачу і у нас фактично ця перездача починається, осіння, як доводиться, тому що ми в найкоротші терміни маємо зробити те, що не зробили попередні скликання Верховної Ради. Перш з все, я кажу зараз про зміни до Конституції, про "недоторканість" народних депутатів. Ми будемо це робити не так, як роблять студенти-ледарі перед цією перездачею, а будемо робити це дійсно активно і ефективно виправляти ті помилки, які раніше були зроблені. Основна помилка – це невиконання обіцянок, тому що більше ніж 10 років про зняття "недоторканості" йде мова. Зараз в соцмережах є картинка, здається, з мітингу такої партії "Наша Україна – Народна самооборона" 2006, здається, року,  це було 13 років тому. І там прямо банер на сцені, з цією підковою, як всі пам'ятають ще, на якому написано: "Треба зняти депутатську недоторканність". Тобто 13 років, за цей час виросли діти, у них народились діти, ми говоримо про депутатську "недоторканість", недоторканність, пардон.

 

ГЕРАЩЕНКО І.В. Депутатська недоторканність.

 

КОРНІЄНКО О.С. В цьому я з вами погоджуюсь.

Ми прекрасно з вами знаємо в чому проблема з недоторканністю, вона фактично виступає гарантом корупції, політичної корупції. Тому що вона дозволяє уникати кримінальної відповідальності.

Але найгірше, що в умовах нашого суспільства вона слугувала таким певним привілеєм феодальним. І певна група осіб, народні депутати, були трошки не такі рівні з усіма громадянами, як всі інші громадяни. У нас зараз є унікальна можливість, є законопроект, який пройшов всі необхідні етапи, є правові підстави, є висновок Конституційного Суду, є фракція більшості, яка прагне змін і хоче почати свою політичну кар'єру з чистого аркушу. Тобто ми готові на той термін, який є в цьому законі зараз, це 1 січня 2020  року, тобто фактично наші депутати побудуть, які вперше стали депутатами, я особисто, ми отримаємо недоторканність на 2-3 місяці, тобто далі вона перестане діяти.

Тому ми пропонуємо зберегти традицію про 370 плюс голосів на цьому голосуванні, якщо їх буде більше ми не образимось, хай їх буде 400, хай їх буде 424, якщо це можливо. І закрити це питання раз і назавжди, проголосувати завтра це з розумінням, що країна отримає парламент, який буде працювати по-іншому, на інших принципах, куди будуть люди йти не за порятунком від кримінальної відповідальності, не за тим, щоб сховатися за цю можливість, а куди будуть люди йти дійсно працювати на благо  своєї Батьківщини.

Щодо включення інших питань в порядок денний, фракція "Слуга народу" також підтримує щодо направлення на висновок до Конституційного Суду 1013, 1014, 1015, 1016, 1017,  1027, 1028. Ми готові обговорювати та підтримувати.

Ну, звичайно, процедурне питання щодо звільнення Тимофія Милованова, це так само ми підтримаємо і хочемо також нагадати, що завтра до присяги прийдуть п'ять народних депутатів від фракції  "Слуга народу", і, наскільки я розумію, пан Ларін також. Тобто у нас завтра буде знову поповнення, на яке ми очікуємо.

Дякую.

 

РАЗУМКОВ Д.О. Дякую, Олександре Сергійовичу.

Надаю слово Юрію Анатолійовичу Бойку, співголові фракції політичної партії "Опозиційна платформа – За життя".

 

БОЙКО Ю.А. Дякую, шановний пане спікере.

Шановні присутні, на жаль, ми отримали  порядок денний тільки  за декілька хвилин до початку координаційної ради, тому дуже важко. І сподіваюся, що в майбутньому буде змінено цей порядок такий роботи, і будемо завчасно отримувати документи для того, щоб їх проаналізувати. Але те, що ми побачили сьогодні, свідчить про, на наш погляд, неправильно розставлені пріоритети  в роботі Верховної Ради . Я хочу нагадати всім  вам, всім нам, чого  нас сюди обрали люди. Люди нас обрали для того, щоб ми зробили так, щоб їм стало жити краще. І є пріоритети в цьому сенсі, які для людей є надзвичайно важливими.

Перше, звичайно, це виконання Мінських угод для того, щоб був припинений збройний конфлікт на Сході. І на парламенті є надзвичайно велика політична відповідальність по законодавчому підкріпленню переговорів, які веде Україна по завершенню цього конфлікту, і ми повинні прийняти  зміни до Конституції по втіленню Закону  про особливий статус, який був прийнято  попереднім парламентом. Ми повинні прийняти Закон про амністію для тих, хто не вбивав, тому що хочу нагадати, що сьогодні на неконтрольованих територіях, враховуючи так званий Закон  про  інтеграцію Донбасу, будь-який лікар або вчитель може підпасти  під  кримінальну відповідальність, коли він повернеться додому. І цим людям  ми повинні дати сигнал, доброзичливий сигнал, що ми їх чекаємо, і вони є повноцінними громадянами України.

Далі в нас ідуть питання, пов'язані з соціальними стандартами, із зменшенням тарифів, підтримкою соціальною людей, які потребують підтримки держави. Це, перш за все, інваліди, жінки, діти. Таких законів приблизно двадцять п'ять, вони знаходились "мертвим грузом" у попередньому парламенті і не розглядались. Сьогодні у нас є шанс їх розглянути. Причому неважливо для нас, що це закони будуть нашого авторства або авторства правлячої коаліції, – важливо те, що їх було прийнято і люди отримали те, заради чого вони обирали новий состав парламенту.

Хочу зразу застерегти парламент, який сьогодні обраний. Враховуючи помилки, які натворив попередній склад, який парламент намагався жити окремо від народу життям, приймав якісь декларації, ратифікації, які, на погляд того складу парламенту, були важливі для них, але абсолютно неважливі для тих громадян, які їх обрали. Внаслідок цього парламент закінчив свою каденцію з рівнем довіри в 3 відсотки. Тому слухати людей, дивитись на їх потреби – головне, що ми повинні врахувати в своїй подальшій роботі.

Для вас, я розумію, закони, які сьогодні напрацьовані експертами, здаються важливими, здаються вкрай важливими, може, для країни. Але насправді треба ретельно вивчати всі законопроекти, які сьогодні вносяться в зал, для того, щоб не було поспіхом прийнято те, що потім прийдеться відміняти, так, як це було і так, як сьогодні буде, внаслідок роботи попереднього складу парламенту.

І останнє. Дмитре Олександровичу, я пропоную зібрати нараду по організації роботи парламенту, враховуючи монобільшість, яка сформувалась у Верховній Раді. Тому що, якщо будуть вноситись тільки закони за авторством комітетів, які керуються представниками правлячої більшості, то інші парламентарі як суб'єкти законодавчої ініціативи будуть відчувати себе просто статистами, а цього допускати неможна. Це порушує принципи парламентаризму в країні, і буде дуже погано не тільки для самого парламенту, а й для всієї країни в цілому.

Сподіваюся, що ви таку нараду зберете, і ми отримаємо можливість відпрацювати механізм, який дасть нам можливість виступати суб'єктами всім, тому що, нагадую слова, які ми сказали при вашому призначенні: "Наше бажання, щоб ви стали спікером всього парламенту, а не спікером тільки правлячої частини".

Дякую за увагу.

 

РАЗУМКОВ Д.О. Дякую, Юрію Анатолійовичу.

Я впевнений, що представники більшості, і ми про це говорили і раніше, і зараз, я впевнений, колеги повторили б, якщо б у них була така можливість, вони готові співпрацювати з будь-якими гарними ідеями, які допоможуть розвиватись нашій державі. Тому я приймаю пропозицію щодо організації наради. Звертаюся до секретаріату підготувати таку нараду і запросити керівників фракцій для узгодження позицій.

Але водночас хотів би вас ще раз запевнити, що ми будемо працювати зі всіма політичними силами і фракціями, представленими в парламенті, так само як і з групами, так як само як і з депутатами, які станом на сьогодні є позафракційними. Тому що парламент – це єдиний організм, який повинен працювати на інтереси держави.

Дякую.

Я хотів би надати слово Соболєву Сергію Владиславовичу – заступнику голови фракції політичної партії Всеукраїнське об'єднання "Батьківщина".

 

СОБОЛЄВ С.В. Дякую.

Шановні колеги, фракція "Батьківщина" хотіла б зосередити вашу увагу на ті 2 тижні, які залишилися до внесення бюджету, на тих ключових параметрах, які фактично будуть формувати цей бюджет. Ми вважаємо, що втрачати час, використовувати лише 1 день на цьому тижні є недоцільним, і саме тому ми так і формували підхід до  порядку денного, власне, цих двох тижнів і тих тижнів, які будуть за ними.

Ми вважаємо за необхідне негайно розглянути цілий ряд питань, які будуть впливати як на дохідну, так і на видаткову частину бюджету. Саме таким чином ми сформулювали 10 ключових законопроектів. Я хотів би почати саме з законопроектів, які будуть впливати на дохідну частину бюджету, які ми вносили протягом останніх п'яти років, але які навіть не були включені в порядок денний. Хотілося, щоб ці помилки не робилися знову. І першими серед них – це є законопроекти, які врегулювали практично парламент Європейського Союзу і не лише Європейського Союзу, в зв'язку так званими офшорними скандалами. І ви знаєте, що вимивають офшорні юрисдикції з державного бюджету України.

Саме тому наше наполягання – поставити одними із пріоритетних законопроекти, які регулюють порядок оподаткування офшорних юрисдикцій. Це два законопроекти. Та про податковий суверенітет України та офшорні компанії. Номери їх 1181 і номер 1179, які чітко встановлюють порядок встановлення оподаткування для офшорних юрисдикцій.

Я хотів би нагадати, що подібні норми існували в Україні, але дуже недовго. Коли в повному об'ємі було введено Закон про трансфертне ціноутворення, який дозволяв фактично наповнювати бюджет майже на третину додатковими коштами, які б ми отримували від офшорних юрисдикцій.

Друга частина – це частина, яка стосується видаткової частини бюджету. Ми вважаємо, що парламент повинен саме в ці два тижні розглянути питання, які стосуються ринку природного газу, щодо спрямування природного газу вітчизняного видобутку для потреб населення в повному обсязі. Підвищення розміру мінімальної пенсії за віком до розміру фактичного прожиткового мінімуму. Про прожитковий мінімум. Питання фінансування багатодітних родин і допомоги на народження дитини.

Бо всі ці питання приймати, коли бюджет буде готовий і почне розглядатися, буде неможливо. Саме в цьому ми вбачаємо необхідність початку роботи парламенту.

Крім того, ми підготували і внесли, зареєстрували законопроект про фінансове забезпечення охорони здоров'я та загальнообов'язкове медичне страхування (№ 1178), який дозволяє абсолютно чітко перейти від, на наш погляд, невдалої медичної реформи до медичної реформи, яка б забезпечила і додаткове фінансування, і гарантоване медичне страхування для наших громадян.

Те, що стосується порядку денного цього тижня. Ми підтримали законопроект, який стосується скасування депутатського імунітету. Але ми залишаємось і наполягаємо на тому, щоб процедура його ухвалення була бездоганною, щоб парламент не потрапив у ситуацію, як це було із Законом про незаконне збагачення, коли потім Конституційний Суд скасував ключові норми цього закону, і вже восьмий місяць цей закон лише є на папері, але не діє, хоча реляції були чудові, боротьба з корупцією була проголошена. Тому наша пропозиція, ми її подали в рамках роботи в профільному комітету, ми її подавали в залі для того, щоб врегулювати питання бездоганності процедури.

І стосовно наступних законопроектів ми звертаємо увагу: парламент проголосував за скорочення процедури розгляду в другому читанні, вибачте, розгляду до 5 діб. І тому ми просимо, щоб 5 днів були надані для внесення відповідних законодавчих ініціатив і саме в такій спосіб були розглянуті як альтернативні

 

РАЗУМКОВ Д.О. Дякую.

Щодо скороченої процедури, дійсно, там 7 днів, якщо я не помиляюсь. І обов'язково, якщо будуть альтернативні, вони будуть розглядатись.

Щодо питання, пов'язаного із законодавчими ініціативами, про які говорили ви, дійсно, багато з них, я впевнений, треба буде опрацювати. Але в нас є наступна проблема, з якою ми зіткнулись, і саме тому ми запропонували такий план роботи Верховної Ради. Тому що в нас після першого засідання Верховної Ради України дев'ятого скликання комітети отримали дуже велику кількість законопроектів, які вони повинні опрацювати для того, щоб після опрацьованих документів вони потрапили до залу Верховної Ради України. Саме тому ми запропонували  вівторок зробити сесійним днем і з середи по п'ятницю розпочати дуже глибоку та плідну роботу в комітетах. Я сподіваюсь, що всі до неї долучаться, і ми ефективно опрацюємо все те, що від нас чекають люди. А після цього, дійсно, ми перейдемо до звичайного графіку роботи Верховної Ради України.

Надаю слово Ірині Володимирівни Геращенко, співголові фракції політичної партії "Європейська солідарність".

 

ГЕРАЩЕНКО І.В. Дякую, шановний пане Голово.

Шановні колеги, наша політична сила незмінно стоїть на позиції, що пріоритетом Верховної Ради України дев'ятого скликання після внесення до Конституції змін щодо інтеграції до ЄС і НАТО має бути бездоганне виконання Угоди про асоціацію. І саме на цьому має бути зосереджена і наша законодавча робота. Тому ми подали на ім'я Голови Верховної Ради України пропозицію наших першочергових законопроектів, які якраз працюють на виконання Угоди про асоціацію. 

Я хочу продовжити ту тему, яку вже розпочав наш шановний колега пан Соболєв, який дуже чітко наголосив на тому, що під час обговорення важливого законопроекту про внесення змін до Конституції щодо зняття депутатської недоторканності, так само, крім однієї політичної сили – це партії більшості, всі інші політичні сили під час своїх виступів дуже чітко наголосили, що питання зняття депутатської недоторканності: а) стоїть на прядку денному і б) всі мають його підтримати, але в) Верховна Рада України має діяти бездоганно, не вигадувати український ровер чи самокат, а, знаєте, їхати на потязі, який приведе нас до Європейського Союзу. І враховуючи, що є висновок Конституційного Суду, який має так само певні зауваження до законопроекту Петра Порошенка, який ми розглядали в першому читанні, і так само є висновок Венеціанської комісії, який повністю підтверджує ці самі застереження, говорилося про те, що для того, щоб не було жодної підстави для Конституційного Суду скасувати наше з вами перше голосування. Важливо, щоб ми врахували ці застереження. Такою була позиція всіх виступаючих, окрім однієї політичної сили. Ми, шановні колеги, навіть підготували, виклали вам ці питання для того, щоб запропонувати 150-ом депутатам підписати їх і проголосувати як бездоганне рішення. Це було б дуже і дуже правильно.

Шановні колеги, нас надзвичайно турбує той факт, що під час голосування за уряд було ліквідовано 10 міністерств. І сьогодні вони по суті, це було зроблено, знаєте, так поспіхом, і сьогодні у нас є 10 міністерств надзвичайно важливих, які залишилися по суті непрацездатними. Тому що не розписані на них там бюджетні кошти. І це все бюрократія, яка насправді так само серйозно б'є по роботі виконавчої влади. На жаль, у нас немає цього тижня "години запитань до Уряду", тому що п'ятницю ви пропонуєте зробити днем роботи в комітетах. Тому ми пропонуємо завтра провести таку "годину запитань до Уряду", і це є дуже важливо, щоб шановний новий Прем'єр-міністр поінформував депутатів, як він бачить вирішення цієї колізії, як будуть працювати зараз ці 10 міністерств, яких немає навіть в бюджеті України. І по суті вони на сьогодні залишилися непрацездатними. 

Дуже важлива тема, яку ви вже підняли, це нові ініціативи Президента Зеленського, а також партії влади, які ви запропонували. Ви знаєте, шановні колеги, ми як політична сила дуже уважно проаналізували ці ініціативи. Дещо там є позитивне. Але насправді поспіх, з яким подавалися ці законопроекти, він не завжди працює на якість. Це знаєте, як зі словами недоторканість (тобто цнотливість) і недоторканність. Іноді таке складається враження, що ці законопроекти писали "недоторкані" в питанні інтелектуальної підготовки експерти, тому що в одному із законопроектів, наприклад, пропонують насправді громадян України залишити без прямого виборчого права (уявіть собі!) шляхом таємного голосування. Це після того, коли українці надали такий великий мандат новій Верховній Раді України.  Очевидно, що це є нонсенс.

І так само, друзі, ми будемо пропонувати і наполягати на тому, щоб всі законопроекти, які Верховна Рада України виносить на свій розгляд, всі вони мали аналіз на відповідність праву ЄС. Тому наша політична сила вже надіслала відповідного листа на Віце-прем'єр-міністра з питань євроінтеграції з переліком цих нових законопроектів, щоб ми від уряду отримали відповідний аналіз. Так само ми чекаємо, звичайно, такого аналізу і від наших партнерів з експертного середовища. Завжди, коли парламент розглядав зміни до Конституції, то дуже важливо враховувати і суспільну думку, щоб ці зміни посилювали демократичний устрій і інституції в Україні, а не призводили до узурпації влади.

І ще один дуже важливий момент. Я хочу нагадати, що після рішення партії влади ліквідувати Комітет з питань ветеранів, було запропоновано створити спеціальну комісію з питань ветеранів. Ми вважаємо, що час настав. І ми би хотіли, щоби першим рішенням регламентного комітету була саме пропозиція до зали винести створення такої спеціальної комісії у справах ветеранів, щоб ми її вже завтра проголосували.

 

РАЗУМКОВ Д.О. Дайте 10 секунд, будь ласка.

 

ГЕРАЩЕНКО І.В. От мені здається, що до цієї комісії ми не можемо підходити формально і квотний принцип тут застосовувати, щоб там були представлені депутати від фракцій, а щоб там могли працювати…

 

РАЗУМКОВ Д.О. Дякую.

Ірино Володимирівно, якщо можна, декілька слів.

Перше – щодо ліквідації міністерств. Станом на сьогодні жодне міністерство ще не ліквідовано. Тому давайте теж не вводити в оману.

Друге – щодо "години Уряду" завтра.

Перше. У нас завтра досить великі і важкі законопроекти, які нам треба буде розглядати, та приймати по ним рішення. І я не впевнений, що це буде коректно і правильно. А враховуючи те, що Кабінет Міністрів України до 15 вересня повинен подати проект бюджету України на 2020 рік до Верховної Ради України, я думаю, що давайте трошки дамо часу і Гончаруку, і іншим міністрам Кабінету Міністрів України для того, щоб вони попрацювали і надали нам якісний документ, щоб його було необхідно менше доопрацьовувати.

Щодо утворення тимчасової спеціальної комісії Верховної Ради України з питань правового статусу ветеранів. Ми різні підбирали назви, але це одна з них, то такий проект є, я думаю, що буде необхідно, щоб його опрацював, дійсно, регламентний комітет, і після цього ми зможемо його розглядати в залі. Ми, якщо ви вже впевнилися в цьому, виконуємо ті обіцянки, які даємо.

Дякую.

Руслане Олексійовичу!

 

СТЕФАНЧУК Р.О. Дозвольте теж деякі уточнення для того, щоб ми розуміли про що ми говоримо. Щодо питань, пов'язаних із Конституцією України (7203), то я хочу нагадати, що ми глибоко переконані, і ця позиція була підтримана в залі, що в рішенні Конституційного Суду немає застережень. Тому що, що таке є рішення Конституційного Суду? Це резолютивна частина рішення Конституційного Суду, а не весь масив з описовою і іншими частинами. То якраз ми виходимо з того, що в резолютивній частині жодного, підкреслюю, жодного застереження немає і, навпаки, чітко зазначено, що немає підстав для того, щоб стверджувати, що воно суперечить Конституції України. Це один.

Друге. Єдине, що заважало, це та постанова, по якій вийшов строк давності, яку ми, слава Богу, всі скасували, і це відкрило нам можливість проводити це питання в другому читанні.

Тепер, що стосується тих ваших запитань щодо "години Уряду". Абсолютно погоджуюся, це дуже важлива складова парламентського контролю за діяльністю уряду. Водночас, я думаю, що ви чудово розумієте, як парламентар з великим стажем, що відповідно до статті 229 Регламенту України, тематика, про яку ми будемо говорити, вона розсилається уряду за тиждень для того, щоб уряд міг підготуватися і дати зрозумілі і ясні речі. Тому я глибоко переконаний, що після того, як будуть затверджені всі питання, пов'язані із запуском бюджету, жоден уряд ховатися від парламенту не буде, ми будемо приходити, будемо звітувати за результат своєї діяльності.

Крім цього, я хочу підкреслити, що сьогодні на нараді Президент України не просто дав загальні вказівки і манівці на майбутнє, а конкретно розписав план, кому до якого числа і хто відповідальний за те чи інше втілення реформ в України. Тому, я ще раз підкреслюю, що політична сила "Слуга народу", я глибоко переконаний, і весь парламент, ми всі активно включимося в новий етап розбудови України.

І щодо справ ветеранів, я теж підтверджую, що такий проект постанови є, ми будемо чекати пропозиції від наших колег, тому що, ви розумієте, що туди повинні входити члени відповідних фракцій.

Дякую.

 

РАЗУМКОВ Д.О. Дякую, Руслане Олексійовичу.

Я надаю слово Рахманіну Сергію Івановичу, голова фракції політична партія "Голос".

 

РАХМАНІН С.І. Дякую.

Шановні колеги! Теж хотів би привітати з початком ефективної роботи, але приєднуюся до точки зору тих моїх колег, які абсолютно справедливо зауважують, що швидкість не означає поспіх, а оперативність не означає суєту. Таке враження, що просто деякі законопроекти вносились тільки для того, щоб збільшити їхню масовість. Це не завжди  пов'язані між собою речі, умовно кажучи, можна прописати: давайте пофарбуємо зеленою фарбою Офіс Президента і проведемо цим законом. Я не думаю, що від цього Офіс Президента буде краще чи гірше працювати і не певен, що це буде норма закону.

Тому я би все-таки хотів, щоб більш ретельно ставилися, власне, до законотворчої роботи, по-перше. А, по-друге, таку велику кількість, такий масив законопроектів за 5-6 днів перетравити достатньо складно, а якщо попрацювати над змістом, то це взагалі практично неможливо.

Наступний момент, дуже хотілося б, щоб ми винесли всі висновки і зробили правильні уроки з першого дня нашої роботи, і у нас не було справді такого дуже довільного ставлення до Регламенту. Я нагадаю такий момент, це справді таке ноу-хау українського парламентаризму і юридичної практики, якщо не помиляюся, 64 рази використовували процедуру ad hoc за одним і тим самим алгоритмом. Я не пам'ятаю, щоб у світовій юридичній практиці коли-небудь таке було, давайте все-таки чітко дотримуватись Регламенту і жити по ньому, тоді буде всім простіше і більшості, і меншості, і позиції, і опозиції, і надпозиції.

Наступне. Теж підтримую пропозицію, яка лунала від моїх колег, наша фракція, наша партія вважає не дуже доречним, не дуже ефективним об'єднання деяких міністерств, зокрема, екології, енергетики, МінТОТ і ветеранів. Тому що, насправді, це ставить в дуже важку ситуацію питання екології, з одного боку. А з іншого боку, те, що стосується об'єднання МінТОТ і ветеранів, це просто різні сфери діяльності, це знаєте, як об'єднати Бебеля і Бабеля, просто за зовнішньою ознакою. І це ставить в дуже вразливі категорії громадян, перш за все, внутрішньо переміщених осіб і ветеранів війни, в дуже складні обставини.

Тепер те, що стосується порядку денного безпосередньо. Я думаю, що доля законопроекту 7203 буде щасливою незалежно від того, хто і як з моїх колег ставиться до цього законопроекту. Але хотів би звернути увагу, що насправді питання не в тому, як буде формулюватися 80 стаття Конституції, у нас є ціла категорія громадян, яка де-юре не є недоторканними, але де-факто користуються недоторканністю.

Тому питання не в тому, які ми зміни вносимо до Конституції,  а яким чином у нас працює невідворотність покарання. Я думаю, саме  над цим маємо зосередитися всі: і виконавча влада, і законодавча.

Стосовно  наступного порядку денного. Серед решти законопроектів, які пропонуються для нашого розгляду, для направлення на висновок Конституційного Суду, з нашої точки зору, 1013 – це той законопроект, який ми точно будемо підтримувати щодо направлення на висновок на відповідність 157, 158 статтям і тому, що існує певна прогалина в законодавстві, яка буде  відчутна з січня, і тому, що, в принципі. це правильний напрямок думки. Щодо решти є величезні питання.

Стосовно законів 1017 і 1027, ми за зміст цих законів, за їхню суть, але  за формою… До форми є величезні питання. Про одне ми згадували. Фактично у нас прибрали таємне голосування, пряме голосування щодо  Верховної Ради, посилаючись на те, що  це дублює  71 статтю Конституції. Це дуже довільне тлумачення, тому що системний аналіз Конституції якраз заперечує цю тезу, і я думаю, що все-таки треба попрацювати над цим законопроектом. Більше того, закріплення пропорційної виборчої системи – це все-таки питання закону, а не  питання закріплення в Конституцію, тим більше, що  під пропорційною моделлю  можна розуміти все, що завгодно.

Що стосується проекту 1027 щодо додаткових підстав припинення повноважень народного депутата України. Знову ж таки за змістом у нас немає питань, є питання по формі. Там сплутали процедури і підстави. Ну, таке враження, що цей законопроект писали на коліні. Давайте візьмемо трохи часу, приведемо до ладу, і тоді вже подамо до Конституційного Суду, щоб просто не соромитися.

Щодо решти законопроектів, там є питання, зокрема окремо звертаю  увагу на  законопроект 1014,  тому що він суперечить, з точки  зору нашої фракції, щонайменше двом статтям Конституції: по-перше, 106-й статті Конституції, бо перелік повноважень  Президента є вичерпним у Конституції (коли йому надається право абстрактно призначати регулятивні органи, це не є вичерпним переліком); і друге – відповідно до недавнього рішення       Конституційного Суду, де зазначено, що регуляторний  орган за правовою суттю є органом, центральним органом виконавчої влади, це зазіхання  на 116-у статтю Конституції, тому що ЦОВВи формує виключно Кабінет Міністрів України, тому що, даруйте, це порушення Конституції.

І останнє. Що стосується внесення змін до Конституції стосовно законодавчої ініціативи…

 

РАЗУМКОВ Д.О. Дайте, 10 секунд, будь ласка.

 

РАХМАНІН С.І. Ми вважаємо, що дуже абстрактно сформульована суб'єктність. Тому цей законопроект – ми теж категорично проти.

Дякую.

 

РАЗУМКОВ Д.О. Дякую.

Надаю слово Бондарю Віктору Васильовичу, співголові депутатської групи "За майбутнє".

 

БОНДАР В.В. Дякую, шановний Дмитре Олександровичу, шановні колеги.

Наша депутатська група утворена депутатами-мажоритарниками. Група "За майбутнє" – це депутати, які кожен пройшов через виборчі округи, за кожним стоять десятки-десятки тисяч голосів людей, які їх підтримували і підтримують на сьогоднішній день, і які делегували повноваження, щоб донести до Верховної Ради, які питання найбільше турбують людей.

Сьогодні ми бачимо порядок денний на найближчі там кілька тижнів. Ми бачимо, що дуже багато питань, які стосуються змін до Конституції, змін повноважень парламенту, змін повноважень Президента. Сьогодні, по суті, йде перебудова Конституції, і це питання не тільки про сьогоднішній день, а взагалі Конституція буде діяти не 5 років, а буде діяти 10, 15. Ми маємо дуже уважно думати, що ми вносимо, які зміни, що ми готуємо, бо сьогодні один парламент, один Президент, через 7, 10 років може бути абсолютно інша ситуація.

Тому, повертаючись до законопроекту 7203, наприклад, про зняття депутатської недоторканності, ми говорили, виступали на засіданні минулому про те, що це питання, яке не можна поспіхом приймати, треба дуже уважно пройти через всі регламентні процедури, щоб не був закон скасований знову Конституційним Судом через процедурні питання.

А друге, ми висловлювали зауваження, що всього дві країни в світі, де депутатська недоторканність знята в повному обсязі. В усіх інших країнах є так звана політична недоторканність, коли не можна переслідувати депутатів за політичні погляди чи політичні висловлювання. І те, що це необхідно залишати, неодноразово підкреслювали події вже в Україні. В 2004 році вибори Президента Ющенка не відбулися би з третім туром, якби не активна підтримка депутатського корпусу. І депутати мали можливість тоді через недоторканність висловлювати свою позицію.

2014 рік, хочу нагадати, коли в підсумку втік з країни Янукович, якби не депутатська недоторканність, то я думаю, Майдан був би просто зруйнований, а депутати, більшість яких приймали активну участь, тоді були би затримані, провели би обшуки, було би абсолютно тотальне прослуховування телефонів, і всі ці події захлеснулися би найближчий же там тиждень, і на тому би була поставлена крапка. Тому політична недоторканність має сенс, і треба було би дуже уважно це виписати. В тому числі ми пропонували одночасно знімати недоторканність і з Президента, і з суддів для того, щоб були рівні права і збалансувати всю владу.

Друге. На місцях людей турбує, щоб депутати були прив'язані до округів. Ми бачимо законопроект, де пропонується скорочення до 300 депутатів і перехід на пропорційну систему. Перехід на пропорційну систему виборів означає, що депутати будуть, в першу чергу, зацікавлені сподобатись лідеру партії і їх ніяким чином не буде турбувати, що про них думають люди на місцях і як вони до того відносяться.

Неодноразово йшла мова про те, що будуть запроваджені відкриті списки. Це значить, що депутат буде прив'язаний до території. Це значить, що депутат буде боротися за те, щоб кошти пішли на територію, децентралізація відбулася, для того, щоб бюджет був на школи, садочки, дороги, місцеві бюджети наповнювалися. На жаль, ми не бачимо такої ініціативи. Це викликає занепокоєння.

Ми говоримо про те, що парламент може втратити контролюючі функції, якщо так передавати повноваження, одночасно всі зміни в Конституцію. Завтра щось поміняється, і парламент не зможе навіть вплинути на уряд, не зможе вплинути на позиції Президента. Ми все ж таки б застерігали і пропонували пройтися в регламентному режимі, нормально голосувати ці законопроекти.

Є питання щодо обмеження депутатів на внесення законопроектів. Серед цих законопроектів, які подані, депутат вже не зможе вносити законопроекти в Верховну Раду, треба буде збирати ще 25 підписів інших депутатів. Це викликає занепокоєння.

За кнопкодавство. Ми підтримуємо, що за це треба наказувати, і це має бути відповідальність персональна депутата. Але там є прописана така норма, що, якщо за тебе проголосував хтось, то ти так само маєш бути звільнений з парламенту. Вибачте, може бути політичний терор, коли одна з великих партій делегує якогось простого рядового члена, він бере карточку депутата, наприклад, голови якоїсь фракції опозиційної, голосує за нього і обидва на вихід. Ну, це такий політичний терор, так би мовити. Тому такі речі дуже уважно треба вичитувати, бо вони в майбутньому можуть мати несподівані наслідки.

Далі. Адміністративно-територіальна реформа. Ми неодноразово говорили про це, що зараз буде формуватись бюджет. Багато чули заяв, що, наприклад, деякі представники партії "Слуга народу" пропонували скоротити кількість районів в Україні до ста. А це значить, що тоді треба комплексно підійти. Зараз за 2 місяці треба всі прийняти рішення. Як ви насправді бачите це? Що буде з об'єднаними громадами? Як буде бюджет формуватися? Що буде з районними радами, що буде з районними адміністраціями? І вже під це формувати бюджет

 

РАЗУМКОВ Д.О. Дайте 30 секунд.

 

БОНДАР В.В. На жаль, ми на ці питання відповіді поки не чуємо. Людей турбує питання тарифів і медичного обслуговування. Це перше, що найбільше задають питання на місцях, коли зустрічаєшся з людьми.

Під час формування бюджету вже зараз ми мали би подивитися, як вирішити ці питання. Катастрофічна проблематика лікування людей, не вистачає коштів. Катастрофічна проблематика тарифів. Ці питання можна швидко врегулювати, і Верховна Рада може проголосувати ці рішення самостійно, навіть не очікуючи уряду і Президента.

 

РАЗУМКОВ Д.О. Дякую.

Вікторе Васильовичу, при всій повазі, але, коли ми говоримо про поспішність, то 28 років – це не поспішність. І я думаю, що дуже багато наших з вами виборців чекають, коли ми все ж таки це зробимо.

Друге питання. Давайте все ж таки бути коректними. Тому що 7203, в ньому прописано наступне, стаття 80: народні депутати України не несуть юридичної відповідальності за результати голосування або висловлювання у парламенті та його органах, за винятком відповідальності за образу чи наклеп.

Тобто говорити про те, що за політичну позицію можна буде когось притягнути, ну, це не відповідає дійсності. Давайтедавайте будемо щирими та відвертими і між собою, і між тими, хто сьогодні нас дивиться по телевізору.

Дякую.

Чи є бажання у голів комітетів, у когось виступити?

Данило Олександрович Гетманцев.

 

КОЖЕМ'ЯКІН А.А. З процедури…

 

РАЗУМКОВ Д.О. Так, слухаю вас, Андрію Анатолійовичу.

 

КОЖЕМ'ЯКІН А.А. Доброго дня, шановні колеги, Дмитре Олександровичу! Якщо можна, я минулої каденції постійно намагався попросити у спікера зробити от такі правила. Але, на жаль, вони не були впроваджені. Дивіться, 5 хвилин лідери фракцій, там партій, і це дуже правильно. Я вважаю, що за 5 хвилин можна сказати все, що завгодно, і не просити більше ні 10, ні 30, просто вкладатись. І себе привчити до цього.

У зв'язку з тим я пропоную проголосувати регламент для надання головам комітетів 3 хвилини, і все. І щоб не було, знаєте, як у нас було в минулій каденції, дайте 30 секунд… Тобто він починає, 2 хвилин говорить, в потім ще 30 секунд, і це як закон. Давайте 3, і більше нічого.

 

РАЗУМКОВ Д.О. Я думаю, що це треба обговорити додатково, але мені дуже подобається… Андрію Анатолійовичу, якщо особисто моя думка, то я повністю з вами згоден.

 

КОЖЕМ'ЯКІН А.А. Дайте 3, і все, і на Погоджувальній раді можна проголосувати…

 

РАЗУМКОВ Д.О. Дякую.

Я сподіваюсь на те, що все ж таки всі будуть притримуватись регламенту. А якщо ні, то треба буде повернутись до вашої пропозиції. Але цього і немає в Регламенті. Це ми якщо і будемо приймати, то на Погоджувальній раді для себе приймати такий регламент роботи саме Погоджувальної ради.

 

КОЖЕМ'ЯКІН А.А.  Це ж пропозиція моя, це ж моя пропозиція.

 

РАЗУМКОВ Д.О. Я пропоную все ж таки надати слово Данилі Олександровичу Гетманцеву, голова Комітету з питань податкової, митної та фінансової політики.

 

ГЕТМАНЦЕВ Д.О. Дякую.

Шановний Голово, шановні народні депутати! Дещо хочу відреагувати на те, що пролунало, по-перше, від представників "Батьківщини" щодо деяких законопроектів про офшори. Я прошу звернути вашу увагу на законопроекти 1209 та 1210, які ми внесли до Верховної Ради, і він містить вже цілий комплекс взаємопов'язаних норм щодо протидії ухиленню від оподаткування з використанням низки податкових юрисдикцій чи механізм податкової капіталізації. У вас у комітеті є представники, будь ласка, давайте ми відпрацюємо ці законопроекти,  вони дуже комплексні, і врахуємо ті норми, які ви вважаєте за потрібне.

І друге питання – це щодо недостатності часу для опрацювання законопроектів, які ми внесли. Дивіться, більшість пропозицій, які ми внесли, розглядаються суспільством вже по 3, по 4 роки, вони вже обговорювались на різних рівнях, вже всі аргументи і контраргументи висловлені. Тому, мені здається, що саме прийшов час, аби їх прийняти або відмовитись від прийняття, якщо Верховна Рада відхилить їх, і відповідним чином визначитися.

І ще ми направляли лист. З цього листа до порядку денного потрапило тільки 2 законопроекти. Я прошу Голову звернути увагу на наш лист від сьогоднішнього числа від комітету.

Дякую.

 

РАЗУМКОВ Д.О. Дякую. Дякую ще раз, Даниле Олександровичу.

Але ще раз нагадую, що треба інформацію надати до четверга. Тому, якщо щось не потрапило в сьогоднішній перелік, то у вас є час як у голови комітету виправити цю ситуацію.

Денис Анатолійович Монастирський, голова Комітету з питань правоохоронної діяльності. 

 

МОНАСТИРСЬКИЙ Д.А.  Доброго дня. Ну, власне, почув відповідь на своє питання щодо переліку законопроектів, які не включені, це раз.

А, по-друге, щодо призначення, був коментар щодо призначення, можливе призначення Президентом України і звільнення керівників деяких державних органів. Хочу зауважити, що 116 стаття може передбачати такі повноваження Президента адже, наприклад, Національне антикорупційне бюро не є центральним органом виконавчої влади, а є державним органом.

Дякую.

 

РАЗУМКОВ Д.О. Дякую.

Венедіктова Ірина Валентинівна, голова Комітету з питань правової політики.

 

ВЕНЕДІКТОВА І.В. Дякую, Дмитре Олександровичу.

Доброго дня, шановні колеги. В межах Конституції законодавства України, розуміючи і дух, і букву закону, виконуючи присягу народного депутата України із відповідальністю перед народом України, Комітет Верховної Ради з питань правової політики розглянув на своєму засіданні 2 вересня 2019 року подані Президентом України такі законопроекти:

Перше. Проект Закону про внесення змін до статті 80 Конституції України (щодо недоторканності народних депутатів України) (реєстраційний номер 7203); друге – проект Закону про внесення змін до Конституції України щодо скасування адвокатської монополії (реєстраційний номер 1013). 

Проект  Закону про внесення змін до статті 106 Конституції України (щодо закріплення повноважень Президента України утворювати незалежні регуляторні органи, Національне антикорупційне бюро України, призначати на посади та звільняти з посад директора Національного антикорупційного бюро України і директора Державного бюро розслідувань) (реєстраційний номер 1014).

Проект Закону про внесення змін до статті 93 Конституції України (щодо законодавчої ініціативи народу) (реєстраційний номер 1015).

Проект Закону про внесення змін до статей 85 та 101 Конституції України (щодо уповноважених Верховної Ради України) (реєстраційний номер 1016).

Проект Закону про внесення змін до статей 76 та 77 Конституції України (щодо зменшення конституційного складу Верховної Ради України та закріплення пропорційної виборчої системи) (реєстраційний номер 1017).

Проект Закону про внесення змін до статті 81 Конституції України (щодо додаткових підстав дострокового припинення повноважень народного депутата України) (реєстраційний номер 1027).

Проект Закону про внесення змін до статті 85 Конституції України (щодо консультативних, дорадчих та інших допоміжних органів Верховної Ради України) (реєстраційний номер 1028).

Комітет рекомендує Верховній Раді України законопроект за реєстраційним номером 7203 прийняти як закон. Щодо інших законопроектів, комітет ухвалив рішення рекомендувати Верховній Раді України включити їх до порядку денного до…

 

РАЗУМКОВ Д.О.  Дайте договорити, 30 секунд.

 

 ВЕНЕДІКТОВА І.В. Щодо інших законопроектів комітет ухвалив рішення рекомендувати Верховній Рада України включити їх до порядку денного другої сесії Верховної Ради України та направити до Конституційного Суду України.

 Дякую дуже.

 

РАЗУМКОВ Д.О.  Дякую, Ірино Валентинівно.

Ткаченко Олександр Владиславович, голова Комітету з питань гуманітарної та інформаційної політики.

 

ТКАЧЕНКО О.В. Невеличкий коментар стосовно зауважень колег щодо швидкості прийняття рішень. Ми сьогодні на Комітеті з питань гуманітарної та інформаційної політики розглядали закони, які будуть виноситися на розгляд Верховної Ради, і зустрічалися з колегами заради Європи стосовно, наприклад, одного Закону про аудіовізуальні послуги. Закон цей почав розглядатися 10 років тому. Він досі знаходиться на розгляді в комітеті Верховної Ради. За цей час (секундочку уваги!) була прийнята нова директива ЄС. Всі знають, яким чином приймаються директиви в Європейському Союзі. Це достатньо довгий процес. Це базовий закон, який регулює діяльність медійної сфери в Україні. Так, на всяк випадок.

 

РАЗУМКОВ Д.О. Дякую.

Чи є ще бажаючі виступити?

Так, пані Климпуш-Цинцадзе.

 

КЛИМПУШ-ЦИНЦАДЗЕ І.О. Дуже дякую.

Шановний пане Голово, ми бачимо ось ці заклики стосовно невідкладного розгляду величезної кількості, практично сотні, різних законопроектів, які зареєстровані як невідкладні у Верховній Раді України. І, звичайно, ми думаємо, що це напевно хтось вважає, що це має якось вразити виборця, але насправді я не думаю, що привабливо виглядає те, що Верховна Рада починає працювати як безвідмовний ксерокс.

Тому, з огляду на те, що в предмет відання нашого комітету входять питання якраз відповідності нашого законодавства праву Європейського Союзу і Угоді про асоціацію, хотіла би звернути увагу на те, що в гонитві за швидкістю, за кількісними показниками, ми можемо суттєво втратити якість.

Це означає, що ми, власне, можемо опинитися в ситуації, що будь-яка юридична неточність чи технічна помилка, яка не врахована при такій швидкості, вона може потім коштувати нам достатньо дорого: нам доведеться переробляти, переухвалювати ці рішення, що затягне процес насправді на набагато довше. Тому я би рекомендувала з того переліку, який був поданий як невідкладний Президентом України, розглянути можливість ті законопроекти, які стосуються наших зобов’язань щодо виконання Угоди про асоціацію та зобов’язань щодо наближення українського законодавства до права ЄС, все-таки дозволити їм пройти нормальну процедуру.

Більше того, ми маємо звернутися до уряду, від якого отримати конкретні експертні висновки щодо кожного з цих законопроектів. І отримати порівняльні таблиці від уряду щодо того, наскільки має цей чи інший законопроект вплив на соціальну, економічну і інші складові нашого життя.

Тому просила би уважно розглянути ті законопроекти, які мають…

 

РАЗУМКОВ Д.О. Дайте договорити. 

 

КЛИМПУШ-ЦИНЦАДЗЕ І.О. І переглянути терміни їхнього розгляду.

Дякую.

 

РАЗУМКОВ Д.О. Дякую.

Я впевнений, що комітети будуть працювати так, щоб це було і швидко, і щоб це не повпливало негативно на якість цих законопроектів, які, я впевнений,  незабаром стануть все-таки законами. Тому я звертаюся і до вас, знаючи ваш професіоналізм, я впевнений, що ви зможете тут владнати цю ситуацію і об'єднати цей комітет. Тому що багато, дійсно багато питань будуть знаходити саме в предметах відання вашого комітету.

Дмитро Наталуха.

 

НАТАЛУХА Д.А. Дуже дякую.

Я хотів би зазначити, що вразити виборця результатом, мені здається, це те саме, що спробувати вразити водія тим, що машина завелася. Розумієте, від нас очікують цього результату. І тут справа не лише в тому, що населення очікує реальних і швидких, ефективних рішень, а справа в тому, що час – це такий самий ресурс. І витрачати час для нас, як і для економіки України, означає витрачати гроші. І час, і гроші витрачалися  протягом останніх 28 років, тому що державний апарат в Україні є просто стресом. Бюрократія – це стрес, зарегульованість – це стрес, інвестиції і неможливість їх заведення, податкова система, медична, будь-куди не ткнись, будь-яка взаємодія з державним апаратом це стрес. Тому говорити про те, що у нас ще купа часу, це не зовсім коректно, а будь-яка психічно здорова людина намагається уникнути стресу, я думаю, що Михайло Радуцький тут, напевно, підтвердить цю тезу. Тому, мені здається, що це абсолютно природно намагатися нарешті покласти край цьому стресу і почати діяти таким чином, щоб люди не бігли від стресу і не бігли від України, щоб люди не тікали і не виводили звідси капітали, і, власне, свої мізки.

Саме тому я пропоную продовжувати саме в такому темпі і в такому дусі, і дуже дякую колегам за те, що вони завзято підтримують такий ритм роботи.

Дякую.

 

РАЗУМКОВ Д.О. Дякую, Дмитре Андрійовичу.

Слово надається голові Комітету з питань Регламенту, депутатської етики та організаційної роботи Верховної Ради України Кальченку Сергію Віталійовичу.

 

КАЛЬЧЕНКО С.В. Дякую, пане Голово.

Шановні колеги, ви знаєте, 29 числа, коли ми збиралися, прозвучала думка про те, що парламент дуже оновився, і прийшли люди, які не мають попереднього досвіду роботи парламентарями, в тому числі  я особисто. Очевидно, багатьом доведеться вчитися, але є деякі речі чому вчитися, я думаю, категорично не потрібно. От, зокрема, категорично не потрібно, щоб наміри були не щирими, а вдаваними. Бо прозвучала сьогодні думка, позиція про те, що був висновок Конституційного Суду, який був підтриманий Венеціанською комісією, це не відповідає дійсності. Оскільки рішення Конституційного Суду було 2018 року, а рішення Венеціанської комісії  було три роки тому перед тим, 2015-го. А через два  роки після цього було внесення законопроекту. То які наміри було внести законопроект в 2017 році, щоб в подальшому послатися на позицію Венеціанської комісії від  2015 року, як начебто неможливість продовжувати далі роботу? Чи наміри внести цей законопроект про скасування недоторканності в 2017 році були щирими? От я так не думаю.

Тому, безумовно, Венеціанська комісія, консультативно-дорадчий орган Ради Європи  надзвичайно авторитетна інституція, і я маю особистий досвід роботи з цією організацією, буду рекомендувати і Комітету  з правової політики, колегам Комітету з організації органів державної влади налагодити зв'язки, я сам обов'язково підключусь.

Але і застосування напрацювань Венеціанської комісії має бути щирим, з добрими намірами, а не певною мірою спекулювати тими думками, які висловлюються цим органом.

Дякую.

 

РАЗУМКОВ Д.О.  Дякую, Сергію Віталійовичу.

Слово надається Лубінцю Дмитру Валерійовичу, голові Комітету з питань прав людини, деокупації та реінтеграції тимчасово окупованих територій у Донецькій і Луганськвй областях та Автономної Республіки Крим, міста Севастополя, національних меншин і міжнаціональних відносин.

 

ЛУБІНЕЦЬ Д.В. Дякую, Дмитре Олександровичу.

Шановні колеги! Я хотів би вам нагадати, що цей парламент рухається не просто швидко, а надзвичайно швидко. Ми зараз знаходимося в міжсесійному періоді, який триває тільки три дні. Тому я не  пам'ятаю, коли в історії незалежної України було щось подібне – це перше.

Друге – деякі юристи навіть кажуть, що ми не можемо в цей період проводити засідання комітетів, а ми проводимо. Так само я хотів би вам сказати, що ті народні депутати, які не перше скликання, підтримуючи абсолютно ініціативи і Президента Володимира Олександровича, і правлячу фракцію "Слуга народу", і голосуючи разом з вами, коли виходять на трибуну і кажуть про оці процедурні моменти, кажуть тільки про одне, що стрес людей, про який казав наш колега, після прийняття закону, коли він вступить в силу, а потім його  відмінить  Конституційний Суд, буде набагато  більшим, ніж якщо ми  витримаємо всі процедурні моменти, бо на щось ми можемо закрити очі. Дійсно, суспільство від нас це очікує, ми повинні зробити дуже швидко, але одна-єдина процедурна норма не витримана по Закону України "Про Регламент Верховної Ради України" призведе до того, що гарна ініціатива, ставши законом, буде просто  відмінена. Тому давайте оцю швидкість  все ж таки  інколи чітко співставляти з тим, що написано уже в діючих законах України.

Дякую.

 

РАЗУМКОВ Д.О. Дякую.

Будь ласка, пане Радуцький. Включіть, будь ласка,  мікрофон. На кнопочку. Михайле Борисовичу, на кнопочку.

 

РАДУЦЬКИЙ М.Б.  Вибачте, ще вчусь.

Шановний пане Голово, шановні колеги, я б хотів би… Тут було запитання від пана Соболєва стосовно законопроекту, що стосується фінансових гарантій в охороні здоров'я та загальнодержавного обов'язкового медичного страхування. Так, дійсно, цей закон дуже важливий для країни, і в програмі Президента також це відмічається, що це наша мета. Але ми би хотіли не поспішати саме з цим законом, бо на сьогоднішній день ми маємо провести дуже багато речей для того, щоб прийняти цей  закон, а особливо, що стосується фінансових гарантій. Ми маємо знати матеріально-технічну базу, яку сьогодні має країна для  того, щоб вводити, щоб не залишити людей без медичної допомоги. Це дуже принципова річ. Комітет зараз розглядає запропонований колегами законопроект, і ми в найстисліший термін дамо відповідь, але  ми б дуже просили не поспішати.

 

РАЗУМКОВ Д.О. Дякую.

Я пропоную завершити нашу роботу і переходити вже до безпосередньої діяльності як комітетів, так і під час пленарних засідань.

Дякую всім і сподіваюся на співпрацю.