Стенограма пленарного засідання

09 червня 1998

 

                        ЗАСІДАННЯ ТРИДЦЯТЕ

 

        С е с і й н и й  з а л  В е р х о в н о ї  Р а д и

          У к р а ї н и.  9  ч е р в н я  1998  р о к у.

                         16 г о д и н а.

 

     Веде засідання член Президії першої сесії Верховної Ради

     України МОРОЗ О.О.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні депутати, будь ласка, займіть свої місця. Я  нагадую  депутатам,  що  перед  вечірнім  засіданням  так  само потрібно пройти реєстрацію біля столів. Будь ласка, зробіть це.

 

     Шановні депутати! Вечірнє засідання оголошується відкритим.

 

     Слово має голова Лічильної комісії Валерій Дмитрович  Мішура. Прошу уваги.

 

     МІШУРА В.Д.,  голова  тимчасової  Лічильної комісії Верховної Ради України (багатомандатний  загальнодержавний  виборчий  округ, КПУ).   Шановні  народні  депутати!  Дозвольте  ознайомити  вас  з протоколом засідання тимчасової Лічильної комісії  Верховної  Ради України від 9 червня 1998 року:

 

     "Були присутні  усі  члени  Лічильної комісії.  Слухали:  про підсумки таємного голосування по  виборах  Голови  Верховної  Ради України.

 

     У бюлетень   для   таємного  голосування  по  виборах  Голови Верховної Ради України були включені кандидатури Мороза Олександра Олександровича, Пухкала Олександра Григоровича.

 

     На підставі   результатів   таємного   голосування  тимчасова Лічильна комісія встановила:

 

     кількість народних депутатів  України,  внесених  до  списків таємного голосування, - 439;

 

     кількість народних  депутатів України,  які одержали бюлетені для таємного голосування, - 236;

 

     кількість народних депутатів  України,  які  взяли  участь  у голосуванні,  -  214.  Відповідно  до  частини  першої  статті  88 Конституції України та глав 3.7 і 4.3  Регламенту  Верховної  Ради України тимчасова Лічильна комісія вирішила вважати вибори такими, що не відбулися".

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Чи є запитання до Валерія  Дмитровича.  Є?  П'яти хвилин вистачить на запитання? Вистачить. Запишіться, будь ласка.

 

     Депутат Донченко. Будь ласка.

 

     ДОНЧЕНКО Ю.Г.,  народний депутат України (виборчий округ 113, Луганська область).  Спасибо,  Александр  Александрович.  Я  прошу передать слово Петренко Дмитрию Дмитриевичу.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка.

 

     ПЕТРЕНКО Д.Д.,  народний депутат України (виборчий округ 107, Луганська область).  Валерий Дмитриевич! Вы сказали, что выборы не состоялись.  Об ясните,  пожалуйста, почему? Кто, какие фракции не принимали  участие  в  голосовании?   И   если   можно,   скажите: представители  этих  фракций  были  в Счетной комиссии и об ясняли причину, почему их коллеги не принимают участие в голосовании?

 

     Спасибо.

 

     МІШУРА В.Д.  Ми не відслідковували ці проблеми і вважаємо, що це  не  входить  до компетенції Лічильної комісії.  Я вам оголосив цифри, цього достатньо.

 

     Щодо фракцій.  Всі  представники  фракцій   отримали   списки депутатів,  які взяли бюлетені.  Ми це розмножили.  Комісія працює гласно, і ви можете все це вияснити. Будь ласка.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Петренко не задоволений відповіддю. Будь ласка.

 

     ПЕТРЕНКО Д.Д.  Валерий Дмитриевич,  мы работаем в  зале,  нас слушают  радиослушатели.  Эта информация должна быть известна всем избирателям,  гражданам Украины.  Я считаю,  что из этого тайны не надо делать, а надо четко определяться: какие фракции не принимали участие в голосовании?  Мотивы (ладно уж)  не  надо  излагать,  но почему мы не должны сказать,  что эти фракции не принимали участие в голосовании?

 

     МІШУРА В.Д.  Я поставлю це  питання  на  засіданні  Лічильної комісії.  У  нас  є  певна форма протоколу,  затверджена Лічильною комісією.  Якщо є потреба включити сюди якісь додаткові відомості, ми  на  засіданні комісії приймемо рішення.  Якщо Лічильна комісія буде вважати за потрібне, ми це зробимо.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Депутат Кузнєцов.

 

     КУЗНЄЦОВ П.С.,  народний  депутат  України   (багатомандатний загальнодержавний виборчий округ,  КПУ).  Фракция Коммунистической партии Украины.  Уважаемый Валерий Дмитриевич!  У меня к вам такой вопрос.  Вот  ваша  Счетная  комиссия неоднократно собирается,  вы подсчитываете голоса и в итоге  говорите:  только  один  раз  было результативное  голосование,  а  все  остальные  голосования  были нерезультативными.

 

     Вы избраны  депутатом  уже  второй  раз.   Какой   выход   из создавшегося,  будем говорить, кризиса видите вы как депутат и как председатель Счетной комиссии?

 

     И еще  такой  вопрос.   Есть   ли   у   нас   конституционные возможности,  чтобы выйти из создавшейся ситуации,  чтобы все-таки заставить  те  фракции,  которые  сейчас  не   голосовали,   взять бюллетени,  выдвинуть  своих кандидатов,  которым они доверяют,  и проголосовать?  Ведь  наши  избиратели,  которые   нас   постоянно слушают,  никак  не  могут  понять,  в  чем  же  дело,  в чем суть проблемы?

 

     Прошу: ответьте на эти вопросы.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Спасибі, Павле Сергійовичу.

 

     МІШУРА В.Д.  Я можу так сказати.  В Регламенті  записано,  що депутат зобов'язаний брати участь у голосуванні. Якщо Регламент не виконується...  Шкода,  що  в  нас   немає   комітету   з   питань депутатської  етики,  який мав би розглянути ці питання,  бо це не компетенція Лічильної комісії.

 

     У Регламент,  я думаю,  мабуть,  потрібно  буде  внести  такі зміни.  Поперше,  що це не тимчасова Лічильна комісія,  а, мабуть, Виборча комісія, тому що функції, які ми виконуємо, не обмежуються простим підрахунком голосів. Цю проблему треба вирішувати.

 

     Сьогодні Лічильна комісія цим не може займатися, бо в нас для цього немає підстав.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Кириченко Микола Олексійович.

 

     КИРИЧЕНКО М.О., народний депутат України (виборчий округ 151, Полтавська область).  Шановний Валерію Дмитровичу!  Після одного з чергових таких  голосувань,  коли  вибори  були  зірвані,  ви  вже відповідали на моє запитання,  коли я запитував, чи можете ви дати списки депутатів, які порушили Регламент і не голосували. Я думаю, що ваша відповідь і сьогодні буде ствердною.

 

     Олександре Олександровичу,  у  мене  до  вас  прохання  як до головуючого:  давайте поставимо на поіменне голосування пропозицію опублікувати  у нашому офіційному виданні - газеті "Голос України" списки тих депутатів,  які порушили Регламент,  не взявши участі в голосуванні. Я думаю, що це буде нормальна наша реакція.

 

     МІШУРА В.Д.  Шановний Миколо Олександровичу! Після того як ви порушили цю проблему,  кожного разу всі списки для  голосування  з підписами розмножуються і передаються у фракції. Це ми робимо.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Спасибі. Депутат Райковський.

 

     РАЙКОВСЬКИЙ Б.С.,  народний  депутат України (багатомандатний загальнодержавний виборчий округ,  КПУ).  Валерий  Дмитриевич,  мы говорим  о  сегодняшнем  голосовании.  Наверное,  этот вопрос надо освятить шире.  Мы уже месяц работаем,  и одни и те же депутаты из тех же фракций Руха,  зеленых,  НДП,  социалдемократической партии блокируют и не принимают участия в голосовании.  И, наверное, надо эту  информацию  обобщить.  Надо дать протокольное поручение вашей комиссии,  поскольку у нас еще не созданы  комитеты,  или  создать какую-то редакционную комиссию при Верховном Совете,  или поручить нашему печатному органу - "Голосу Украины" обобщить эту информацию и дать правдивую информацию в газету.

 

     И пусть депутаты, которые не принимают участия в голосовании, отчитываются перед своими  избирателями.  Потому  что  они  завтра поедут  в  округа  и  будут говорить,  что они принимали участие в голосовании,  будут рассказывать,  как  они  здесь  месяц  потели, работали,   избирали  Председателя  Верховного  Совета,  хотя  это неправда.  Я думаю,  что  такую  правдивую  информацию  избиратели должны получить.

 

     Спасибо.

 

     МІШУРА В.Д. Я думаю, що ви самі відповіли на своє запитання.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, сідайте, будь ласка.

 

     МІШУРА В.Д. Дякую.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні  депутати,  була  одна  пропозиція - дати доручення газеті "Голос України" щодо публікації...  (Шум у залі). Протокольне доручення, я маю на увазі.

 

     Була пропозиція проголосувати поіменно. Прошу визначитися.

 

     "За" - 171.

 

     Пропозиція приймається.

 

     Ставиться на поіменне голосування пропозиція дати протокольне доручення газеті "Голос України" щодо публікації списку депутатів, які  брали  чи  не брали участі в голосуванні (Шум у залі).  Всіх! Так, так, весь список. Іде поіменне голосування.

 

     "За" - 185, "проти" - 24.

 

     Проголосували за по фракціях: комуністи - 108 із 108; НДП - 4 з 40; Рух

- 1 із 23;  "Громада" - 28 з 29;  блок Селянської і Соціалістичної партій - 25 із 26;  СДПУ(о) - 1 із 16;  зелені - 1 із 8; ПСПУ - 12 із 14; позафракційні - 5 з 11.

 

     Шановні депутати,  прошу уваги (Шум у залі). З процедури? Хто хотів   би   висловитися  з  процедури,  запишіться,  будь  ласка. Опублікуйте список. Відводиться п'ять хвилин.

 

     Депутат Масенко. Прошу.

 

     МАСЕНКО О.М.,  народний депутат України (виборчий округ  147, Полтавська  область).  Дякую.  Олександре Олександровичу і шановні депутати!  Я хотів би,  щоб ми всі дійшли  згоди.  Давайте  надамо Чорноволу  для  виступу п'ять-десять хвилин,  нехай він уже хоч на цей раз скаже, чому ж вони не беруть участі в голосуванні. Скільки ж вони обдурюватимуть виборців такими маніпуляціями? Вони постійно звинувачують головуючих,  що не дотримується Регламент, а самі, як тільки їм вигідно,  його коли хочуть,  тоді й порушують. Все-таки, думаю,  треба дати йому таку змогу,  нехай він скаже, нехай ще раз люди почують, скільки він буде викручуватися і що він говоритиме.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Пропозиція  специфічна,  але я не можу порушувати Регламент (Шум у залі).  Не  підказуйте,  будь  ласка.  Ставлю  на голосування  пропозицію депутата Масенка,  щоб надати одну хвилину для виступу з процедури депутату Чорноволу. Прошу проголосувати.

 

     "За" - 130.

 

     Рішення прийнято.  Будь  ласка,  Вячеславе   Максимовичу,   з процедури.

 

     ЧОРНОВІЛ В.М.,   народний  депутат  України  (багатомандатний загальнодержавний виборчий округ,  НРУ). Шановна Президіє! Шановні депутати! Це смішно, не можна пояснити те, що відбувається в залі, за одну хвилину.  Це нереально.  Треба хоча б три  хвилини.  Отже, треба  щоб наші виборці почули справді пояснення,  бо наша система так працює,  що тільки комуністи запитання ставлять, і люди навіть не  знають,  що  за Олександра Олександровича проголосували всього 177 депутатів (Оплески).

 

     Це один з найнижчих результатів!  Найвищий,  як ви знаєте, за рейтингом   був   у  Леоніда  Макаровича  Кравчука  -  193  голоси депутатів.  Це при тому,  що у  голосуванні  взяли  участь  досить багато   депутатів,  а  ті,  хто  не  брав  участі,  звичайно,  за Олександра Олександровича не проголосували б.

 

     Отже, про що йдеться?  Йдеться про те, що треба припиняти оці ігри.  Вони  зараз  знову виставлять Мороза,  ми підемо голосувати результативно,  так,  як було з Симоненком,  і  провалимо  (Шум  у залі).  Це ще на тиждень затримка.  Ну навіщо ці ігри? Ми з самого початку прорахували розстановку сил у  залі,  запропонували  єдино розумний  вихід  -  пакетне  голосування.  Ми  місяць товчемося на місці, над нами сміються кури, над нами сміються наші виборці, над нами сміється світ і над нами сміється Президент, якого багато хто так не любить!  Але ж ми даємо йому карти в руки!  Він уже відозву якусь готує.  Давайте припиняти ці дурниці й смішити народ.  Треба виходити на пакетне голосування і ще  цього  тижня  обрати  Голову Верховної Ради та його заступників.

 

     Дякую. Будьмо розумними! (Оплески).

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Спасибі.  Я просто зобов'язаний...  (Шум у залі). Вячеславе Максимовичу,  я як головуючий зобов'язаний  сказати,  що коли  ви  берете  слово  з  процедури,  то  повинні  з процедури й говорити. Ви ж просили саме так...

 

     Депутате Федоренко, прошу.

 

     ФЕДОРЕНКО Л.П.,  народний депутат  України  (багато-мандатний загальнодержавний   виборчий  округ,  КПУ).  Фракция  коммунистов. Уважаемые товарищи депутаты!  Ну,  если Чорновил во время выходных встречался  с  курами,  которые  над  ним  смеются...  Может быть, конечно.  Мы,  коммунисты,  во  время   выходных   встречались   с шахтерами.  И  вы знаете,  из их уст прозвучало такое предложение, потому что дали об ективную характеристику,  кто у  нас  здесь  не работает и на кого сваливают вину. Так вот, наши шахтеры-донетчане приглашают руховцев на шахты.  Пусть руховцы об яснят шахтерам, за что  они  получают  здесь  заработную  плату  и почему зарплату не получают те, кто действительно работает.

 

     Предложение такое:  обязательно  всем   принять   участие   в голосовании.  Если  нет,  значит,  вы  не  достойны занимать место депутата.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Депутат Покотило.

 

     ПОКОТИЛО Н.О.,  народний  депутат  України   (багатомандатний загальнодержавний  виборчий  округ,  виборчий  блок СПУ та СелПУ). Прошу передати слово Івану Чижу.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка.

 

     ЧИЖ І.С.,  народний  депутат  України  (виборчий  округ  190, Хмельницька область).  Дякую,  Ніно Олексіївно.  Об'єднана фракція Соціалістичної і Селянської партій "Лівий центр".  Шановні колеги! Я  дуже  дякую,  що  ви надали слово пану Чорноволу,  бо він би не витримав без слова,  звичайно.  Але в мене запитання до  Вячеслава Максимовича.  Вячеславе Максимовичу,  а хто вам не давав змоги вже до кінця  з'ясувати  рейтинг  Мороза,  зареєструвавшись  і  взявши участь у голосуванні?  Чи у вашій,  так би мовити,  позиції є щось інше? Боїтеся результату!

 

     Ще я хочу  нагадати  всім  депутатам,  які  порушують  закон, статтю   129   Кримінального   кодексу   про   порушення  таємниці голосування.  Цитую:  "Порушення   таємниці   голосування   членом виборчої  комісії  або  іншою службовою особою,  - такою службовою особою можна вважати і голову фракції, і конкретного депутата, які чинять  тиск на депутатів,  - карається позбавленням волі на строк від одного до п'яти років".  Це я нагадую тому, що не можна чинити перешкод для діяльності вищого законодавчого органу.  До дій таких перепонщиків якраз може бути застосована санкція цієї статті.

 

     Тому я,  Олександре Олександровичу,  пропоную діяти  далі  за Регламентом і процедурою.  Я згоден був би на будь-який результат, аби  він  легітимно  був  зафіксований  у  сесійній   залі   через голосування.

 

     Дякую.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Депутат Мішура.

 

     МІШУРА В.Д. Прошу передати слово депутату Донченку.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Юрій Григорович Донченко. Будь ласка.

 

     ДОНЧЕНКО Ю.Г.   Фракция   коммунистов.   Уважаемые   коллеги, уважаемый временный Президиум!  Я хотел бы сказать специально  для наших  избирателей,  чтобы  они  знали  истину:  фракции,  которые сегодня не приняли участия в голосовании (Народного руха  Украины, Народно-демократической  партии,  Социал-демократической  партии и Партии зеленых),  собрали своих представителей в кинозале и,  пока шло голосование,  их не выпускали даже перекурить (Шум у залі). То есть у руководителей этих фракций нет доверия к  членам  своих  же фракций!   Они   боятся  того,  что  эти  люди  дрогнут  во  время голосования. Это первое.

 

     Второе. Александр Александрович, мы по процедуре сейчас идем. Люди  не хотят работать.  Почему мы должны им предоставлять слово? Не хотят работать - пусть молчат.  Единственное,  я  бы  предложил предоставить  им возможность только выдвинуть своего представителя на пост руководителя парламента.

 

     И третье.  Извините,  это немножко, может быть, жестоко будет сказано,  но  я  бы  сегодня  весь временный Президиум освободил и посадил  бы  туда  наших  героев  -   избранных   народом   Героев Социалистического  Труда,  которых  у нас достаточно.  Думаю,  они быстрее решили бы эту проблему.

 

     Спасибо.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Спасибі.  Час  використано.  Усе  зрозуміло.   За процедурою,  передбаченою  Регламентом,  зараз  має відбутися нове висунення кандидатур на посаду Голови Верховної  Ради  України.  У зв'язку  з тим,  що дві фракції за підписами їх керівників - Петра Симоненка і Сергія Довганя - попросили  перерву  на  півгодини,  я перед тим як оголосити перерву,  скажу,  що відразу після того, як ми зберемося за півгодини,  я надам  слово  депутату  Турчинову  з приводу   розгляду   завтрашнього   питання.  Це  один  з  авторів пов'язаної  з  вирішенням  цього  питання  заяви,  пропозиції   чи законодавчої ініціативи, що звернулися до тимчасової Президії. Тим часом оголошується перерва на півгодини. Будь ласка.

 

     (П і с л я п е р е р в и)

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні депутати,  прохання зайняти  свої  місця. Засідання продовжується.

 

     Від ініціаторів  розгляду завтрашнього питання просили надати слово Іван Сергійович Чиж і Олександр Валентинович Турчинов.

 

     Слово має Чиж Іван Сергійович. Будь ласка.

 

     ЧИЖ І.С. Об'єднана фракція Соціалістичної і Селянської партій

-   "Лівий   центр".   Шановні   колеги  народні  депутати!  Щойно завершилося засідання Підготовчої групи,  на якому розглянуто  ряд питань.

 

     Перед початком    голосування   я   дуже   коротко   окреслив пропозицію,  внесену  нашою  фракцією.  Суть  її  така.   Оскільки ситуація   з   виплатою  зарплат  у  соціальній  сфері,  пенсій  і соціальних допомог надзвичайно складна,  то,  безперечно, уряд має грунтовно,  серйозно  прозвітувати  перед  Верховною Радою з цього приводу.  Невипадково Верховна Рада  створила  спеціальну  комісію (навіть  з  правами  слідчої)  для  того,  щоб  розібратися  в цій ситуації,  і, думаю, це певною мірою допоможе уряду, щоб він і сам розібрався,  і  найголовніше,  - щоб ми позбулися цих статистичних звітностей  Міністерства  фінансів.  Буває  просто  соромно,  коли представники Міністерства виходять тут на трибуну.  Треба все-таки показати   майбутнє:   як   працюватиме   економіка,    як    вона забезпечуватиме  бюджет  і  як  бюджет  працюватиме на соціальну і соціальнокультурну  сферу.   Тому   це   питання   потребує   дуже грунтовного, серйозного вивчення і розгляду.

 

     Наша фракція,    оскільки    ми    були   серед   ініціаторів відповідального розгляду дій Кабінету  Міністрів  у  цьому  плані, пропонує  розглянути  на засіданні Верховної Ради це питання,  але відстрочити термін розгляду принаймні на 10 днів,  а  можливо,  на два  тижні.  При  цьому  треба доручити комісії,  яку ми створили, розглянути це питання в комплексі з тим, щоб разом із звітом уряду ми почули думку нашої комісії. Це перше.

 

     І друге.  Суто  регламентний,  процедурний момент.  Хочемо ми цього чи ні,  але ми зобов'язані в найстисліший  термін  завершити організаційні питання, і доки обирається Голова Верховної Ради, ми в принципі не маємо права розглядати інші питання.  Це регламентна вимога.

 

     І тому я, закінчуючи інформацію від імені фракції, прошу всіх народних  депутатів  незалежно  від  належності   до   фракцій   і політичних  партій:  будь  ласка,  зважте  на  ціну обрання Голови Верховної  Ради.  Вона  несумірна  навіть  з   певними   груповими інтересами,  бо  ситуація  загострилася  до  краю.  Я  вношу  таку пропозицію за дорученням фракції.

 

     Дякую.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Турчинов Олександр Валентинович.

 

     ТУРЧИНОВ О.В.,  народний  депутат  України   (багатомандатний загальнодержавний   виборчий   округ,   Всеукраїнське   об'єднання "Громада").  Шановні народні депутати!  Пропрезидентські  фракції, які   місяць   блокували   діяльність   Верховної  Ради,  сьогодні продовжують цю небезпечну справу.  Для цього в них  є,  безумовно, стратегічні  мотиви  -  не  допустити  в крісло спікера Олександра Олександровича Мороза,  зробити з Верховної Ради кишеньковий орган Адміністрації  Президента.  Однак  для  сьогоднішнього  блокування голосування у них є і  тактичні  мотиви  -  зірвати  питання,  яке внесли три фракції, щодо недовіри уряду.

 

     Прийняття цього  питання  завтра може дати змогу Президенту і його оточенню порушити питання про розпуск Верховної Ради, яка, на їх думку, робить деструктивні кроки.

 

     Далі. Прийняття  такого  рішення  порушить  регламентну норму щодо  обрання  спікера  Верховної  Ради,   і   це   також   будуть використовувати, говорячи про те, що спікер обраний нелегітимно.

 

     Тому, шановні колеги, фракція "Громада" пропонує перенести це важливе питання на два тижні.  Слідча комісія,  яка розпочала свою роботу, за цей час підбере необхідні матеріали, які переконають не тільки народних депутатів,  а й усю громадськість України, що уряд повинен піти у відставку.

 

     Дякую.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Є  якісь  думки  з  цього  приводу?  Будь  ласка, запишіться.  П'яти  хвилин  вистачить?  Оскільки   це   пропозиція ініціаторів, вони мають право відразу ставити на голосування. Але, якщо є думки, будь ласка, запишіться.

 

     Прошу, депутате Чорновіл.

 

     ЧОРНОВІЛ В.М. Шановні колеги! Не треба бути авантюристами від політики.  Назбирали голосів,  щоб відправити уряд у відставку,  - вносимо питання,  не  домовилися  десь  там  за  лаштунками  -  не вносимо.  Можна,  звичайно,  провести  звичайнісінький День уряду, обговорити дуже важливі питання  щодо  виплати  заробітної  плати, зокрема  шахтарям,  пенсій пенсіонерам і таке інше,  але не чіпати питання про відставку.  Бо, справді, відправляти у відставку уряд, не  маючи  Голови Верховної Ради...  Це що - надзвичайне становище вводити?  Але навіщо було  затівати  цю  авантюру?  Чому  було  не почекати,  доки оберуть Голову Верховної Ради,  а потім вирішувати ці проблеми?  Тепер самі  заплуталися.  Самі  пропонували,  бігали підписи збирали,  агітували на завтра,  ще недавно підходили:  "Ви завтра підтримаєте?" Потім побігли порадилися,  Голови не  обрали: "Давайте  не  будемо  завтра".  Ну,  не  можна  ж  так до політики ставитися! Давати вчитися бути серйозними політиками і не стрибати сюди-туди, як ви це робите.

 

     Звичайно, можна  провести  завтра  День  уряду  й  обговорити питання, які внесені до порядку денного, без усіляких авантюр.

 

     Дякую.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Депутат Жовтіс.

 

     ЖОВТІС О.І.,  народний депутат України (виборчий  округ  138, Одеська область). Прошу передать слово Журавскому.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Депутат Журавський.

 

     ЖУРАВСЬКИЙ В.С., народний депутат України (виборчий округ 68, Житомирська  область).  Християнськодемократична  партія  України. Спливає перший місяць нашої роботи.  Щодня ми одержуємо цілі стоси документів.  Це  -  законопроекти,  які  надходять  від   народних депутатів України,  Президента,  Кабміну. Ми над ними не працюємо, ці документи  не  розглядаються  і  не  приймаються.  Законодавчий процес  не  розпочався.  Тобто основну свою функцію,  для чого нас народ обрав,  ми не виконуємо. Проте все ж таки настане день, коли ми приступимо до цієї роботи, настане!

 

     Є прохання  доручити  Інституту  законодавства,  Секретаріату Верховної Ради України систематизувати і проаналізувати весь масив матеріалу, який надходить до нас, і зробити їх науково-аналітичний огляд на допомогу депутатам.

 

     Дякую.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Віталію Станіславовичу! Це вже робиться. Інститут і  науково-експертне  управління  роблять  такий  аналіз,  і  щодо кожного законопроекту ви одержите відповідну довідку.

 

     Депутат Кузнєцов.

 

     КУЗНЄЦОВ П.С.  Фракция коммунистов  Украины.  Прошу  передать слово Адаму Ивановичу Мартынюку.

 

     МАРТИНЮК А.І.,   народний  депутат  України  (багатомандатний загальнодержавний виборчий округ,  КПУ).  Дуже шкодую,  але  знову повинен звертатися до свого візаві Чорновола. Шкода, що я, депутат без досвіду,  повинен учити депутата, який уже втретє обирається в парламент.

 

     Якщо я не помиляюсь,  то згідно з нормами про звіт уряду, про День уряду і таке інше уряд перед тим,  як звітувати,  повинен  не раніше, ніж за п'ять днів, надати нам необхідні документи.

 

     Ми таких   документів   сьогодні   ще   не   одержали.  Отож, закономірно постає питання про те,  що уряд не готовий до звіту, і ми можемо,  так би мовити,  час на підготовку звіту подовжити, щоб уряд виконав те, що повинен зробити за Регламентом.

 

     І ще одне  зауваження  з  приводу  аргументів  "Громади".  Ми пропонуємо  перенести  день  звіту  уряду  не тому,  що хтось може розігнати  нас  (ми  цього  не  боїмося),  ми  стоїмо  на   нормах Регламенту,  порядку й Конституції. Ми за те, щоб і уряд виконував усе, що йому належить, тобто за п'ять днів до дня засідання, подав матеріали до звіту, а потім ми повинні заслухати звіт.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Зрозуміло. Депутат Петренко. Будь ласка.

 

     ПЕТРЕНКО Д.Д.  Фракция коммунистов.  Что говорить о серьезной политике (никогда я к этому не обращался, тем более, не отвечал на реплики),  но Вячеславу Максимовичу скажу:  политика, которую он и его фракция проводят,  доказала  свою  порочность  теоретически  и практически.  И  суть  этой политики как в старом добром анекдоте: выкатилась голова из-под трамвая и говорит - "ничего  себе  сходил за хлебушком!" Вот это вся политика Руха.

 

     Вячеслав Максимович  предлагает  подождать,  пока  не изберем Голову... Да хотим мы избрать Голову, но вы же это блокируете.

 

     И ложь,  которая сегодня льется прежде всего  из  ваших  уст, Вячеслав   Максимович,   и   подхватывается   средствами  массовой информации,  как раз и говорит о том, что вы блокируете работу; вы в  этом  не  заинтересованы,  потому  что  вы как политик потеряли полностью поддержку уже во всей Украине.  Я  предлагаю  поддержать предложение Чижа.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Це не зовсім по суті сказано,  я просив би Дмитра Дмитровича зважити на цю обставину. Депутат Вітренко. Будь ласка.

 

     ВІТРЕНКО Н.М.,  народний депутат України (виборчий округ 160, Сумська   область).  Фракція  Прогресивної  соціалістичної  партії України. Нагадую, що я виступаю від фракції, а тому за Регламентом у мене є три хвилини.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Одна хвилина! Будь ласка.

 

     ВІТРЕНКО Н.М.   Шановні   депутати!   Давайте  не  вигадувати нісенітницю,  а будемо працювати,  дотримуючись Регламенту.  Ми  з вами мусимо так працювати, іншого виходу в нас немає.

 

     Так ось Регламент, стаття 2.2.6, частина перша. Перші дев'ять підпунктів,  вважаю,  ми виконали.  Підпункт 10 -  обрання  Голови Верховної  Ради,  підпункт  11  -  обрання  Першого  заступника та заступника,  підпункт 12 - створення постійних  комісій  Верховної Ради  України  та  утворення її Президії,  підпункт 13 - розгляд і затвердження порядку денного сесії.  Тобто  тільки  після  обрання всіх  керівних  органів Верховної Ради ми можемо формувати порядок денний   та   вносити    на    розгляд    питання    і    стосовно помічниківконсультантів,  і  стосовно  роботи  уряду.  Ці питання, справді,  треба ставити,  але не треба перетворювати Верховну Раду на біржу!  Бо вже лунає:  яка ціна того чи іншого? Зростають акції чи падають?

 

     Сьогодні наша проблема -  обрання  Голови.  І  тому  я  прошу пригадати,  як  4  червня  я  вносила  пропозицію  (і  201 депутат підтримав її) не виходити з залу,  поки  не  буде  обраний  Голова Верховної Ради!

 

     Я пропоную   всім   усвідомити,  що  одіозні  фігури  Мороза, Лазаренка,  Кравчука,  Плюща,  Симоненка не пройдуть!  Тому  треба висувати, обговорювати й голосувати компромісну кандидатуру!

 

     Я ще  раз  наполегливо  вимагаю  поставити на голосування мою пропозицію: сьогодні, без перерви, не виходячи з цього залу обрати Голову  Верховної Ради!  І тільки після цього ми будемо вирішувати всі наступні питання...

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую. Завершуйте, будь ласка.

 

     Депутат Ємець. Прошу...

 

     ВІТРЕНКО Н.М. І не потрібен тут політичний шантаж!

 

     ЄМЕЦЬ О.І.,   народний   депутат   України   (багатомандатний загальнодержавний      виборчий      округ,      НДП).     Фракція Народно-демократичної  партії.  Що  стосується  питання  про  звіт уряду, то я думаю, що події навколо нього свідчать і про моральне, і про політичне обличчя тих,  хто  вимагав  цього  звіту  протягом кількох  тижнів,  а сьогодні намагається на завтра змінити порядок денний...

 

     Як нам вийти із кризи щодо обрання Голови Верховної Ради? Уже зрозуміло,  що  з  претендентів,  які  так  чи  інакше бажали бути обраними чи розглядалися як кандидати на посаду Голови,  включаючи й  лідерів  політичних  партій,  ніхто  не здатний подолати бар'єр навіть у 200 голосів.  Усе це свідчить,  що  ті  депутати,  які  з самого  початку пропонували компромісний підхід,  а саме - обрання керівництва Верховної Ради в пакеті - таки мали рацію.

 

     Тому я  пропоную  головуючому  використати  зараз  право   на проведення  сигнального  голосування  про підтримку ідеї пакетного обрання керівництва Верховної Ради і  провести  це  голосування  в поіменному режимі. Це - пропозиція фракції НДП.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.  Отже,  ми  обмінялися  думками  з приводу пропозиції   Чижа   і   Турчинова.   Підбиваючи   підсумки   цього обговорення,  хочу сказати,  що,  поперше, ніхто не сподівався, що так довго триватиме формування керівних структур  Верховної  Ради. Тому природно, коли депутати наполягали на розгляді цього питання, то вони мали для того всі підстави - це та об'єктивна  реальність, яку ми маємо враховувати.

 

     Далі. Абсолютно  правий Адам Іванович Мартинюк у тому,  що за п'ять днів до Дня уряду ми повинні одержати  довідкові  матеріали. Ми  сьогодні  одержали  40  сторінок  аналізів  із  цього приводу; наскільки вони переконливі,  ще поки що навряд чи  можуть  зробити висновок депутати, бо вони ще не зробили висновків.

 

     Ми в  п'ятницю  зустрічалися з Прем'єр-міністром і видно було по всьому,  що він має  зараз  досить  клопотів  із  шахтарськими, вчительськими   й   іншими   проблемами,  які  мають  безпосереднє відношення до теми обговорення, котре буде, очевидно, проведено на засіданні Верховної Ради. Але він також згоден із тим, що сьогодні не на часі було б розглядати це  питання  або  витрачати  день  чи півдня на нього саме тут,  у Верховній Раді. І я сподіваюся, що ви одержите для аналізу ще матеріали слідчої комісії,  котра створена нами й може працювати.

 

     Таким чином,  внесені  всі  пропозиції  від  правих  і  лівих фракцій.  Вони зводяться до того, що можна в принципі погодитися з пропозицією Чижа, Турчинова і перенести на два тижні розгляд цього питання в тій постановці,  як  ми  вже  проголосували.  Ставлю  на голосування цю пропозицію.

 

     "За" - 196.

 

     Ця пропозиція не підтримується (Шум у залі).

 

     Я прошу заспокойтеся, будь ласка. Тут немає ніякої колізії, і завтра це питання розглядатися не буде.

 

     Я пояснюю ситуацію.  Це тому,  що тут, очевидно, не всі добре знають   Регламент.  Це  питання  включено  на  основі  пропозицій депутатів,  які (там було близько 200  підписів)  відкликали  свої пропозиції і знімають це питання. А про включення цього питання до порядку денного:  ми набрали вранці понад 130 голосів,  що було  б третиною,  і  такою  ж  третиною  воно  може бути знято.  Зараз же проголосовано значно більшою кількістю голосів.

 

     Таким чином,  питання про перенесення  розгляду  звіту  уряду фактично вирішено (Шум у залі).

 

     Одну хвилиночку,  я ще пояснюю. Вранці ми справді голосували, щоб  на  день,  визначений  Погоджувальною  радою   і   тимчасовою Президією, це питання було включене без голосування. Записали саме те питання,  яке було сформульовано ініціаторами його розгляду. Ми це  питання зафіксували,  ще раз проголосувавши більш ніж третиною голосів. Ось про що йдеться (Шум у залі).

 

     Звертання з цього приводу,  підписаного депутатами,  люди  не бачили. Так що тут проблеми не існує.

 

     Будь ласка, заспокойтесь.

 

     Розглядається питання  про  висунення  кандидатур  на  посаду Голови Верховної Ради.

 

     Одну хвилиночку!  Ще пропозиція депутата  Ємця  про  те,  щоб розглянути сигнальним голосуванням... Що саме? Ще раз слово Ємцю.

 

     ЄМЕЦЬ О.І.    Регламент   у   складних   ситуаціях   дозволяє головуючому проводити сигнальні голосування.  Я пропоную поставити в  поіменному  режимі  на  сигнальне  голосування  ідею  пакетного підходу,  коли Голова,  Перший заступник  і  заступник  обираються разом.  Це означає, що в майбутньому ми можемо розглянути й проект змін до Регламенту. Розглядати їх можна в звичайному режимі. Зміни до  Регламенту  дадуть  нам  право  проводити пакетне голосування. Зараз я пропоную проголосувати в сигнальному  режимі  тільки  саму ідею.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Я  прошу  вас.  Ви  розумієте,  я зобов'язаний як головуючий пояснити,  що йдеться про зміну норми Регламенту, тобто ця ідея повинна голосуватися 300 голосами.  Тому хто за це,  прошу проголосувати. Хочете поіменно? Поіменно, будь ласка.

 

     "За" - 110.

 

     Будь ласка,  хто хоче висловитися з процедури?  П'ять хвилин. Будь ласка, запишіться. Опублікуйте список.

 

     Я прошу вас, будь ласка, не підказуйте відносно Регламенту. Я реагую правильно і на Регламент, і на пропозицію депутата.

 

     Депутат Вітренко. Будь ласка.

 

     ВІТРЕНКО Н.М.   Наша   фракція   виступає   проти   пакетного голосування.  Треба  дотримуватися  норм Регламенту.  І послідовно обирати Голову,  потім заступників.  Треба знати,  за кого віддаєш голос. Тоді це буде акт політичної довіри, кредит довіри. А ці всі пакети - це вже точно,  як на біржі:  не знаєш, якого кота в якому мішку витягнеш.

 

     Я ще  раз підкреслюю,  Олександре Олександровичу,  що вимагаю поставити на поіменне голосування мою пропозицію вирішити  питання сьогодні, не виходячи з залу. У вас же є така звичка - примушувати всіх працювати вночі.  Чому ж ви тепер не  хочете,  щоб  парламент дійшов до якогось рішення,  якщо в державі, справді, парламентська криза,  і всі це бачать? Тому, будь ласка, поставте мою пропозицію на поіменне голосування.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Я  просив  би всіх депутатів,  хто звертається до головуючого:  чи  це  Мороз,  чи  хтось  інший   -   дотримуватися коректності. Ви знаєте, якби ви у ту ніч працювали, то в мене цієї звички не було б. Але що зробиш...

 

     Депутат Альохін. Прошу.

 

     АЛЬОХІН В.І.,  народний депутат України (виборчий  округ  39, Дніпропетровська область). Прошу передати слово Кармазіну.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка.

 

     КАРМАЗІН Ю.А.,  народний депутат України (виборчий округ 134, Одеська  область).  Місто-герой  Одеса,  ще   окупована,   фракція "Громада". Це не так смішно. Одеса справді окупована.

 

     Шановні народні   депутати!   Я  хочу  нагадати,  що  фракція "Громада" послідовно,  з першого до сьогоднішнього дня  наполягала саме на тому, на чому тепер наполягає Наталія Михайлівна Вітренко. Але тоді вона займала  протилежну  позицію  і  кричала,  що  треба робити перерву і закінчувати засідання.  Це я нагадую вам, Наталіє Михайлівно,  про вашу,  так би мовити,  позицію,  на якій ви  були тоді.

 

     Я прошу  поставити на поіменне голосування пропозицію Наталії Михайлівни, підтриману Кармазіним. Це перше.

 

     Друге. Ми  зараз   брутально   витрачаємо   час,   Олександре Олександровичу і шановна Президіє,  оскільки ігноруємо Конституцію України.  Чому?  Тому що посилаємося на  статтю  3.7.3  Регламенту Верховної  Ради,  де  записано,  що  вибори вважаються такими,  що відбулися,  якщо бюлетені для  таємного  голосування  одержали  не менше двох третин депутатів від їх фактичної кількості.

 

     Нагадаю вам,   що   ця   норма   залишилася  від  попередньої Конституції. А нинішня Конституція, зокрема стаття 91, передбачає, що  закони  і  постанови,  інші  акти  приймаються  більшістю  від конституційного складу Верховної Ради України.

 

     Таким чином,  я пропоную проголосувати зараз і визнати статтю 3.7.3  Регламенту  такою,  що не відповідає статті 91 Конституції, тобто визнати норми статті 3.7.3 неприйнятними і змінити їх,  і не смішити більше народ.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Депутат Чукмасов.

 

     ЧУКМАСОВ С.О.,  народний  депутат України (виборчий округ 24, Дніпропетровська область).  Уважаемые коллеги депутаты! Я немножко отойду  от  позиции своей фракции.  Конечно,  хотел бы увидеть тот пакет,  который предлагается все время, в частности Народным рухом Украины.  А от себя предлагаю пакет из таких кандидатур: Александр Александрович Мороз,  Павел Иванович Лазаренко и  товарищ  Марчук. Просьба поставить это тоже на голосование.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Поставимо,  але  тільки  бюлетенями,  тому що так передбачено в Регламенті.

 

     Будь ласка, депутате Єльяшкевич.

 

     ЄЛЬЯШКЕВИЧ О.С.,  народний депутат  України  (виборчий  округ 182,  Херсонська область).  Партия "Громада". Уважаемые коллеги! В пятницу  мы  стали  свидетелями  того,  как   председательствующий Матвиенко   совершенно   правильно   в   соответствии   с  нормами Конституции начал заседание:  было более 226 депутатов,  а не  две трети.  В  соответствии  с  Конституцией  для принятия решений нет необходимости набирать две  трети  голосов,  независимо  от  того, принимаются  ли  эти решения на пленарном заседании или при тайном голосовании.

 

     Поэтому я прошу проголосовать  предложение  о  неприемлемости норм  статьи  3.7.3  Регламента  как  не соответствующих статье 91 Конституции Украины и далее проводить голосование  таким  образом, чтобы никакая часть депутатского корпуса не могла блокировать этот процесс.  Верховная Рада будет с Председателем.  Как бы ни  хотели того на улице Банковой,  в Кабинете Министров, мы будем нормальным рабочим органом - парламентом суверенной Украины.

 

     Спасибо.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую. Використали відведений час.

 

     Пропозиція Олександра  Ємця  щодо  ставлення   до   пакетного принципу голосування. Будь ласка, поіменно голосуйте.

 

     "За" - 118.

 

     Рішення не прийнято. 118 депутатів підтримують цю ідею.

 

     По фракціях?   Будь  ласка,  дайте  інформацію  по  фракціях. Подивимося, хто ж підтримує цю ідею.

 

     Комуністи - 1 із 111;  НДП -  48  з  53;  Рух  -  33  із  36; "Громада" - 0 із 29;  соціалісти і селяни - 0 із 25;  СДПУ(о) - 21 із 22; зелені - 9 із 13; ПСПУ - 1 із 14; позафракційні - 5 із 17.

 

     Це, так би  мовити,  "Информация  к  размышлению",  як  казав Штірліц.  А  в  даному  випадку  йде  висунення кандидатур.  Прошу записатися.

 

     ГОЛОС ІЗ ЗАЛУ. А пропозиція Єльяшкевича?

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Зараз-зараз.  Запишіться, я оголосив. Опублікуйте список.

 

     Пропозиції депутатів  Вітренко  та  Єльяшкевича я поставлю на голосування після розгляду  цього  питання,  тим  більше  що  вони нерегламентні. Їх можна в будь-який час і пізніше поставити.

 

     Прошу уваги!  Фракції НДП і Руху просять перерву на півгодини з цього приводу.  Але  (хвилинку!)  як  цілком  правильно  пояснив минулого  разу,  у  п'ятницю,  на  засіданні  Анатолій  Сергійович Матвієнко,  головуючий  може  дати,  а  може  й  не  дати  перерви (Оплески).

 

     Пояснюю, у чому суть проблеми.  Ми тільки що робили з приводу цього перерву,  якою скористалися  і  ваші  фракції.  Ні?  Філенко пояснює,  що  вони  перекурити ходили...  Ну,  будь ласка.  Вам 20 хвилин вистачить?

 

     Слово Анатолію Матвієнку.

 

     МАТВIЄНКО А.С.,  народний депутат України (виборчий округ 17, Вінницька область).  Шановні народні депутати! Шановний Олександре Олександровичу! Ви правильно процитували статтю Регламенту. Але я, керуючись  повагою до фракцій комуністів та блоку Соціалістичної і Селянської партій, коли головував на попередньому засіданні, надав вам  можливість  скористатися  правом  порадитися  перед  важливим рішенням. Я вважаю, що вибори Голови Верховної Ради - це не просто процедурне  питання,  це  прийняття  важливого  рішення.  Для чого фракція комуністів брала перерву перед цим, ми не знали. Нас ніхто не  попереджав,  що  саме  з  цього  приводу  у  фракціях потрібно радитися.

 

     Перед висуванням фракція Народнодемократичної партії просить, вважаючи,  що  ви  не з меншою повагою ставитеся до нашої фракції, дати нам можливість подумати і внести пропозиції.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні депутати!  Я нагадую,  що  відповідно  до Регламенту   головуючий   може   продовжити  засідання  без  згоди Верховної Ради на 15 хвилин.  Тому  засідання  продовжиться  о  18 годині 5 хвилин. Оголошується перерва.

 

     (П і с л я п е р е р в и)

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Прошу депутатів зайняти свої місця. Продовжується засідання.

 

     Слово має  депутат  Альохін.  Немає  його?  Депутат  Ємець... Місюра Вадим Ярославович є?

 

     Бокий Iван Сидорович. Будь ласка.

 

     БОКИЙ I.С.,   народний   депутат   України   (багатомандатний загальнодержавний виборчий округ,  виборчий блок  СПУ  та  СелПУ). Фракція   Соціалістичної  і  Селянської  партій.  Шановні  народні депутати!  Перш  ніж  назвати  ім'я  кандидата  по  посаду  Голови Верховної  Ради  України  від  фракції Соціалістичної і Селянської партій, я хочу пояснити радіослухачам, що діється в сесійному залі і чому зриваються вибори Голови Верховної Ради.

 

     А зриваються вони не з вини лівих,  як вас обманюють по радіо і телебаченню,  і навіть,  я б сказав,  не з вини, власне, правих. Вибори  зриваються  з волі виконавчої влади на чолі з Президентом, які зробили праві фракції заложниками владних амбіцій.  Саме  вони ось уже місяць зривають вибори Голови парламенту.

 

     У такий  спосіб  Президент і уряд хочуть переглянути підсумки виборів 29 березня,  на яких вони зазнали  від  народу  розгромної поразки.  Партія  влади  - НДП - одержала лише 5 відсотків голосів виборців. Немає переможних відсотків і в інших владних партій. Ті, хто  програв,  хочуть переграти волю народу в парламенті,  бо дуже хочеться  покерувати.  Хоча  народ  не  дав   їм   такого   права. Український  парламентаризм  ставлять  на грань загибелі так звані демократи, які недостойні називатися демократами, бо їхнє справжнє ім'я - штрейкбрехери.

 

     Давайте розблокуємо  процес,  і  тоді  буде  видно,  у кого є авторитет, а хто даремно галасує з трибуни.

 

     Наша фракція  пропонує  на  посаду  Голови   Верховної   Ради Олександра Олександровича Мороза - керівника нашої фракції, голову Соціалістичної партії,  людину  високоавторитетну,  харизматичного лідера (Оплески).

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Спасибі. Записуємо. Депутат Альохін уже на місці? Будь ласка, депутате Альохін.

 

     АЛЬОХIН В.I.   Фракція   "Громада".    Шановний    Олександре Олександровичу!  Сьогодні  було дуже багато слушних пропозицій,  і саме тому ми наполягаємо,  щоб зараз була поставлена  на  поіменне голосування пропозиція депутата Кармазіна про скасування частини 1 статті 3.7.3 Регламенту Верховної Ради України  як  такої,  що  не відповідає статті 91 Конституції.

 

     Хочу нагадати,  що  Регламент  Верховної  Ради,  на  який так посилається  частина  депутатів,  у  тому  числі  з   Прогресивної соціалістичної партії,  затверджений постановою Верховної Ради від 27 липня 1994 року.  А в пункті 1 Перехідних положень  Конституції України написано,  що закони та інші нормативні акти,  прийняті до набуття чинності цією Конституцією,  є чинними в  частині,  що  не суперечить Конституції,  у даному разі - статті 91. А з часу, коли приймався цей Регламент,  минуло чотири роки.  Хотілося б,  щоб ця пропозиція сьогодні була поставлена на поіменне голосування.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Спасибі. Депутат Ємець.

 

     ЄМЕЦЬ О.I.  Шановні депутати!  Я хочу повторити аргументацію, яка вже звучала.  Протягом місяця ми  вже  кілька  разів  висували кандидатів.  Жоден  із  них  не  набрав  більше  200  голосів.  Ви розумієте, що це призводить до різних торгів, до ситуацій, про які потім неприємно розповідати виборцям,  - різні "туалетні" ситуації і так далі.  Тому я звертаюся до лівих і до правих.  Через  кілька хвилин   закінчиться   засідання.   Давайте   проведемо  засідання Погоджувальної ради,  обговоримо  й  знайдемо  варіанти  виходу  з ситуації,  бо якщо ми будемо просто підряд голосувати - 450 чи 430 депутатів - результату не буде.

 

     Дякую за увагу.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Скільки часу відведемо на  висування  кандидатур? 10 хвилин вистачить?  Ставлю на голосування пропозицію відвести на висування кандидатур 10 хвилин. Будь ласка.

 

     "За" - 200.

 

     Рішення прийнято.

 

     Будь ласка, депутате Романчук.

 

     РОМАНЧУК П.М.,  народний  депутат  України   (багатомандатний загальнодержавний  виборчий  округ,  ПСПУ).  Фракція  Прогресивної соціалістичної   партії   України.   Олександре    Олександровичу, припиняйте практику політичного бандитизму! Наталія Вітренко двічі від імені фракції внесла пропозицію не виходити з  залу,  поки  не буде  обрано  Голову  Верховної  Ради.  I  це  треба голосувати до початку висунення кандидатур на посаду Голови Верховної  Ради.  Це стимулюватиме   висунення  реальних  кандидатур.  Але  ви  вперто, порушуючи Регламент,  не ставите пропозицію  фракції  Прогресивної соціалістичної партії України на голосування.

 

     Не примушуйте  нас  вживати  щодо вас заходів як до порушника Регламенту.  Я прийшов у Верховну Раду з  трудового  колективу,  в якому не виплачують заробітної плати півтора року,  і мені соромно за час та за державні кошти, витрачені на політичні ігрища.

 

     Тому вимагаю поставити  на  голосування  пропозицію  Вітренко Наталії Михайлівни в поіменному режимі.

 

     Погоджувальна рада   фракцій  протягом  однієї  години  нехай розгляне і запропонує Верховній Раді відповідне рішення.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Спасибі. Петре Миколайовичу, я можу вам пояснити, чому   не   можна  ставити  це  на  голосування.  Але  я  поставлю обов'язково.

 

     Депутате Заєць, прошу.

 

     ЗАЄЦЬ I.О.,   народний   депутат   України   (багатомандатний загальнодержавний виборчий округ,  НРУ). Шановні народні депутати, ви  ще  раз  переконалися  в  тому,  що  ми  в   залі   займаємося несерйозними  справами.  Замість  того  щоб  піти  назустріч  один одному,  щоб сформувати керівництво Верховної Ради  з  урахуванням розкладу  політичних  сил,  ми  знову йдемо в лобову атаку один на одного. Більше того, ми займаємося демагогією.

 

     Сьогодні, бачите,  ліві  звинувачували  нас  у  тому,  що  ми зриваємо вибори.  Але тут же забули про п'ятницю,  коли в цій залі просто були фальсифікації,  спроби не допустити голосування саме в п'ятницю.  I  ліві  добилися  того,  що  в п'ятницю виборів Голови Верховної Ради не було.

 

     Тому я,  шановні,  запрошую вас не йти в лобову атаку один на одного,  припинити  всі  ці  ігри,  зібратися  за  круглим столом, сформувати  пакет,  в  якому  будуть  представлені  інтереси  всіх політичних   сил.   Таким   чином,   шановні,   ми   виконаємо  те зобов'язання,  яке є перед нами.  Бо люди сьогодні без роботи, без зарплат, без пенсій, а ми тут граємося.

 

     Дякую.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Депутат Петренко.

 

     ПЕТРЕНКО В.О.,   народний  депутат  України  (багатомандатний загальнодержавний виборчий округ, КПУ). Дякую. Шановний Олександре Олександровичу, прошу передати слово народному депутату Чижу.

 

     ЧИЖ I.С. Дякую. Об'єднана фракція Соціалістичної і Селянської партій "Лівий центр".

 

     Шановні колеги! Я, безперечно, підтримую кандидатуру, внесену Iваном   Сидоровичем   Бокиєм,   дякую   йому   за  внесення  цієї кандидатури.  Але хотів би наголосити на декількох регламентних  і процедурних моментах.

 

     Я хотів  би,  щоб  усі  зрозуміли,  що  іншого обрання Голови Верховної Ради,  ніж за законом,  за Конституцією, за Регламентом, не буде. Це перше.

 

     У зв'язку  з  цим  звертаюся  до  колеги депутата Романчука з фракції прогресивних соціалістів. Вам підказує великий процедурник Марченко,  як треба говорити.  Але він до кінця не договорив. Якщо висуваються кандидатури,  то для того щоб депутати Верховної  Ради могли ознайомитися з їх біографіями, з об'єктивками, з декларацією про доходи, потрібен певний час. I Регламентом це обумовлено.

 

     Я теж за те,  щоб ми сьогодні закрилися і вже на ранок або ще й сьогодні мали обраним Голову Верховної Ради. Але для цього треба пройти  певні  процедурні  норми,  регламентні,  щоб  Голова   був легітимним.

 Ще один фактор. Я глибоко переконаний, Iване Олександровичу Заєць, що не ми граємося,  як ви сказали,  а ви граєтеся. Тому я пропоную все-таки  справді  зупинитися  в  цій  грі  і  сьогодні   провести висунення,  а  завтра  перейти  до  процедури  обрання  Голови.  Я закінчую.

 

     Дякую.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Депутат Чорновіл. Будь ласка.

 

     ЧОРНОВIЛ В.М.  Дякую. Я хочу нагадати, Олександре Олександровичу, що 226 голосів потрібно,  щоб працювати після 18.15.  I я ще раз кажу, що ситуація,  в яку ми зайшли, - тупикова. Єдиний вихід - сідати й до- мовлятися.  Треба  скликати  Погоджувальну  раду фракцій і виходити на якесь рішення.

 

     Iнакше рішення не буде.  Або якщо рішення робиться  в  результаті підкупу,  кулуарних ігрищ і так далі,  а не реального врахування полі- тичних сил,  які є в парламенті,  то таке рішення призведе до того, що парламент буде ще більш безплідним, ніж попередній.

 

     Давайте не  смішити  весь народ,  давайте домовлятися й припиняти комедію, яка відбувається.

 

     Дякую.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні депутати! Оскільки лунають пропозиції стосов- но продовження засідання, я поясню двома словами те, що було в п'ятни- цю і скажу,  чим та ситуація відрізняється від того,  що є сьогодні. У п'ятницю,  коли  ми  перенесли голосування на вівторок,  ми зекономили день.  Якби ми проводили тоді голосування... Усі ж добре розуміють си- туацію.  200 чоловік були відсутні, а двадцять, які були присутні, ви- магали:  не блокуйте,  давайте проводити голосування,  - знаючи, що це буде безрезультативне голосування!

 

     Якщо ми сьогодні не висунемо кандидатур, то це означає, що будемо висувати їх завтра зранку і знову на весь день розійдемося. До голосу- вання  ми повернемося тільки після обговорення кандидатур,  тобто не в четвер навіть,  а аж у п'ятницю можливе голосування.  Це  означає,  що Верховна Рада не працюватиме ще тиждень.

 

     Тому я  прошу  вашої згоди продовжити сьогодні засідання для вне- сення кандидатур.  Ставлю на голосування цю пропозицію (Шум  у  залi). Поставлю в поіменному. Спочатку - не в поіменному.

 

     Будь ласка.

 

     "За" - 205.

 

     Поіменно голосувати?! Будь ласка.

 

     Хто за те,  щоб поіменно голосувати?  До речі, було багато заува- жень з приводу того,  що на поіменне,  мовляв, не тоді ставиться. Зні- міть поки що голосування, я поясню. Навпаки, ставити на поіменне голо- сування треба тоді, коли вимагають депутати.

 

     Почитайте, будь ласка, Регламент.

 

     Хто за те, щоб поіменно? Проголосуйте.

 

     "За" - 197.

 

     Ставлю на поіменне голосування пропозицію про те,  щоб продовжити сьогодні пленарне засідання до вирішення питання про внесення кандида- тур на посаду Голови Верховної Ради. Будь ласка.

 

     "За" - 200.

 

     Будь ласка, опублікуйте по фракціях.

 

     Комуністи - 110 із 112;  НДП - 11 із 47; Рух - 0 із 19; "Громада"

- 33 із 34;  селяни і соціалісти - 28 із 28; СДПУ(о) - 0 із 11; зелені

- 0 із 13; ПСПУ - 14 із 15; позафракційні - 4 із 12.

 

     Переголосовувати, звичайно, не будемо.

 

     Які ще є пропозиції?  Була пропозиція депутата Єльяшкевича прого- лосувати в поіменному режимі ініціативу депутата Кармазіна про неприй- нятність відповідної статті Регламенту щодо обрання  Голови  Верховної Ради та його заступників,  тобто проведення голосування з приводу фор- мування керівних органів. Ідеться про те, щоб зняти бар'єр 300 депута- тів, тобто дві третини, а керуватися при розгляді цього питання норма- ми Конституції: 226 депутатів. Ставилося питання про неприйнятність.

 

     Оскільки пропозиції щодо неприйнятності голосуються відразу після їх  надходження (а я пропустив цей момент),  я можу зараз поставити її на голосування.

 

     Прошу ініціаторів і вас просив би сісти на місце. У Регламенті не написано, щоб ви кричали. Заспокойтеся, будь ласка.

 

     Представники фракцій,  будь ласка, не ламайте меблі (Шум у залі). Ще раз нагадую норму Регламенту тим, хто стукає своїми робочими шухля- дами тощо. Відповідно до Регламенту питання про неприйнятність розгля- дається відразу, без внесення до порядку денного (Шум у залі). Не під- ходьте,  будь ласка, до трибуни, я бачу, що час вийшов. Якщо ви не хо- чете брати участі, ви можете просто вийти з залу.

 

     Пропозиція депутата Кармазіна може голосуватися. Але я прошу нау- ково-експертний відділ і юридичне управління уважно розглянути цю про- позицію на предмет відповідності Конституції і Регламенту, і вранці ми поставимо її на розгляд Верховної Ради,  щоб ніхто не сумнівався з ць- ого приводу. Домовилися? Добре.

 

     Будь ласка,  продовження висунення кандидатур  на  посаду  Голови (Шум у залі).  Тоді давайте проголосуємо, якщо немає іншої пропозиції, підведемо риску. Немає заперечень?

 

     Ставлю на голосування.

 

     "За" - 196.

 

     Це в системі спеціально так зроблено, щоб ви заспокоїлися (Оплес- ки).

 

     Засідання відбудеться завтра о 10 годині ранку (Шум у залі).  Мі- шура Валерій Дмитрович. Будь ласка.

 

     МІШУРА В.Д.  Шановні народні депутати!  Я прошу членів  Лічильної комісії зібратися завтра о 9 годині ранку в кінозалі.

 

     Дякую.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Прошу заспокоїтися.  Я пояснюю тим,  хто не зрозумів. Щоб підвести риску,  а це елемент прийняття рішення Верховної Ради при висуненні кандидатур, треба набрати 226 голосів. Було 196 голосів. То- му завтра о 10 годині продовжиться висування кандидатів на посаду  Го- лови.