Стенограма пленарного засідання

08 червня 1995

 

               ЗАСІДАННЯ  СІМДЕСЯТ  ШОСТЕ

   с е с і й н и й  з а л  В е р х о в н о ї  Р а д и

      У к р а ї н и  8  ч е р в н я  1995  р о к у

                      14.00 година

     

      Веде  засідання  Голова  Верховної  Ради України

      МОРОЗ О.О.

     

      ГОЛОВА.  Прошу  депутатів  зайняти  свої  місця.

 Треба  порадатися  про організацію роботи зараз. Хочу

 відразу попередити всіх, що трансляції на радіо зараз

 немає, так що можна працювати більтш продуктивно, але

 перед   тим   треба   буде   порадитися  про  розгляд

 сьогоднішніх питань.

 

      Оголосіть,  будь  ласка,  щоб  зайшли до залу на

 реєстрацію депутати.

      Шановні   депутати,   будь  ласка,  включіть...

 увімкніть  систему, зареєструємося... Активніше, будь

 ласка.

      Йде реєстрація.

      В  залі  зареєстровано  286  депутатів,  вечірнє

 засідання оголошується відкритим.

      До   мене   підходило  кілька  голів  комісій  з

 пропозицією  провести  засідання  в  комісіях. Хороша

 пропозиція, але треба проголосувати ті документи, які

в  переліку  віднесені.

 

             (Шум у залі)

       Тому  що,  повірте,  я  детально  розглядав  ці

 законопроекти, як і всі ті, що йдуть на сесійний зал,

 і треба  сказати, що комісії працювали добросовісно.

      Одначе,  є  серед них кілька, які обов'язково ми

 повинні  проголосувати  сьогодні,  і я просив би вас,

 присутніх  і тих, хто раніше виступав проти прийняття

 Закон  поправок  до Закону про вибори, все-таки треба

 їх  проголосувать.  Я  поясню  ситуацію, користуючись

 тим, що сьогодні  немає трансляції на радіо.

             (Шум у залі)

 

      Я поясню, чому.

      Тому   що   потрібно,   ну,   дещо  відійти  від

 Регламенту  і  менше  обговорювати ті питання, в яких

 немає потреби.

             (Шум у залі)

      По-перше, справа в тому, що ми повинні, маючи на

 увазі кримську  ситуацію, допомогти .....

 

      (НЕМАЄ ЗАПИСУ)

     

      ...  з  приводу  тих питань, які винесли вони на

 свій референдум,  так би мовити. я 
 я                           - 3 - я 

      Не  треба  в  цій  ситуації тиснути на парламент

 Криму.  Крім  того,  після  прийняття такого рішення

 Президент  відмінить  свій  Указ  про підпорядкування

 Кабінету  Міністрів Криму Кабінету міністрів України.

 Тобто,    залишить    своєрідний   статус-кво,   крім

 Конституції, того, що  ми прийняли.

       І   це   дасть   змогу  все-таки  стабілізувати

 ситуацію  і  одним  з  елементів  такої  стабілізації

 повинні  бути  вибори  там.  І  треба щоб вибори були

 результативними.  Ми  всі  проходили  через  вибори і

 знаєте,  що  межа 50 відсотків вона блокує вибори, не

 дає  їм  відбутися.  І  я просив би вас підтрамати ті

 пропозиції,  які  вносить  комісія  Стешенека, щоб ми

 проголосували  зараз  цю  Постанову,  цей  Закон,  ці

 поправки.

      Я  переконаний,  що  ми  потім  повернемося і до

 виборів   народних   депутатів,   теж   внесемо  такі

 поправки.  Можливо,  підніше ми перейдемо на відносну

 більшість  при визначені права людини бути депутатом.

 Але  поки  що  ми  не готові до того і треба залишити

 нижню  межу  25,  щоб  не  зовсім  нейтралізувати або

 паралізувати  виборчий  процес.  Але  все-таки  отаку

 полегшу треба забезпечити в нашому законодавстві. Це,

 мабуть,  перший  той елемент чи крок, який ми повинні я 
 я                           - 4 - я 

 зробити для того, щоб справді процеси там відбувалися

 демократичні.

      Нема  заперечень?  Тому  я  просив  би і інше, а

 зараз  я  прочитаю  бо  не  у всіх під руками перелік

 питань, які  треба розглядати. Що потрібно розглянути

 сьогодні.

      По-переше.  Крім  цього  питання ще проект Закону

 України  про  внесення  змін  і доповнень "Про захист

 прав  споживачів",  про  проекти Законів про внесення

 доповнення  до  статті  4  Декрету Кабінету Міністрів

 "Про державне мито", про проекти Законів України "Про

 обов'язкове  страхування  цивільної  відповідальності

 власників  транспортних  засобів",  про проект Закону

 "Про  операції з давальницькою сировиною в зовнішньо-

 економічних   відносинах",  про  проект  Закону  "Про

 внесення  змін  і  доповнень  до  деяких законодавчих

 актів  України стосовно приведення суми податків мита

 та  штафів  по неоподаткованому мінімуму", про проект

 Закону  України  "Про ратифікацію кредитної угоди між

 Україною   і   Європейським   банком  реконструкції".

 Здається дивне питання стосується ринку Київського, а

 умови  такі,  що  мусимо  ратифікувати  цю  угоду, бо

 інакше  вже  платимо пені і потрібно рішення прийняти

 негайно.  Про  проект  Постанови  Верхоної  Ради "Про я 
 я                           - 5 - я 

 перенесення  термінів розробки та затвердження деяких

 нормативних  актів, передбачених Постановою Верховної

 Ради   "Про   порядок  введення  в  дії  Закону  "Про

 використання  ядерної  енергії та радіаційну безпеку"

 Це теж секундне питання.

      "Про  звіт  Фонду Державного Майна". Можливо, ми

 це  питання  можем винести сьогодні і не слухати звіт

 чи як? А, звіт уже був? Звіт був.

      Дальше.  "Про  проекти  Постанови Верховної Ради

 "Про   положення   про  матеріальну  відповідальність

 військовослужбовців за шкоду, заподіяну державі".

      "Про   проект   Закону   "Про  внесення  змін  і

 доповнень до деяких законодавчих актів з прикордонних

 питань".

      "Про   проект   Постанови  Верховної  Ради  "Про

 встановлення стипендій Верховної Ради курсантам вищих

 військових училищ".

      "Про  проект Закону україни "Про внесення змін і

 доповнень   до   Декрету   Кабінету   Міністрів  "Про

 державний нагляд за додержанням стандартів".

      Ось  ці  питання.  Ще раз кажу: вони невеликі за

 обсягом.  Їх  треба просто голосувати, вони прийняті,

 вони  підготовлені  так,  як  слід. І на Президії всі

 обговорені. я 
 я                           - 6 - я 

      Тому  я  просив би, Олександр Миколайович, ви не

 будете  заперечувати,  якщо  ми  зразу на голосування

 поставим  проект Закону "Про вибори"? Одне пояснення?

 Будь ласка, йдіть сюди. Ідіть сюди, на трибуну.

     

      _____________

     

      Шановні  колеги,  шановний  Головуючий,  я  дуже

 вдячний  за  надану  таку  можливість, тим паче, що я

 повністю  поділяю думку нашого Голови Верховної Ради,

 тому  що  сьогодні  це  питання  стосується  виключно

 Криму,  будем  так  говорити.  Тому  що відповідно до

 Закону "Про порядок формування місцевих органів влади

 і  самоврядування", який був прийнятий в редакції від

 28   червня,   а   те,   що   прийняли  і  підписана

 конституційна  угода,  не змінює норму в тій частині,

 що  місцеви  Ради можуть розпочати свою роботу в тому

 випадку,  коли  їх склад буде сформований не менше на

 три чверті.

      Тепер  щодо  запитань,  які  поступали  до мене,

 нібито  ці  зміни до відповідного законопроекту були,

 був знятий з розгляду, не відповідають дійсності.

      З   вашого  дозволу,  я  вам  доповім,  як  йшло

 голосування,  яке відбувалось на вечірньому засіданні я 
 я                           - 7 - я 

 23 травня цього року. Дійсно, тоді було 4 пропозиції.

      Перша  пропозиція. Перенести голосування з цього

 приводу  на  ранок  іншого  наступного  дня,  воно це

 рішення не було прийнято.

      Друга  пропозиція, яку вніс депутат Яворівський,

 зняти взагалі з розгляду ці зміни, доповнення. Теж ця

 пропозиція була знята.

      Третя   пропозиція   була - прийняти  в  першому

 читанні,    як   це   передбачено   регламентом,   не

 проголосовано.

      Четверта  пропозиція.  Доручити  нашій  комісії,

 комісії  з питань державного будівництва доопрацювати

 проект.

      Саме  я  і  члени  нашої  комісії  діяли за цією

 логікою  і  про це я доповів в понеділок на Президії,

 звернувшись  з  відповідним листом, лист у мене ось в

 руках,  від 6 червня до керівників фракцій та груп, з

 проханням розглянути в дводенний термін і визначитись

 в  тій чи іншій частині.

      Тому,  зараз  в  нас є всі підстави поставити це

 питання на голосування в цілому три статті, це 46, 47

 і  51,  1.  Далі.  Або  зняти  взагалі,  бо  в нас ще

 попереду рік спільної роботи, або, якщо ми вболіваємо

 за  ситуацію  в  Криму,  то  допомогти  вийти  у  цій я 
 я                           - 8 - я 

 складній ситуації. Дякую!

 

      ГОЛОВА. Дякую! Сідайте, будь ласка.

      Ми  ж  це  питання  вже  обговорювали,  Вячеслав

 Максимович.   Минулого   разу,  коли  він  доповідав,

 відповідав   на  запитання  і  потім  дали  доручення

 доопрацювати. З місця дайте Чорновілу. Три хвилини. І

 Симоненку.

     

      ЧОРНОВІЛ В.М.

     

      Шановні колеги! Фракція Руху. Я вам скажу, що ми

 робимо  знову  неподобство,  ми  буквально  за  якусь

 невеличку,  ну  скільки  там  залишилось до виборів в

 Криму,  намагаємось  змінити  виборчі  підходи.  Люди

 висували кандидатів, знаючи, що буде 50-ти процентний

 бар"єр.   Люди  деякі  розраховували,  що  вибори  не

 відбудуться,  тому і не висували своїх кандидатів. Ми

 не  маємо права буквально на передодні виборів міняти

 вибочу систему.

      Тому  наша  фракція  буде  голосувати  "проти" і

 закликає  інших  проголосувати  "проти". Те, що Закон

 недо....,  то треба було думати, коли ми приймали цей

 Закон.  Але  міняти  його  напередодні  виборів ми не я 
 я                           - 9 - я 

 маємо права. Тим більше прошу врахувати також позицію

 такої,  ну,  такої частини населення Криму, з якою ми

 не   можем   не   рахуваться.  Це  кримсько-татарське

 населення,  яке  в  зв'язку  із  тим,  що вибори були

 признечені  занадто  швидко,  що  не  була  врахована

 позиція  кримських  татар,  не  беруть  участі  в цих

 виборах.  Кому  тоді  підігруєм?  Це не буде справжнє

 представництво   населення   Криму.   Вже  краще  хай

 лишиться  на  якийсь  час  та  влада  в  Криму, яка є

 сьогодні  і  яка  веде  себе,  як ми знаємо, сьогодні

 досить конструктивно.

      Я   вважаю,   що   ці  вибори  в  Криму  взагалі

 передчасні.  Треба  ввести в Крим єдине конституційне

 поле  України  і  вибирати  одночасно  з  виборами  в

 місцеві органи  по всій Україні.  Дякую.

     

      ГОЛОВА. Ну, Вячеслав Максимовичу, я не полемізую

 з  вами.  Але  до  нашого  сесійного  залу  не  можна

 претензії пред'являть за цей Закон. Це ми з вами його

 прийняли,  а  не вони приймали. Так уже трапилося. Ну

 що  зробиш?  Симоненко  Валентин  Костянтинович. Будь

 ласка. Валентин Костянтинович. Одеса.

     

      СИМОНЕНКО. я 
 я                           - 10 - я 

     

      Уважаемый   Александр   Александрович!   У   нас

 получается странная ситуация. Чем сложнее вопрос, тем

 больше  предложений  о  том,  чтобы  мы  этот  вопрос

 принимали  в целом и не в коей мере не оговаривали. У

 меня  такое  впечатление  сложилось,  что  мы  просто

 занимаемся  парламентарским  канибализмом.  Сами себя

 пожираем -политически, морально и, я думаю, что скоро

 начнем  и  физически  пожирать  самих  себя.  Вот что

 получается?  Мы  вчера с хрипотой в горле доказывали,

 что  нужно  нам "межа малозабезпеченности". Говорили-

 говорили,  потом этот вопрос спустили на нет. Но люди

 то ведь  слышат нас! Что мы говорим.

      Сегодня   мы  говорили  об  индексации  вкладах.

 Говорили  ровно 45 минут. Люди то ведь слышат нас. Мы

 сами  на  себя натянули одеяло. Сами на себя натянули

 ответственность.  И ничего не в состоянии практически

 сделать для решения этих вопросов.

      Анатолигная  ситуация  и  сейчас,  только  то  в

 экономическом  плане,  а  теперь  сугубо в социально-

 политическом   плане.   Вот   то,   что   мы  сегодня

 рассматриваем.   Опять   мы   рассматриваем  с  узких

 позиций, только для Крыма.

      Но  если  мы подписалы конституционную угоду, то я 
 я                           - 11 - я 

 мы  должны  думать  и смотреть вперед. То есть вперед

 смотреть  о  том,  что  под  этот Закон могут попасть

 ровно  через  два-три  дня,  или через две-три недели

 одна,  вторая,  третья, четвертая области. Потому что

 сегодня  и  так под большим вопросом можно назвать те

 выборы,  которые  прошли  год  тому  назад  в системе

 областей  и  некоторых  больших  городов. А что здесь

 получиться после этого?

      Я  считаю,  Александр Александрович, что если мы

 законодательный   орган,  то  мы  должны  спокойно  и

 взвешенно делать, а не руководствоваться ситуацией.

      Поэтому  я  считаю, что нужно снять этот вопрос,

 проследить  о том, чтобы принимать его не на 15 минут

 или  на  5  минут,  а хотя бы проследить, какие будут

 последствия действия этого Закона.

      У меня все.

     

      ГОЛОВА.  Валентин Костянтинович, справа в тому,

 що  це  зміни  до  Закону  не для Криму, а взагалі до

 Закону "Про вибори".

      Так  і  треба,  ми ж на минулій сесії ще просили

 тоді,  і  наполягали  на тому, щоб саме такі поправки

 були введені.

      Ємець від фракції "Реформи". я 
 я                           - 12 - я 

     

      ЄМЕЦЬ

     

      Олександр ЄМЕЦЬ, від фракції "Реформи"

      Перш  за все, я хотів би звернути увагу, чому ми

 так   якось  суєтно  працюємо  над  цим  Законом.  Ми

 розглянули,  відхилили  в першому читанні за нього не

 проголосували.

      Здавалося після цього має бути грунтовна робота.

 Тим більше, що ми доручили опрацювати Закон в цілому,

 а  не одну, дві статті. Є серйозні проблеми пов'язані

 уже  з прийняттям нового Закону "Про державну владу і

 місцеве   самоврядування".   Його  треба  подивитися,

 наскільки  цей  Закон, який ми сьогодні розглядаємо в

 цілому  відповідає  цьому Закону. Взагалі попрацювати

 в    цілому    над    системою    органів   місцевого

 самоврядування.

      Поки  що  наша  ідеологія  була така, що місцеве

 самоврядування,  це  швидше  обов'язок.  Хоча  на мій

 погляд, і хартія європейська місцевого самоврядування

 визначає,  що  місцеве  саморядування -це право, а не

 обов'язок,  і  не потрібно його нав'язувати там де це

 право  громадянини  не  хочуть використовувати в тому

 вигляді,  який з нашої точки зору здавався доцільним, я 
 я                           - 13 - я 

 але  з  точки зору громадян, які живуть в цьому селі,

 чи  в  цій,  чи  в  цьому  конкретному  районі, він є

 недоцільним.

      Я  хочу  навести  приклад  з  тими виборами, які

 нав'язала   Верховна   Рада,   причому  з  порушенням

 Конституції,  я  маю  на увазі вибачаюся, не Верховна

 Рада,  а  Президія Верховної Ради, призначивши вибори

 до  районних  Рад у місті Львові, хоча Конституція не

 давала права, Президія це зробила.

      В результат    на    довиборчих   дільницях   на

 голосування з'явилося десь біля 5 відсотків виборців,

 люди  самі виразили своє відношення до районних Рад з

 працював  здоровий  глузд,  на  таке  місто, як Львів

 абсолютна   достатність   наявність  міської  Ради  і

 відповідно  структур,  які працюють по всій території

 міста.

      Тому  мені  здається  треба було б попрацювати в

 цілому  над  концепцією  місцевого  самоврядування  і

 тільки  після  цього  вносити  зміни  і  до виборчого

 законодавства.

      Що  стосується  конкретної  ситуації, коли йдуть

 довибори   до  тих  чи  інших  місцевих  Рад  було  б

 абсолютно не логічно ставити в різний правовий статус

 депутатів,   які   обиралися   за  одним  законом,  і я 
 я                           - 14 - я 

 депутатів, які будуть обрані за новим законом.

      Тому   ми   пропонуємо   відкласти   це  фракція

 "Реформи"   пропонує   роль,  розгляд  цього  закону,

 працювати в комплексі два закони, вірніше всі закони,

 які  стосуються  місцевого  самоврядування  і  тільки

 після  цього вносити нову редакцію закону "Про вибори

 до місцевих Рад народних депутатів" Дякую.

     

      ГОЛОВА. Шановні депутати!

      Тільки  давайте  так  ми не будемо обговорювати,

 тому  що  були  пропозиції за, були пропозиції проти.

 Своїм голосуванням ви покажете підхід до цієї справи,

 я  тільки  хочу наголосити на таких моментах, чому не

 відбулися  вибори  у  Львові,  я  знаю і це не тільки

 визначення людей, скажемо позиція людей і так далі.

      Друге. Я прошу уваги!

      Друге.  Має  значення  рівень  легітивності  для

 предвиборчого...  виборного  органу  -тут  всі  якраз

 проходитимуть  на виборах на цій основі. Ну яка?.. Це

 не  аргументи,  це  не  аргументи...  Все.  Я не буду

 надавати  слова  вже  -будете голосувати "проти", хто

 хоче, і все...Да.

      (Шум у залі, окремі вигуки)

      Та  я зобов'язаий... Я зобов'язаний сказати... Є я 
 я                           - 15 - я 

 пропозиція припинить обговорення цього питання.

      (Шум у залі, окремі вигуки)

      Я ставлю на голосування припинення обговорення.

      (Шум у залі, окремі вигуки)

      Я дам вам слово. Ну, сядьте, будь ласка.

      (Шум у залі, окремі вигуки)

      Я  ставлю  на голосування припинення обговорення

 цього питання.

     

      Йде голосування:

     

      "За" -

     

      Процедурне питання - прийняте рішення.

      Шевченко, процедура у вас ще.

     

      ШЕВЧЕНКО

     

      Шановний головуючий!

      Я  теж  виходжу з того, що ми приймаємо Закон не

 конкретно  в  зв'язку  з  кримською  ситуацією, а для

 того,   що   це   Закон   для   нас,  для  постійного

 користування.  Я  не  розумію,  чого  ми  тиснемо так

 питання...   Цей  проект  цього  Закону  не  проходив я 
 я                           - 16 - я 

 першого  читання.  Я  маю  принципові  зауваження,  я

 особисто  переконаний, що багато депутатів.... У мене

 їх  11. Вони стосуються багатьох принципових положень

 цього  Закону.  Як я міг внести ці зміни й доповненя,

 якщо  ми вже ставимо проект на голосування?! Не можна

 таким  похапцем  отакий  серйозний Закон проводити...

 Давайте  домовимося,  яку  ми  маємо обрати нормальну

 демократичну     процедуру,    щоб    ми    нормально

 опрацьовували    закони.    А   не   так,   що   коли

 проголосувалли,  а  потім  чухаємо  потилицю:  "Що ми

 наробили?!"  От.  Я  просто  з вами раджуся. У мене є

 принципові  доповнення  -вони  стосуються не лише цих

 статей, які винесені. І, до речі, цих статей теж вони

 стосуються.  Якось  же  ж треба нам обговорити, що ми

 всі маємо по цьому Закону...

     

      ГОЛОВА.   Шановні депутати, я прошу вас.

      Справа  в  тому,  що  пропозиції ще й інші, будь

 ласка,  вносьте,  будемо розглядати ще й їх. Мова цде

 про те, щоми вирішуємо питання тільки про одну норму,

 про  п'ятидесятивідсотковий  барє'р.  І  ви прекрасно

 розумієте,  що це треба зробити. Але виступають проти

 того,  що це зв'язано з конкретним регіоном. Не треба

 суперечити  тут.  Я вас благаю, давайте підтримаємо і я 
 я                           - 17 - я 

 проведемо це рішення, це нормальне рішення.

             (Шум у залі)

      Я ще раз кажу, це вибори до місцевих Рад а не до...

             (Шум у залі)

      Ну і що, яка

      Я ставлю на голосування.

      Внесено   відповідно   до  Регламенту,  а  потім

 доповнення.

      За   основу  три  пропозиції  Комісії  з  питань

 державного управління. За основу.

        Ставлю  на  голосування поправки до статті 46,

 47,  і 51-1.

      Будь ласка, підтримайте.

      "ЗА"

      Я   поясню.   Я   не   буду  більше  ставити  на

 голосування,  але  я  хочу  пояснити ситуацію, щоб ви

 розуміли, про що йдеться.

      Частина  радикалів  у  Криму дуже хоче розіграти

 кримську карту за рахунок дестабілізації ситуації для

 того,  щоб  через Крим вирішити деякі інші питання по

 Україні і в стосунках із Росією. Частина радикалів не

 в  Криму,  а в Україні хоче ту ж саму карту розіграти

 для  того, щоб залізну стіну поставити між Україною і

 Росією. У тій ситуації є ще третя сторона, яка матиме я 
 я                           - 18 - я 

 чи  в  тому  варіанті, чи в іншому варіанті буде мать

 колосальну  вигоду  для себе, і буде мати лихо ще там

 довгий  період.  І  сьогодні мудрість наша, політиків

 тут,  у Верховній Раді залежатиме від того, наскільки

 ми дамо змогу нинішнім властям у Криму, які б вони не

 були,  утримувати ситуацію більш менш керовану. І для

 того  треба  дать змогу їм провести нормально вибори.

 Там пройдуть нормальні вибори і буде Крим працювати в

 конституційному полі України.

      Якщо  ми говоримо про те, що це бачите та норма,

 якось  не  підходить  або  хотілося б ширше закон цей

 розкрити,  то  ми тільки сприяємо отому перекосу, про

 який  я  говорив  з самого початку. Невже ми цього не

 можем  зрозуміти? Тут коли ми обговорювали це питання

 минулого  разу,  ви бачили, зійшлися позиції, скажем,

 однієї  фракції  і  інших  фракцій. Почали голосувати

 проти бо це впринципі треба, щоб пройшли люди багато,

 щоб  був,  так  би  мовити,  щоб  по  дворах  піти  і

 переконати,  щоб  люди  прийшли.  Ми ходили з вами по

 дворах. Кого знали, до того йшли, за того голосували.

 А  хто  проводить  оці  вибори? Ричагом минулого разу

 виступав,   коли  хто  сумнівається  обговорювали  це

 питання   чи  ні.  По-моєму,  Ричагов  виступав,  він

 пояснював:  той  хто на своїй шкурі попробував, як це я 
 я                           - 19 - я 

 все  організовувать,  то він знає, що це таке. Тому я

 вам  ще  раз кажу, треба зараз підтримати це рішення,

 треба дать змогу сформувати  місцеві органи влади.

      (Шум в залі)

      Ну,  не  треба,  не хочете голосувать, я не буду

 ставить,  але  я хочу сказать: ви робите стратегічну,

 важку  помилку. І потім ми ще будем... Дехто сьогодні

 має...

      (ШУМ У ЗАЛІ)

      Можна   таку   статтю  одну  поставить:  "Вибори

 депутатів,  голови  Ради  визнаються  такими,  що  не

 відбулися,   якщо   в  них  взяло  участь  мнеше  25%

 виборців,  внесених  до  списків  виборців, а також в

 зв'язку  з  вибуттям  усіх  зареєстрованих  по округу

 територій Ради кандидатів".

      (ШУМ У ЗАЛІ)

      Ну,  погляньте,  зараз  15 рук піднято в залі, і

 всі:  дайте слово, найрозумніше скажу. Я знаю, що всі

 розумно  скажуть.  Но тут треба голосувать, тут треба

 рішення приймать.

      За   один  пункт  можна.  Оробець,  будь  ласка,

 скажіть.

      

      ОРОБЕЦЬ Ю. М. я 
 я                           - 20 - я 

     

       Юрій Оробець, 15-ий округ, Київ.

      Я   в  суботу  і  неділю  був  в  Криму,  був  в

 лєнінському   і   Совєтському  районах  Криму  і  мав

 можливість   зустрічатися   із  людьми,  із  головами

 районних Рад.

      Я  хочу вам довести думку районних Рад: вибори в

 червні  недоцільні,  недоцільні.  І вони просили мене

 особисто  перенести  їх  на  осінь,  на  пізню осінь.

 Проблеми, проблеми тоді знімаються.

      Я   вам  доношу  думку  голів  районних  Рад,  і

 вирішується ця проблема.

     

      ГОЛОВА. Усіх бачили голів Рад?

     

      ОРОБЕЦЬ Ю.М. Я був у двох Радах.

     

      ГОЛОВА.  А,  двох!  Я думав, що всіх. Карпачова,

 будь ласка.

      (ШУМ У ЗАЛІ)

 

 

      КАРПАЧОВА Н.І.

       я 
 я                           - 21 - я 

      Уважаемые  коллеги,  шановні колеги! Прошу вашої

 уваги.

      Я  бы  хотела  с вашого позволения дать короткую

 справку  о ситуации, которая сложилась сегодня вокруг

 вопросов по выборах в Автономной Республике Крым, как

 член  временной комиссии по политико-правовой ситуции

 в  Крыму.  К сожалению, Александр Александрович, мы в

 который  раз  откладываем,  я понимаю ваше намерение,

 каким-то   образом   самартизировать   эту  ситуацию,

 действительно,  вы  в  значительной степени правы, но

 вместе  с  тем. Мы  постоянно,  что не рассматриваем

 ситуацию обкективно в этом зале спокойно и взвешенно,

 мы несколько, так сказать, с другой стороны позволяем

 определенным  силам  взвинчивать  до той ситуации, за

 которой может служить та граница, которая будет очень

 не безопасна.

      И  тк,  уважаемые  колеги,  24  марта  мы с вами

 приняли  постановление о проведении выборов депутатов

 и   о  председателей  местных  советов  в  Автономной

 Республике  Крым.  Перенесли  выборы  мы  с  вами,  я

 подчеркиваю, на 25 июня 1995 года.

      6  апреля  парламент  Украины  принял  Закон  об

 особенностях   участия  гражданов  Украины  из  числа

 депортированых  из Крыма по выборам депутатов местных я 
 я                           - 22 - я 

 советов в Автономной Республике Крым.

      Следующее.   По   поручению   Верховного  Совета

 Украины,  Президиум  наш  3  апреля  утверждает смету

 расходов на проведение выборов в сумме 228 млрд. крб.

 и утверждают соответствующие избирательные документы.

      Президиум     Верховного    Совета    Автономной

 Республики    Крым    в    свою   очередь   принимает

 постановление  о  мерах,  связанных  с отметой закона

 Республики  Крым  о выборах депутатов и председателей

 сельских,  поселковых  районов, городских, районных в

 городах    советов,    формируется   рабочая   группа

 Верховного  Совета  Крыма  по подготовке и проведению

 выборов  депутатов  и председателей и эта аналогичная

 группа  создается  в  Секретариате  Верховного Совета

 Украины, которая только вернулась из командировки.

      Таким  образом,  уважаемые  колеги, была создана

 правовая  и материальная база подготовки и проведения

 выборов   в  местные  советы  по  Закону  Украины.  В

 установленные   сроки   в   города  и  районах  Крыма

 проведены  сессии  и сформировано 311 территориальных

 избирательных  комиссий,  в состав которых вошли 3518

 членов.  На  территории  республики  образовано  4297

 округов  по выборам депутатом и председателей местных

 Советов.  К  16  апреля  этого  года созданы были все я 
 я                           - 23 - я 

 условия  для  начала выдвижения кандидатов в депутаты

 на должности председателей местных Советов.

      К   этому  времени  также  были  отпечетаны  все

 необходимые    выборные    документы    для    начала

 регистрации,  а  также профинансированы избирытельные

 территориальные    комиссии.   26   апреля   комиссии

 приступили  к  регистрации кантидатов в депутаты и на

 должность   председателей,   которая  закончилась  по

 нашему с вами Закону 25 мая этого года.

      Таким  образом,  процесс подготовки к проведению

 выборов  подошел к своей завешающей фазе в Автономной

 Республике Крым. Подводя итоги выдвижения регистрации

 кандидатов  в  депутаты  на  должности  председателей

 Советов,  следует  отметить, что опасения в отношении

 низкой  активности  граждан  в Крыму не состоятельны.

 Попробую аргументировано  это доказать.

      Всего в Крыму на сегодняшний день выдвинуто 6329

 кандидатов  в  депутаты,  727 кандидата -на должности

 председателей  Советов  всех  уровней. Хочу отметить,

 уважаемые  колееги,  что  никогда в Крыму (говорю как

 крымчанка-со  всей ответственностью) такой активности

 по   выдвижению,   особенно   председателей  Советов,

 никогда  не  наблюдалось.  В  состав  1083 участковых

 комиссий  избрано  (только  вдумайтесь)  11923  члена я 
 я                           - 24 - я 

 избирательных участковых комиссий.

      Я  могу  сейчас  приводить  вам полные данные (я

 сегодня  ими  владею),  но  хочу  сказать.  Уважаемые

 коллеги!    Практически    подавляющее    большинство

 председателей    городских,    сельских,   поселковых

 Советов, о которых здесь так ссылаются наши коллеги и

 пытаются  нас  переубедить, подали свои кондидатуры и

 выдвинули   для   баллотирования,   так  сказать,  на

 должность    председателей    городских,    сельских,

 поселковых Советов. Это первое.

      Второе, что для нас является, в общем-то, тоже в

 определенной   степени   существенным,   значительная

 активность  выдвинула женщин по Автономной Республике

 Крым,  в  состав  не  только  депутатов  но  особенно

 сельських   и   поселковых   Советов   на   должность

 председателей этих Советов.

      В      частности,     например,     из     числа

 зарегистрированных кандидатов в депутаты -1380 женщин

 сельських Советов, самое низшее звено управление.

      На   должность   председателей  выдвинулось  123

 женщины.

      Уважаемые  коллеги,  я от имени депутатов-женщин

 очень   прошу   вас,  взвешенно  отнестись  к  такому

 выдвижению  впервые  может  быть в истории Автономной я 
 я                           - 25 - я 

 Республики   Крым,   как  раз  таки  представительниц

 прекрасного, всесильного, слабого пола.

      Более  того,  я  бы хотела вас сказать уважаемые

 коллеги,  что  в  настоящее  время  зарегистрировано,

 прошу обратить внимание на эти цифры: 6208 кандидатов

 в    депутаты   и   708   кандидатов   на   должности

 председателей местных Советов.

      Действительно, уважемые коллеги, к сожалению, мы

 с  вами  отменив более прогрессивный Закон, я еще раз

 смею  утверждать  это  о  выборах  в  местные  Советы

 Автономной  Республики  Крым,  и  предложив крымчанам

 войти  в  правовое  поле Украины, это было безусловно

 обкективно,  по  нашему с вами мнению прогрессивному,

 Закон  Украины  "О  выборах".  Кстати, вчера заседала

 комиссия  господина Стретовича, и вы знаете предложен

 новый  проект  Закона  о  выборах  в  Советы  по всей

 Украине.

      Мне  бы хотелось в связи с этим сказать, что я в

 своем  выступлении  от  17  марта  настаивала,  чтобы

 выборы состоялись по Закону крымскому. Который тогда,

 а  мы  с вами государственные деятели, которые должны

 все-таки считать каждую копейку того бюджета, который

 мы с вами утверждаем. Так вот, уважаемые коллеги, тот

 Закон  по  выборам в Крыму, крымский закон, обходился я 
 я                           - 26 - я 

 нашему   с  вами  бюджету  украинскому  93  миллиарда

 карбованцев. А сегодня выборы в Автономной Республике

 Крым стоят нашему с вами бюджету к великой печали 228

 миллиардов.  И сегодня эти цифры взяты уже из бюджета

 украинского,  и  сегодня,  к  сожалению, определенная

 часть денег уже израсходована.

      Поэтому  я еще раз хочу вас всех призвать, снять

 вообще   с   обсуждения   вопрос  о  целесообразности

 проведения    выборов   в   Крыму.   Выполнить   свое

 собственное решение, которое мы с вамы приняли.

      И   последнее.   Уважаемые   коллеги!  Уважаемый

 Президиум!

      Я    хочу    предложить,   уважаемый   Александр

 Александрович,  дополнить  сегодняшнее  с  вами  наше

 постановление   о   том,   чтобы  комиссии  з  питань

 державного     будівництва,    діяльності    Рад    і

 самоврядування   терміново   вивчити   ситуацію,   що

 склалася  навколо призначених Верховною Радою України

 на  25  червня  1995  року  виборів до місцевих Рад в

 Автномній  Республіці  Крим  та  15 червня цього року

 доповісти    Верховній    Раді   України   відповідну

 інформацію   та   висновки.  Дякую  за  увагу.  Прошу

 підтримати мою пропозицію.

       я 
 я                           - 27 - я 

      ГОЛОВА. В мене є пропозиція, давайте тільки один

 пункт проголосуємо.

      Можна  ставити  на  голосування.  Такого  змісту

 пункт,   вибори  депутатів,  Голови  Ради  визнаються

 такими,  що  не  відбулися,  якщо  в них взяло участь

 менше  25  відсотків  виборців  внесених  до  списків

 виборців,   а   також   у  зв'язку  з  вибуттям  усіх

 зареєстрованих по округу територій Ради кандидатів.

      Тобто  рівень  лігетивності,  який  визначається

 кількістю  людей,  що  взяли  участь у виборах, тобто

 проголосували  за  кандидата  залишається  сталим для

 всієї України.

      Я прошу, я ставлю на голосування цю пропозицію.

     

      ЙДЕ ГОЛОСУВАННЯ ЗА - Рішення .

 

      ГОЛОВА. Ведіть дальше.

     

      ГОЛОВУЮЧИЙ. По процедурі, будь ласка, Корнелюк.

     

      КОРНЕЛЮК.

     

      ГОЛОВУЮЧИЙ.  Я розумію стосовного цього питання,

 Корнелюк, Чиж. я 
 я                           - 28 - я 

     

      КОРНЕЛЮК.

     

      72 виборчий округ.

      Дякую.

      Шановний   Олег   Олексійович,  шанонві  колеги-

 народні депутати!

      Я   не  зовсім  розумію,  чому,  розглядаючи  це

 питання,  ми  його  пов'язали  з  виборами  в  Криму.

 Намітилась  певна  стабілізація  -абсолютно  цього не

 потрібно робити! Вибори в Криму -це вибори в Криму, а

 сьогодні  розглядається  зовсім  виборчий  Закон  для

 всієї  України,  і не треба його оце тут нагнітати. Я

 би просив, щоб не пов'язувалось одне питання з іншим.

 І  просив  вас,  Олег Олексійович, ну, присікати такі

 виступи,  які,  ну,  дуже  майстерно пересмикують оці

 питання...

      Дякую.

     

      ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую. Чиж.

     

      ЧИЖ І.С.

 

      414 виборчий округ. я 
 я                           - 29 - я 

      Шановний олег Олексійович! Шановні колеги!

      Давайте  все-таки станемо на землю і подивимося,

 що  ми  втрачаємо,  а  що  здобуваємо,  якщо  ми  або

 приймаємо цей Закон, або не відхиляємо його.

      Такого   високого  порогу,  який  існує  у  нас,

 мабуть,  ніде  в  світі  немає  (я не знаю, Олександр

 Іванович Ємець, може десь десь назве іншу ситуацію) -

 це перше.

      Друге.  Ми зовсім не обмежуємо прав людини, тому

 що  якщо  люди  не  захочуть  прийти,  і 25% апросто-

 напросто  не прйде, і вибори не відбудуться. Оскільки

 навіть  з  сьогоднішньої ситуації, зв'язаної з цим...

 Конституційною   так   званою   Угодою,  і  з  певною

 подвижкою    до    якоїсь   стабілізації   суспільно-

 політичної,  я  думаю,  що  ми  повинні враховувати і

 фактор  Криму,  хоч,  безперечно, цей Закон, ці зміни

 стосуються  всього  виборчого  законодавства.  Тому я

 уважно  дивився  сам проект, значна частина депутатів

 нашої  фракції  -я  би просив взяти за основу тільки,

 так  би  мовити, юридичний й фактичний бік справи. Ми

 хочемо,  щоб  була  сформована  влада. Ми хочемо, щоб

 вона   нормально  працювала.  І  це  -влада,  яка,  в

 принципі, якщо вже Криму говррити, змінить ситуацію в

 самій,   скажімо,   Автономній  Республіці,  оскільки я 
 я                           - 30 - я 

 прийдуть   нові,  прийдуть  люди  з  розумінням  тієї

 ситуації.  І  в  будь-якому  випадку, я думаю, що нам

 треба  підтримати  цей  законопроект  з  тим,  що,  в

 принципі,  ця  норма  буде  ж і діяти для виборів і в

 інших органів влади, в інших регіонах, коли ці вибори

 будуть.  Давайте  ми  прийдемо  до  цього  рішення. Я

 просив  би  поставити на переголосування і процедурно

 прийтяти  таке  рішення,  яке  запропонувала  комісія

 Стешенка.

      Дякую.

     

      ГОЛОВУЮЧИЙ. Я гадаю, не знаю, що то хоче сказати

 ще  депутати  щодо  процедури,  но  мені здається, що

 сьогодні   ще   ставити   на  голосування  недоречно.

 Давайте,   мабуть,   все-таки   попрацюємо   над  цим

 проектом.

      Я  хотів  би  тільки  одного,  дійсно,  з  одним

 погодитись  і  запропонувати  депутатам. Я знаю, що є

 дуже  багато пропозицій щодо цього закону, до речі, і

 депутата  от Шевченка. І є ще інші пропозиції. Тобто,

 це вже говорить проте, що закон потребує дійсно змін

      Але,  що  ресі  ці  пропозиції ваші, вони першої

 статті,  тобто,  тієї  статті, про яку ми голосували,

 вони  не  перекреслюють. Тобто, вона дійсно являється я 
 я                           - 31 - я 

 якоюсь основоположною.

      І  давайте  ми,  мабуть,  приймемо  таке рішення

 сьогодні  -ми  вже  проголосували,  ставити  його  не

 будемо.  Але  хай  комісія  попрацює ще і розгляне ці

 пропозиції,  які були внесені. І на наступному нашому

 тижні,  коли  ми  будемо  розглядати  це питання, ми,

 мабуть,  підійдемо  до нього в тому комплексі, в тому

 об'ємі,  який виходить з пропозицій депутатів.

             (Шум у залі)

      Ми  відхилили  цей  варіант  з одного пункту, а

 взагалі  ми  цього  питання не зняли в тому плані, як

 виносили його на комісію.

       Давайте  закрінчувати  процедуру,  у нас багато

 питань сьогодні.

       Шановні  народні  депутати, 10 секунд Олександр

 Іванович Ємець.

     

      ЄМЕЦЬ.

      Я попрасив 10 секунд.

     

      ГОЛОВУЮЧИЙ.   Я  вимушений  буду  записати  вас,

 шановні  колеги.  Ну  і  що,  будемо  знову півгодини

 говорити прощо, про те, що вже пішло?

 я 
 я                           - 32 - я 

      ЄМЕЦЬ.  Я  попросив  10  секунд  тільки  з  тієї

 причини,  що  депутат  Чиж згадав моє прізвище і може

 бути  викривлено  сприйнята  позиція фракції реформи.

 Справа в тому, що ми підтримуємо зниження бар'єрів до

 25   відсотків,  але  тільки  з  наступних  загальних

 виборів до місцевих Рад.

      Мова  йде  тільки  про  те,  щоб зберегти рівний

 статус для нинішніх депутатів.

      Що стосується Криму, депутат Карпачова прекрасно

 аргументувала,  що  в  Криму  є  дуже  високий рівень

 політичної  ктивності,  і  вони  не  потребують наших

 змін.

      Дякую.

     

      ГОЛОВУЮЧИЙ.  Дякую.  Я Я перепрошую. Я хотів би,

 щоб  ми  перейшли  до інших питань порядку денного, і

 тому я надаю слово Смірнову, який має пропозицію щодо

 роцедури,  але  не  з цього питання. Це питання у нас

 уже знято. Все.

      Будь ласка.

     

      СМІРНОВ Є.

     

      Дякую, Олег Олексійович. Є. Смірнов, 61 округ. я 
 я                           - 33 - я 

      Я  загалом, з привоу нашого порядку роботи далі.

 Неозброеним  оком видно, що сьогодні ніякої роби ні з

 яких  питань  не  буде.  Сьогодні  відбулися урочиста

 подія  після  якої  комусь соромно, хтось перебуває в

 єйфорії,  хтось взагалі  незтатний думати. Через це я

 пропоную  на сьогодні пленарне засідання завершити. А

 оскільки  було сказано, що ці вісім питань потребують

 елементарно...

      (Шум в залі)

      Будь  ласка,  не  пурубивайте.... отребують дуже

 мало  часу, то завтра зранку їх і проголосувати, а на

 сьогодні  припинити пленарне засідання, толку з цього

 не буде.

     

      ГОЛОВУЮЧИЙ.  Я  звичайно  вашу  пропозицію  можу

 поставити  на  голосування, але хотів би вас іще раз,

 перед  тим,  як будете голосувати, іще раз привернути

 вашу увагу до того переліку, який ми сьогодні повинні

 були   все-таки   розглинути.   Це   й   питання   по

 страхуванню,    це   і   питання   про   операції   з

 давальницької сировиною, дуже серйозні питання. Ну, і

 так  далі  і  так  далі. Є питання... Я перепрошую. Є

 питання, які потребують тільки, ну, як кажуть... Одну

 секунду. Як кажуть, нашого, ну, просто підтвердження. я 
 я                           - 34 - я 

 Ось єсть таке питання: про проект Закону України "Про

 ратифікацію    кредитної   угоди   між   Україною   і

 Європейським  банком  реконструкції".  Ну,  будується

 ринок, треба нам провести рішення про ратифікацію, ну

 невже ми повинні ще на тиждень переносити це питання?

 Люди добрі. Так.

      Тому  давайте  так,  давайте  ми домовимся: якщо

 нема заперечень, я проголосую все-таки це питання про

 ратифікацію,   а  потім  поставлю  питання  про  нашу

 подальшу  процедуру  роботи. Нема заперечень? З цього

 приводу нема по мотивам голосування? Нема.

      Ставлю на голосування: про ратифікацію кредитної

 угоди    між    Україною    і   Європейським   банком

 реконструкції і розвитку.

     

      "за"

     

      ГОЛОВУЮЧИЙ. Ну, я бачу, що хтось не зрозумів.

      (ШУМ У ЗАЛІ)

      Немировський, будь ласка.

     

      НЕМИРОВСЬКИЙ В.Л.

     

       Если  это  касается ратификации угоды по Киеву, я 
 я                           - 35 - я 

 по  рынку,  там  есть  неясный  вопрос: кто выступает

 гарантом  для  коммерческой структуры по этому угоде.

 Пусть ответит, кто выносит это предложение.

     

      ГОЛОВУЮЧИЙ.   Соболєв   у  нас  присутній?  Нема

 Соболєва, тому що це питання не підійшло.

      Я  вважав,  що  ми  вже  його  обговорювали,  це

 питання. Це Соболєв, та не тей.

      Так,  була  пропозиція з приводу роботи сьогодні

 по дальшому режиму. У вас, Мостиського, будь ласка.

     

      МОСТИСЬКИЙ А.Б.

     

      Шановні  колеги,  я  пропоную  більш раціонально

 використовувати  наш  час. Мені здається, що сьогодні

 варто  було б все-таки ще попрацювати і проголосувати

 за  ці  питання, які ми повинні проголосувати, а тоді

 завтра  вже  цілий день працювати в комісіях. Тому що

 давайте  не  будемо  розтягувати  цілий  тиждень  цей

 надовго.  Давайте  сьогодні  проголосуємо,  а  завтра

 працюємо в комісіях.

     

      ГОЛОВУЮЧИЙ.  Я  боюсь,  що  якщо  завтра  будуть

 комісії,  це  не буде ні комісій, нічого. Єльяшкевич, я 
 я                           - 36 - я 

 будь ласка.

     

      ІЛЯШКЕВИЧ

     

      Уважаемые  колеги! Уже видно, что не один вопрос

 сегодня  проголосован  не  будет,  поэтому, для того,

 чтобы рационально использовать наше время, необходимо

 сейчас  отправиться  работать  в  комиссии,  а завтра

 полноценно работать.

     

      ГОЛОВУЮЧИЙ.  Я ставлю питання на голосування. Ще

 пропозиція? Будь ласка, Степанов.

     

      СТЕПАНОВ

     

      Уважаемые  товарищи! Прежде всего отправиться на

 комиссию,  кто  не  пришел  сюда  то  и  не придет на

 комиссию. Я предлагаю провести поименную регистрацию.

     

      ГОЛОВУЮЧИЙ. Ще пропозиція? Будь ласка, Червоній.

     

      ЧЕРВОНІЙ

     

       Шановний  головуючий!.....  в тій ситуації, яка я 
 я                           - 37 - я 

 склалась,  я пропоную такий вихід знайти. Не потрібно

 ставити  на  голосування.  Просто перейти сьогодні до

 роботи  в  комісіях,  а  завтра зранку розпочати свою

 роботу.  Тому  що  просто  нелогічно  сьогодні  в цій

 ситуації,  яка є, голосувати, ми сьогодні результатів

 не   здобудемо.   А   ті...   які   є,   їх  потрібно

 проголосувати.  Якщо  є  ті  два  законопроекти,  які

 назвали, вони є дуже важливими. Особливо про ...

     

      ГОЛОВУЮЧИЙ. Про що?

     

      ___________.....  зовнішньоекономічних відносин.

 Їх потрібно нагально розглядувати сьогодні або завтра.

     

      ГОЛОВУЮЧИЙ. Семенюк, будь ласка.

      По-моєму, вже всі повторюються.

     

      СЕМЕНЮК

     

      Шановні  колеги! Ви знаєте, я представник села і

 дивлюся,  як  наші  хлібороби працюють в такий важкий

 період, в дві-три зміни.

      Сьогодні  такою  прекрасною  підписанням  Угоди,

 багато  депутатів  зраділи  і  не  прийшли  навіть на я 
 я                           - 38 - я 

 засідання.  То  я пропоную все-таки провести поіменну

 перереєстрацію,  опублікувати тих кого немає в газеті

 "Голос  України"  і продовжувати роботу. Люди чекають

 законів. Ви подивіться, в нас у порядку ведення всі в

 основном економічні  закони. Давайте працювати!

      (ГОЛОС З ЗАЛУ. НЕ ЧУТИ)

     

      ГОЛОВУЮЧИЙ. Валентина Петрівна, я з вами згоден.

 Що нас дійсно треба працювати, але я хотів би, щоб ми

 все-таки  враховували  сьогоднішнє  реалії.

      Давайте  ось  що ми зробимо. Давайте проголосуєм

 за  те...  Хто  за  те, щоб продовжувати в пленарному

 режимі працювати. Я ставлю на голосування. Хто за те,

 щоб  продовжувати працювати в пленарному режимі.

      Тому  що  ми  його розпочали. Щоб продовжувати і

 розглядати  питання, які є в порядку денному. Якщо не

 буде  в  нас  більшості,  значить  ідем  працювати  в

 Комісіях.

      За  те,  щоб...  Хто  за  те,  щоб  продовжувати

 працювати в пленарному  режимі.

     

      "За" -

     

       я 
 я                           - 39 - я 

      Зрозуміло.     Значить,     я     попросив    би

 зареєструватись  все-таки  сьогодні  всіх  зараз біля

 столів.  Біля столів, так. Це пропозиція до речі була

 декількох  депутатів,  в  тому числі і головною нашої

 Комісії. В кінці зареєструватись біля столів, а зараз

 продовжуємо   роботу   в   Коміісях.   Завтра   о  10

 розпочинаєм роботу.