Стенограма пленарного засідання

07 липня 1994

 

ЗАСІДАННЯ ТРИДЦЯТЬ ДЕВ'ЯТЕ

 

Сесійний зал Верховної Ради України.  7 липня 1994 року.  10 година.

 

 

Веде засідання   перший   заступник  Голови  Верховної  Ради України ТКАЧЕНКО О.М.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Доброго ранку,  шановні народні депутати!  Прошу взяти  картки,  будемо  реєструватися.  Будь ласка,  займіть свої місця.

 

     Заспокоїлися, картки вставили, приступаємо до реєстрації.

 

     Будь ласка, увімкніть систему.

 

     Зареєструвалися 260 народних  депутатів.  Ранкове  засідання оголошується відкритим.

 

     Шановні народні  депутати!  На  нашому  засіданні  як  гість присутній  Міністр  закордонних   справ   Ісламської   Республіки Пакистан  Сардар  Асеф Ахмад Алі і особи,  що його супроводжують, які  перебувають  в  Україні  з  офіційним  візитом.   Прошу   їх привітати, /Оплески/.

 

     91

 

     А тепер  давайте  протягом кількох хвилин "розімнемося" щодо тих питань,  які ми сьогодні будемо розглядати на засіданні  Будь ласка, перший мікрофон.

 

     КИРИЧЕНКО С.О., член Комісії Верховної Ради України з питань боротьби з організованою злочинністю і корупцією  /Комсомольський виборчий  округ,  Херсонська  область/.  Група  "Реформи"  Шанові народні депутати!  Хто з нас,  коли наші діти /син або дочка/  чи батьки /батько або мати/ попросять у нас хліба,  дасть їм камінь? Та ніхто!  І це дуже добре,  це свідчить про те, що в нас є любов до них.

 

     І ми  всі,  хто  тут є,  у ході передвиборної кампанії своїм виборцям говорили, що будемо робити для них те, що вони прохають, якщо вони нас оберуть сюди.

 

     А вони  вимагають  саме  того,  що  написано  в орієнтовному переліку  питань,  котрий  було  розроблено  робочою   групою   в квітні-травні  цього року.  І тут найпершими стоять питання:  про програму дій уряду України щодо виходу з  кризового  економічного стану;  про затвердження лімітів зовнішнього боргу України в І994 році   і   порядку   обслуговування   зовнішнього   боргу;    про вдосконалення  валютного  регулювання;  про  діяльність банків та грошово-кредитну систему України;  про внесення змін і  доповнень до деяких законодавчих актів стосовно оподаткування.

 

     З 11  травня  до  сьогоднішнього дня,  7 липня,  жодне з цих питань, котрі стояли натершими, ми навіть не почали розглядати.

 

     92

 

     А тому,  зважаючи  на  те,  що  вчора  було  чергове   грубе порушення  регламенту,  коли  шість депутатів просили головуючого /два з них - два  рази/  поставити  на  голосування  питання  про розгляд  законопроекту  про  внесення  змін  і доповнень стосовно валютного регулювання,  я прошу вирішити питання,  щоб у нас було пленарне   засідання,   і   поставити   на  поіменне  голосування пропозицію про розгляд першим питанням сьогодні законопроекту про внесення змін і доповнень стосовно валютного регулювання. Це дуже важливе питання.

 

     Дякую.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Другий мікрофон, будь ласка.

 

     ТЕРЕЩУК В.В.,  секретар Комісії  Верховної  Ради  України  з питань   культури   і   духовності  /Маріупольський  -Приморський виборчий округ,  Донецька область/.  Фракція "Комуністи України". Шановний Олександре Миколайовичу!  Вже двічі в цьому залі депутат Кузьменко намагався  поставити  на  порядок  денний  нашої  сесії питання  про  виконання Львівською міською Радою указу Президента України  про  відзначення   50-річчя   визволення   України   від фашистських  загарбників.  І двічі це питання в порядок денний не було включено.

 

     Тому я  втрете  пропоную  включити  питання  про   виконання Львівською  міськрадою указу Президента про відзначення 50- річчя визволення  України  від  німецько-фашистських   загарбників   до порядку денного.

 

     93

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

 

     Третій мікрофон, будь ласка.

 

     КОСОЛАПОВ Л.Г., член Комісії Верховної Ради України з питань фінансів і банківської  діяльності  /Вовчанський  вибочий  округ, Xарківська   область/.  Шановні  депутаті!  Шановний  головуючий! Кожний день ми отримуємо цілий стос проектів постанов і  законів. Ми  ще не подолали негативну спадщину попередньої Верховної Ради, яка напрацювала 400 законів,  і жоден з них не працює.  Ми  також прийняли  і постанови,  і зміни до законів,  і рішення щодо села, але вони теж не працюють.

 

     Тому я хотів  би,  Олександре  Миколайовичу  ,  щоб  комісії Верховної  Ради провели аналіз і соціально-правовий моніторинг на предмет суперечностей у діючому законодавстві.

 

     Друге. Одночасно з розробкою  проектів  законів  і  постанов необхідно   розглядати   і  підзаконні  акти,  які  в  сукупності створюють механізм впровадження закону. Все це бажано закріпити в регламенті роботи Верховної Ради.

 

     І третє.  Проекти законів і інших законодавчих актів повинні готуватися в постійних  комісіях  Верховної  Ради,  а  не  в  тих відомствах, які мають виконувати ці закони і постанови.

 

     Прошу обговорити це питання і внести його на розгляд.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, з трибуни.

 

     94

 

     ГРИГОРОВИЧ Л.С.,  член  Комісії  Верховної  Ради  України  з питань охорони здоров'я,  материнства  і  дитинства  /Снятинський виборчий округ,  Івано-Франківська область/.  Шановний Олександре Миколайовичу!  Шановні  колеги   народні   депутати!   Хотіла   б акцентувати вашу увагу на одному факті,  який видається абсолютно немаловажним.  Знаходимося  на  офіційному  пленарному  засіданні українського парламенту. Відповідно, не тільки з моєї точки зору, але й з точки зору загальноприйнятої  етики,  повинні  б  бути  в офіційній формі. Я розумію, що жарко, я розумію, що літо /правда, літо буває і в південніших країнах/,  але в нашому  приміщенні  є кондиціонери.   І   мені   особисто  як  жінці,  гадаю,  і  нашим телеглядачам неприємно бачити людей,  які  не  мають  форми,  які одягнуті в теніски, футболки. Зрештою, це не команда з регбі.

 

     Виявляється, що    внутрішній    зміст   нашого   парламенту виливається в зовнішню форму. Я би просила, щоб ми звернули на це увагу,   тому   що  офіційна  форма  і  офіційний  вигляд  дадуть можливість  нашому  парламенту  офіційно  і   відповідним   чином працювати.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні  народні  депутати,  давайте  зробимо ще одне коло і на цьому припинимо. Будь ласка, перший мікрофон.

 

     95

 

     ЧИЖ І.С.,  заступник голови Комісії Верховної Ради України з питань соціальної політики та праці /Летичівський виборчий округ, Xмельницька область/.  Шановні народні депутати!  Я не  знаю,  чи тепер є важливіша справа, аніж включити в роботу владу на місцях, яка щойно обрана,  добре,  що ми сьогодні,  нарешті,  підійшли до законопроекту про місцеве самоврядування,  про Ради. Адже в нас і досі,  незважаючи на те,  що Ради обрані,  сесії не  проводяться, оскільки зв'язані руки...

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Вибачте.   Шановні  депутати!  Нічого  не  чути, виступає ваш колега.  Мені,  наприклад,  не чути,  яке  запитання задають.

 

     ЧИЖ І.С.  Немає  механізмів  формування  структур влади.  Ми говоримо  про  підпорядкованість,  про  керованість,   але   якщо начальника, скажімо завідуючого відділом, обиратиме Рада і він не буде підпорядкований у  відповідній  структурі  керівнику  вищого рівня,  то  в  нас  буде  галузеве  безмежжя,  про  яке  ми тепер говоримо.

 

     Тому є  такі  пропозиції.   Перша.   Негайно,   сьогодні   ж приступати  до розгляду законопроекту про місцеве самоврядування, бо ми затягуємо процес формування Рад.

 

     Друга. Олександре Миколайовичу!  Я вчора  пропонував  це  на засіданні Президії.  Мені здається, що ми витягуємо законопроекти

- і це не вина Секретаріату,  який дає їх нам для  роботи,  а  це наша  біда,  -  які  напрацьовані  ще  Верховною  Радою  минулого скликання, і не маємо часу серйозно працювати в комісіях.

 

     96

 

     Тому я пропоную /це пропозиція  соціалістичної  фракції/  на початку наступного тижня серйозно проробити законопроекти,  які в нас є,  щоб  на  четвер-п'ятницю  внести  на  пленарні  засідання законопроекти,   які   нагально   треба   приймати.  Ідеться  про приватизаційні проблеми,  137 депутатів внесли це питання. Воно є в  порядку  денному.  Нам треба розглянути питання про боротьбу з корупцією, про валютне регулювання, про межу малозабезпеченості і мінімальний споживчий кошик.  І,  звичайно,  треба прийняти Закон про місцеве самоврядування, про що я говорив. Пропоную саме такий спосіб організації роботи на наступним тиждень.

 

     Дякую.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ.

 

     Другий мікрофон, будь ласка.

 

     ЛАВРИНОВИЧ О.Б.,  заступник  голови  Комісії  Верховної Ради України з питань  правової  політики  і  судово-правової  реформи /Дрогобичський   виборчий   округ,  Львівська  область/.  Фракція Народного  руху  України.  Шановний   пан   головуючий!   Шановні депутати!  Я  хотів  би  зупинитися  на питанні організації нашої роботи.  Затверджуючи порядок денний на тиждень чи  на  день,  ми маємо  чітко  усвідомлювати,  який обсяг роботи можемо виконати і які питання слід вносити,  щоб їх розглянути і прийняти  рішення. Інколи  ми  витрачаємо  багато часу на розгляд питань,  з яких не можемо прийняти позитивні рішення,  і в той же час  не  вирішуємо злободенних питань, які

 

     97

 

     скажімо, сьогодні стоїть питання про стан приватизації, якщо ми перенесемо всі вчорашні питання на сьогодні,  то чи розглянемо його?  А  питання  це  дуже наболіле і багатогранне.  От у мене в руках повідомлення про те, як іде процес приватизації лікувальних закладів  у  такому  місці,  де  можна  вилікувати  практично всі захворювання,  включаючи навіть ті,  що  викликані  радіоактивним ураженням.  А для України це дуже важливо.  Ідеться про пансіонат "Карпати" /селище Східниця/,  який зараз збираються приватизувати через включення його до складу виробничого об'єднання "Полонина", причому за ціну досить смішну.  Не хочу називати ту цифру,  бо це може викликати...

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Вибачте. Ми це питані будемо розглядати сьогодні в робочому порядку. Думаю, питання слушне. Дякую.

 

     Третій мікрофон і з трибуни - і на  цьому  завершуємо.  Будь ласка.

 

     БРИТ В.П.,    провідний    інженер    Запорізької   дирекції меліоративних систем,  що будуються /Приазовський виборчий округ, Запорізька  область/.  важаемый  председательствующий!  Уважаемые народные депутати!  Наверное,  не я один получаю звонки с мест по поводу  того,  что  вновь  избранные  Советы  и  их  председатели находятся  в  полном  неведении  о   том,   как   структурировать исполкомы, о статусе заместителя председателя, членов исполкома и многом другом.  А причина вся в том, что мы до сих пор не приняли Закон   о   местном   самоуправлении.  Его  проект  мы  постоянно откладываем на потом,  а рассматриваем вопросы,  конечно, важные, серьезные, но не первоочередные.

 

     98

 

     Поэтому предлагаю   безотлагательно,   в   ближайшее   время рассмотреть и принять наконец  Закон  о  местном  самоуправлении. Этого ждут на местах.

 

     Спасибо.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

 

     З трибуни - і завершимо на цьому.

 

     ВОЛКОВЕЦЬКИЙ С.В.,  член  Комісії  Верховної  Ради України у закордонних справах і зв'язках з СНД /Долинський виборчий  округ, Івано-Франківська  область/.  Шановний  Олександре  Миколайовичу! Шановні колеги депутати!  Панове  міністри!  Я  вважаю,  що  нині найневідкладнішим  завданням для нас із вами,  шановні колеги,  є прийняття Закону про місцеве  самоврядування.  Тут  уже  до  мене говорили   про  це.  Думаю,  нам  усе  треба  відкласти,  а  оцей законопроект  розглянути  і  прийняти.   Аргументів   більш   ніж достатньо для того,  щоб зробити саме це, а не займатися тим, чим займалися вчора і безрезультатно. Це перше.

 

     І друге. Я підтримую свою колегу стосовно форми і дисципліни депутатів.  Хотів би до того ще додати, що обов'язком є і носіння депутатського значка,  і використання державної мови.  І закликаю вас,   пане   головуючий,   до  того,  щоб  ви  використали  свої повноваження як головуючого для наведення порядку в цьому залі.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

 

     Шановні народні  депутати!  Думаю,  часу  -  20   хвилин   - достатньо.  Підведемо  підсумки  і  визначимося щодо питань,  які піднято.

 

     99

 

     Питання про валютне  регулювання  /є  лист,  підписаний  115 депутатами/   ми   сьогодні  розглянемо  на  спільному  засіданні комісій. Крім того, на цьому спільному засіданні з даного питання виступить Прем'єр-міністр і дасть відповідь щодо тих позицій, які з тих чи інших причин  не  збігаються.  Сьогодні  це  питання  ми будемо розглядати.

 

     Щодо виконання Львівською міською Радою Указу Президента про святкування 50-річчя...  Безперечно, указ Президента набирав сили з  дня  його  підписання.  Я  думаю,  що  Верховній  Раді  ще раз розглядати питання про виконання указу, мабуть, було б недоречно. Указ є указ.  Він для всіх - указ, треба, як кажуть, руки по швах і виконувати його.  І я просив би керівників  Львівської  міської Ради /мабуть, вони нас слухають/ цей указ виконувати.

 

     Що стосується  аналізу  тих  законів,  які  ми  прийняли,  і внесення ряду позицій у Регламент.  Ми з вами ці  питання  будемо розглядати  починаючи  з  12  числа.  І думаю,  ми цю пропозицію, безперечно, врахуємо.

 

     Щодо етикету, якого потрібно дотримуватися нам як депутатам. Прикро,  шановні  мої  колеги,  що  наша  колега жінка робить нам зауваження.  І зауваження слушне.  Я вважаю,  що і наш  зовнішній вигляд, і наш внутрішній зміст повинні відповідати один одному. І я просив би,  якщо це питання підняли,  щоб  ми  це  врахували  і дотримувалися цього.  До нас приходять гості,  і ми ще не бачили, щоб вони приходили в тенісках,  спортивних сорочках чи просто  не відповідно до етикету були одягнені.

 

     Кілька депутатів  порушували  питання  про  негайний розгляд проекту  Закону  про  місце  самоврядування.  Цей  проект  закону підготовлено.   Його   вам  роздали.  Я  думаю,  шановні  народні депутати,  із  цим  проектом  ми  ознайомимося   і,   безперечно, розглянемо його.

 

     100

 

     І останнє   питання,   яке   піднімалося  на  сьогоднішньому ранковому засіданні, - про затвердження порядку розгляду питань і дотримання його.  Це питання дуже правильне.  І я вважаю,  що ми, затверджуючи  порядок  денний,  одночасно  будемо  затверджувати, скільки  часу  відводиться  на  кожне  питання.  Тоді  ми  будемо вкладатися в графік і,  безперечно,  нам вистачатиме часу не один чи два раза на тиждень,  а, можливо, щодня відводити 20-30 хвилин для розгляду різких актуальних  питань  і  прийняття  відповідних рішень.

 

     А зараз  починаємо  розгляд  питання,  яке  ми  перенесли  з учорашнього пленарного вечірнього засідання,  - про  затвердження Постанови   Верховної   Ради   України  про  інформацію  Кабінету Міністрів України про  хід  виконання  Постанови  Верховної  Ради України   від   27  січня  1994  року  про  перевірку  діяльності Чорноморського морського пароплавства  /концерну  "Бласко"/.  Нам необхідно розглянути проект цієї постанови і прийняти її.

 

     Учора було висловлено багато зауважень і пропозицій.  Голови трьох комісій над цим документом попрацювали. Проект вам роздано.

 

     Будь ласка, Олександре Михайловичу.

 

     КОЖУШКО О.М., голова Комісії Верхорної Ради України з питань паливно-енергетичного   комплексу,   транспорту   і   зв'язку   / Лсинуватський  виборчий  округ,  Донецька   область/.   Уважаемые коллеги!   Три   комиссии  ночью  поработали  и  внесли  на  ваше рассмотрение проект,  где учтены все  те  замечания,  которые  вы вчера высказали. Прошу принять это постановление.

 

     101

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Є зауваження до проекту?  Є.  Будь ласка, перший мікрофон.

 

     М'ЯСКОВСЬКИЙ М.М.,  член Комісії  Верховної  Ради України  у закордонних  справах  і  зв'язках  з  СНД /   Великомихайлівський виборчий округ, Одеська область/. Фракція "Комуністи України".

 

     У мене  є  такі  зауваження.  У  першому  абзаці   преамбули записано: "Заслухавши та обговоривши інформацію про хід виконання Постанови  Верховної  Ради  України...  Верховна   Рада   України підмічає, що урядом України вона виконана лише частково". Вона не виконана. І це видно з ухвальної частини. Це перше.

 

     Друге. Стосовно  пункту  о  було  дві  пропозиції  -створити слідчу  комісію й створити просто комісію.  Треба,  нам подумати, яку все ж таки комісію створити.

 

     І вчора вносив пропозицію про виділення валютних

 

     102

 

     коштів для того,  щоб розслідування йшло нормально.  Про  це говорив  і  перший  заступник  Генерального прокурора України.  У пункті 7  записано:  "Кабінету  Міністрів  вирішити  питання  про виділення  необхідних коштів для фінансування витрат,  пов'язаних із відрядженнями за  кордон  представників  депутатської  слідчої комісії..."  Чому  депутатської  слідчої  комісії?  Думаю,  треба записати: представників правоохоронних органів те інших відомств. А щодо депутатської слідчої комісії, гадаю, треба буде спеціальне рішення приймати. Дякую.

 

     КОЖУШКО О.М. Спасибо.

 

     В действительности   постановление    выполнено    частично, Выполнен  первый  пункт.  Верховному  Совету  представлен  проект Закона о мореплавании. Проведена ревизия финансовой деятельности. Выполнен пункт по Министерству финансов. Второй пункт выполнен.

 

     Поэтому все три комиссии пришли к выводу,  что постановление Верховного Совета выполнено только частично.

 

     103

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Другий мікрофон.

 

     ШВИДКИЙ П.Є.,  секретар Комісії  Верховної  Ради  України  з питань  ядерної політики та ядерної безпеки /Жовківський виборчий округ,  Львівська  область/.  Шановний   доповідачу!   Хотів   би звернутися до п'ятого пункту щодо створення депутатської комісії. Мені незрозуміло таке.  Це була пропозиція шановного нами  голови Комісії з питань боротьби з організованою злочинністю і корупцією депутата Омельченка про створення цієї  комісії,  але  чомусь  її головою поставили депутата Кармазіна.  Мені здається,  що головою цієї комісії все-таки повинен бути депутат  Омельченко,  оскільки він має більшу інформацію і сам порушив це питання.

 

     І друге.  Вчора одним із членів цієї комісії називався Тарас Процев'ят.  Сьогодні його там чомусь немає.  Я не знаю,  як можна так,  без  погодження,  робити  подібні  корективи  щодо членства комісії.

 

     Дякую.

 

     КОЖУШКО О.М.  Мы внимательно рассмотрели  этот  вопрос.  Что касается   "слідчої  комісії",  то  статья  109  Конституции  это предусматривает.  И  все  вы,  выступившие   вчера,   единогласно говорили о том, что такую комиссию необходимо организовать.

 

     Относительно председателя.   Собрались   члены   комиссии  и выбрали себе председателя.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Спасибі. Третій мікрофон.

 

     104

 

     КРУЦИК Р.М.,  член Комісії Верховної Ради України  з  питань боротьби  з  організованою  злочинністю і корупцією /Рогатинський виборчий округ,  Івано-Франківська область/. Шановний доповідачу! Вчора  йшлося  про  те,  що  комісія,  що  відбуває для перевірки "Бласко",  повинна мати якийсь статус. Бачу, що і ми, і наступний парламент  будемо створювати комісії щодо "Бласко",  тому що вони не зможуть нічого зробити, не маючи особливих повноважень.

 

     Я запропонував би, щоб цій комісії надати такі повноваження, які  були  надані  Президією  Верховної  Ради  комісії щодо ГКЧП, інакше вона не зможе допомогти  правоохоронним  органам,  нікому. Варто цю справу якось довести до кінця. Це перше.

 

     Ідруге. Просив  би шановного доповідача,  щоб він відповідав на наші запитання державною мовою.

 

     КОЖУШКО О.М.  Уважаемый  коллега!   По   вашей   просьбе   я постараюсь  /и  всем  депутатам  говорю  это/  месяца  через  три отвечать "державною мовою". /Оплески/. А так как Конституцией это не запрещено,  то соизвольте,  пожалуйста, слушать мои ответы той "мовою", которой я хочу разговаривать.

 

     Что касается особых полномочий комиссии  по  ГКЧП,  то  хочу вам,   уважаемые   коллеги,   сказать  следующее,  если  в  нашем государстве мы со всеми  правоохранительными  органами  не  можем проверить  одну  организацию,  то  о  чем  это  говорит?  О нашем бессилии. А вот то, чтобы "слідча комісія" имела какой-то статус, мы предусмотрели.

 

     105

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Спасибі. Перший мікрофон. Володимире Романовичу, будь ласка!

 

     МАРЧЕНКО В.Р.,  член  Комісії  Верховної  Ради   України   у закордонних  справах і зв'язках з СНД /Роменський виборчий округ, Сумська область/.  Уважаемые депутаты!  Мне кажется,  что  проект этого постановления можно принять за основу и проголосовать.  И я с удовлетворением и надеждой говорю о том,  что Верховный  Совет, на мой взгляд,  встал на тот путь, который позволит ему выполнить свои конституционные обязанности и начать  борьбу  с  коррупцией. Поэтому  предлагаю  проголосовать за этот проект в основном.  Это первое.

 

     И второе.  У меня вчера  была  просьба  к  вам,  чтобы  дать возможность  выступать  с  репликой  по поводу заявления депутата Бутейко.  Поскольку я не подходил ко второму микрофону, то сейчас скажу: он вчера открыто наврал, сказав, будто бы я дал искаженные данные  о  том,  что  Президент  Леонид  Кравчук   отказался   от формирования  или  от  представления кандидатов в Конституционный Суд.

 

     Утверждаю, что  депутат  Бутейко,  поскольку   он   не   был депутатом предыдущего Верховного Совета, не был на том совещании, на котором  присутствовал  Председатель  Верховного  Совета  Иван Степанович Плющ. Была группа депутатов, около двадцати человек. И Президент тогда отказался давать  кандидатуры  в  Конституционный Суд. И это дало возможность Верховному Совету не выполнять многие функции,  в том числе и применить право импичмента по отношению к Президенту.  Говорю  это  не  с  тем,  чтобы атаковать Президента Кравчука, потому что я не вижу здесь для себя политического

 

     106

 

     контекста, так  как   буду   вычеркивать   при   голосовании кандидатуру как Леонида Кравчука, так и Леонида Кучмы. Спасибо.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Другий мікрофон.

 

     СТЕПАНОВ М.В.,  член Комісії Верховної Ради України з питань соціальної політики та праці /Слов'яносербський  виборчий  округ, Луганська   область/.   Александр   Николаевич!  Считаю,  что,  в принципе,  можно этот проект  постановления  принять  за  основу. Только у меня здесь два дополнения.

 

     Первый пункт  -  там,  где  дается  оценка  работы  Кабинете Министров.  Наверное,  надо дать оценку и Генеральному прокурору, потому   что   прокуратура  в  этом  тоже  принимала  участие,  а результатов пока никаких нет.

 

     И четвертый   пункт   -   там,   где   Президенту    Украины рекомендуется   "вжити   відповідних   заходів".   Надо,  видимо, рекомендовать   и   Премьер-министру   не   включать   в   состав формируемого  Кабинета Министров тех лиц,  которые связаны с этим делом и работа которых по расследованию  дела  "Бласко"  не  дала результатов.

 

     КОЖУШКО О.М.  Что касается первого пункта, то мы не включили сюда прокуратуру в связи с тем,  что прокуратура получила акт  27 июня и она, естественно, не смогла сделать соответствующие выводы по этому акту.

 

     Что касается второго вашего вопроса,  то таково мнение нашей комиссии. Все зависит от того, как вы проголосуете.

 

     107

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Третій мікрофон.

 

     ПОРОВСЬКИЙ М.І.,  член  Комісії  Верховної  Ради  України  з питань оборони і державної безпеки /Рівненський  виборчий  округ, Рівненська    область/.   Шановні   колеги   депутати,   шановний доповідачу! Я хотів би поставити вам два запитання.

 

     Скажіть, будь  ласка,  чому  в  проекті  постанови  ніяк  не згадано   відповідну   постанову   Верховної   Ради  попереднього скликання щодо концерну "Бласко",  де йшлося про те,  що в період діяльності   Пилипенка   на  посту  начальника  ЧМП  Чорноморське пароплавство  зменшилося  більш  як  на  120  пароплавів,  я   це підкреслюю.  У постанові також ішлося про величезні зловживання з валютою.  Зокрема,  пригадую такий приклад, що на ремонт туалетів було списано 200 тисяч доларів.

 

     Обмеження в цій постанові часу перевірки - від 1 жовтня до 1 липня - свідчить про те, що хтось намагається розправитися тільки з нинішнім керівником ЧМП Кудюкіним і провести перевірку виключно за той період,  коли він керував Чорноморським  пароплавством.  А чому   ж   відсікається   той  величезний  період,  коли  керував пароплавством Пилипенко?  Можливо, там кінці йдуть у бік тих, хто сьогодні тут якраз і підливає масла у вогонь, намагаючись якимось чином  перевести  обговорення  в  політичну  площину?  Це   перше питання. Я пропоную, щоб тут було одночасно вказано, що постанова Верховної Ради попереднього скликання теж підлягав виконанню.

 

     Друге. Вважаю   неприпустимими   маніпуляції   зі    складом депутатської комісії Верховної Ради. Пропонував би, щоб до

 

     108

 

     цього складу  для  забезпечення  об'єктивності  були введені представники  всіх  депутатських  фракцій,  зокрема  від  фракції "Державність"  я  пропоную  Володимира  Муляву - людину,  яка має юридичний досвід, людину принципову, знану.Це право фракції, кого пропонувати.  Я ж не висловлюю своє обурення з приводу тих,  кого висувають інші фракції.  1 тому я пропонував  би  при  формуванні комісії забезпечити чіткий фракційний принцип.

 

     І третє.  Я просив би головуючого не допускати того,  щоб ця справа використовувалася для брудних провокацій проти  Президента України,  як  це  допускає  соціаліст Марченко,  який намагається використовувати обговорення для того,  щоб тут чинити  колотнечу. Цим  він  був відомий у минулі роки діяльності Верховної Ради,  у такому руслі працює й далі.

 

     Дякую.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні депутати, у залі шумно, нічого не чути.

 

     КОЖУШКО О.М.  Хочу сказать вам о том,  что при  рассмотрении вопроса на заседании комиссии нас интересовал вопрос не раздельно деятельности Пилипенко и деятельности Кудюкина,  а вопрос о  том, как государственное имущество в настоящее время используется не в интересах Украины, а в интересах частных лиц.

 

     Потому что после  первой  ревизии,  которая  была  проведена Кабинетом Министров,  был издан приказ и сделаны выводы,  поэтому мы и не включили.  И потом мы  с  вами  рассматривали  выполнение этого  постановления  конкретно  по  пунктам.  Поэтому  вопрос  о предыдущей деятельности Пилипенко не включен. Это первый вопрос.

 

     109

 

     Второй вопрос.  Почему изменили срок  проверки?  Выступивший вчера  прокурор  сделал  серьезное замечание о том,  что проверка деятельности   "Бласко"   и   его   руководства    ограничивается промежутком  времени в 7 месяцев.  Он попросил провести ревизию с момента назначения руководителем  товарища  Кудюкина.  И  товарищ Кудюкин, выступая здесь вчера, согласился с этим.

 

     Третий вопрос   о   составе   комиссии.  Вы  помните,  вчера предлагали кандидатов в члены комиссии,  называли конкретных лиц. Мы  их  записали,  учитывая  еще и их квалификацию.  Например,  в комиссию введен депутат  Найда.  Он  единственный  у  нас  моряк, который знает этот вопрос, как говорится, изнутри. Его ввели.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Олександре Михайловичу, спасибі! Шановні народні депутати!  Ми  вчора  довго  обговорювали  проект.  Зауваження  в основному  враховані.  Надходять  пропозиції  прийняти цей проект постанови за основу.

 

     Але я б хотів ще надати слово депутату Омельченку,  оскільки він вносив конкретні пропозиції.  потім будемо голосувати, ми про час говоримо і час же марнуємо. Будь ласка, другий мікрофон.

 

     ОМЕЛЬЧЕНКО Г.О.,  голова Комісії Верховної  Ради  України  з питань   боротьби   з   організованою   злочинністю  і  корупцією /Кременчуцький-Крюківський виборчий округ,  Полтавська  область/. Шановні   колеги  депутати!  Я,  дійсно,  прошу  прийняти  проект постанови,  тільки  хочу  зробити  одне  маленьке  уточнення.   Я пропонував учора одну кандидатуру до складу комісії.  Депутат був у

 

     110

 

     списках, і просто через  технічну  помилку  випало  прізвище Процев'ята Тараса.  Він знав три мови, ви розумієте, наскільки це потрібно в роботі комісії. Це перше.

 

     Друге. Я  пропонував  головою  цієї  комісії  депутата  Юрія Кармазіна.  Велике  спасибі  за  довіру,  яку висловили депутати, пропонуючи мені стати головою комісії, але я не можу бути головою цієї  комісії,  тому  що  я є головою Комісії з питань боротьби з організованою  злочинністю  і  очолюю  депутатську   групу,   яка займається сприянням розслідуванню справи щодо замаху на депутата Бортника.

 

     Із списку  механічно  випало  прізвище  народного   депутата Процев'ята Тараса, я прошу тут дописати...

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Яке прізвище?

 

     111

 

     ОМЕЛЬЧЕНКО Г.О.  Процев'ят Тарас,  він був у списку. І тепер ще одне.  Тут є одне питання,  воно суттєве,  шановний Олександре Миколайовичу. Стаття 109 Конституції передбачає, що Верховна Рада може створити слідчу комісію з будь-якого питання. Але досі у нас немає  правового  статусу.  Оскільки  ми  говоримо  про створення депутатської слідчої комісії,  то можна  знайти  вихід  із  цього становища  /поки  буде  розроблений  правовий статус/,  записавши буквально одну таку фразу:  "У своїй  роботі  депутатська  слідча комісія   /  а  вона  буде  працювати  разом  із  слідчою  групою Генеральної   прокуратури    України/    повинна    користуватися Кримінально-процесуальним     кодексом    України    та    іншими законодавчими актами України,  які зв'язані  з  розслідуванням  і перевіркою кримінальних справ".

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні  народні  депутати!  Надійшла пропозиція прийняти  проект  за  основу.  Немає  інших  думок?   Ставлю   на голосування  пропозицію  прийняти  за  основу  цей проект.  Прошу голосувати.

 

     "За" - 229.  Рішення прийнято.  Спасибі. Я вважаю, що голови комісій,   які   працювали   над   цим  документом,  врахують  ті доповнення, які були зараз висловленні. /Шум у залі/.

 

     Так я ж і хочу сказати,  що ті зауваження,  які  були  щойно висловлені,  тобто  внесення  змін  у персональний склад комісії, доповнення до статті 5 та до статті 9 ми повинні врахувати.  Отож є пропозиція прийняти постанову з цими зауваженнями.

 

     112

 

     Бо скільки  ми  будемо  тут часу гаяти?  Ви ж розумієте,  як багато ми його втратили  сьогодні,  говорячи  про  одні  й  ті  ж питання, тільки в різних ракурсах.

 

     Будь ласка, другий мікрофон.

 

     КАРМАЗІН Ю.А.,  член Комісії Верховної Ради України з питань правової політики і судово-правової реформи /Приморський виборчий округ, Одеська область/. Оскільки тут уже зроблено наголос на цих моментах,  то я пропоную внести ще  один  такий  пункт:  Кабінету Міністрів  та  комісіям з питань паливно-енергетичного комплексу, транспорту  і  зв'язку  і  з  питань  економічної   політики   та управління народним господарством завершити розробку законодавчих та  нормативних  актів,  що  регулюють  функціонування  морського транспорту до 1 вересня 1994 року".

 

     Це випливає з того,  що тут записано,  - що не зроблено й не виконано.  Воно просто, мабуть, десь випадково пропущено. А такий пункт треба додати, він буде, може, восьмим, може, дев'ятим.

 

     Дякую.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Добре. Перший мікрофон. Будь ласка, доповнення.

 

     ШЕЙКО П.В.,  голова  Комісії Верховної Ради України з питано Регламенту,  депутатської  етики   та   забезпечення   діяльності депутатів  /Бобровицький  виборчий округ,  Чернігівська область/. Шановний Олександре Миколайовичу! Шановні колеги депутати!

 

     113

 

     Я вчора  був   на   сесії   Чернігівської   обласної   Ради, спілкувався з виборцями,  а нашу сесію слухав по радіо.  Хочу вам сказати,  що обговорення питання  щодо  "Бласко"  не  додали  нам реноме  у  виборців.  При  тому  ми не зважили навіть на прохання Прем'єрміністра,  низькопробно обговорили це питання і  приймаємо сьогодні  постанову,  яка перетворила Верховну Раду вже у слідчий орган.  Я вважаю,  що це ганьба для нашої  Верховної  Ради,  тому раджу  просто припинити ці всі обговорення.  Оскільки ми пішли по такому шляху,  то давайте приймемо цю постанову зараз, терміново, без  обговорення,  тому що вона все одно нічого не додасть ні для авторитету, ні для справи. Дякую.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Спасибі.  Ще доповнення?  Другий мікрофон,  будь ласка.

 

     МАНЧУЛЕНКО Г.М.,  член  Комісії  Верховної  Ради  України  у закордонних справах і  зв'зках  з  СНД  /Заставнівський  виборчий округ,  Чернівецька область /.  Шановний Олександре Миколайовичу! Ми пропонуємо від фракції  Народного  руху  України  включити  до складу  комісії  депутата Хомича,  юриста за фахом.  Думаю,  що з нашою думкою треба погодитися,  оскільки  там  повинні  працювати люди з відовідною професійною підготовкою.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Учора  ви  вносили  інші пропозиції,  що,  у вас змінилася думка з цього питання? Так же не можна!

 

     114

 

     Я думаю, що депутат Шейко дуже правильно сказав. Будь ласка, третій мікрофон.

 

     ОСАДЧУК П.І., член Комісії  Верховної  Ради України з питань культури    і    духовності    /Тлумацький    виборчий     округ, ІваноФранківська   область/.  Шановний  Олександре  Миколайовичу! Шановні народні  депутати!  Якщо  ми  мудрі  люди,  а  ми  на  це претендуємо,  то  повинні зрозуміти просту істину:  Одесу не може перевіряти одесит. Я з великою повагою ставлюся до Кармазіна, але головою комісії має бути людина зі сторони.  І тому я прошу добре над цим подумати.  Його досвід,  його знання в комісії  потрібні, але головою комісії має бути будь-хто,  але тільки не одесит. Там є дуже великі підводні камені, і треба, зрештою, берегти цю мудру людину.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Зрозуміло.  Олександре  Михайловичу,  ви  можете дати відповідь щодо складу комісії?

 

     КОЖУШКО О.М.  Я хочу вам,  товарищи,  сказать,  что если  мы будем  выбирать  по городам,  а потом по селам и поселкам,  то мы далеко зайдем.  Вы вчера предложили включить  в  состав  комиссии кандидатуру.  Мы  включили.  Если вы хотите дополнить,  увеличить список - пожалуйста,  мы готовы,  Пусть будет Хомич,  пусть будет девять  человек,  проголосуем  за  девять.  Нет  вопросов.  Ни мы хотели,  чтобы в эту комиссию не  входило  слишком  много  людей. Вначале  было 5 человек.  Это была бы вполне нормальная комиссия, которая контролировала бы действия исполнительной власти.

 

     115

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Олександре  Михайловичу,   будемо   ставити   на голосування   проект   з  тими  доповненнями,  які  суди  внесені народними депутатами.

 

     Перше. Щодо голови  комісії,  то  члени  комісії  пропонують депутата Кармазіна.

 

     Друге. Ввести  доповнення,  запропоноване фракцією Народного руху України.

 

     Третє. Прийняти пропозиції щодо  пунктів  5  і  7.  Була  ще пропозиція дати оцінку Генеральному прокурору. / Шум у залі / .

 

     Сідайте на  місця  і не шуміть.  Від групи "Єдність" внесено пропозицію вкючити до складу комісії депутата Михайленка.

 

     КОЖУШКО. О.М. Буде дев'тий.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Хай буде дев'ятий.

 

     КОЖУШКО О.М. Пожалуйста, мы не возражаем.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Ще є пропозиції? Немає. Ставиться на голосування проект   постанови   з  зауваженнями  і  пропозиціями,  внесеними депутатами.  Прошу голосувати.  "За" - 223.  Постанову  прийнято. Спасибі.  Шановні  народні  депутати,  учора  в  нас  з вами була домовленість, щоб на цьому пленарне засідання припинити.

 

     116

 

     Давайте зробимо двохвилинну перерву  і  будемо  працювати  в регламенті спільного засідання постійних, комісій.

 

     Прошу хвилину  уваги.  Слово для довідки надається народному депутату Юхновському.

 

     ЮХНОВСЬКИЙ І.Р.,  заступник голови  Комісії  Верховної  Ради України з питань науки та народної освіти / Личаківський виборчий округ,  Львівська область /.  Шановний  Олександре  Миколайовичу, шановні  депутати!  Я  тільки  що мав телефонну розмову з Головою Львівської обласної  Ради.  Я  сам  учасник  великої  вітчизняної війни,   учасник  боїв  за  визволення  міста  Львова.  У  Львові відбудеться урочисте засідання,  присвячене  цій  події.  Так  що інформація, яку тут давшій, не відповідає дійсності.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Спасибі, Ігоре Рафаїловичу.

 

     117