Стенограма пленарного засідання

28 червня 1996
 
                       ЗАСІДАННЯ СТО СЬОМЕ
 
                 (П'ятниця, 28 червня 1996 року)
 
                         Частина восьма
 
 
     Сесійний зал  Верховної  Ради  Укрaїни. 6 година  25  хвилин
/Закінчення/.
 
     Веде засідання Голова Верховної Ради України МОРОЗ О.О.
 
     СИРОТА М.Д.  Прохання перейти до розділу ХІІІ "Внесення змін
до Конституції". Спочатку назву треба проголосувати.
 
     ГОЛОВА. "Внесення змін до Конституції". Голосували ми назву?
Hі. Назва розділу ХІІІ ставиться на голосування.
 
     "За" - 353.
 
     У нас   було   багато  дискусій  у  першому  читанні  і  при
представленні в другому  читанні  про  те,  що  дуже  обмежуються
права,  що  зафіксовано деякі консервативні права і їx змінити не
можна. Як вирішено це ж питання? Будь ласка.
 
     СИРОТА М.Д. Давайте постатейно обговорювати і голосувати.
 
     ГОЛОВА. Ви можете відповісти, враховано це чи ні? Статті 154
і 155. Є зауваження в депутатів?
 
     3
 
     СИРОТА М. Д. Прохання підтримати статтю 154.
 
     ГОЛОВА. Ставлю на голосування дві статті - 154 і 155.
 
     СИРОТА М. Д. 154.
 
     ГОЛОВА. Статті 154 і 155 ставлю на голосування.
 
     СИРОТА М. Д. І 155. Прохання підтримати, шановні колеги.
 
     ГОЛОВА."За" - 349.
     Стаття 156.  "Законопроект про зміни до розділів Конституції
України і "Загальні засади",  ІІІ "Вибори.  Референдум" і розділу
ХІІІ  "Внесення  змін  до  Конституції  України"   вноситься   до
Верховної  Ради  України  Президентом України або двома третинами
від конституційного складу Верховної Ради України і за умови його
схвалення  двома  третинами  від конституційного складу Верховної
Ради України  затверджується  всеукраїнським  референдумом,  який
призначається Президентом України.
 
     Повторне внесення законопроекту про зміни до розділів І,ІІІ,
ХІІІ Конституції України з того самого питання  можливе  лише  до
Верховної Ради України наступного скликання".
 
     СИРОТА М. Д. Шановні колеги, прохання від комісії підтримати
дану статтю.
 
     ГОЛОВА. Немає зауважень?
 
     СИРОТА М. Д. Тут дві третини потрібно.
 
     ГОЛОВА. У цілому ставлю статтю 156 на голосування.
 
     СИРОТА М. Д. Прохання підтримати.
 
     4
 
     ГОЛОВА. Стаття 157.
 
     СИРОТА М.  Д.  Вона  дуже  важлива для прав і свобод людини,
шановні колеги!  Пропозиція:  три останні статті проголосувати  в
цілому, шановні колеги!
 
     ГОЛОВА. Немає заперечень?  Ставлю на голосування.
 
     СИРОТА М.Д. Комісія просить підтримати, шановні колеги.
 
     ГОЛОВА. "За"- 330.
     Розділ... Прошу вибачити. Депутат Носов. Будь ласка.
 
     НОСОВ В.  В.  Шановні депутати!  Є одне  питання,  яке  дуже
ретельно  було розглянуте,  але у проекті Конституції до кінця не
виписане.  Це щодо  обмеження  прав.  Наприклад,  не  передбачено
примусового лікування, обов'язку батьків виховувати дітей...
 
     СИРОТА М. Д. Це вже внесли.
 
     НОСОВ В.В.   "Утримувати",   а   "виховувати"   немає,  тому
доведеться вносити. Немає можливості позбавити батьківства, немає
можливості  забороняти  порнографію.  Проголосували  ми з вами за
доступ до державної служби недієздатних. Немає
 
     5
 
     вимог до фаху для здійснення певної діяльності,  скажімо для
лікарів,  для льотчиків. Немає можливості обмежити самоврядування
під час воєнного чи надзвичайного стану.  Тому все це  доведеться
виписувати.
 
     Якщо ми тут залишаємо слово "обмеження",  то закриваємо себе
в мишоловці.  Ми не зможемо потім внести зміни і  підправити.  Це
досить  серйозна річ.  Це,  на мою думку,  найбільша вада в цьому
проекті Конституції,  бо все можна буде підправити,  а ці помилки
ми підправити не зможемо.
 
     СИРОТА М.  Д.  Але ж не тільки ці обмеження можуть бути, а й
інші.
 
     Шановні колеги!  Не треба чіпати цього,  бо  можна  вигадати
бозна-що,  і  можемо  вскочити  в ще гіршу ситуацію,  коли будемо
обмежувати права людини.
 
     Не треба цього чіпати,  шановні колеги,  за це проголосували
330 депутатів.
 
     Давайте перейдемо до розділу ХІV.
 
     ГОЛОВА. Михайле    Дмитровичу!    Давайте   підтримаємо   ту
пропозицію, про яку ви говорили.
 
     СИРОТА М.  Д. Шановні колеги! Давайте подумаємо, чи потрібно
нам  слово  "обмеження"  вилучати.  Те,  що сказав депутат Носов,
цілком правильне,  але коли ми вилучаємо "обмеження",  то  робимо
дірку,  в  яку  можна  що  завгодно просунути.  Тим більше що 330
депутатів проголосували "за".
 
     6
 
     ГОЛОВА. Ставиться на голосування пропозиція депутата Носова.
Будь ласка.
     "За"- 98.
     Не підтримали.  Можна  йти  далі?  "Прикінцеві   положення".
Стаття  160.  "Конституція  України  набуває  чинності  з  дня її
прийняття".
 
     СИРОТА М.Д. Прохання підтримати, шановні.
 
     ГОЛОВА. Дасть Бог,  з сьогоднішнього дня.  Стаття 161. "День
прийняття  Конституції  України  є  державним   святом   -   Днем
Конституції України".
 
     СИРОТА М.Д.  Давайте  разом  з назвою розділу проголосуємо в
цілому ці дві статті.
 
     ГОЛОВА. Голосується назва  "Прикінцеві  положення".  Депутат
Свято? Два дні?
 
     СИРОТА М.Д.  Koмісія  проти,  шановні  колеги.  Укpaїні дуже
багато роботи,  тому пропонується один день.  Давайте  голосувати
назву і ці дві статті.
 
     ГОЛОВА. Я прошу уваги!  І давайте...  Ну ми ж слухайте, ми ж
знаємо,  навіщо два дні.  Не треба цього  роботи.  Ну  не  треба.
Увага!
 
     7
 
     СИРОТА М.Д. Прохання підтримати редакцію комісії.
 
     ГОЛОВА. Шановні депутати !  Послухайте, ви ж майте на увазі,
що мова йде про 28 червня.  Ви ж знаєте, що це за період у селі й
у  місті,  а  ви  говорите  про  два  дні.  У  Швейцарії  провели
референдум, щоб  на  одну  годину скоротити робочий день,  і люди
проголосували  проти.  А  ми  зараз,  будучи  часто  без  роботи,
думаємо, що можна тижнями гуляти.
 
     Ставляться на   голосування   назва   розділу    "Прикінцеві
положення" і статті 160, 161.
 
     СИРОТА М.Д. Підтримайте, будь ласка, шановні колеги.
 
     ГОЛОВА. "За" - 334.
     Одну хвилину, ще рано голосувати.
 
     СИРОТА М.Д.  Шановні  колеги,  останній розділ.  Прошу вашої
уваги. Заспокойтеся, будь ласка.
 
     ГОЛОВА. Увага!  Я просто хотів запропонувати.  Якщо  ми  цей
день все-таки завершимо благополучно, а я сподіваюся на це, і він
буде святковим,  то всі,  xтo причетний до цього  свята,  цю  ніч
повинні проводити своєрідно... /Шум у залі /.
 
     8
 
     СИРОТА М.Д.  Шановні колеги! Розділ ХV. Дуже уважно треба до
нього підійти. Починаємо з назви цього розділу. Ми   не голосуємо
ще Конституцію в цілoмy.
 
     ГОЛОВА. "Перехідні положення". Голосується назва розділу.
 
     СИРОТА М.Д. Прохання підтримати, шановні колеги.
 
     ГОЛОВА. Будьте уважні. Це надзвичайно важливі норми .
 
     "За" - 348.
 
     Іде вже  трансляція,  нарешті  включили  радіотрансляцію.  Я
xoтів  би  поінформувати  громадян  України,  радіослухачів,   що
Верховна  Рада  продовжує  працювати  над  проектом Конституції ,
завершує цю роботу. Ми не переривали засідання, розпочате вчора о
10  годині ранку.  Але нехай не здається комусь ,  що це зроблено
через  те,  що   нібито,   знаєте,   депутати   були   настрахані
референдумом тощо. Усе це дрібниці, суєта. Ми виходимо насамперед
з інтересів держави,  інтересів народу.  Ми хочемо захистити  їх,
по суті, від невиваженості, а відверто кажучи, навіть від авантюр
тих, хто фоpмує суспільну свідомість / Оплески /.
 
     Той бруд,  який  виливався  в  засобах  масової   інформації
упродовж останніх місяців,  і особливо в останні дні, напередодні
оголошення  указу  про  референдум,   абсолютно   не   відповідав
істинному стану речей. Він, очевидно,
 
     9
 
     був викликаний  найперше  тим,  що  Верховна  Рада працювала
системно,  провела  колосальну  роботу   з   підготовки   проекту
Конституцїі  і  до цієї роботи були залучені всі депутати,  члени
комісій, члени Тимчасової спеціальної комісії.
 
     І ще хочу сказати, що жодного дня не зволікала Верховна Рада
з  прийняттям  цього  документа,  діючи відповідно до Регламенту.
Більше  того,  ми  скоротили  приблизно  на  два   тижні   термін
підготовки  до  розгляду цього проекту в другому читанні,  а саму
процедуру зробили можливо короткою.
 
     Зараз ми завершуємо цю роботу.  Я думаю,  що ми завершимо її
успішно  і  сьогодні,  можливо  і  не  зовсім досконалий,  але ми
подаруємо нашій незалежній державі її  Основний  Закон  /Бурхливі
оплески/.
 
     Я прошу уваги! Перша норма. "Закони та інші нормативні акти,
прийняті до набуття  чинності  цією  Конституцією,  є  чинними  у
частині, що не суперечить Конституції України". Немає заперечень?
 
     СИРОТА М.Д.   Комісія   просить  підтримати  дану  редакцію,
шановні колеги.
 
     ГОЛОВА. Депутат Носов  пропонує  уточнити  цей  пункт  таким
чином:  "Закони та інші нормативні акти,  які прийняті до набуття
чинності цією Конституцією,  мають бути приведені у відповідність
до Конституції України протягом двох років з моменту набрання нею
чинності.
 
     10
 
     До цього  вони  можуть  застосовуватися  в  частині,  що  не
суперечить Конституції".
 
     Я думаю,  що це краща норма. Справа в тому, що два роки - це
межа, це, знаєте, план законодавчих робіт для Верховної Ради.
 
     Слово надається депутату Носову.
 
     НОСОВ В.В.  Шановні депутати!  Я не вигадав це формулювання,
його взято  з  проекту  Конституції 1992 року,  який складав,  до
речі, покійний Голова Конституційного Суду Юзьков. А суть питання
в  тому,  що  протягом двох років за цією формулою Конституційний
Суд не зможе працювати,  як молотарка,  і виконувати все,  що  не
відповідає Конституції.  Це дуже й дуже необхідна норма.  Я прошу
її враховувати.
 
     ГОЛОВА. Я прошу вас!  Хоч це і не подобається деяким  членам
Тимчасової  спеціальної  коміcії,  aле ідеться про межі правового
поля,  в якому працюватиме Конституційний Суд.  Якщо ми цього  не
зробимо,  то  він  не  матиме  визначених координат і,  отже,  не
працюватиме ефективно.
 
     Давайте підтримаємо цю пропозицію депутата Носова. Ставлю на
голосування.
 
     "За"- 290.
 
     Будь ласка, ще раз. Я прошу.
 
     "За" - 276.
 
     11
 
     Питання ставиться  так,  що  Конституційний  Суд працюватиме
відповідно до тих норм,  які є у законах,  даючи оцінки,  які  не
суперечать Конституції.  Я розумію,  що це складно.  Очевидно, ми
тоді зможемо цю норму записати в Законі про Конституційний Суд.
 
     Ставлю на  голосування  цю  норму  в   редакції   Тимчасової
коміcії.
 
     СИРОТА М.Д. Прохання підтримати, шановні колеги.
 
     ГОЛОВА. "За" - 335.
 
     Доповнення якесь? Депутат Красняков.
 
     12
 
     КРАСНЯКОВ Є.В., член Комісії Верховної Ради України з питань
науки  та  народної  освіти  /Горлівський-Калінінський   виборчий
округ,  Донецька  область/.  Уважаемые народные депутаты! У  меня
была поправка 16 на странице 743. Мне представляется, хотя мы уже
и  приняли пункт 385 голосами,  что следовало бы изложить норму в
следующей  редакции:  "Вибори  нового  складу   Верховної   Ради,
Президента  України,  а  також  місцевих  Рад  народних депутатів
проводяться не пізніше  9  місяців  після  прийняття  Конституції
України згідно з прийнятим виборчим законом".
 
     Мотивация следующая.   И   Президента,  и  состав  нынешнего
Верховного   Совета   избирали    по    старому,    уничтоженному
конституционному закону.  Раз мы приняли новый закон, то понятно,
что   и   новые   выборы   должны   пройти   на   основе   нового
конституционного закона...
 
     ГОЛОВА. Позиція така є, вона ставиться...
 
     СИРОТА М.Д.  Шановні народні депутати!  Позиція коміcії: для
введення в дію цієї Конституції треба прийняти 47  законів.  Якщо
ми підемо на перевибори, то це на два роки паралізує законодавчий
процес. Комісія просить не підтримувати цю норму.
 
     ГОЛОВА. Може,  знімемо?  Давайте проголосуємо.
     "За"  -  83.
     Рішення не приймається.
 
     13
 
     "Чергові вибори Президента України проводитимуться в останню
неділю жовтня".
 
     СИРОТА М.Д.  Hі,  ні, пункт 2. Треба змінити редакцію пункту
2, шановні колеги.
 
     ГОЛОВА. Депутат Коліушко. Будь ласка.
 
     КОЛІУШКО І.Б.  Пане  Голово,  шановні депутати!  У зв'язку з
тим,  що ми  змінили  в  тексті  Конституції  "Народну  Раду"  на
"Верховну  Раду",  ми  мусимо  пункт 2 викласти в такій редакції:
"Верховна  Рада  України  після  прийняття  Конституції   України
здійснює  повноваження,  передбачені цією Конституцією".  І друге
речення:  "Чергові вибори Верховної Ради  України  проводяться  у
березні 1998 року".
 
     СИРОТА М.Д. Комісія просить підтримати цю пропозицію.
 
     ГОЛОВА. Ставлю на голосування.
     "За" - 340.
 
     "Чергові вибори Президента України проводитимуться в останню
неділю жовтня 1999 року".
 
     СИРОТА М.Д. Koмісія просить підтримати дане формулювання.
 
     ГОЛОВА. Можна ставити на голосування?
 
     14
 
     Голосуйте, будь ласка.
 
     "За" - 286.
 
     Ще є поправка депутата Коліушка.
 
     СИРОТА М.Д. Прохання вислухати поправку депутата Koліушка.
 
     ГОЛОВА. Оскільки ми норму про перевибори  Верховної  Ради  і
Президента вже разом голосували, то...
 
     СИРОТА М.Д.  Шановні  колеги!  Ми ці норми вже проголосували
один paз у відповідних розділах.
 
     ГОЛОВА. Депутат Коліушко. Говоріть.
 
     КОЛІУШКО І.Б. Шановні депутати! На сторінці 751 жовтого тому
є моя поправка 49: змінити жовтень на листопад. Прошу підтримати.
 
     ГОЛОВА. Майте  на  увазі,  що від виборів Президента України
залежатимуть вибори президента в Америці...  А  там  у  листопаді
вибори. То треба раніше, значить... /Пожвавлення в залі/.
 
     СИРОТА М.Д. Шановні колеги, комісія не підтримує це, комісія
просить підтвердити ту норму, яка вже проголосована
 
     15
 
     у розділі   "Президент   України".   Не   пoтpібнo   вносити
додаткових   змін.   Давайте   підтримаємо  текст  Конституційної
комісії.
 
     ГОЛОВА. Одну хвилиночку!  Отут справді є така пропозиція.  У
нас  1 грудня - референдум.  І якщо вибори Президента проводити в
цей день,  якраз через 5 років.  Що ви  на  це  скажете?  Hі?  Як
записано,  так і залишити?  У березні?  На рік раніше? Давайте. 1
грудня 1997 року /Шум у залі /.  Депутат Заєць пропонує: 1 грудня
1997 року.
 
     СИРОТА М.Д.  Шановні  колеги!  Я  прошу  підтримати  пункт у
редакції Тимчасової комісії.
 
     ГОЛОВА. Ставлю на голосування те, що від комісії.
 
     СИРОТА М.Д.  Прохання підтримати текст  Тимчасової  коміcїі.
Шановні народні депутати, підтримайте, будь ласка.
 
     ГОЛОВА. "За" - 300.
     Пункт  4:  "Президент  України  протягом трьох років
після набуття чинності Конституцією України  має  право  видавати
схвалені   Кабінетом   Міністрів  України  і  скріплені  підписом
Прем'єр-міністра  України  укази  з  питань,   не   врегульованих
законами,  з  одночасним  внесенням відповідного законопроекту до
Верховної Ради України в порядку,  встановленому статтею 93  цієї
Конституції.
 
     16
 
     Такий указ  Президента України вступає в дію,  якщо протягом
тридцяти  календарних  днів  з  дати  подання  законопроекту  /за
винятком  днів  міжсесійного  періоду/  Верховна  Рада України не
приймає закон або не відхиляє внесений законопроект більшістю від
її  конституційного  складу,  і  діє до набуття чинності законом,
прийнятим Верховною Радою України з цих питань".
 
     СИРОТА М.Д.  Шановні колеги!  Koмісія просить підтримати  це
положення,  воно  погоджено  між  Верховною  Радою  і Президентом
України...
 
     Комісія доповнення не врахувала, не змогла.
 
     ГОЛОВА. Шановні депутати, прошу уваги! Це дуже широка норма.
Якщо   надавати  таке  право,  то  тільки  у  сфері  економічного
законодавства.  А  взагалі-то  можна  вилучити   цей   пункт.   Є
Конституція, є Президент, і нормально /Шум у залі/.
 
     СИРОТА М.Д.  Шановні колеги, давайте все-таки підтримаємо цю
норму  в  редакції  комісії,  погоджену  з  Президентом.  Давайте
візьмемо за основу, а потім внесемо можливі доповнення. Прошу вас
підтримати цю норму.
 
     ГОЛОВА. Ставиться на голосування за основу.
 
     "За" - 249.
 
     Поправка депутата  Моісеєнка.  Я  зачитаю,   а   він   потім
аргументує.  Ви  поки  що  подумайте  над цим.  Поправка має дещо
самостійне значення. Увага!
 
     17
 
     "Пункт 6 розділу ХV пропонується викласти в такій редакції:
голови обласних   Рад,   голови   та  виконуючі  обов'язки  голів
державних адміністрацій ycіx рівнів звільняються з  посад  з  дня
прийняття  Конституції  України.  Обрання нових голів відповідних
Рад та призначення їх на  посади  голів  державних  адміністрацій
провести відповідно до Конституції України в жовтні 1996 року".
 
     Будь ласка, депутате Моісеєнко, аргументуйте.
 
     СИРОТА М.Д.  Шановні  колеги!  Комісія  не  підтримала  і не
обговорювала такої пропозиції.
 
     МОІСЕЄНКО В.М.   Спасибо,   Александр   Александрович,    за
возможность выступить, тем более что многие поправки в таблицу не
попали.
 
     Мне кажется,  что полномочия  наших  губернаторов  и  прочих
людей, так старательно осуществляющих нажим на народных депутатов
Украины в плане то  ли  выхода  на  референдум,  то  ли  принятия
Конституции  в  сверхурочном  порядке  и  так далее,  должны быть
подтверждены с момента принятия этой новой Конституции.
 
     Мне кажется,  что в первую очередь мои товарищи по партии  -
коммунисты поддержат меня в этом вопросе и поддержат все те,  кто
отстаивает демократию в Украине,  чтобы  действительно  поставить
всех в равные условия - и Президента,  и нас,  и губернаторов,  и
всех других, кто осуществляет власть.
 
     Спасибо.
 
     18
 
     ГОЛОВА. Ставиться на голосування...
 
     СИРОТА М.Д.  Шановні  колеги!   Комісія   просить   зберегти
статус-кво. Стосовно Верховної Ради зберегли, стосовно Президента
зберегли.  Давайте   збережемо   і   стосовно   голів   державних
адміністрацій.
 
     ГОЛОВА. Ви наполягаєте на голосуванні? Ставлю на голосування
пропозицію.
     "За" - 101.
 
     СИРОТА М.Д. Ми не голосували пункт 4, шановні колеги.
 
     ГОЛОВА. Давайте пункт 4 проголосуємо за основу,  подивимося,
що з цього вийде.
 
     СИРОТА М.Д.  Пункт 4 за основу, щоб можна було внести зміни.
Коміcія просить підтримати.
 
     ГОЛОВА. "За" - 258.
     Давайте візьмемо   за  основу  в  редакції:  "з  економічних
питань, не врегульованих законодавством
 
     СИРОТА М.Д.   Шановні   колеги,   прохання  підтримати  таку
редакцію.
 
     19
 
     ГОЛОВА. Одну  хвилинку!  "З економічних питань",  а в дужках
"крім тих,  які  віднесені  до  виключної  компетенції  Верховної
Ради". Мається на увазі податкове законодавство і так далі.
 
     СИРОТА М.Д.  "Не  врегульованих  чинним   законодавством..."
Президент  -  суб'єкт  законодавчої  ініціативи,  він  подав  нам
проект,  ми його у невідкладному порядку розглядаємо,  і не треба
цієї перехідної моделі. Я вважаю, що так. можна зробити.
 
     ГОЛОВА. Давайте спочатку проголосуємо "з економічних питань,
не врегульованих законодавством". Ставиться на голосування.
 
     СИРОТА М.Д.  Прохання   підтримати   пропозицію   Олександра
Олександровича.
 
     ГОЛОВА."За" - 309.
     Я хочу  звернути вашу увагу на таку обставину.  Тут механізм
стримувань зовсім інший,  ніж був раніше.  Тому тут треба було  б
доповнити,  що  цей  пункт не працює під час відпусток депутатів,
тобто під час міжсесійного періоду...
 
     СИРОТА М.Д.  Це передбачено.  "За винятком днів міжсесійного
періоду".
 
     ГОЛОВА. То  тоді  тут немає ніяких застережень,  і ми можемо
завжди визначитися законом і вирішити питання так, як потрібно.
 
     СИРОТА М.Д. Абсолютно застраховані. Прохання підтримати.
 
     20
 
     ГОЛОВА. У цілому можна голосувати четверту позицію?
 
     СИРОТА М.Д.  Поправка  Олександра  Олександровича.  Прохання
підтримати.
 
     ГОЛОВА. Ставлю   на  голосування  четверту  позицію  з  двох
абзаців.
 
     "За" - 305.
     Прийнято.
 
     Пункт 6 :  "Кабінет Міністрів України формується  відповідно
до  цієї  Конституції  протягом  шести  місяців після набуття нею
чинності".
 
     Є пропозиція - протягом трьох місяців.
 
     СИРОТА М.Д.  Шановні колеги!  Враховуючи складну  економічну
ситуацію, давайте не поспішати. Протягом шести місяців.
 
     ГОЛОВА. Депутат Карнаух.
 
     КАРНАУХ М.В.,  член  Комісії Верховної Ради України з питань
боротьби з  організованою  злочинністю  і  корупцією  /Лубенський
виборчий  округ,  Полтавська  область/.  Шановні  колеги  народні
депутати! Шановні виборці!  Враховуючи те, що уряд останнім часом
зайняв деструктивну позицію щодо прийняття Конституції,  фактично
блокував  йoгo,  міністpи,  які  є депутатами,  не брали участі в
нашій роботі,  я пропоную підтримати мою поправку,  яка викладена
на  сторінці  396  в  синій  книжці,  про  те,  що  уряд має бути
сформований відповідно до цієї Конституції протягом двох  місяців
/замість шести / після набуття нею чиннoсті.
 
     Дякую за увагу.
 
     21
 
     СИРОТА М.Д.  Шановні колеги!  Члени уряду разом з нами зараз
знаходяться.  Ось,  будь ласка,  погляньте:  перший віце-прем'єр,
віце-прем'єр,  міністри.  Давайте підтримаємо редакцію Тимчасової
спеціальної комісії.
 
     ГОЛОВА. Я прошу уваги, шановні депутати! Формування Кабінету
Міністрів непроста справа,  але й не така нагайна, враховуючи, що
кадри одні й ті ж. Toмy три місяці, я думаю, це нормальний строк.
 
     Пропозиція, яку вносили депутати,  - три місяці,  -ставиться
на голосування /Шум у залі /.
 
     Раніше пропонувалося про три місяці, а потім - про два. Якщо
не пройде три місяці, голосуватимемо про два.
 
     "За" - 323.  Миколо  Васильовичу!  Коли  ми  будемо  з  вами
формувати, то за два тижні зробимо. Так? Я жартую.
 
     "Конституційний Суд України формується  відповідно  до  цієї
Конституції протягом трьох місяців з дати її прийняття".
 
     СИРОТА М.Д.  Ця  норма  сформульована вже у другому читанні,
щоб  застрахувати  чітке  виконання  Конституції   і   щоб   була
стабільною ситуація в державі. Прохання підтримати.
 
     ГОЛОВА. Ставлю на голосування.
 
     "За" - 374. Прийнято.
 
     "Голови державних  адміністрацій після набуття чинності цією
Конституцією  набувають  статусу  голів  державних  адміністрацій
згідно зі статтею 118
 
     22
 
     цієї Конституції,  а  піcля  обрання голів відповідних рад
складають із себе повноваження голів цих рад".
 
     ГОЛОВА. Ставлю на голосування.
 
     "За" - 321. Прийнято.
 
     Тут часто зустрічається один такий зворот:  набуття чинності
цієї  Конституції  чи  набуття  чинності  цією  Конституцією.  Як
правильно? Чинності Конституції, так же?
 
     СИРОТА М.  Д.  Цієї Конституції,  шановні колеги.  Згідно зі
статтею 118 цієї Конституції. Тут усе правильно.
 
     ГОЛОВА. "Сільські, селищні, міські ради та їхні голови після
набуття  чинності  цією  Конституцією  здійснюють  визначені  нею
повноваження до обрання нового складу цих рад у березні 1998 року.
 
     Районні та  обласні  ради,  обрані  до набуття чинності цією
Конституцією,   здійснюють   визначені   нею   повноваження    до
сформування  нового  складу цих рад відповідно до статті 141 цієї
Конституції.
 
     Районні в містах ради та їxні голови після набуття  чинності
цією   Конституцією   здійснюють   відповідно   до   закону  свої
повноваження в термін до березня 1998 року".
 
     23
 
     СИРОТА М.Д.  Прохання  підтримати  цей  пункт.  Це  та  сама
позиція, що й відносно Верховної Ради та Президента.
 
     ГОЛОВА. Хвилиночку. Депутат Чурута.
 
     ЧУРУТА М.Л.  Уважаемые  народные  депутаты!  Здесь  как  раз
несовпадение с тем,  за что мы  голосовали  раньше.  Мы  здесь  в
первом абзаце пропустили "голови районних у містах рад". Треба це
записати.
 
     ГОЛОВА. "Районні в містах ради та їхні голови" - це є тут.
 
     СИРОТА М.Д. Шановні колеги! Це третя частина.
 
     ГОЛОВА. Я  ще  раз  повторюю:  про районні в містах Ради тут
записано.
 
     СИРОТА М.Д.  Третя  частина  цього пункту.
 
     ГОЛОВА. Депутат Стешенко.
 
     СТЕШЕНКО О.М. Шановні колеги! Давайте трішки заспокоїмося.
 
     Олександре Олександровичу! У зв'язку з тим що конституційною
більшістю проголосована моя пропозиція до
 
     24
 
     статті 141 про те,  що Ради народних депутатів складаються з
депутатів, які обираються на основі загального, рівного і прямого
виборчого   права,  ми  повинні  виписати  так  само  про  органи
місцевого самоврядування всіх рівнів:  районні,  обласні,  в тому
числі й районні в містах.
 
     ГОЛОВА. Давайте так запишемо. Михайле Дмитровичу, так можна?
 
     СИРОТА М.Д.  Шановні колеги! Давайте ми проголосуємо так, як
записано.  Адже зрозуміла ідея цієї статті: зберегти статус-кво і
відповідність із тим, що ми прийняли. Ця ідея всіма сприймається,
то давайте за це і проголосуємо. А то все технічні питання.
 
     ГОЛОВА. Ви наполягаєте на голосуванні?
 
     СИРОТА М.Д. Треба спочатку пропозицію Тимчасової спеціальної
комісії проголосувати.
 
     ГОЛОВА. Увага! Голосується пропозиція депутата Стешенка.
 
     "За" - 172.
 
     СИРОТА М.Д.   Я   прошу  проголосувати  редакцію  Тимчасової
спеціальної комісії.
 
     25
 
     ГОЛОВА. Одну хвилиночку.  Поправка до цього пункту?  Депутат
Чиж.
 
     ЧИЖ І.С. Шановний Олександре Олександровичу! Шановні колеги!
Михайле Дмитровичу!  Читаю редакцію цієї  частини,  прошу  уважно
послухати:  "Районні  в  містах ради та їхні голови після набуття
чинності цією Конституцією здійснюють відповідно до  закону  свої
повноваження в термін до березня 1990 року".  У мене запитання: а
далі?  Цим самим ми закладаємо ліквідацію районних у містах  Рад,
хоч   в  адміністративно-територіальному  поділі  ми  зафіксували
районні в містах Ради.  Тому,  очевидно,  вибори мають  відбутися
після березня в 1998 році.
 
     Мені здається,  що це не просто недогляд,  а свідома позиція
на  ліквідацію  районних  у  містах  Рад.   Цього   допустити   в
Конституції,   яку   зараз   приймемо,   ми   не   можемо.  Прошу
проголосувати.
 
     ГОЛОВА. Зрозуміло.  Поправка  депутата  Чижа  ставиться   на
голосування.
     "За" - 202.
 
     СИРОТА М.Д. Шановні колеги! Давайте напишемо так:
"Районні в містах ради та їхні голови після набуття чинності цією
конституцією  здійснюють свої повноваження відповідно до закону".
Універсальна формула.
 
     26
 
     ГОЛОВА. Давайте так.  Це буде компромісна формула. Ставлю на
голосування.
 
     СИРОТА М.Д.  Ця  ідея реалізувалася у нас у розділі "Місцеве
самоврядування".
 
     ГОЛОВА. Закон діє, на підставі якого вони обрані.
 
     "За" - 339. Прийнято.
 
     З цією поправкою пункт 8 ставиться на голосування.
 
     СИРОТА М.Д. Прохання підтримати.
 
     "За" - 340. Прийнято.
 
     "До прийняття законів,  що  регулюють  діяльність  державних
органів  щодо  контролю  за  додержанням законів та до формування
системи досудового слідства і прийняття законів,  що регулюють її
функціонування,  прокуратура продовжує виконувати функцію нагляду
за додержанням і застосуванням законів  та  функцію  попереднього
слідства, відповідно   до   діючих   законів.   Після   прийняття
зазначених  законів  і  формування  системи  досудового  слідства
прокуратура України,  очолювана Генеральним  прокурором  України,
діє в структурі органів судової влади"
 
     СИРОТА М.Д.  Шановні колеги! Було вчора засідання Тимчасової
спеціальної  комісії,  вона  погодилася  з пропозицією Президента
вилучити цю другу частину. І ми ж
 
     27
 
     голосували, згадайте,  за це в пакеті.  Так що друга частина
вилучена.
 
     ГОЛОВА. Це проголосовано /Шум у залі /. Спокійно!
 
     СИРОТА М.Д. Пункт 9 проголосовано, шановні колеги, в пакеті.
 
     ГОЛОВА. Спокійно. Сядьте на місця всі!
 
     СИРОТА М.Д. Пункт 10 "Перехідних положень".
 
     ГОЛОВА. "До прийняття  законів,  що  визначають  особливості
здійснення   виконавчої  влади  в  містах  Києві  та  Севастополі
відповідно до статті 118 цієї Конституції,  виконавчу владу в цих
містах здійснюють відповідні державні адміністрації".
 
     Ставлю на голосування.
 
     28
 
     СИРОТА М.Д. Прохання підтримати.
 
     ГОЛОВА. "За" - 322.
 
     СИРОТА М.Д. Пункт ІІ
 
     ГОЛОВА. Одну секундочку. Депутату Кириченку надається слово.
Увага!
 
     Доповнення до пункту 9 ми пропустили.
 
     СИРОТА М.Д.  Пункт 9 був нами в  пакеті  проголосований  без
цього речення.
 
     ГОЛОВА. Проголосовано, але є доповнення до нього. Увага!
 
     29
 
     КИРИЧЕНКО С.О., член Комісії Верховної Ради Україна з питань
боротьби з організованою злочинністю і корупцією  /Комсомольський
виборчий  округ,  Херсонська  область/.  Шановні колеги!  Це дуже
серйозна проблема, яка вже постала зараз. Черговий раз голосували
в  пакеті поправки Президента.  І просто випадково прикра помилка
трапилася вчора, коли друге речення пункту 9 було проголосовано з
мінімальною перевагою і вилучено.
 
     Я вважаю,  що  в  нашій  державі  ми визначаємо чітко кожний
орган  у  кожній  гілці  влади.  Прокуратуру  залишати  в   руках
виконавчої  гілки  влади  небезпечно.  І  те,  що було записано і
прийнято в першому читанні,  відповідає  системам,  які  діють  у
Греції, Іспанії, Італії, Німеччині.
 
     Я прошу  проголосувати,  щоб у другому читанні друге речення
залишилося в пункті 9. Це дуже важливо в нашій державі.
 
     ГОЛОВА. Я прошу уваги.
 
     СИРОТА М.Д.  Шановні колеги,  ми проголосували пункт  10.  У
пункті  11  називається  стаття  99.  Юрій  Олексійович  Буздуган
пропонує,  щоб було записано не  "стаття  99",  а  перша  частина
статті  99,  оскільки  вона  стосується введення гривні.  А друга
частина цієї статті вже іншої проблеми  стосується.  То  прохання
підтримати  Юрія  Олексійовича  і  написати "частина перша статті
99". Таке чітке уточнення /Шум у залі/.
 
     30
 
     Шановні колеги! Давайте не відвертати увагу Голови Верховної
Ради!  Дайте  можливість  Голові  Верховної  Ради виконувати свої
функції!
 
     ГОЛОВА. "Перехідні  положення"  в   цілому   ставляться   на
голосування.
 
     СИРОТА. М.Д.  Прохання  підтримати  "Перехідні  положення" в
цілому,  шановні  колеги,  у  редакції   Тимчасової   спеціальної
комісії.
 
     ГОЛОВА. "За" - 328.
     Шановні депутати,  прошу уваги! Ми не проголосували в цілому
статті 106 і 143.
 
     Ставлю на голосування в цілому статті 106 і 143.  У частинах
вони проголосовані.
 
     СИРОТА М.Д. Комісія просить підтримати.
 
     ГОЛОВА. "За" - 329.
 
     СИРОТА М.Д. Тепер нам треба змінити преамбулу. Пам'ятаєте, у
нас  суперечка  зайшла,  що  вона  розпочинається  не так?  Треба
написати так початок: "Верховна Рада, виражаючи волю Українського
народу..." і так далі. Можна так проголосувати?.
 
     31
 
     Хвилинку. У роботі засідання бере участь  Президент  України
Леонід Данилович Кучма /Депутати встають. Оплески/.
 
     Прошу сідати. Засідання продовжується.
 
     Давайте в  преамбулі запишемо так:  "Верховна Рада від імені
Українського народу..."  /Шум  у  залі  /.  Це  ми  відредагуємо,
зрозуміло.
 
     СИРОТА М.Д. "Верховна Рада від імені Українського народу..."
Далі ж усе буде так, як має бути... Комісія просить підтримати.
 
     ГОЛОВА. Ставлю на голосування.
 
     "За" - 359 /Оплески/.
 
     Текст проекту Конституції в цілому...  /Шум у залі/.  Яка? Я
назвав  правильно.  Там  третя  й  четверта частини...  Я не буду
нічого переголосовувати.
 
     32
 
     СИРОТА М.Д. Прохання не заважати Голові Верховної Ради.
 
     Не треба,  усе  вже  проголосовано  в  редакції   Тимчасової
спеціальної комісії.
 
     ГОЛОВА. Текст   проекту   Конституції   в   другому  читанні
голосується в цілому. В цілому голосується!
 
     "За" - 321 /Оплески/.
 
     Я прошу уваги! Сядьте будь ласка! Ми не закінчили роботу!
 
     Це ми проголосували   проект Конституції в цілому в  другому
читанні.  Тепер  треба  проголосувати в третьому читанні в цілому
проект Конституції України.
 
     Ставлю на голосування.
 
     33
 
     СИРОТА М.Д. Комісія підтримує, шановні колеги.
 
     ГОЛОВА. Прошу всіх підтримати.
 
     "За" - 315.
 
     А тепер можна  встати.  Є  Конституція!  /Бурхливі  оплески.
Депутати встають. Звучить Гімн України /.
 
     Я прошу всіх заспокоїтися. Сідайте, будь ласка.
 
     Шановний Леоніде Даниловичу!  Шановні друзі, колеги! Шановні
гості!   Шановні   представники   засобів   масової   інформації!
Насамперед   хочу   подякувати,  колеги,  вам  усім,  хто  в  цей
визначальний момент зробив усе можливе  для  прийняття  Основного
Закону нашої держави.
 
     Варто добрим  словом  згадати всіх учасників конституційного
процесу, Конституційну комісію, яка стояла біля витоків нинішньої
знаменної події.  Особлива подяка Тимчасовій спеціальній комісії.
Я займу ваш час і назву прізвища тих,  хто активно  працював  над
проектом Конституції.
 
     Від групи  "Аграрники  за  реформи"  -  Стретович  Володимир
Миколайович,  Чапюк Ростислав Степанович; від групи "Державність"
-  Безсмертний  Роман Петрович,  Юхновський Ігор Рафаїлович;  від
групи "Єдність"  -Омеліч  Віктор  Семенович,  Селіфонтьєв  Сергій
Іванович;   від   фракції   "Комуністи   України   за  соціальну
справедливість та народовладдя" - Гармаш Леонід Іванович, Гмиря
 
     34
 
     Сергій Петрович,  Долженко   Геннадій   Петрович,   Дроботов
Анатолій   Іванович,   Кочерга  Віктор  Герасимович,  Пейгалайнен
Анатолій Володимирович;  від Міжрегіональної депутатської групи -
Попеску  Іван  Васильович,  Старовойтова  Галина Максимівна;  від
групи "Незалежні"  -Гетьман  Вадим  Петрович,  Ольховський  Борис
Іванович;   від   фракції  "Руху"  -  Заєць  Іван  Олександрович,
Лавринович   Олександр   Володимирович;   від   групи   "Реформи"
-Костицький Василь Васильович,  Соболєв Сергій Владиславович; від
фракції Селянської партії - Довгань Сергій  Васильович,  Дудченко
Микола   Петрович;   від   фракції  "Соціальноринковий  вибір"  -
Кириченко Сергій Олександрович, Чеботарьов Валентин Павлович; від
Соціалістичної фракції - Лавриненко Микола Федорович,  Ніколаєнко
Станіслав Миколайович;  від групи "Центр"  -  Буткевич  Володимир
Григорович   і   Сирота   Михайло  Дмитрович  -голова  Тимчасової
спеціальної комісії /Оплески/.  Я хотів би висловити  щирі  слова
поваги і представникам фракцій у Тимчасовій спеціальній комісії і
самим фракціям,  тим,  хто голосував "за",  і тим,  хто голосував
"проти". Я хочу сказати, що кожен відстоював свою позицію так, як
він її розумів,  але кожен виступав від імені держави,  захищаючи
інтереси   суспільства   і  держави.  І  тому  кожна  ця  позиція
заслуговує найщирішої поваги.
 
     Я хотів би,  щоб це всі розуміли,  тому що голосів не  могли
здобути  ні  одні,  ні інші.  І в тому сила Конституції,  що вона
створила прецедент єдності Верховної Ради.  Я сподіваюся,  що  це
буде все-таки тривалим фактором у роботі Верховної Ради.
 
     35
 
     Я хотів би подякувати всім нашим громадянам,  підтримка яких
і відповідальність перед якими додали нам  сили.  Думаю,  всі  ми
вдячні  й Президенту України за постійну,  хоч інколи оригінальну
участь у конституційному процесі /Пожвавлення в залі. Оплески /.
 
     Слова подяки працівникам апарату Верховної Ради, які не одну
ніч,  так,  як ми цю останню,  провели тут, готуючи ті матеріали,
котрі потрібні були.  І можна було здивуватися: вранці приходиш у
Тимчасову  спеціальну  комісію  - учора вночі ще тільки розбирали
матеріали,  а сьогодні вони вже віддруковані й розтиражовані.  Це
велика,  це колосальна робота.  Хто не знає,  що це таке, то той,
мабуть,  не знає  взагалі,  що  таке  парламентаризм  і  що  таке
законотворча праця.
 
     Я без  перебільшення  скажу:  у  ці  дні  в  сесійному  залі
Верховної Ради  твориться  новітня  історія  нашої  держави,  яка
віднині   буде   міцно   стояти   на   підвалинах   демократії  і
парламентаризму, на основі власної Конституції /Оплески/.
 
     36
 
     Сьогодні доречно згадати наших  видатних  попередників,  які
були   незримо  присутні  в  сесійному  залі.  У  цьому  році  ми
відзначаємо 130-у річницю від дня народження Михайла Грушевського
-  Голови  першого  українського  парламенту і першого Президента
України /Оплески/.  Він заповідав нам учитися йти на  компроміси.
Як   великий  історик  він  відстоював  необхідність  неприйняття
символіки держави,  яка колись використовувалася вже  в  державі,
але,  йдучи  на  компроміс,  сам  на  те  пішов.  І ми сьогодні в
складній боротьбі,  в складній дискусії  повторили  цей  крок.  Я
думаю,  що, можливо, ми тим самим зробили теж історичний крок для
злагоди в суспільстві /Оплески/ .
 
     Усвідомлюючи свій  обов'язок  перед  Україною,   ми   зуміли
піднятися  над нашими міжпартійними й особистими пристрастями,  і
тому сьогоднішній день став, згадаймо слова Михайла Грушевського,
святом  загального  єднання  для  нашого  народу,  а для нас ще й
незабутнім чуттям єдиної родини, якого так довго нам не вистачало
в цьому залі.
 
     Певен, що  віднині  наша  Верховна  Рада,  а  тепер  ми  вже
остаточно з повним правом  промовляємо  ці  слова,  піднялася  на
новий щабель, продемонструвавши свої найкращі якості /Оплески /.
 
     Та й  узагалі,  перелом відбувся не тільки у Верховній Раді.
Настає новий етап у житті нашої  країни,  коли  нарешті  ухвалено
Конституцію нової правової демократичної держави. Той факт, що ми
в справжніх, але
 
     37
 
     все-таки демократичних  муках   думки   і   слова   прийняли
історичний документ, стає підтвердженням цього.
 
     Звичайно, рано   робити   остаточні   оцінки.   Треба,   щоб
угамувалися  емоції,  необхідно  осмислити  значення   нинішнього
моменту.  Я відверто скажу, що й сам його ще не осягнув, і  більш
ніж певен,  що й ви його ще не осягнули.  І сьогодні є,  скажімо,
люди невтішені,  є люди задоволені, є люди, переконані в тому, що
так повинно було бути,  є ті,  що сумніваються. І добре, що в нас
люди мають різні переконання. І добре, що вони мають здатність до
сумніву,  бо той,  хто не сумнівається,  той робить помилки,  той
робить  прикрість для суспільства.  Треба це враховувати.  Тільки
групова, спільна думка може дати продуктивний результат.
 
     Уже сьогодні, попри все те, зрозуміло одне: попереду важка і
невтомна   праця.   Адже  мало  проголосити  і,  так  би  мовити,
закріпити.  Набагато  важче  реалізувати  всі   наші   задуми   і
прагнення.  Саме  на це спрямуємо наші зусилля в ім'я України,  в
ім'я  прийдешніх  поколінь,  заради  яких  ми  прийняли  сьогодні
Конституцію.
 
     Я знаю,   що   нам   доведеться   ще  багато  працювати  над
удосконаленням цих статей.  І,  можливо, непросто буде це робити,
бо   ми   заклали   дуже   складні  застереження  проти  змін  до
Конституції.  Напевно, нам доведеться і законами дещо поправляти,
і  законодавство  змінювати.  Тільки  органічних законів майже 50
потрібно прийняти,  причому терміново,  не пізніш як за два роки.
Усе це колосальна робота. Ми її зможемо зробити, тому що ми -
 
     38
 
     професіонали. І  це  сьогодні можна сказати просто щиро,  не
боячись,  що  це  буде  перебільшенням.  А  гроші,  виділені   на
референдум, нехай підуть на зарплату та на пенсію /Оплески/.
 
     Нам ще треба зробити кілька обов'язкових речей для того, щоб
завершити те, що почалося.
 
     Нам потрібно прийняти  Закон  про  прийняття  Конституції  і
введення  її  в  дію.  Проект  цього закону дуже короткий.  Ми не
встигли роздати його вам...  /Шум у залі /.  Роздали? Ну, бачите,
наш Секретаріат працює прекрасно.
 
     "Верховна Рада України постановляє :
 
     Стаття І. Прийняти Конституцію України.
 
     Стаття 2.  Визнати такою,  що втратила чинність, Конституцію
/Основний Закон/ України від 20 квітня  1978  року  з  наступними
змінами і доповненнями.
 
     Стаття 3. Визнати таким, що втратив чинність, Конституційний
договір між Верховною Радою  України  та  Президентом  України  у
зв'язку з прийняттям Конституції України".
 
     Ставлю на  голосування  /  Шум  у  залі /.  З дня прийняття.
Ставлю на голосування в цілому.
 
     "За" - 338. Закон прийнято /Оплески/.
 
     Проект Постанови Верховної Ради України про Указ  Президента
України  про  проведення  всеукраїнського  референдуму  з питання
прийняття нової Конституції України.
 
     39
 
     "У зв'язку з прийняттям Верховною Радою Конституції  України
і введенням її в дію Верховна Рада України постановляє:
 
     Звернутися до  Президента  України  з пропозицією відкликати
Указ   Президента   України   про   проведення    всеукраїнського
референдуму з питання прийняття нової Конституції".
 
     Ставлю на голосування.
 
     КУЧМА Л.Д.,  Президент України. Я думаю, що не треба ставити
таке питання на голосування, бо указ автоматично зник /Оплески/.
 
     ГОЛОВА. Я прошу уваги.  Леоніде Даниловичу, спасибі за добрі
слова з цього приводу,  ми вам віримо,  але для певності  давайте
проголосуємо.
 
     Ставлю на голосування.
 
     "За" - 319.
 
     Дякую.
 
     Проект Закону  України,  про внесення доповнень до статті 73
Кодексу законів про працю України.  Цей проект  закону  вноситься
депутатом Стретовичем, ті два проекти - Головою Верховної Ради.
 
     "Верховна Рада України постановляє:
 
     40
 
     Частину першу статті 73 Кодексу законів  про  працю  України
/Відомості  Верховної  Ради України 1971 рік,  п 50,  стаття 375;
1981 рік,  N 32,  стаття 513;  1991 рік,  N23,  стаття 267, N 30,
стаття  382/  після  слів  "9  Травня  - День Перемоги" доповнити
словами: "28 червня - День Конституції України".
 
     Ставлю на голосування в цілому.
 
     "За" -362 /Оплески/.
 
     Є ще   пропозиція:  щоб  на  останній  сторінці  Конституції
розписалися всі депутати.
 
     ГОЛОСИ ІЗ ЗАЛУ. Приймається.
 
     ГОЛОВА. Одну хвилинку,  почекайте.  Михайле Олексійовичу,  я
щось не    врахував?    А,    дуже   правильно.   Треба   зробити
мовно-юридичну,  термінологічну  експертизу  тексту  Конституції.
Ідеться  про те,  що змін ніяких інших вноситися не буде,  тільки
відповідно до термінології і до мовного режиму.
 
     Тому треба протокольне доручення дати Тимчасовій спеціальній
комісії,   юридичному   відділу   і  науково-експертному  відділу
Верховної Ради /Репліка із залу/.
 
     Хвилиночку, ні.  Це офіційні  органи  Верховної  Ради.  Вони
повинні зробити. А вони звернуться до вас, ви їм допоможете.
 
     Ставлю на голосування таке протокольне доручення.
 
     "За" - 353.
 
     Слово має Петро Володимирович Шейко, голова Комісії з питань
Регламенту.
 
     41
 
     ШЕЙКО П.В.  Шановна Президіє!  Шановний Президенте!  Шановні
народні  депутати!  Я  вас  поздоровляю  і  український  народ  з
прийняттям Конституції.  Ми нарешті прийняли  вищий  закон  нашої
держави, і цей закон став першою Конституцією незалежної України.
Я хотів би,  щоб цей закон жив тисячу років,  не змінювався і  не
приймався новий. Цей документ увійде в історію, як і ми з вами.
 
     Будуть отримувати Конституцію в Україні і за кордоном,  тому
я  пропонував  би,  щоб  на  останніх  сторінках  усе-таки   були
позначені  прізвища,  імена  і  по  батькові,  виборчий округ тих
народних  депутатів,  які  проголосували  сьогодні  за  прийняття
Конституції України.
 
     Дякую /Оплески/.
 
     ГОЛОВА. Є   постанова   Верховної   Ради  України,  прийнята
приблизно о другій годині ночі, її треба довести до завершення.
 
     ШЕЙКО П.В. Шановні депутати, десь о другій годині ночі, коли
ми продовжували роботу і дехто з наших колег,  очевидно,  свідомо
не був присутній у цьому залі і не хотів обговорювати і  приймати
проект   Конституції,   ми   постановою  доручили  нашій  комісії
підготувати проект постанови наступного змісту...  /Шум у залі /.
Читати? Я виконую постанову Верховної Ради...
 
     ГОЛОВА. Петре   Володимировичу,   я   пропоную   так..  Дати
протокольне доручення Комісії з питань Регламенту, яка на чергове
пленарне   засідання   внесе   проект  постанови  про  припинення
повноважень депутатів, які працюють у виконавчих
 
     42
 
     структурах, і про  перехід  їх  на  постійну  роботу  або  у
Верховну Раду, або на місце туди /Оплески/.
 
     Я ставлю на голосування це доручення. Будь ласка.
 
     "За" - 265. Прийнято.
 
     Слово має Президент України Леонід Данилович Кучма.
 
     КУЧМА Л.Д.  Шановні народні депутати!  Шановні друзі! Дорогі
співвітчизники!  Та  історична  подія,  яка  відбулася  в   цьому
історичному залі, посяде одне з головних місць у новітній історії
держави України /Оплески/.
 
     Я хотів би також поздоровити і всіх вас,  і весь український
народ з тим, що Україна сьогодні відбулася /Оплески/.
 
     Я хотів  би  також  від  щирого  серця,  я  чесно  вам кажу,
подякувати всім вам за ту велетенську працю,  яка була  проведена
протягом усього конституційного процесу.
 
     І хто  б  упродовж  цього шляху не стояв на якому боці,  але
остання подія показала,  що ми в критичний період достойні носити
ім'я представників українського народу в парламенті /Оплески/.
 
     Я хочу перед вами вибачитися якоюсь мірою за те, що я, може,
не зовсім коректно стимулював цей  процес  /Пожвавлення,  сміх  у
залі/.  Проте,  шановні друзі, ви достойно показали і доказали не
тільки собі,  а й народу нашому і всьому світу,  що організм  ваш
здоровий /Оплески/ і що ви маєте право на те, щоб і в подальшій
 
     43
 
     своїй праці носити це ім'я, про яке я щойно сказав. Я думаю,
що з сьогоднішнього дня в жодної  людини  в  Україні  не  виникне
ніяких   сумнівів   щодо   дієздатності  українського  парламенту
/Оплески/.
 
     А тепер  я  хотів  би  вам  запропонувати   і   прошу   мене
підтримати,  бо  все-таки  ми  повинні  якимось чином,  як це в у
слов'ян... /Пожвавлення в залі/.
 
     Ми напередодні  п'ятої  річниці  незалежності   України.   Я
пропоную   і   депутатів   попереднього  скликання,  які  зробили
безцінний свій внесок у становлення України,  і цей парламент, ще
раз  кажу,  незалежно від того,  на якому боці під час усієї цієї
праці він стояв,  але  сьогодні  перемогла  мудрість,  нагородити
вищими державними нагородами України /Бурхливі сплески /.
 
     І друга пропозиція.  3 червня, я підкреслюю, 3 червня... Ой,
липня,  я також погано спав.  3 липня зробити урочистий прийом із
запрошенням також і дипломатів,  і всіх,  напевно,  тих,  хто мав
безпосереднє...  І дружин?  Напевно,  з  дружинами,  так  чи  ні?
/Оплески/.  Враховуючи,  що  ми  з вами зекономили такі величезні
кошти... /Сміх у залі/. Народ нас підтримає. Обов'язково.
 
     Ще раз вам низький уклін за мудрість,  за волю, за те, що ми
є.  І  хай  нам  усім  щастить.  Попереду  ще  тяжкі часи,  але я
переконаний:  якщо ми будемо разом,  як сьогодні ми доказали,  то
всі негаразди  ми  подолаємо.  Щира вам подяка /Депутати встають.
Оплески/.
 
     44
 
     ГОЛОВА. Я прошу сісти.
 
     Шановні друзі!  Шановний  Леоніде   Даниловичу!   Піднесений
усе-таки  настрій,  хоч  позаду  доба  доволі  виснажливої праці.
Прийняття  Конституції  сьогодні  знаменне  ще  й  тим,  що  воно
відбулося напередодні такого світлого свята - Дня молоді. Я хотів
би від вашого імені,  від вас усіх і ваших близьких  привітати  з
цим  днем  наших  молодих  людей і побажати нашій зміні успіхів і
віри  в  те,  що  їхня  перспектива  буде  краща,  ніж  нині   їм
відчувається.
 
     Ми всі  прекрасно  розуміємо,  що в складний час живемо.  Ми
розуміємо,  що  сьогодні  ніби  й  немає  підстав  для   високого
піднесення, але ми зробили важливу роботу. І я думаю, що вона нам
допомагатиме долати труднощі в  усіх  сферах  нашого  державного,
суспільного, духовного, культурного і політичного життя.
 
     Я просив   би  всіх  присутніх  тут...  Мабуть,  давайте  ми
домовимося таким чином.  Очевидно, на пленарні засідання ми, поки
підберемо все, підведемо деякі риски, продумаємо плани, зберемося
через тиждень,  3 числа. Хоч можна і так. Справа в тому, що в нас
кілька  чоловік  мають від'їхати на Парламентську асамблею ОБСЄ у
Стокгольмі на  тому  тижні.  То,  можливо,  наступний  тиждень  у
пленарному режимі провести? /Шум у залі/. В округах треба побути?
 
     Одну хвилину,  то  не  страшно,  отже,  тиждень  працюєте  в
округах. Як? Чекайте, не годиться. Наступний тиждень - пленарний.
Законопроекти підготовлені, усі знають, план
 
     45
 
     визначений, у  вас  є  перелік  цих  питань.  А  сьогодні ви
поїдете в округи,  мабуть. Тим часом я просив би всіх зараз вийти
на   вулицю  і  сфотографуватися  на  пам'ять.  Життя  по-різному
складається,  але я знаю,  що в такому  колективі  ми  ніколи  не
сфотографуємося.
 
     46