Стенограма пленарного засідання

26 червня 1990

 

ЗАСІДАННЯ СОРОК ДЕВ'ЯТЕ

 

Сесійний зал Верховної Ради Української РСР.  26 червня 1990 року. 16-а година.

 

Головує Голова Верховної Ради Української РСР депутат Івашко В.А.

 

     Голова. Прошу  сідати  й  зареєструватись.  Слово  надається голові   Лічильної   комісії   товаришу   Дем'янову    Володимиру Васильовичу.

 

     Дем'янов В.В.,  голова  виконкому  Запорізької обласної Ради народних  депутатів  (Бердянський  виборчий   округ,   Запорізька область).

 

     Протокол засідання    Лічильної   комісії   Верховної   Ради Української РСР дванадцятого скликання по призначенню Голови Ради Міністрів Української РСР. 26 червня 1990 року.

 

     Присутні; голова Лічильної комісії Дем'янов, секретар Бойко, члени Лічильної комісії Бабій,  Віцяк,  Дупляк,  Збітнєв,  Кінах, Козаренко,  Колесник,  Матійко, Меньшов, Мороз, Маслюк, Передрій, Подчос,  Попович,  Пулинець,  Пушик,  Савельєв, Семенець, Сербін, Старіченко, Шершун, Шишкін, Ярчук.

 

     Слухали: про  підсумки  таємного  голосування по призначенню Голови Ради Міністрів Української РСР.

 

     У бюлетень для таємного голосування  по  призначенню  Голови Ради   Міністрів   Української   РСР  було  включено  кандидатуру народного депутата СРСР Фокіна Вітольда Павловича.

 

     На підставі  результатів   таємного   голосування   Лічильна комісія   встановила:   загальна   кількість  народних  депутатів Української  РСР,  обраних  на  час  проведення  сесії,  -   450. Кількість народних депутатів, повноваження яких визнані Верховною Радою Української РСР, - 450. Кількість народних депутатів, які

 

     3

 

     одержали бюлетені для таємного голосування, - 375. Кількість народних  депутатів,  які  взяли  участь  у  голосуванні,  - 373. Прізвище кандидата - Фокін Вітольд Павлович.  Кількість  голосів, поданих за кандидата,  - 208. Кількість голосів, поданих проти, - 164. Кількість бюлетенів, визнаних недійсними, - один.

 

     Відповідно до статті 97 Конституції Української РСР і пункту 22   Тимчасового   регламенту   Верховної  Ради  Української  РСР дванадцятого скликання Лічильна комісія констатує, що кандидат на посаду Голови Ради Міністрів Української РСР не одержав потрібної для призначення кількості голосів.

 

     Голова, секретар і члени Лічильної комісії -  всі  підписали протокол.

 

     Голова. У кого є запитання до Володимира Васильовича? Немає. Нам треба затвердити протокол.  Прошу проголосувати  затвердження протоколу.

 

     (Йде голосування).

 

     Голова. Протокол затверджено.  Вийшло так,  що у нас і друга кандидатура не пройшла голосування.  Третьої я не  готовий  зараз вносити. Тому у нас буде такий порядок. Ми не можемо залишатися в такій ситуації. Нам треба вирішувати ці питання.

 

     Зараз 16.10:  годину - групам  депутатським  територіальним, годину  - групам депутатським за іншими принципами.  Обговорюйте, які є пропозиції щодо Голови.  Після закінчення засідання  кожної групи хтось уповноважений принесе протокол, написаний на аркушику паперу,  Івану Степановичу. Ми сьогодні ввечері проаналізуємо все це  і  завтра о 10-й годині ранку вийдемо з пропозиціями.  Іншого виходу зараз я не бачу.

 

     Другий мікрофон.

 

     Рева В.М.,  перший заступник міністра транспорту Української РСР  (Феодосійський виборчий округ,  Кримська область).  От имени нашей крымской и запорожской депутаций я хочу внести предложение. Исходя  из  сложной ситуации,  которая создалась по выборам главы нашего Правительства и расхождения во мнениях,  вносится с  нашей стороны  такое  предложение:  учитывая,  что  вопрос  надо  более глубоко и более серьезно обсудить и, принимая во внимание то, что около   70,   даже  около  80  депутатов  отсутствуют,  перенести рассмотрение этого вопроса на сутки для того, чтобы более глубоко изучить  и  внести  на группах согласованные предложения.  Вопрос достаточно серьезный,  чтобы его мы решали  впопыхах.  Поэтому  я вношу согласованное

 

     4

 

     предложение от  Крымской  и  Запорожской  областей  и  прошу поставить вопрос на голосование. Спасибо.

 

     Голова. Я можу й поставити це питання на голосування. Але ми не  можемо жити без Голови Уряду.  У нас уже досить було часу для того,  щоб думати над цими пропозиціями і вносити їх. Так що я не розумію, до чого все це призведе, коли вже склалася така ситуація у нас. Так що, будемо голосувати таку пропозицію?

 

     Голоси з залу. (Не чути). Голова. Перший мікрофон.

 

     Бичков В.В.,  перший заступник голови виконкому  Херсонської обласної  Ради  народних депутатів (Новотроїцький виборчий округ, Херсонська область).  Разрешите мне, товарищи депутаты, уважаемый Владимир   Антонович,   зачитать   поручение  депутатской  группы аграрников, которые сегодня утром собирались...

 

     Голова. Ви зберіться...

 

     Бичков В.В. Сесії Верховної Ради Української РСР. Звернення. Депутатська    група    аграрників,    виходячи   з   результатів голосування,...

 

     Голова. Всі  групи  повинні  дати.  Не   треба   зараз,   ми повертаємо не туди.

 

     Бичков В.В.   Владимир  Антонович,  мне  поручили  аграрники зачитать обращение...

 

     Голова. "Аграрники",  "Базова індустрія",  "За консолідацію" та інші - всі, які у нас є групи, внесуть свої пропозиції. Чому ж ми повинні зараз одну групу розглядати?

 

     Другий мікрофон.

 

     Ігнатенко В.В., директор Перегонівського цукрового комбінату Голованівського    району    (Гайворонський    виборчий    округ, Кіровоградська область).  Я хочу висловити думку  кіровоградської депутації.  Ми  вважаємо,  що  достатньо часу для обговорення,  і треба виходити з пропозицією.

 

     Голова. Так.  Я ставлю на голосування  пропозицію  президії: провести обговорення в депутатських групах,  подати всі необхідні папери і завтра  о  10-й  годині  ранку  приступити  до  розгляду кандидатури на посаду Голови Ради Міністрів.

 

     Хто за цю пропозицію, прошу проголосувати.

 

     (Йде голосування).

 

     5

 

     Голова. Ну,  що там у нас? Техніка не спрацювала? Голосуйте, будь ласка.

 

     (Йде голосування).

 

     Рішення прийнято.  Не будемо гаяти часу. Територіальні групи і групи за іншими принципами знають,  де збираються?  Як минулого разу.  Що, не знаєте? Тоді, Хоменко Миколо Григоровичу, нагадайте швиденько.

 

     Хоменко М.Г.,    керівник    Секретаріату   Верховної   Ради Української РСР (Конотопський виборчий округ,  Сумська  область). Шановні товариші! Я хотів би вам нагадати ще раз місця, де будуть засідати групи, утворені за територіальними та іншими ознаками.

 

     Територіальні депутатські групи:

 

     Дніпропетровська область - права сторона ближче до президії;

 

     місто Київ - ліва сторона, тобто там, де вона розмішується;

 

     Сумська і Черкаська області - в сесійному залі (права і ліва сторони в кінці залу);

 

     Хмельницька область - ложа Секретаріату, цей же зал;

 

     Полтавська область - ложа зліва від президії;

 

     Кіровоградська, Миколаївська,   Житомирська   області  -  на балконі сесійного залу;

 

     Донецька область  -  зал  засідань  президії  (це  -  третій поверх);

 

     Харківська область - кінозал (поверхом нижче);

 

     Львівська, Луганська, Одеська області - в кулуарах сесійного залу (третій поверх - відповідно  ліва  сторона,  центр  і  права сторона);

 

     Кримська область - в холі зліва на другому поверсі;

 

     Київська область  -  в залі засідань постійних комісій (вул. Кірова, 18/2, кімната N 11 на другому поверсі);

 

     Запорізька область - в кімнаті N 7 (вул.  Кірова, 18/2, біля залу постійних комісій);

 

     Вінницька область - кімната N 8 (вул,  Кірова,  18/2, другий поверх);

 

     Івано-Франківська область - в тому ж приміщенні,  кімната  N 10;

 

     Чернігівська область - там же, по вул. Кірова, 18/2, кімната N21;

 

     Волинська область - кімната N 17  (другий  поверх  основного будинку Верховної Ради);

 

     6

 

     Закарпатська і  Чернівецька області - кімнати N20 та N 20-а, другий поверх основного будинку;

 

     Ровенська область -  кімната  N8,  третій  поверх  основного будинку.

 

     Голова. То, може, не треба читати, якщо ніхто не слухає?

 

     Хоменко М.Г.  Тернопільська  область  -  кімната N9,  третій поверх основного будинку;

 

     Херсонська область - кімната  N6,  третій  поверх  основного будинку.

 

     Групи, які утворені за іншими ознаками:  група аграрників -у сесійному  залі,  ліва  сторона;  "За   радикальне   оздоровлення економіки"  -  в  кінозалі;  "Злагода" - в залі постійних комісій (вул.  Кірова, 18/2, кімната N 11); "Чорнобиль" - у залі засідань Президії,  третій  поверх;  "Відродження"  - на балконі сесійного залу;  "Вірність Вітчизні" і "Вільні демократи" - балкон,  ліва і права  сторони;  "Проблеми  екології"  -  кулуари сесійного залу, праворуч;  "З проблем молоді" - центр;  "За консолідацію" -  ліва сторона,  третій  поверх;  "За  права  людини" - кімната N7 (вул. Кірова,  18/2,  другий поверх);  "Здоров'я" - кімната N8, там же; "Незалежність" - кімната N 10, там же; "За освіту" - кімната N 21 у тому ж приміщенні;  "Конструктивність" - у ложі сесійного залу, зліва від Президії:

 

     "Гласність" - кімната N 6, третій поверх основного будинку;

 

     "Демократична платформа  Компартії  України" - сесійний зал. ліва сторона від Президії.

 

     Голова. Оголошується   перерва   до   10-ої   години   ранку завтрашнього дня.

 

     ТЕКСТИ НЕВИГОЛОШЕНИХ ВИСТУПІВ.

 

     Білоусенко О.Ф.,    перший    заступник   голови   виконкому Запорізької обласної Ради народних депутатів, начальник головного планово-економічного   управління   (Токмацький  виборчий  округ, Запорізька область).

 

     Шановні колеги, Голова Ради!

 

     Складна обстановка в республіці ні  для  кого  з  нас  не  є новиною,   якимось   відкриттям.   У  кожному  регіоні  ми  маємо змодельовану картину економічної та соціальнополітичної ситуації, яка створилася в республіці, країні.

 

     7

 

     На жаль,  в  своїх  оцінках причин цього ми уперто не хочемо сприймати більшість  проблем  через  куций,  якщо  не  символічно декларований  у  республіці,  суверенітет,  в  якому  ми  живемо, обмежені  фінансовоекономічні  та  юридичні   можливості   Уряду, територіальних органів влади.

 

     Я не  хотів  би  виступати  в  ролі захисника Уряду минулого складу,  тим більше його керівництва.  Але ж не бачити  того,  що зроблено   в   складних   умовах  нинішньої  п'ятирічки,  було  б необ'єктивно, несправедливо і навіть шкідливо.

 

     На мій погляд,  Уряд,  членом якого останні роки був Вітольд Павлович  Фокін,  у  тій  складній ситуації,  в якій ми живемо не перший рік,  коли одне "розламали" або  "доламуємо",  а  на  інше навіть   "накреслень"   не   маємо,   все   ж  зумів  забезпечити динамічність    розвитку    економіки    республіки,    зростання промислового   виробництва,   стійку   тенденцію   випереджаючого приросту виробництва групи "Б"  над  виробництвом  групи  "А".  Є зміни в соціальній орієнтації економіки республіки,  в тому числі і села.

 

     Це факти.  Але впевнений,  що можна було б  зробити  більше, якби  попереднє  керівництво  республіки  енергійніше протистояло диктату  центру,  монополізму  союзних  міністерств,  яких   мало турбували і турбують наші біди,  а в результаті їх діяльності "во благо  народу"  ми  живемо  в  надзвичайно  складній  екологічній ситуації,   в  умовах  дуже  гострих  економічних  та  соціальних проблем.

 

     Якщо Ви,  Вітольд  Павлович,  будете  обрані  Головою   Ради Міністрів   республіки,  а  я  хотів  би  цього,  і  готуватимете пропозиції щодо її складу та програму,  хотів  би  попросити  Вас врахувати наступне. Вважаю, що склад нового Уряду повинен бути не оновлений,  а  новий.  Тільки  нові,  висококваліфіковані   люди, позбавлені  почуття  "флюгера",  який орієнтувався в основному на центральний Уряд,  виходячи з інтересів  суверенної  держави,  її населення, здатні будуть поновому вести справу.

 

     Нова Рада  Міністрів  Української  РСР  має відрізнятися від старої продуманою структурою,  а її апарат та апарат міністерств, які    залишаться,    -    високою   професійною   кваліфікацією, організованістю,  творчістю,  яким були  б  близькі  й  зрозумілі накопичені за десятиріччя проблеми, прагнення до пошуку шляхів їх вирішення.

 

     На мій погляд,  новий Уряд республіки  першочергово  повинен звернути  увагу  на  ті  питання,  від  розв'язання яких залежить майбуття української  нації,  всіх  народів,  які  проживають  на території  України.  Не  - екологія.  Крім національної трагедії, пов'язаної з Чорнобилем, ми маємо немало інших, які розглядаються локально

 

     8

 

     в кожній  області,  але  ж які в цілому створюють дуже тяжку ситуацію і небезпечне для проживання людей середовище  -  отруєну атмосферу над індустріальними центрами, сплюндровану кар'єрами та хімікатами багатющу чорноземами українську землю.

 

     Було б  слушним,  якби  парламент  доручив  Уряду   створити компетентну комісію для всебічного вивчення проблеми і підготовки національної  програми  оздоровлення  навколишнього   середовища, створення  умов для безпечного проживання наших дітей,  онуків та їх дітей.  Коштів на її реалізацію шкодувати не слід,  виходячи з того,  що найдорожче для нації - це саме здоров'я її людей,  бо з цим пов'язане і її майбуття.

 

     Турбуючись про майбуття нації,  вирішуючи проблеми екології, ми  повинні  пам'ятати,  що  тільки  фізично та морально здорова, освічена  і  висококультурна  нація  здатна  створити  гармонійно розвинене  суспільство.  Тому  серед  багатьох інших проблем я на чільне  місце  поставив  би  питання  розвитку  науки,  культури, охорони   здоров'я,  сільського  господарства,  бази  будівельної індустрії.  Глибоко впевнений,  що на їх вирішення також не можна жаліти коштів.

 

     Розраховувати на   чудотворні   дії  економічних  програм  у короткий час - це велика помилка.  Але  ж  братися  за  вирішення десятків  проблем без ефективної економіки неможливо.  Тому новий Уряд повинен сприяти реалізації економічних реформ в усіх галузях народного  господарства,  створенню  нових відносин між державою, Радами  народних  депутатів  та  підприємствами,   організаціями, колгоспами,  радгоспами,  іншими  організаціями,  побудованих  на економічних засадах, домовленостях.

 

     Хочеться вірити,  що Вітольд Павлович Фокін та новий Уряд  в умовах  суверенної  держави  зможуть виправдати надії парламенту, народу Української РСР.

 

     Півень М.І.,  голова колгоспу імені 118  загиблих  комунарів Шахтарського   району   (МакіївськийСовєтський   виборчий  округ, Донецька область). Уважаемые депутаты! В спорах рождается истина, и широкое, свободное обсуждение всех проблем необходимо.

 

     Пути назад уже нет...

 

     Однако мне  кажется,  что  тов.  Масол  В.А.  свою программу изложил очень "куцо", по-видимому, без глубокого анализа дел

 

     9

 

     в экономике  и,  исходя  из  кризиса,  конкретно  по  годам, который сегодня создался в республике.

 

     Необходимо уже  сегодня  решить  жизненно  важные для народа вопросы:

 

     - увеличить выдачу сахара до  3  кг  на  июль-августсентябрь месяцы,  ведь  мы  потеряем  много ягод и фруктов,  которые можем заготовить на зиму и не ездить на запад их  покупать  и  вывозить валюту;

 

     - прекратить использовать сахар и другие продукты питания на переработку их в виде самогона и поставить этим  самым  запрет  в наживе "самогонщиков",  рентабельность которой составляет 500-600 процентов.  Для этого уменьшить стоимость водки до 3-4 рублей,  а облисполкомы  обязаны  немедля  организовать для этой цели выпуск бутылок и рациональное их использование;

 

     - необходимо пересмотреть работу  магазинов,  домов  быта  и других сфер обслуживания в выходные,  массовые дни трудящихся,  а также время работы,  удобное для большинства населения, а рабочее время должно быть для работы, а не решать каждому свои вопросы.

 

     Предлагаю Совету Министров убрать талоны на моющие средства, так как поступают жалобы от торговых работников,  что  они  стали болеть аллергией, а этих средств накопилось очень много.

 

     Очень слабо  работает Министерство внутренних дел в вопросах борьбы с мелким хищением,  как это  случилось,  что  с  колхозных полей все уносится и никому нет дела до этого.

 

     Вы, Виталий Андреевич,  сказали в программе, что за 1991 год переселим всех людей из зараженной территории, Я как председатель колхоза им, ИЗ погибших коммунаров Донецкой области предлагаю Вам построить около 70 домов в нашем колхозе.  Это  с  Вашей  стороны будет.  А я с этими людьми и своими колхозниками обещаю увеличить продукцию животноводства и растениеводства в 2  раза.  Это  будет конкретное дело в Вашей программе "начало минимума".

 

     Я сегодня   как   народный   депутат   хочу   обратиться   к Председателю Верховного Совета,  Председателю  Совета  Министров, которого мы утвердим, чтобы не получилось так, что сегодня все ты вместе думаем, как решать стоящие проблемы, а завтра, вы забудете о  той  большой  работе,  которую  необходимо вести,  и все будет по-старому.  Ведь это будет неправильно,  мы  можем  пересмотреть свое решение.

 

     10

 

     Поличко А.В.,     начальник    Виноградівської    пересувної механізованої  колони  N78  об'єднання   "Закарпаттямеліоводгосп" (Виноградівський виборчий округ, Закарпатська область).

 

     Про програму майбутньої діяльності Уряду Української РСР.

 

     Шановні народні    депутати!    За    останні    десятиріччя соціально-економічний  розвиток  України  все  гостріше   вимагає прийняття   кардинальних   заходів,   необхідних   для  виходу  з економічної кризи і досягнення  політичної  стабільності.  Ілюзії добробуту  більше  нікому не потрібні.  Настав час.  Точніше буде сказати,  вже давно настав час зробити нашому Уряду рішучі кроки, оскільки   стара   система   господарювання   повністю   втратила життєдіяльність.

 

     Створюючи сьогодні високоефективну економіку, яка б повністю відповідала інтересам народу,  нам не можна обійтися,  про це нам наочно говорить світовий досвід, без ринку. Думаю, що інших думок і бути не може.

 

     Нас лише   турбує,   по   якому  шляху  він  піде  і  як  це відобразиться на народові.

 

     В світовій  економіці  склалося  кілька  моделей   ринкового господарства: "японська", "шведська" і "американська". Коли перша модель характеризується певним відставанням заробітної плати  від росту продуктивності праці, що забезпечує зниження собівартості і високу конкурентоздатність,  то остання  спрямована  на  всебічне заохочення підприємливості.

 

     В даний  час для нас більше підходить "шведська" модель,  що відрізняється від попередніх сильною  соціальною  політикою,  яка спрямована  на  скорочення майнової нерівності через перерозподіл національного доходу.

 

     Одним із напрямів переходу до ринку повинна бути  ліквідація монополізму  державної  власності,  створення  різноманітних форм власності і господарювання, рівних умов для їх діяльності.

 

     В агропромисловості політика Уряду має  бути  спрямована  на те,   щоб   надати  селянинові  реальну  можливість  самостійного господарювання і розпоряджатися виробленою продукцією. Економічна політика  має створити передумови для розвитку поряд з колгоспами і      радгоспами      оренди,      утворення       різноманітних сільськогосподарських   кооперативів   і  самостійних  селянських господарств та їх об'єднань.  І при цьому  необхідно  забезпечити юридичні гарантії стабільності наших процесів і того,  що не буде повороту до "розукрупнення" (розкуркулення).

 

     11

 

     Юридичні гарантії необхідні всьому українському  народу  при переході  до  ринкової  економіки  для захисту споживачів у сфері ціноутворення.  І тут я категорично не можу погодитися з тим,  що окремі  депутати  пропонували провести реформу ціноутворення,  не порадившись з народом,  який їх обрав.  На неминучий ріст цін  ми можемо  піти лише після всенародного обговорення.  І,  крім того, пропоную створити спеціальну комісію,  урядову чи  при  Верховній Раді,  яка  б  розглядала  попередні  заявки  на підвищення цін з обов'язковим їх об?рунтуванням.  Разом  з  тим  на  перших  порах переходу  до  ринкової  економіки необхідно передати лише частину цін на вільне встановлення, регульоване попитом і пропозицією.

 

     Крім того,  Раді  Міністрів  необхідно   розробити   цілісну програму  компенсацій,  покликаних перекрити ріст цін.  При цьому необхідно звернути посилену увагу на  пенсіонерів  і  забезпечити високу захищеність всієї соціально слабкої частини населення.

 

     Необхідно передбачити    індексацію   трудових   вкладів   в Ощадбанку.  На  наших  очах  змінюється  купівельна  спроможність карбованця,  а чого можна чекати в майбутньому.  Народ не повинен розплачуватися за помилки Уряду.

 

     Успішне проведення економічної реформи можливе за умови,  що Рада  Міністрів  зуміє добитися підтримки народу і завоювати його довір'я.  А цього можна досягти лише новим соціальним  становищем людини   в   суспільстві.   Історія  ще  не  знає  більш  високої зацікавленості,  чим та,  яка пов'язана зі  становищем  господаря країни і виробництва. І український народ вистраждав таке право.

 

     Верховною Радою   СРСР   прийнято  ряд  законопроектів,  які стосуються взаємовідносин між,  республіками,  і,  зокрема,  "Про основи  економічних  відносин  Союзу  РСР,  союзних  і автономних республік".  Не вдаючись до аналізу,  можу лише  сказати,  що  це передчасно.  Лише при укладенні договору між республіками можлива передача окремих повноважень у відання Союзу.

 

     Неприйнятливим для України є існування союзних міністерств і відомств.   Настійною   вимогою   є   створення  республіканської банківської економіки та акціонерних банківських об'єднань.

 

     Хотів би висловити ще одну пропозицію. Цілий ряд економічних процесів  стримується  через  відсутність  необхідних нормативних актів.  Нам необхідно вимагати від Уряду  і  відповідних  комісій представити на осінню сесію цілий пакет нормативних актів,  які б забезпечили активізацію економіки і надали права  низовим  ланкам Рад.

 

     12

 

     На закінчення хотів би зупинитися на проблемах, які турбують жителів Закарпаття і, зокрема, моїх виборців.

 

     Для всіх є очевидним той факт,  що для Закарпатської області постало  питання  зайнятості.  Досі  з області щороку виїжджає на сезонні роботи понад 30 тисяч  працюючих.  Відсутність  роботи  в господарствах  району  зумовлює  необхідність  виїжджати  значній кількості жителів сіл у районний центр.  І це в той час,  коли ми ніяк не можемо,  із-за відсутності бензину,  налагодити регулярне автобусне сполучення.

 

     На мою думку,  та й не  лише  на  мою,  дуже  вигідним  буде будівництво  малих  промислових підприємств у сільських населених пунктах. Це дасть можливість зайняти роботою сезонних трудівників і   покращити   фінансовий  стан  регіону.  Приклади  будівництва невеликих промислових підприємств,  поки що в системі колгоспів і радгоспів,   вже   дають   хороші  результати.  Крім  того,  такі підприємства  дозволять  ліквідувати  монопольність,  забезпечать чутливе  реагування на вимоги ринку і дадуть можливість розвивати соціальну сферу сіл.

 

     Мої виборці  очікують  від  Уряду   заходів   по   зміцненню будівельного   комплексу   і   розширенню   масштабів   житлового будівництва та об'єктів  соціально-культурного  призначення.  Для зменшення   дефіциту  цементу  необхідно  передбачити  збільшення випуску цегли, в тому числі і облицювальної.

 

     Не обходять і  нас  проблеми  із  забезпеченістю  продуктами харчування.   Про  це  ще  більш  боляче  говорити,  знаючи  який трудолюбивий народ проживає на нашій землі.

 

     Тут я бачу єдиний вихід - це необхідність уже в  цьому  році зняти всі існуючі обмеження. Господарем на землі має бути людина, яка вміє і хоче її обробляти.

 

     Дякую за увагу.

 

     13