Стенограма пленарного засідання

27 травня 1994

 

ЗАСІДАННЯ ШІСТНАДЦЯТЕ

 

Сесійний зал Верховної Ради України. 27 травня 1994 року. 10 година.

 

 

Веде засідання Голова Верховної Ради України МОРОЗ О.О.

 

     ГОЛОВА. Доброго ранку, шановні депутати! Прошу голів фракцій привести скоріше депутатів до залу.  Ви  ще  зможете  порадитися. Запрошую  всіх  сісти  на  місце.  Я  не  бачу  ще принаймні двох фракцій...  Хтось  із  представників  трьох  фракцій,  які  зараз проводять  засідання  на  третьому  поверсі,  є в залі?  Дуже вас прошу:  підійдіть і попросіть їх зайти до залу.  Вони ще матимуть змогу  зібратися  і  працювати.  Адже  це  неповага  до більшості присутніх.

 

     Тим часом    я    зроблю    оголошення.    У    Секретаріаті зареєструвалася  міжрегіональна  депутатська  група  у складі 2? депутатів на чолі  з  координаторами  Карповим  і  Азаровим.  Усі норми, які передбачені для реєстрації, дотримані.

 

     Як виняток, інформація з трибуни. Будь ласка.

 

     3

 

     КОЛОМОЙЦЕВ В.Е.,   генеральний  директор  малого  приватного підприємства "СПІН",  м.  Луганськ  /Ленінський  виборчий  округ, Луганська область/.  Добрый день,  уважаемые депутаты! Вам роздан проект закона.  Суть его заключается в следующем:  снять НДС - 28 процентов - с цены путевок для отдыха детей в пионерских лагерях. Кабинет Министров подготовил и завизировал проект. Он находится в Секретариате.

 

     Перед нами  стоят  два  вопроса:  нужно  включить  вопрос  о проекте в повестку дня,  чтобы прямо  сейчас  рассмотреть  его  и проголосовать отмену НДС на путевки в пионерские лагеря.

 

     Просьба изучить и поддержать это предложение.

 

     Спасибо.

 

     ГОЛОВА. Будь ласка.

 

     4

 

     СТОЯН О.М.,     голова    Федерації    профспілок    України /Шаргородський  виборчий  округ,  Вінницька   облаcть/.   Шановні народні депутати!  Я хотів би підтримати цю пропозицію. Федерація профспілок України зверталася до Кабінету Міністрів  з  тим,  щоб зняти цей податок на добавлену вартість.  Сьогодні дитяча путівка коштує 3,5-4 мільйони.  Коли стягнути ще цей податок, то виходить 5  мільйонів.  Якщо  навіть  продавати путівки за 10 відсотків її вартості - це десь 400-500 тисяч.  Дійсно, не можна купити дитячу путівку.  Є висновок Міністерства фінансів. Є пропозиція Кабінету Міністрів внести таку маленьку зміну - і це питання вирішиться. Я зачитаю.

 

     "Закон України  про доповнення до Декрету Кабінету Міністрів України про податок на добавлену вартість.

 

     Доповнити підпункт "р" пункту І статті 5 словами:  "а  також путівки  для  відпочинку  дітей  /крім міжнародних/" Якщо це буде зроблено, то вартість путівки зменшиться на третину.

 

     Дуже прошу вас підтримати цю зміну до декрету.

 

     ГОЛОВА. ми  не  голосуватимемо  доти,   доки   депутати   не зареєструються і ми не розпочнемо засідання Верховної Ради. Я мав на увазі,  щоб ви просто уважно придивилися  до  цих  документів, зважаючи на їх значення.

 

     Будь ласка, перший мікрофон. Із цього ж самого питання.

 

     КУЖЕЛЬ О.В.,  генеральний  директор  спільного  підприємства "Незалежність" /Ленінський виборчий округ,  3апорізька  область/. Уважаемые

 

     5

 

     коллеги! Если  мы  рассматриваем этот вопрос,  то решать его надо в пакете с другими документами.  Работала группа  по  выходу экономики   из   кризиса,  и  мы  поднимали  вопрос  о  том,  что приближается летний период, а практически 90 процентов пионерских лагерей  и баз отдыха не откроются только потому,  что содержание этих объектов  финансируется  за  счет  прибыли  предприятий.  Мы предлагали   на   летнее   время   дать  предприятиям  льготу  на налогообложение  той  части  прибыли,  которая  используется   на содержание баз отдыха и пионерских лагерей.

 

     Однако один  налог на добавленную стоимость этой проблемы не решит.  Без этого налога немножечко уменьшится стоимость путевки, которую  оплачивает,  между  прочим,  профсоюз.  Если решать этот вопрос кардинально /а я боюсь, что он в основном внесен для того, чтобы  перед  нами  выступил с докладом министр образования/,  то рассматривать его  лучше  в  пакете,  и  именно  с  точки  зрения содержания этих объектов, а не стоимости путевки.

 

     Спасибо.

 

     ГОЛОВА. Із цього ж приводу? З трибуни, будь ласка.

 

     КОРНЕЛЮК В.М., представник Президента України в Ратнівському районі  /Старовижівський  виборчий  округ,  Волинська   область/. Шановний  Олександре Олександровичу!  Шановні колеги депутати!  Я вважаю,  що це питання треба розглянути в  пакеті.  Не  можна  не оздоровити  дітей.  Але  і  вчителі  в  західних областях,  які є дотаційними,  не мають змоги просто піти у відпустки.  Два місяці вчителям не виплачують зарплату. Нині період відпусток.

 

     6

 

     Отже, треба  виплатити  вдвічі-втричі  більшу суму.  Жодна з областей, особливо Волинська, не має в казні грошей. Тому я прошу це питання вирішувати в комплексі. Дякую.

 

     ГОЛОВА. Перший мікрофон.

 

     ШЕХОВЦОВ О.Д., народний депутат України /Новокраматорський виборчий округ, Донецька область/. Уважаемые коллеги! Несмотря на то, что заседание не началось, нас втянули  в  эту  дискуссию  о  путевках  и  снижении  налога   на добавленную стоимость,  и уважаемый коллега Стоян кричит с места: что тут обсуждать, надо голосовать!

 

     Я хочу обратить ваше внимание,  что  речь  идет  о  снижении поступлений в бюджет.  Большая это сумма или маленькая - неважно. Давайте трезво смотреть на вещи:  снижается поступление в бюджет, а   в   розданных   документах  не  указывается  даже,  насколько снижается,  за счет каких иных статей будет правительство сводить концы   с   концами.   Просто  бездарно  технически  подготовлено предложение.

 

     Давайте не будем начинать наши  законодательные  действия  с нарушения   закона,   принятого  порядка  рассмотрения  бюджетных вопросов, игнорирования здравого смысла. Если господин Коломойцев из  своих  средств  желает  покрыть возникающий убыток,  то пусть напишут об этом в проекте,  если с другой статьи - пусть укажут с какой, а мы проголосуем.

 

     7

 

     ГОЛОВА. Віталію Андрійовичу, будь ласка.

 

     МАСОЛ В.А.,  народний  депутат України /Козелецький виборчий округ,  Чернігівська область/.  Шановні народні депутати! Давайте сьогодні  оперативно вирішимо це питання.  Я підтримую пропозицію прийняти сьогодні закон про скасування ПДВ - 28  відсотків  -  на путівки.

 

     Стосовно питання  про  те,  що  треба  зменшити  витрати  на утримання  піонерських  таборів.  Я  теж  згоден.  Але  для  його вирішення   треба  ще  десь  тиждень  попрацювати.  А  закон  про скасування податку в розмірі 26 відсотків слід прийняти сьогодні.

 

     Щодо зменшення народження до бюджету.  Я  хочу  вам  сказати таке.  За  рахунок  чого утримується освіта?  За рахунок бюджету. Якщо ввести ПДВ на путівки,  то це означав збільшити їх вартість, але  зменшити  обігові  кошти.  Тут  треба  казати  не тільки про бюджетні організації.  ПДВ -  28  відсотків  -  я  б,  наприклад, скасував і для будівництва. Ми беремо гроші з бюджету, збільшуємо вартість будівництва,  але,  збільшуючи вартість будівництва,  ми зменшуємо обігові кошти.

 

     8

 

     Я пропоную   закінчити  дискусію  щодо  цього.  Можете  мені повірити,  працював   у   цій   сфері.   Давайте   зараз   одразу проголосуємо. Бюджет не постраждає ні на копійку, тому що з нього беруть гроші на утримання державних  піонерських  таборів.  Ми  з підприємств  не  будемо брати ПДВ і в той же час вирішимо питання зменшення вартості путівок.  /Шум у залі/.  Я  вас  підтримую.  І закінчимо  дискусію,  інші питання можуть бути вирішені потім.  Я пропоную поставити це питання на голосування.

 

     ГОЛОВА. Шановні народні депутати!  Ми  зараз  зіткнулися  із зовсім  конкретною справою.  Відкладати її вирішення не можна.  І прийняти рішення теж неможливо,  тому що ми бачимо з  боку  групи депутатів  диктат стосовно роботи Верховної Ради.  Вони просто не хочуть  працювати  у  Верховній  Раді,  я  так  розумію.  Давайте зареєструємося.  Якщо в нас буде відповідний кворум,  тоді будемо працювати... /Шум у залі/.

 

     9

 

     Реєстрація завжди робиться поіменно.  Прошу підготуватися до реєстрації.  Який  би не був результат,  я,  користуючись наданим мені правом,  розпоряджуся відносно публікації  результатів  цієї реєстрації.

 

     Увімкніть систему "Рада". Прошу зареєструватися.

 

     Зареєструвалися 218 народних депутатів.

 

     Прошу ще   раз   увімкнути   систему   "Рада".  Будь  ласка, зосередьтеся і зареєструйтеся.

 

     Зареєструвалися 222 народних депутати.

 

     Прошу тих,   хто    стоїть    біля    мікрофонів:    сядьте, зареєструйтеся,  а потім візьмете слово. /Шум у залі/, Прошу вас, Михайле Ратушний, сядьте, зареєструйтеся.

 

     Увімкність систему "Рада". Прошу зареєструватися.

 

     Зареєструвалися 219 народних депутатів.

 

     Я більше не буду вмикати"...

 

     Я поінформую вас про вчорашню роботу щодо формування комісій Верховної Ради і визначення голів цих комісій. Ми з вами зійшлися на тому,  що в основу формування комісій буде  покладено  принцип пропорційності.   І   цей   же  принцип  застосовуватиметься  при визначенні кандидатур голів відповідних комісій.

 

     Для того щоб уникнути політичного протистояння  у  сесійному залі, ми домовилися і проголосували, що проводитимемо голосування кандидатур голів комісій у пакеті, тобто загальним списком, перед цим погодивши кандидатури у фракціях і в Погоджувальній раді.

 

     Ніхто, мабуть,   не   сумнівався  в  тому,  що  виконати  це завдання,  задовольнивши прохання або побажання  кожної  фракції, кожного депутата,  просто неможливо. Тобто ми мусимо йти на якісь

 

 

     10

 

     компроміси, на поступки один  одному,  розуміючи  і  те,  що політичне врівноваження складу відповідної комісії залежить також і від інших структур у самому робочому органі.

 

     Мова йде ось про що.  Наприклад,  голова комісії представляє групу  "Єдність",  а  два  його заступника - групу "Державність". Тобто різні інтереси задоволені. Це можна ввести і відносно інших депутатських фракцій і груп, які є у Верховній Раді.

 

     На жаль,  цей принцип, сприйнятий нормально у сесійному залі і погоджений на нараді ради керівників фракцій,  на практиці дав, я  б сказав,  неповний результат.  Ми зійшлися на тому,  що можна обрати  приблизно  16-17  голів  груп   без   протистояння,   без заперечень.  Але  потім  інтереси  комісій зіткнулися,  і тривала робота в цьому напрямі не дала позитивних результатів.

 

     Учора в Погоджувальній  раді  голови  фракцій  запропонували мені  самому з урахуванням пропозицій,  думок орієнтовного складу комісій,  з урахуванням тієї дискусії,  яка велася  вже  протягом двох   тижнів,   подати   список   кандидатур  голів  на  розгляд Погоджувальної ради і на розгляд Верховної Ради. /Шум у залі/.

 

     Трапилася цікава  метаморфоза.  Доки  я  слухав  усіх   /усі висловлювали  пропозиції,  але  ніякого  позитивного  зрушення не було/,  доти моя позиція була дуже вигідна, усі до мене ставилися з  повагою.  Коли  ж  я  з  урахуванням  усіх цих пропозицій,  із збереженням квот,  визначених  для  фракцій,  враховуючи  фаховий рівень   того   чи  іншого  претендента,  підготував  список,  то з'явилося багато депутатів, які знайшли, кого можна звинувачувати в тому, що не врахований інтерес конкретної фракції.

 

     11

 

     Думаю, що  робота в цьому плані ще не завершена.  Я просивби вас заслухати інформацію про нинішній варіант пропозицій, який ми частково  погодили  /частково голови фракцій не погодилися/,  щоб знайти ще приблизно одну годину для фракційної роботи і  все-таки проголосувати  в  пакеті,  або  списком,  кандидатури  голів  цих комісій.

 

     Ще раз хочу підкреслити: пропонується не остаточний варіант. Але він, так я вважаю, відсотків на дев'яносто п'ять повинен бути збережений,  бо якщо  підходити  до  цієї  справи  абстрактно,  з математичної  точки  зору,  то  це  завдання  не  має  ідеального вирішення.  Тобто ми можемо  тільки  наближатися  до  нього,  але абсолютно наблизитися не можемо.

 

     Сьогодні, після   того  як  ми  вже  проголосували  механізм формування  комісій  та  погодили  кандидатури  більшості   голів комісій, надійшло кілька пропозицій стосовно того, щоб розглядати кандидатури  тепер  уже   не   списком,   а   кожну   окремо,   з альтернативою,   керуючись  Регламентом,  який  за  вашою  згодою спрощений. Тобто увійти ще приблизно в тиждень дискусії.

 

     Гадаю, це буде неповага до народних депутатів і до виборців, оскільки  з  цього  приводу  Верховна Рада уже прийняла рішення і відхилень тут просто не повинно бути.

 

     Для того  щоб  піти  у  фракції  для  подальшого  погодження кандидатур  голів  /я  думаю,  що  тут  уже  залишиться  небагато варіантів/ нам треба розпочати роботу засідання. Тому я просив би тих народних депутатів,  які зайшли до залу, зареєструватися, щоб можна було розпочати нормальну роботу.

 

     Прошу зареєструватися.  Увімкніть,   будь   ласка,   систему "Рада".

 

     12

 

     Зареєструвався 221 народний депутат.

 

     Я зрозумів,   що   група   депутатів  просто  блокує  роботу Верховної Ради. /Шум у залі/.

 

     Прошу сісти.  Не   переживайте,   це   нормальне   явище   у парламенті.  Я  прошу уваги.  У мене в цьому відношенні і справді немає іншого  виходу  будуть  опубліковані  списки  тих  народних депутатів,    хто   зареєструвався,   а   також   тих,   хто   не зареєструвався.

 

     З цього приводу? Перший мікрофон.

 

     ТІТЕНКО В.Г.,  голова  колективного   сільськогосподарського підприємства   імені   М.   О.  Посмітного  Березівського  району /Комінтернівський виборчий округ,  Одеська  область/.  От  группы аграрников я вношу,  Александр Александрович,  такое предложение: чтобы  в  10  часов,  когда  начинается  сессия,  по  радио  были объявлены фамилии тех, кто не зарегистрировался, чтобы избиратели знали,  кто и как блокирует работу парламента.  Если эти народные депутаты  блокируют  работу  сессии  по  принципиальным вопросам, которые были включены в их программы,  с которыми  они  выступали перед своими избирателями,  - это другое дело. Если же они просто блокируют работу сессии, нужно сразу объявлять об этом. Мы просто будем меньше тратить времени.

 

     Прошу этот вопрос поставить на поименное голосование. /Шум у залі/.

 

     13

 

     ГОЛОВА. Ви зареєструвалися? Будь ласка, другий мікрофон.

 

     ЧУКМАСОВ С.О.,  заступник директора акціонерного  товариства "Дніпропетровський  трубний  завод"  /Петровський виборчий округ, Дніпропетровська область/.  Я вышел к  микрофону  впервые.  Здесь есть штатные выступающие, которые регулярно выступают.

 

     Хочу сказать   об   определенном   кризисе   в   руководстве парламента и всего парламента.  Я считаю, что, наверное, не стоит нам  всем тратить государственные деньги.  Я думаю,  что найду 40 человек,  которые смогут положить мандаты,  чтобы  ввести  прямое президентское правление. /Оплески/.

 

     ГОЛОВА. Третій мікрофон.

 

     КІРІМОВ І.З.,  голова  Іванківської  селищної  Ради народних депутатів  /Іванківський  виборчий  округ,   Київська   область/. Шановний  Олександре  Олександровичу!  Шановні  колеги  депутати! Шановні колеги журналісти!  Учора ввечері до мене  зателефонувало понад двадцять моїх виборців. Вони дуже просили, щоб робота сесії транслювалася по Українському телебаченню. Це перше.

 

     І друге.  Вони поінформували,  що в населених  пунктах,  які знаходяться  поблизу  30-кілометрової зони Чорнобильської атомної електростанції вже протягом тривалого часу діють найвищі ціни  на продовольчі продукти /зокрема, ціна на хліб тут удвічі

 

     14

 

     вища, ніж у Києві/.  Мої виборці просили,  щоб Верховна Рада зважила на це і прийняла відповідне рішення.

 

     ГОЛОВА. Я думаю,  це  питання  важливе  і  рішення  з  цього приводу ми можемо прийняти,  але для цього треба зареєструватися, щоб була змога працювати.

 

     Другий мікрофон.

 

     ЄЛЬЯШКЕВИЧ О.С.,   голова   правління   акціонерного   банку "Херсонінвестбанк"   /Дніпровський   виборчий  округ,  Херсонська область/.  Я представляю депутатскую группу "Реформы",  в которой объединились   люди  беспартийные,  без  каких-либо  политических наклонностей.  Практически  все  они  пришли  в   наш   парламент работать. Работать серьезно, кропотливо над законодательством.

 

     Я был   на  последнем  заседании  Согласительного  совета  и увидел,  что,  к сожалению,  принцип компетентности  в  Верховном Совете пока еще не главенствует. Наша депутатская группа, которая на 80 процентов состоит из экономистов  и  юристовпрофессионалов, не получила ни одной юридической и экономической комиссии.  Разве это нормально?

 

     Если мы не достигнем согласия и не поймем, что политику надо отставить  на  второй  план,  а  руководить должны,  прежде всего компетентные люди,  мы не выведем наше  государство  из  кризиса. Поэтому  я  просил  бы  Председателя  Верховного  Совета  еще раз собрать Согласительный совет  и  договариваться  час,  два,  три, пять, восемь часов - но договариваться и только потом выходить

 

     15

 

     в зал  Верховного  Совета.  К  сожалению,  этот  зал в очень большой степени  политизирован,  и  сюда  надо  приходить  уже  с готовыми  решениями.  И  на вас,  Александр Александрович,  лежит очень большая ноша и ответственность. Именно от ваших взвешенных, рассудительных решений зависит конструктивная работа парламента.

 

     Спасибо.

 

     ГОЛОВА. Дякую і вам. Перший мікрофон.

 

     КИРИЧЕНКО С.О.,    юрисконсульт    акціонерного   товариства "Домобудівний комбінат", м.Херсон /Комсомольський виборчий округ, Херсонська  область/.  Я  приєднуюся до слів мого колеги депутата Єльяшкевича.  Але  оскільки   політична   мова,   на   жаль,   не сприймається,   я   зачитаю   слова  священної  книги  -  Святого Євангелія:  "Любов нехай  буде  нелицемірна;  ненавидьте  зло  та туліться   до  доброго!  Любіть  один  одного  братньою  любов'ю; випереджайте один одного пошаною!..  Не платіть  нікому  злом  за зло,  дбайте про дооре перед усіма людьми) Коли можливо,  якщо це залежить від вас,  - живіть у мирі зо всіма людьми.  Не  метіться самі,  улюблені, але дайте місце гніву Божому, бо написано: "Мені помста належить.  Я відплачу,  - говорить Господь".  Отож як твій ворог голодний,  - нагодуй його;  як він прагне,  напій його,  бо роблячи це, ти згортаєш розпалене вугілля йому на голову. Не будь переможений злом,  але перемагай зло добром!..  Думайте між собою однаково,  не величайтеся, але наслідуйте слухняних: "не вважайте за мудрих себе!"

 

     Дякую вам. Хай буде мир між нами. /Оплески/.

 

     16

 

     ГОЛОВА. Дякую.  Шановні депутати!  Одначе в Біблії сказано й інше:  "Не  любіть  того,  хто  любить  вас.  Любіть  того,   хто ненавидить вас,  а Бог усе побачить і воздасть вам".  Думаю,  тут усе зрозуміло. /Оплески/.

 

     Другий мікрофон.

 

     БОНДАРЕНКО В.С.,  генеральний директор  хімоб'єднання  імені Г.І.Петровського   /Антрацитівський   сільський  виборчий  округ, Луганська область/.  Уважаемые депутаты!  Я депутат  уже  второго созыва.  И  сюда  пришел  для  того,  чтобы работать.  Когда меня избирали,  я,  как и каждый из нас,  говорил, что мы будем решать основные  вопросы - экономические,  ибо наша страна в кризисе.  И вот мы собрались. Собралось в этом зале, как я понимаю, политбюро разных партий.  И эти разные партии в борьбе за руководящие посты начали тянуть то маленькое одеяло каждый на себя.

 

     Александр Александрович!   До   каких    пор    это    будет продолжаться?  Мы  здесь уже три недели.  За это время мы даже не смогли разделить эти портфели.  От 17 комиссий мы дошли до 23. Но Бог с ним!  Даже эти 23 комиссии,  которые, так сказать, выбивали под личности, не заполнены.

 

     До сих  пор  продолжается  борьба  за  председательские,  за зампредседательские места и так далее.  Мы будем заниматься делом или нет?!  Поверьте,  мне стыдно,  Я готов положить свой мандат и пусть этим занимаются те, кто безответственно относится к делу.

 

     Благодарю за внимание.

 

     17

 

     ГОЛОВА. Дякую.  Я  повністю  згоден з вами.  Змога нормально працювати є. На Погоджувальній раді була можливість врахувати всі нюанси, у тому числі й фахові.

 

     Прошу вас заслухати інформацію. /Шум у залі/.

 

     Прошу уваги!  Я  зачитаю  список кандидатур голів...  /Шум у залі/. Я розумію, чим викликано таке збурення...

 

     Я назву прізвища депутатів, кандидатури яких пропонуються на посади голів комісій...

 

     Василю Івановичу,  я  розумію,  що  зараз будуть від кожного мікрофона закликати до конструктивної роботи.  Але для цього  нам треба створити робочі органи Верховної Ради.

 

     Мене зараз  звинувачують у тому,  що я вибірково надаю слово для виступів.  Справа в тому,  що ці люди були в залі  й  зайняли місця біля мікрофонів.  То хіба я винен у тому,  що вас не було в залі?

 

     Прошу уваги! Отже, ми вчора розглянули питання і затвердили 24 комісії  Верховної  Ради.  Я  називаю  прізвища тих депутатів, кандидатури яких Погоджувальною радою як варіанти пропонуються на ваш розгляд.

 

     Комісія з питань правової політики,  державного будівництва, діяльності  Рад  і   самоврядування.   Пропонується   кандидатура депутата   Омеліча   /Дніпропетровська   область/   -  від  групи "Єдність".

 

     Комісія з питань судово-правової реформи  та  процесуального законодавства.  Пропонується  кандидатура  депутата Костицького - від групи "Державність".

 

     18

 

     Комісія з питань соціальної політики та праці. Пропонувалася кандидатура  депутата  Соболєва,  але  він зняв свою кандидатуру, просить знайти фахівця відповідного профілю. Думаю, змога така є. /Шум у залі/. Якщо є інші варіанти, можна їх розглядати.

 

     Комісія з питань охорони здоров'я,  материнства і дитинства. Пропонується кандидатура депутата Спіженка - від групи "Центр".

 

     Комісія з питань молоді, спорту і туризму. Пропонується

 

     кандидатура депутата Яковенка - від фракції комуністів.

 

     Комісія з питань  науки  та  народної  освіти.  Пропонується кандидатура відповідного фахівця,  директора Інституту прикладної фізики Сторіжка - від міжрегіоналоної депутатської групи.

 

     Комісія з  питань  культури   і   духовності.   Пропонується кандидатура депутата Косіва - від Народного руху.

 

     Комісія з питань економічної політики та управління народним господарством.  Пропонується кандидатура депутата Таранова -  від групи "Єдність".

 

     Комісія з питань бюджету. Запропонована кандидатура депутата Щербаня - від міжрегіональної депутатської групи.  До речі, ніхто інший не претендував на цю комісію.

 

     Комісія з   питань   фінансів   і   банківської  діяльності. Пропонується   кандидатура    депутата    Суслова,    спеціаліста відповідного профілю - від групи аграрників.

 

     Комісія з  питань  базових галузей та соціально-економічного розпитку регіонів. Пропонується кандидатура депутата Черепа - від групи "Центр". Ніхто інший не претендував на цю комісію.

 

     Комісія з питань паливно-енергетичного комплексу, транспорту і  зв'язку.  Пропонується  від  Компартії  представник  донецької депутації депутат Кожушка, спеціаліст цього профілю.

 

     Комісія з   питань   агропромислового  комплексу,  земельних ресурсів та соціального розвитку села.  Пропонується  кандидатура депутата  Даниленка  від групи аграрників.  До речі,  теж ніякого конкурсу тут не було.

 

     19

 

     Комісія у закордонних справах і зв'язках з СНД та Комісія  з питань   прав   людини,  національних  меншин  і  міжнаціональних відносин.  Як   варіанти   пропонуються   кандидатури   депутатів Буткевича і Олійника на посади голів цих двох комісій.  Робота ще продовжується.

 

     Комісія з   питань   екологічної   політики.    Пропонується кандидатура  депутата  Костенка,  міністра  охорони навколишнього природного середовища України.

 

     Комісія з  питань  Чорнобильської  катастрофи.  Пропонується кандидатура  депутата  Яценка - від Комуністичної партії України. До речі,  конкуренції тут ніякої не було.  Депутат Яценко  чотири роки працював заступником голови цієї комісії.

 

     Комісія з  питань  ядерної політики та ядерної безпеки.  Від групи    "Державність"    пропонується    кандидатура    депутата Павловського,   віце-президента   Академії   технологічних   наук України, спеціаліста відповідного профілю.

 

     Комісія з питань  законності  і  правопорядку.  Пропонується кандидатура депутата Кочерги - від Комуністичної партії України.

 

     Комісія з  питань  боротьби  з  організованою  злочинністю і корупцією.  Пропонується кандидатура депутата  Омельченка  -  від групи "Реформи".

 

     Комісія з  питань оборони і державної безпеки.  Пропонується кандидатура депутата Мухіна, спеціаліста в оборонній галузі - від соціалістичної фракції.

 

     Комісія з   питань   Регламенту,   депутатської   етики   та забезпечення  діяльності  депутатів.   Пропонується   кандидатура депутата Костюченка, спеціаліста відповідного профілю - під групи "Єдність".

 

     Комісія законодавчого забезпечення свободи слова та  засобів масової інформації. Пропонується кандидатура депутата Гошовської,

 

     20

 

     вченого, філолога - підтримується Компартією.

 

     Таким чином, квоти, встановлені й погоджені, були дотримані, за  винятком  групи  "Державність",  яка  справді   зробила   два переміщення.  А  щодо  решти  комісій,  на  які були претенденти, частково переміщення відбулося, а частково - не відбулося.

 

     Якщо ви не заперечуєте,  в два варіанти. У зв'язку з тим, що нам  треба  було  б /тільки не зрозумійте,  що це я хочу,  так би мовити, впіймати на живця когось із депутатів/ все-таки скасувати ПДВ на дитячі путівки...  /Шум у залі/. Можу вам пообіцяти, що не буду вмикати систему і проводити голосування з інших питань.  Але це  питання  надзвичайно  важливе,  люди  чекають  сьогодні цього рішення.  Тому я просив би народних депутатів зареєструватися. Ще раз  наголошую:  я  не буду проводити результативне голосування з інших питань.

 

     Немає заперечень? прошу депутатів зареєструватися.

 

     Зареєструвалися 233 народні депутати.

 

     На початку нашого засідання ми обговорили питання про зняття податку  на  добавлену  вартість  на  дитячі путівки,  щоб надати можливість  для  відпочинку  дітей.  Ви   ознайомилися   із   цим документом. Є прохання поставити його на голосування.

 

     Ставиться на   голосування  запропонований  документ.  Прошу проголосувати.

 

     Можна проголосувати і поіменно, але в цьому немає потреби.

 

     "За" - 258. Прийнято.

 

     Тепер, хто боїться роботи у сесійному залі,  можете  вийняти картки.

 

     Я пропоную  такий порядок:  фракції ще раз зберуться і до 12 години ЗО хвилин порадяться, як вийти з ситуації, що склалася.

 

     21

 

     Голови фракцій,  ще  раз  підніміться,  будь  ласка,  у  зал Президії.   Через   15   хвилин   ми   проведемо  там  засідання. Оголошується перерва.

 

     /Після перерви/

 

     Веде засідання  перший  заступник  Голови   Верховної   Ради України ТКАЧЕНКО О.М.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні   депутати!   У   зв'язку   з   тим,  що домовленості поки що не досягнуто,  за винятком окремих  комісій, оголошується перерва до 16 години.

 

     /Після перерви. 16 година/

 

     Веде засідання Голова Верховної Ради України МОРОЗ О.О.

 

     ГОЛОВА. Шановні депутати!  Очевидно, життя всіх нас весь час учить.  Я  був  трохи  наївний,  коли   вчора   після   засідання Погоджувальної ради,  побачивши,  що немає принципових заперечень проти того варіанта,  який я сам запропонував, усю ніч готувався, щоб  звернутися  до  вельмишановної аудиторії з приводу подальшої роботи  нашої  Верховної  Ради,  з  приводу  формування  комісій, планування  їхньої  роботи,  з  приводу вузлових питань,  які нам потрібно було б розглянути.

 

     На жаль,  мої зусилля виявилися марними. Як виявилося в ході сьогоднішньої роботи,  у складі Верховної Ради є люди, які ніяких компромісів не визнають,  які хочуть з позиції своєї  фракції  чи якоїсь політичної сили, чи з позиції меншості

 

     22

 

     диктувати свою  волю  Верховній  Раді.  Я думаю,  що зі мною можна було б домовитися,  можна було б шукати компроміс.  Але  не про  одного  мене  йде мова.  Мова,  врешті-решт,  іде про більшу частину парламенту. Тому залишається лише один шлях.

 

     Ми витратили майже два тижні  на  погодження  кандидатур  на посади   голів   комісій   Верховної   Ради,  визначили  принципи формування комісій і принципи призначення керівників комісій.

 

     Сьогодні вийшло так, що чотири фракції, претендуючи на вісім ключових  позицій  у комісіях,  згодилися поступитися лише однією позицією.  А що стосується решти позицій,  то компромісні рішення вдавалося  знаходити  лише тоді,  коли вони приймалися за рахунок інших фракцій.  Я думаю,  що це не той підхід,  це  не  зустрічні кроки.  Тому  мені  залишається  лише  одне - сьогодні або завтра вийти  на  телебачення  із  списками  результатів  реєстрації   і поговорити з виборцями,  розповісти їм про ситуацію, що склалася, розповісти про наші напрацювання, про те, які закони нам потрібно прийняти.  Як  ви  знаєте,  коли  ми  підходили  до  розгляду цих законопроектів,  ми знаходили спільну мову і приймали  відповідні рішення.  Але  для  того  щоб  Верховна Рада постійно працювала в робочому режимі,  треба створити комісії.  В основі їх формування /у  цьому  я  повністю  згоден  із  багатьма депутатами/ має бути фаховий рівень.  І можливості для цього є.  Безперечно,  не можна врахувати всі нюанси,  тому що тут є ще політичні, регіональні та інші противаги...

 

     Все, що могли зробити я і заступники, ми зробили. Цю частину шляху  ми  пройшли  чесно й до кінця.  Але зустрічних кроків я не бачу й бажання їх робити теж не бачу.  Тому я мушу  все  пояснити виборцям.

 

     23

 

     А до  вас  усіх  я  звертаюся  з  проханням  забезпечити  на вівторок прибуття на закрите засідання всіх  депутатів.  Ми  його проведемо  на  прохання Президента.  Крім того,  я запропоную вам пакет кандидатур голів комісій,  як ми з  вами  домовилися  і  як проголосували.   І   ви,   хочете  того  чи  не  хочете,  повинні голосувати.  Хто  погоджується,  буде  голосувати  "за",  хто  не погоджується,  буде  голосувати  "проти".  Але  ми  оберемо голів комісій,  які  будуть  працювати   професійно,   виконуючи   свої зобов`язання  перед  виборцями.  Іншого  шляху  я просто не бачу. /Оплески/.  Погрози про те, нібито частина депутатів бере на себе відповідальність   за   роботу  Верховної  Ради  і  в  цілому  за перспективу розвитку нашої держави,  я думаю,  нікого не  повинні лякати.  Чи  будуть успіхи,  чи навпаки,  стане гіршою ситуація в економіці,  - все одно,  як я розумію,  ці люди будуть  вважатися винними.   Чи  буде  у  нас  компроміс,  чи  будуть  представлені відповідні політичні сили у структурах влади і тут, у комісіях, в інших органах - все одно будуть ці люди винними. І через них буде створюватися відповідний імідж Верховної Ради.

 

     Тому спроба компромісу не вдалася. Це треба визнати. Прикро, але  це  не  сприяє  зміцненню  нашої державності і вирішенню тих багатьох проблем, які сьогодні перед нами постали.

 

     Окремо хотів би звернутися до представників нинішніх владних структур,  зокрема з органів державного управління.  Ви - солідні люди,  і ви так само,  як і всі інші депутати,  беручи  участь  у передвиборній   боротьбі,  давали  відповідні  векселі  виборцям. Подивіться, вами сьогодні керують політики, а своєї

 

     24

 

     думки ви просто не маєте.  Мені прикро про  це  говорити,  і тому я ще раз повторю,  що свій намір,  який я намітив здійснити, обов'язково здійсню,  оскільки ви  мені  довірили  цю  роботу.  Я відповідаю  за конструктивну роботу парламенту.  Інших варіантів, інших підходів я просто не бачу.

 

     Засідання оголошується закритим.  Сесія продовжить роботу  у вівторок о 10 годині.

 

     25