Стенограма пленарного засідання

09 червня 1998

 

                    ЗАСІДАННЯ ДВАДЦЯТЬ ДЕВ'ЯТЕ

 

               Сесійний зал Верховної Ради України.

                 9 червня 1998 року.  10 година.

 

     Веде засідання член  Президії  першої  сесії  Верховної  Ради України КОСТЕНКО Ю.І.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Доброго    ранку,   шановні   народні   депутати, радіослухачі,  гості та запрошені!  Прохання до депутатів  займати свої місця, вставляти картки, тому що зараз будемо голосувати.

 

     Шановні народні депутати!  Сьогодні ми розпочнемо засідання з інформації уряду про погашення заборгованості по заробітній платі, пенсіях   та   стипендіях   на   підприємствах,   в  установах  та організаціях усіх форм власності.  Я просив би спочатку  визначити час  для  розгляду  і  затвердити  режим  розгляду  цього питання. Пропонується відвести для доповіді до 10 хвилин і  для  відповідей на запитання - до 15 хвилин.

 

     Є якісь інші пропозиції?

 

     Депутат Моісеєнко. Будь ласка.

 

     МОІСЕЄНКО В.М.,  народний депутат України (виборчий округ 53, Донецька  область).  Фракция  Коммунистической   партии   Украины. Уважаемые коллеги!  Я не могу согласиться,  как и в прошлый раз, с таким незначительным регламентом на рассмотрение вопроса,  который волнует  весь  народ  Украины.  Вы  знаете,  сегодня даже избрание Председателя Верховного Совета не имеет столь важного  значения  в социально-экономическом   и  социологическом  плане,  как  решение проблемы заработной платы.

 

     Вы видите, что сегодня происходит в городе Киеве. Вы знаете о том,  что  шахтеры идут пешим походом,  чтобы потребовать зарплату для всех трудящихся.  Поэтому остановиться на режиме работы  -  10 минут  на  информацию,  которая  мало  о  чем будет говорить нам и населению Украины, я бы не согласился.

 

     Я считаю,  что  мы  сегодня  должны   послушать   развернутую информацию о положении дел не только в государстве в целом, но и в отдельных регионах,  и думаю, что время надо отвести до перерыва в 12 часов.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

 

     Ви пам'ятаєте,   що   завтра   на  засіданні  Верховної  Ради виступить   Прем'єр-міністр   з    доповіддю    щодо    дотримання законодавства з питань виплати заробітної плати, пенсій, стипендій та інших соціальних виплат. Тому я все-таки пропонував би сьогодні заслухати  інформацію,  а  більш детальний і поглиблений аналіз ми можемо зробити завтра, коли буде доповідь уряду.

 

     Я просив би проголосувати за те, щоб відвести 30 хвилин на це питання  - 10 хвилин доповідачу і 15-20 хвилин на запитання.  Будь ласка, якщо не буде заперечень, то увімкніть систему "Рада".

 

     "За" - 198.

 

     Рішення прийнято, це процедурне питання. Дякую.

 

     Тепер нам ще потрібно проголосувати ось що.  Як ви знаєте,  є звернення  народних  депутатів,  щоб завтра на засіданні Верховної Ради було розглянуто доповідь уряду щодо виконання законодавства в частині  виплат  пенсій,  заробітної  плати  та  інших  соціальних виплат.  Є рішення  Погоджувальної  ради  фракцій,  вона  пропонує включити  це  питання  до порядку денного на середу.  І ми повинні проголосувати  цю  пропозицію.  Таке  рішення  приймається  однією третиною  голосів.  І я просив би народних депутатів проголосувати за цю пропозицію.

 

     Будь ласка, увімкніть систему "Рада".

 

     "За" - 244.

 

     Рішення прийнято. Дякую.

 

     У залі зареєстровано 308 народних депутатів.

 

     Слово надається   заступнику   міністра   фінансів    України Матвійчуку Володимиру Макаровичу.

 

     МАТВІЙЧУК В.М.,  заступник міністра фінансів України. Шановні народні депутати! На пленарному засіданні Верховної Ради України 2 червня  поточного  року  вас було поінформовано про фінансування з бюджетів усіх рівнів та з Пенсійного фонду  відповідно  заробітної плати,   грошового   забезпечення,   пенсій,  стипендій  та  інших соціальних виплат за станом на 27 травня 1998 року.

 

     Тому сьогодні я хочу  доповісти  вам,  що  було  зроблено  по фінансуванню  зазначених виплат з 27 травня по 1 червня 1998 року, а також спинитися на динаміці заборгованості поточного року.

 

     За період з 27 травня по 1 червня на соціальні  виплати  було спрямовано  з  бюджетів усіх рівнів 36,6 мільйона гривень,  у тому числі з державного бюджету - 5,7 мільйона гривень  та  з  місцевих бюджетів - 30,9 мільйона гривень.

 

     Фінансування соціальних   виплат   у  травні  поточного  року характеризується такими даними.

 

     Місцеві бюджети в цілому:  план поточних видатків на  травень поточного  року  - 435 мільйонів гривень,  фактично профінансовано 381 мільйон гривень, або 87,6 відсотка.

 

     Державний бюджет:  план поточних  видатків  -  659  мільйонів гривень,  фактично  профінансовано 661 мільйон гривень,  або 100,2 відсотка.

 

     По зведеному бюджету: план - 1 мільярд 95 мільйонів гривень,  профінансовано - 1 мільярд 42 мільйони, або 95,2 відсотка.

 

     У травні 1998 року з державного бюджету України стовідсотково профінансовано  видатки на грошове забезпечення,  заробітну плату, пенсії  військовослужбовцям  начальницького  і   рядового   складу органів внутрішніх справ.  За оперативними даними,  за станом на 1 червня цього року заборгованість із соціальних виплат  з  бюджетів усіх  рівнів  становила  2,6  місяця,  у  тому  числі з державного бюджету - 2,8 місяця, місцевих бюджетів у цілому - 2,2 місяця.

 

     На 1 червня поточного року в усіх регіонах, крім міста Києва, було   допущено   заборгованість   із   соціальних   виплат,   які фінансуються з місцевих бюджетів.  У Дніпропетровській, Донецькій, Запорізький, Львівській, Полтавській, Харківській областях і місті Севастополі заборгованість становила від 1 до 9 місяців.  У травні поточного   року  в  Донецькій,  Запорізькій,  Івано-Франківській, Київській, Миколаївській, Полтавській, Тернопільській, Херсонській і  Чернівецькій  областях  заборгованість,  яка  була  на 1 травня поточного року, було збережено або зменшено.

 

     На 1 червня 1998 року найбільшу заборгованість із  соціальних виплат  було  допущено  в Автономній Республіці Крим,  Волинській, Кіровоградській,   Рівненській,    Тернопільській,    Херсонській, Чернівецькій   і  Чернігівській  областях.  У  них  заборгованість становить у цілому  понад  чотири  місяці,  а  в  окремих  районах більше.

 

     Динаміка заборгованості  із соціальних виплат з бюджетів усіх рівнів  у  січні-травні  поточного  року  характеризується  такими даними:  заборгованість  із соціальних виплат,  які фінансуються з державного бюджету,  зменшилася на 112  мільйонів  гривень,  а  по місцевих бюджетах зазначена заборгованість у цілому збільшилася на 101 мільйон гривень.

 

     Таким чином, заборгованість із соціальних виплат із зведеного бюджету  в  січні-травні поточного року залишилася на рівні,  який був  на  початок  нинішнього  року.  Необхідно  зазначити,  що  це досягнуто вперше за останні роки.

 

     З метою     прискорення    вирішення    проблеми    погашення заборгованості передбачається в  уточнених  показниках  Державного бюджету  України  на  1998  рік  збільшити  обсяг асигнувань,  які передбачаються  окремим  рядком  на  погашення  заборгованості  із соціальних  виплат.  У  даний  час Кабінетом Міністрів проводиться робота по залученню на зазначену  мету  позабюджетних  коштів.  За попередніми  даними  на  погашення  заборгованості  із  соціальних виплат у  поточному  році  буде  спрямовано  понад  100  мільйонів гривень з цього джерела.

 

     Зменшенню заборгованості  сприятимуть також законодавчі акти, проекти яких розроблено  і  подано  або  буде  подано  на  розгляд Верховної  Ради,  особливо  з питань пенсійної реформи,  на яку ми покладаємо велику  надію  в  плані  легалізації  фонду  заробітної плати,  а  значить,  і  збільшення  надходжень  до  бюджету  та до соціальних фондів.

 

     У червні передбачається поліпшити  надання  дотацій  місцевим бюджетам.

 

     Що стосується  виплати  пенсій  і  допомог з Пенсійного фонду України.  За станом на 8 червня 1998 року за  оперативними  даними заборгованість  з  пенсій  і  допомог,  які виплачуються Пенсійним фондом за рахунок усіх джерел,  у тому числі і за  рахунок  коштів державного  бюджету,  становила  1  мільярд 530 мільйонів гривень. Слід  зазначити,  що,  на  жаль,  поки  що  не  вдається  зменшити заборгованість  по виплатах з Пенсійного фонду.  Частково це можна пояснити тим,  що з березня поточного  року  здійснено  підвищення розміру  пенсій,  на  що за місяць витрачається понад 70 мільйонів гривень.  А в березні-травні додаткові видатки з Пенсійного  фонду становили понад 210 мільйонів гривень.

 

     У Дніпропетровській,   Запорізькій,  Миколаївській,  Одеській областях,  містах  Києві,  Севастополі  немає  заборгованості   по виплатах, які здійснює Пенсійний фонд.

 

     Слід також зазначити,  що основною причиною того, що допущено заборгованість по виплатах з пенсійного фонду, є наявність значної суми  заборгованості  підприємств  і  організацій  по  внесках  до пенсійного фонду.  Так,  за станом  на  1  червня  цього  року  за попередніми   даними  недоїмка  по  внесках  до  пенсійного  фонду становила 3 мільярди 35 мільйонів гривень, що в два рази перевищує суму  заборгованості  по  виплатах  з  пенсійного  фонду  і на 405 мільйонів гривень  більше  заборгованості,  яка  була  на  початок нинішнього року.

 

     З наведеного випливає, що погашення заборгованості по внесках до пенсійного фонду дало б можливість вирішити проблему  погашення заборгованості по виплатах і пенсій,  і допомог,  які виплачуються Пенсійним фондом.  У даний час органи  Пенсійного  фонду  разом  з місцевими   державними   адміністраціями   вживають  заходів  щодо зменшення недоїмки.

 

     Шановні народні депутати!  З урахуванням того, що завтра буде зроблено  дуже детальну доповідь уряду про становище в економіці і бюджеті, я хотів би закінчити на цьому свою інформацію.

 

     Дякую вам за увагу.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, Володимире Макаровичу.

 

     Будь ласка, запишіться на запитання.

 

     Слово надається народному депутату Черненку.

 

     `

 

     ЧЕРНЕНКО В.Г.,  народний депутат України (виборчий округ  48, Донецька область). Уважаемый Владимир Макарович! Вот я смотрю, что у нас в государстве ситуация начинает связываться  с  перманентным похождением   в  город  Киев  за  зарплатой,  пенсией,  пособиями, стипендиями. Это уже напоминает не просто какую-то трагикомедию, а фарс. Можем ли мы сегодня сказать, к какому числу какого месяца мы реально и полностью рассчитаемся с работниками бюджетной сферы,  я имею   в   виду   здравоохранение,  народное  образование,  науку, культуру?

 

     Дальше. Относительно пенсионеров.  Это у нас самая несчастная категория  граждан,  которая  активно за себя постоять не сможет и никогда уже не выплывет,  если  государство  ей  не  поможет.  Что предпринимается Министерством финансов, Кабинетом Министров, чтобы как-то повлиять на эту ситуацию.

 

     Спасибо за ответ.

 

     МАТВІЙЧУК В.М.  Дякую. Що стосується вашого першого запитання

-  коли  буде  погашено  заборгованість із соціальних виплат,  які фінансуються з бюджетів усіх рівнів.  Я хочу вам нагадати,  що  за станом  на  1  січня  поточного  року  заборгованість з усіх видів соціальних виплат з бюджетів усіх рівнів  становила  2,8  мільярда гривень.  Ви  знаєте,  у бюджеті на поточний рік на зазначену мету передбачено 1,3 мільярда гривень.  В уточнених показниках  бюджету ми передбачаємо збільшити зазначений обсяг асигнувань на погашення заборгованості із соціальних  виплат  на  300  мільйонів  гривень. Таким  чином,  загальна  сума асигнувань,  спрямованих на цю мету, становитиме близько 1,6 мільярда гривень.

 

     Крім того,  я вже говорив у своєму виступі,  що  близько  100 мільйонів  ми хочемо спрямувати за рахунок залучення позабюджетних коштів.  З  цього  питання  підготовлено  проект  постанови,  буде доведено завдання відповідним органам.

 

     Таким чином,  якщо виходити із зазначеного обсягу асигнувань, які ми можемо в цьому  році  спрямувати,  то  необхідно  зазначити таке: буде дуже добре, якщо в поточному році нам удасться зменшити заборгованість, яка була на початок року, у межах 50 відсотків. На жаль, решту заборгованості доведеться погашати в наступному році.

 

     Що стосується другого вашого запитання,

- що робиться Кабінетом Міністрів для погашення  заборгованості  з виплати пенсій і допомог,  які фінансуються з пенсійного фонду, то я хотів би наголосити ось на чому.

 

     Перше. Кабінет Міністрів  починаючи  з  цього  року  постійно виконує свої зобов'язання перед Пенсійним фондом щодо фінансування поточних витрат.  Навіть на невеличку суму, приблизно 5 мільйонів, ми зменшили свою заборгованість, яка була на початок року.

 

     Друге. Кабінет  Міністрів  видав постанову,  якою передбачено запровадження векселів по погашенню заборгованості перед Пенсійним фондом.   Ми  маємо  на  сьогодні,  нагадую,  3  мільярди  гривень заборгованості перед Пенсійним фондом, а заборгованість по пенсіях становить 1,5 мільярда. Сподіваємося, що цей захід - запровадження векселя по погашенню заборгованості дасть  можливість  залучити  в поточному  році  на  цю  мету  близько  300  мільйонів  гривень  і спрямувати їх на погашення заборгованості.

 

     Третє. Зараз органи Пенсійного фонду, податкові адміністрації усіх  рівнів  вживають  цих  заходів  для  того,  щоб  залучити до пенсійного фонду все те, що йому належить.

 

     І останнє. Я говорив про те, що велику надію ми покладаємо на пенсійну  реформу.  Ми  вважаємо,  що  персоніфікація  внесків  до пенсійного фонду,  зміна порядку нарахування пенсій, запровадження індивідуальних  рахунків  для кожного працюючого дадуть можливість легалізувати  фонд  заробітної  плати,  зменшити  нарахування   на заробітну плату,  і таким чином ми зможемо залучити більше доходів на цю мету.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.   Слово   надається   народному   депутату Кондратенку.

 

     КОНДРАТЕНКО А.І.,  народний депутат України (багато-мандатний загальнодержавний виборчий округ,  КПУ).  Шановний  доповідачу,  з вашої інформації не відчувається надзвичайно важке становище,  яке склалося з виплатою пенсій і заробітної плати.  І дуже прикро,  що ви,  чиновник такого високого класу, не стурбовані становищем, яке склалося в державі.  Ви маніпулюєте цифрами.  Скажімо,  з місцевих бюджетів  -  86,7  відсотка,  з  державного - 100,2 відсотка.  Для слухача складається враження,  що із тисячі людей  -  пенсіонерів, робітників  і службовців щомісяця отримують зарплату чи пенсію 876 і так далі.

 

     У зв'язку з цим у мене до вас запитання: наскільки об'єктивна ваша інформація? Це перше.

 

     І друге.  Навчіться  людям говорити правду,  а не спекулювати цифрами, які вам вигідні.

 

     Дякую.

 

     МАТВІЙЧУК В.М.  Що стосується  вашого  зауваження  з  приводу того,  що ми не переживаємо за ту заборгованість,  яка склалася по соціальних виплатах,  то я повинен вас  запевнити...  Або  давайте зустрінемося в Міністерстві фінансів,  щоб ви познайомилися з тими людьми,  які причетні до цієї проблеми.  І ви пересвідчитеся, що в жодному кабінеті Міністерства фінансів чи уряду немає людини,  яка б за це не переживала.

 

     Що стосується  об'єктивності   інформації,   то   ми   готові будь-кому показати цю інформацію.  Думаю, що я доповів об'єктивно, нічого  не  приховуючи,  показав  заборгованість  і  за  кількістю місяців, і в сумі, і динаміку і так далі.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.   Слово   надається   народному   депутату Петренку.

 

     ПЕТРЕНКО В.О.,  народний  депутат  України   (багатомандатний загальнодержавний  виборчий  округ,  КПУ).  Дякую.  Прошу передати слово народному депутату Бондарчуку Олександру.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка.

 

     БОНДАРЧУК О.В.,  народний  депутат  України  (багатомандатний загальнодержавний   виборчий   округ,   КПУ).  Всеукраинский  союз рабочих.  Уважаемый докладчик!  Ваше сообщение,  извините,  больше похоже на сообщение не зам.  министра финансов, который определяет политику,  а чиновника из статуправления.  Вы назвали в  очередной раз  цифры,  которые  никого не устраивают,  но никаких конкретных предложений по выходу из этой ситуации не внесли. Шахтеры, которые идут  сегодня  на  Киев  пешим  маршем,  прекрасно  понимают,  что государство,  которое создано на территории Украины  руховцами,  - это банкрот, и ждать чего-то нормального от бюджета невозможно.

 

     Поэтому они   вносят  такое  предложение  (ваше  отношение  к нему?):  заморозить  все   выплаты   государства   по   облигациям внутреннего  государственного  займа  и  рассчитываться  в  первую очередь  с  шахтерами;  заморозить  выплаты  по   внешним   займам государства  и  тоже все отчисления - на зарплату шахтерам.  Точно так  же  и   по   задолженности   коммерческим   банкам,   которые правительство  финансирует  в первую очередь,  а зарплату людям не платят. Ваше отношение и рассматривались ли эти вопросы?

 

     МАТВІЙЧУК В.М.  Дякую.  Я хотів би навести декілька цифр,  що стосуються  фінансування шахтарської галузі.  У державному бюджеті на державну  підтримку  вугледобувних  підприємств  передбачено  1 мільярд  гривень.  На перший і другий квартали цього року із цього мільярда необхідно було профінансувати 493 мільйони.  Фактично  на сьогодні  профінансовано 432 мільйони гривень,  або 87,5 відсотка, при значно нижчому  відсотку  фінансування  з  державного  бюджету інших видатків.

 

     Що стосується реструктуризації вугільної промисловості,  то в державному бюджету на це передбачено  300  мільйонів  гривень,  на сьогодні ми вже профінансували 147 мільйонів гривень,  тобто майже 50 відсотків до річної суми і  84  відсотки  до  плану  першого  і другого кварталів.

 

     Що стосується ваших пропозицій щодо заморожування всіх виплат по внутрішній і зовнішній  позиках,  то  в  принципі  ця  проблема постійно розглядається,  але, на превеликий жаль, вона залежить не лише від діяльності уряду.

 

     Заморозити внутрішні борги (мається  на  увазі  по  державних облігаціях,  які  ми  випускаємо і залучаємо кошти на фінансування дефіциту бюджету),  і домовитися з тими, хто викупив ці облігації, практично   неможливо.   Ви   знаєте,   якщо   ми   зробимо  це  в адміністративному порядку,  не погодженому з тими,  хто викупив ці облігації, це може призвести до непередбачуваних наслідків.

 

     Що стосується   замороження   заборгованості   по   зовнішніх запозиченнях,  то уряд постійно проводить таку політику для  того, щоб можна було якось вирішити цю проблему,  але,  на жаль,  не все вдається в цьому питанні.

 

     Я можу вам нагадати, що ми з Росією заморозили борг по газу - 1,4 мільярда,  реструктуризували його на 12 років і так далі. Така робота проводиться.  Дійсно,  ваше запитання має сенс, і ми будемо працювати над цією проблемою.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.   Слово   надається   народному   депутату Полюховичу.

 

     ПОЛЮХОВИЧ І.П., народний депутат України (виборчий округ 155, Рівненська   область).  Фракція  Народного  руху  України.  Дякую. Шановний Володимире Макаровичу!  Минулого вівторка я звертався  із запитанням   до   пана   міністра  Мітюкова  з  приводу  невиплати заробітної плати,  зокрема по нашому округу. Він здивувався, що по 15-16  місяців не виплачується заробітна плата вчителям і лікарям. Я йому віддав усі матеріали,  і він пообіцяв  розібратись  і  дати відповідь.

 

     Запитання у  мене  до вас особисто такого характеру.  Я читаю інформацію,  розповсюджену в цьому залі,  і звертаю увагу на  такі незрозумілі для мене речі:  зменшено заборгованість усіх рівнів на 16  відсотків,  зменшено  заборгованість   із   заробітної   плати працівникам бюджетних установ на 31 відсоток. То як це зрозуміти?

 

     У цій інформації береться загалом, але загалом, ми знаємо, це є загалом.  А чи  можете  ви  конкретно  дати  мені  відповідь  по регіонах?  У  якому  співвідношенні за місяцями заробітна плата не виплачена зазначеним категоріям, зокрема учителям і лікарям?

 

     МАТВІЙЧУК В.М.  Сьогодні  я  вам   доповів,   що   в   цілому заборгованість  із зведеного бюджету становить 2,6 місяця,  у тому числі з державного бюджету - 2,8 місяця, з місцевих бюджетів - 2,2 місяця.

 

     Що стосується   динаміки  заборгованості,  я  просто  повторю цифри,  які  я  вже  доповідав.  У  січні-травні  поточного   року заборгованість із соціальних виплат, які фінансуються з державного бюджету,  зменшилась на 112 мільйонів гривень,  а  заборгованість, яка фінансується із місцевих бюджетів,  збільшилася,  на жаль,  на 101 мільйон гривень.

 

     Я також доповідав про  те,  що  найбільша  заборгованість  із соціальних  виплат  на  сьогодні  в  цілому  по  місцевих бюджетах становить 2,2 місяця.  В Автономній Республіці Крим вона становить 4,1   місяця,   у  Волинській  області  -  близько  5  місяців,  у Кіровоградській  області  -  понад  6  місяців,   у   Рівненській, Тернопільській,  Херсонській, Чернівецькій, Чернігівській областях

- у межах 5 місяців.

 

     Безумовно, що  в  окремих  районах,   в   окремих   бюджетних установах  ця  заборгованість  становить  і  рік,  і  більше року. Особливо  це  стосується  таких   областей,   як   Кіровоградська, Рівненська, Тернопільська.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.   Слово   надається   народному   депутату Покотило.

 

     ПОКОТИЛО Н.О.,  народний  депутат  України   (багатомандатний загальнодержавний  виборчий  округ,  виборчий  блок СПУ та СелПУ). Фракція Соціалістичної та Селянської партій, Союз жінок-трудівниць "За  майбутнє  дітей України".  Шановний Володимире Макаровичу!  Я вчора  в  Рівненській  області  зустрічалася  з  жінками-лікарями, вчителями,  пенсіонерами.  Ви зараз сказали,  що заборгованість по Рівненській області з виплати  заробітної  плати  становить  п'ять місяців.  Учителі  в  Рівненській  області не отримують заробітної плати з 1996 року,  лікарі - з 1997 року.  Причому лікарів зібрали на  нараду,  і  не  лише  в  Рівненській області,  а й у Київській області,  і попередили, що заробітної плати вони не отримуватимуть до  кінця  1998  року.  І кажуть:  скаржитися нема куди,  ідіть до Пустовойтенка.  То я вас  запитую:  "Де  правда  і  чи  будете  ви колинебудь  говорити правду?" І ще мене просили лікарі Рівненської районної лікарні передати і Кабінету Міністрів,  і Президенту,  що вони  не  мають  ніякого  морального  права займати ті місця,  які займають.  Скажіть,  будь  ласка,  коли  по  Рівненській   області конкретно буде погашено заборгованість?  Бо ви дочекаєтесь - ідуть шахтарі з касками, а прийдуть ще жінки з рогачами.

 

     МАТВІЙЧУК В.М.  На ваше запитання я хотів би відповісти таким чином.  Коли  ви  називаєте  дані  про те,  що вчителям чи лікарям заробітна плата не виплачується з 1996 року,  то це не означає, що з  1996  року  вчителі  або  лікарі не отримують заробітної плати. Склалася така  ситуація,  що  там  є  заборгованість  за  декілька місяців  1996  року,  але не за десять.  У жодному районі України, сподіваюся і відповідаю за ці  слова,  у  жодному  районі  України немає заборгованості за 10 місяців 1996 року.  Є заборгованість за декілька місяців 1997 року і є заборгованість за 1998  рік.  Таким чином,  у цілому це може становити рік,  може, більше року. Але це не  значить,  що  люди  не  отримують  зарплати.  Ми  їм   платимо відповідну суму, хоча висить заборгованість, скажімо, за 1996 рік.

 

     Що стосується    вашого   запитання,   коли   буде   погашено заборгованість по Рівненській  області,  то  я  можу  сказати,  що заборгованість по цій області буде погашено лише в 1999 році.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.   Слово   надається   народному   депутату Кириленку.

 

     КИРИЛЕНКО В.А.,  народний депутат  України  (багато-мандатний загальнодержавний  виборчий  округ,  НРУ).  Фракція Народного руху України. Прошу передати слово Ігорю Юхновському.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка.

 

     ЮХНОВСЬКИЙ І.Р.,  народний депутат України  (багато-мандатний загальнодержавний виборчий округ,  НРУ).  Володимире Макаровичу, я хотів би поставити вам два запитання.

 

     Перше. Як корелюється заборгованість по  заробітній  платі  з надходженням податків від окремих областей?

 

     Друге. Який баланс ПДВ у державі, тобто скільки надходить ПДВ і скільки виплачується ПДВ по податкових кредитах?  Чи тут  баланс позитивний, чи негативний?

 

     МАТВІЙЧУК В.М. Що стосується того, як корелюються надходження до бюджетів з виплатою заробітної плати,  то я можу повідомити, що за період діяльності нинішнього Кабінету Міністрів,  тобто з липня 1997 року по сьогодні,  нам  удалося  зменшити  заборгованість  із заробітної   плати.  Але  прямої  ув'язки  надходження  доходів  з виплатою  заробітної  плати  немає,   оскільки   заробітна   плата виплачується не лише за рахунок надходжень до місцевих бюджетів, а й великою мірою залежить від тих дотацій,  які ми надаємо місцевим бюджетам.

 

     Ще раз  кажу,  що  нам  удалося  зменшити  заборгованість  із заробітної плати. За станом на 1 липня 1997 року заборгованість із заробітної  плати  з  бюджетів усіх рівнів становила 1 мільярд 260 мільйонів гривень,  а на  сьогодні  -  862  мільйони  гривень.  По державному бюджету заборгованість становила 506 мільйонів гривень, а тепер - 97 мільйонів гривень.  По місцевих бюджетах  вона  на  1 липня  1997  року  становила  753 мільйони гривень,  а тепер - 550 мільйонів...  (Шум у залі).  Ну,  може,  я не зрозумів  запитання. Давайте окремо поговоримо з вами з цього питання.

 

     Що стосується  сальдо по податку на додану вартість,  то я не можу назвати цифру, оскільки не веду в Мінфіні цього питання. Але, наскільки  я  володію  інформацією,  у  нас,  на  превеликий жаль, сьогодні є заборгованість перед  підприємствами  по  відшкодуванню ПДВ. Це те, що я можу відповісти на даний момент.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.   Слово   надається   народному   депутату Вітренко.

 

     ВІТРЕНКО Н.М.,  народний депутат України (виборчий округ 160, Сумська   область).  Фракція  Прогресивної  соціалістичної  партії України.  Шановний доповідачу!  У статті  21  Конституції  України говориться  про те,  що всі люди є вільні і рівні у своїй гідності та правах.  У мене запитання.  Чи буде Кабінет  Міністрів  і  далі продовжувати порушення прав громадян України, а саме прав стосовно виплати пенсій і подолання заборгованості по заробітній платі?

 

     Ви сказали у своєму виступі, що є кілька областей, насамперед Дніпропетровщина,  це  святе  місце  в  Україні,  Київ,  де  немає заборгованості  по  пенсіях.  За  нашими  підрахунками,   найбільш жорстоко  знищується  в  Україні  село,  і  особливо в Сумській та Кіровоградській областях.  Так,  як знищують людей  там...  Просто ніде більше таких прикладів ми не бачимо.

 

     Чим ви   це   пояснюєте   -  найбільшою  кількістю  сумнівних спиртових структур у цих областях чи ігрищами з нафтою і газом, чи діяльністю  губернатора  (ми  бачимо,  що  наш  Єпіфанов робить на Сумщині)?  І там не за 6 місяців,  як ви сказали, а за 10 місяців, рік, два роки є заборгованість по пенсіях і заробітній платі. Яким чином Кабінет Міністрів відслідковує цю ситуацію і намагається все ж таки підтримати всіх громадян України?

 

     МАТВІЙЧУК В.М.  Шановна  Наталіє  Михайлівно,  що  стосується відсутності  заборгованості  у  Дніпропетровській  області,  то  я повинен  сказати,  що  цю заслугу необхідно віднести на діяльність обласної державної адміністрації, місцевих державних адміністрацій і,  на щастя,  органів місцевого самоврядування.  У жодній області України  цим  проблемам  не  надають   такого   значення,   як   у Дніпропетровській.  З самого початку,  коли ми почали контролювати цю ситуацію по областях (з 1996  року),  у  цій  області  щомісяця спрямовується  не  менше  75  відсотків  надходжень  на  соціальні виплати. У цій області, як ні в якій іншій, займаються ліквідацією недоїмки і так далі.

 

     Що стосується  заборгованості  з  виплати пенсій і заробітної плати в Сумській і Кіровоградській областях (ви сказали,  що  вона там  за  10 місяців і більше),  то справді по окремих районах така заборгованість є,  я з вами згоден, але - крім пенсій. На сьогодні ми  по  всій  території  України  вже  закрили  пенсії  за  січень поточного року.  Тобто в нас немає за 10 місяців заборгованості (я можу  десь  на півмісяця помилитися).  А в Сумській області,  якщо порівняти  її  з  іншими  областями,  заборгованість  менша,  ніж, скажімо,  у  Кіровоградській і в тих областях,  які я назвав.  Але проблеми  справді  є,  і  я  про  це  сказав.  Ви  дуже  правильно підмітили,   що   нам   треба   вжити   відповідних  заходів,  щоб пропорційність між областями все-таки була,  хоч приблизна.  І  ми вже   намітили   сім  областей,  де  найбільша  заборгованість  із соціальних виплат,  яким треба  надати  пріоритет  у  фінансуванні дотаціями. І ми будемо це робити.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, Володимире Макаровичу. Час, відведений для інформації та відповідей на запитання,  вичерпано.  Сідайте,  будь ласка.

 

     Шановні народні   депутати!   Кабінет   Міністрів   подав  до Верховної   Ради   інформацію   щодо   дотримання   законодавства, пов'язаного з виплатою зарплати, пенсій, стипендій і таке інше. Це великий аналітичний матеріал - більш як 40 сторінок.

 

     Є дві пропозиції:  або кожному депутату вручити цей матеріал, або  на  кожну  фракцію  по 10 примірників...  (Шум у залі).  Якщо кожному, то я просив би проголосувати і дати протокольне доручення Секретаріату розповсюдити цей матеріал кожному народному депутату. Прохання проголосувати.

 

     "За" - 264.

 

     Рішення прийнято. Дякую.

 

     --------------

 

     Шановні народні депутати!  Продовжуємо  розгляд  питання  про обрання  Голови Верховної Ради.  Слово надається голові тимчасової Лічильної комісії Мішурі Валерію Дмитровичу.

 

     МІШУРА В.Д.,  голова Лічильної комісії Верховної Ради України (багатомандатний загальнодержавний виборчий округ,  КПУ).  Шановні народні депутати!  Насамперед я просив би членів Лічильної комісії зібратися зараз у кінозалі.

 

     Я хотів  би  вам зацитувати частину другу статті 4.3.3 ще раз (народний депутат Михайло Сирота вже цитував її  у  п'ятницю).  "У заключному  слові  кожний  кандидат  також  дає згоду на включення своєї кандидатури до бюлетеня для таємного голосування або заявляє про  самовідвід;  про  самовідвід він може заявити в будь-який час перед цим..." Отже,  якщо йти за  Регламентом,  то  в  нас  є  дві кандидатури,  які внесено до бюлетеня.  Але ви знаєте,  що депутат Пухкал зробив заяву стосовно того,  щоб його кандидатуру виключили з  бюлетеня.  Тому  я  просив  би зал визначитися з цього приводу. Оскільки мова йде про порушення Регламенту,  то потрібно,  так  би мовити,  ad  hoc  300 голосів для того,  щоб виключити кандидатуру Олександра Григоровича Пухкала з бюлетеня.

 

     Я прошу визначитися.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Немає заперечень?  Тоді я ставлю  на  голосування пропозицію    Лічильної   комісії   вивести   Пухкала   Олександра Григоровича...

 

     МІШУРА В.Д. Це не моя пропозиція, це Пухкал просить.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Але ж Лічильна комісія підтримує цю пропозицію?

 

     МІШУРА В.Д.  Лічильна комісія не підтримує.  Ми спеціально це питання  не  обговорювали,  я  просто доповідаю про ситуацію,  яка склалася.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Тоді запишіться для того,  щоб обмінятися думками з цього питання. Будь ласка, увімкніть систему "Рада".

 

     Слово надається народному депутату Шушкевичу. П'ять хвилин.

 

     ШУШКЕВИЧ В.Г.,   народний  депутат  України  (багатомандатний загальнодержавний   виборчий   округ,   Всеукраїнське   об'єднання "Громада"). Прошу передать слово депутату Турчинову.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка.

 

     ТУРЧИНОВ О.В.,   народний  депутат  України  (багатомандатний загальнодержавний   виборчий   округ,   Всеукраїнське   об'єднання "Громада"). Шановні народні депутати! Ніякого ad hoc для прийняття цього рішення не потрібно. Депутат має право порушити питання, щоб його  прізвище  вилучили  з  бюлетеня,  і  Верховна  Рада  повинна проголосувати за це простою більшістю голосів.

 

     Дякую.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.   Слово   надається   народному   депутату Кириченку.

 

     КИРИЧЕНКО М.О., народний депутат України (виборчий округ 151, Полтавська область). Дякую. Шановні колеги! Шановний головуючий! Я думаю,  що  кандидатура  Пухкалом  знята.  Давайте  ми сьогодні це питання поставимо на голосування  у  Верховній  Раді,  підтвердимо простою більшістю те, що кандидатура знята.

 

     І далі  згідно  з  Регламентом  проведемо  всі  ці процедури, пов'язані з обранням Голови Верховної Ради України.

 

     Дякую.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.   Слово   надається   народному   депутату Черенкову.

 

     ЧЕРЕНКОВ О.П.,  народний депутат України (виборчий округ 112, Луганська область).  Фракция коммунистов.  Я хотел бы услышать  от самого  претендента,  подтверждает  ли  он свое заявление или оно, может, уже не существует.

 

     Спасибо.

 

     МІШУРА В.Д.  Я хотів би відповісти.  Перед цим  у  мене  була розмова  з  народним  депутатом  Пухкалом,  і  він підтвердив свій рішучий намір зняти кандидатуру.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.   Слово   надається   народному   депутату Марченку.

 

     МАРЧЕНКО В.Р.,  народний депутат України (виборчий округ 161, Сумська область).  Фракция Прогрессивной  социалистической  партии Украины.  Уважаемые депутаты!  Вы все хорошо понимаете, что это не просто кандидат решил снять  свою  кандидатуру,  исключить  ее  из бюллетеня,  это политические игры.  Просто "Громада" сейчас должна определиться,  будет ли она голосовать за Мороза (а она  наверняка будет).  И  как  будет  выглядеть  Пухкало,  который  решил  снять кандидатуру и этим облегчить позицию "Громады"  в  голосовании  за Мороза?

 

     Но с  точки  зрения  Регламента  и права председатель Счетной комиссии абсолютно прав. Пухкало имел право снять свою кандидатуру до  включения ее в бюллетень,  то есть перед заключительным словом или в момент заключительного слова.  Для того чтобы он сейчас снял кандидатуру,   необходимо   включить  в  повестку  дня  вопрос  об изменениях к Регламенту либо включить рассмотрение этого  вопроса, набрав  300 голосов,  необходимых для включения вопроса в повестку дня, рассмотреть его обстоятельно, принять решение, и только тогда мы будем иметь право исключить кандидатуру Пухкало из бюллетеня.

 

     И не надо крутить, не надо в политические игры втягивать зал. Есть две кандидатуры в бюллетене,  пожалуйста,  давайте голосовать по двум кандидатурам.

 

     МІШУРА В.Д. У мене є єдине зауваження, якщо можна. Володимире Романовичу, ви неправильно прізвище називаєте. Пухкал!

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Слово надається народному депутату Новику.

 

     НОВИК А.М.,   народний   депутат   України   (багатомандатний загальнодержавний  виборчий  округ,  виборчий  блок СПУ та СелПУ). Прошу передать слово Станиславу Николаенко.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка.

 

     НІКОЛАЄНКО С.М.,  народний депутат  України  (виборчий  округ 185,  Херсонська  область).  Фракція  Соціалістичної та Селянської партій.  Я,  по-перше,  хотів би сказати,  що Олександр  Пухкал  - надзвичайно поважний,  толерантний вчений, людина, яка дуже високо цінується серед народу,  серед депутатів,  науковців!  І тому я не хотів би, щоб це обговорення якимось чином торкнулося його.

 

     Те, що  зробив Олександр Григорович,  є абсолютно правильним, оскільки воно корелюється.  І я просив би,  Валерію Дмитровичу,  і вас,  головуючий,  звернути  увагу  на  частину другу статті 3.7.1 глави "Таємне голосування шляхом подачі бюлетенів" Регламенту. Тут сказано так: "До бюлетеня для таємного голосування включаються всі кандидатури, яких було висунуто у встановленому законами порядку і які  дали  згоду  балотуватися.  Самовідвід кандидатів приймається Верховною Радою без голосування.  Кандидат  може  відкликати  свою згоду балотуватися і перед проведенням повторного голосування".

 

     Як бачите,   в   будь-який   час,  навіть  перед  проведенням повторного голосування.  І ніяких голосувань  не  треба,  це  воля одного Олександра Григоровича (Оплески).

 

     МІШУРА В.Д. Дякую. Я хотів би відповісти. Частину третю тепер подивіться,  будь ласка,  Станіславе Миколайовичу:  "Бюлетені  для таємного   голосування   в   кількості,  що  відповідає  фактичній кількості  депутатів,  виготовляються  під   контролем   Лічильної комісії за встановленою Верховною Радою формою..."

 

     Тобто Верховна Рада має встановити.  А я зобов'язаний був про це  тут  сказати.  Треба,  щоб  Верховна  Рада  затвердила   форму бюлетеня.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.  Отже, після обміну пропозиціями найбільш, на мій погляд,  реалістичною є пропозиція зараз  затвердити  форму бюлетеня. А в бюлетені зазначити одне прізвище - Мороза Олександра Олександровича.

 

     Я ставлю цю пропозицію на голосування.  Будь ласка, увімкніть систему "Рада".

 

     "За" - 225.

 

     Рішення не прийнято.

 

     Депутат Марченко. Будь ласка.

 

     МАРЧЕНКО В.Р.  Фракция  Прогрессивной социалистической партии Украины.  Уважаемый   председательствующий!   Я   прошу   вас   не поддаваться на политические шантаж и давление, а обратить внимание на статью 4.3.3  Регламента  (страница  80),  где  отрегулировано, когда  человек  может снять свою кандидатуру:  "У заключному слові кожний кандидат  дає  згоду  на  включення  своєї  кандидатури  до бюлетеня для таємного голосування або заявляє про самовідвід;  про самовідвід він може заявити в  будь-який  час  перед  цим".  Слово "перед цим" означает, что до самоотвода, во время самоотвода и так далее. Николаенко искажает норму Регламента, и поэтому голосование в   любой   форме  по  бюллетеню  с  одной  кандидатурой  является неприемлемым.  И как только будет попытка поставить этот вопрос на голосование, я прошу первым поставить вопрос про "неприйнятність".

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Володимире Романовичу,  чітко сформулюйте,  що ви пропонуєте. Я поставлю на голосування.

 

     МАРЧЕНКО В.Р.  Я пропоную поставити на голосування пропозицію про неприйнятність питання, яке вноситься соціалістичною фракцією, тобто  затвердити  форму  бюлетеня  Верховною  Радою  і   під   це затвердження   включити   до   бюлетеня  тільки  одне  прізвище  - Олександра Мороза.  Ці дві речі об'єднувати не можна, неприпустимо за Регламентом.

 

     Якщо затверджується форма бюлетеня,  то без прізвищ, а якщо є прізвище, то це інша норма Регламенту.

 

     МІШУРА В.Д.  Я хотів би зробити заяву з приводу  голосування, яке  тільки  що  відбулося.  На  табло  було  225  голосів.  Я  не голосував, але я голосую "за", тобто 226 (Шум у залі, оплески).

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Слово  надається   народному   депутату   Пухкалу Олександру Григоровичу. З місця, будь ласка.

 

     ПУХКАЛ О.Г.,  народний  депутат  України (виборчий округ 209, Чернігівська область). Фракція "Громада". Шановні народні депутати України!  Ці  три  дні,  які  минули  від  вечірнього  засідання у п'ятницю,  для мене,  як і для багатьох з вас,  мабуть, були днями непростих  роздумів.  Мене  особисто  роздуми  про  те,  що з нами відбувається і куди  ми  йдемо,  а  також  зустрічі  з  виборцями, спілкування  з  ними  переконали  в  тому,  що ми повинні рухатися вперед, а не тупцювати на місці.

 

     Я хотів би  сказати  декілька  слів  щодо  тих  мотивів,  які спонукали  мене  вийти  у  п'ятницю о 17.20 на цю високу трибуну і заявити про  самовідвід.  Вони  були  внутрішніми.  І  якщо  хтось спробує закинути мені, що до цього спонукала мене фракція чи хтось інший,  то я хочу спростувати ці закиди і заявити офіційно,  що  я прийняв це рішення,  керуючись власними,  внутрішніми мотивами.  Я думаю,  що мало хто з вас дав би згоду обиратися в тій атмосфері і в  тій  ситуації  напівзаповненого  залу,  коли  були присутні 221 народний депутат України.

 

     І тому я підтверджую свою заяву про самовідвід і  дуже  прошу вас, шановні мої колеги, задовольнити мою заяву.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.   Слово   надається   народному   депутату Кармазіну.

 

     КАРМАЗІН Ю.А.,  народний депутат України (виборчий округ 134, Одеська  область).  Дякую.  Місто-герой  Одеса,  до  цього часу ще окупована.  Шановні народні депутати!  Я  як  представник  фракції "Громада"  дуже  вдячний  народному депутату Марченку за підтримку нашої кандидатури Пухкала.  Я дуже вдячний,  ще раз кажу.  Але  ми повинні дивитися на наш нинішній Регламент не так,  як на священну корову в Індії, тому що Регламент суперечить у половині своїх норм Конституції України.  І, зокрема, я звертаюся до тих, хто сьогодні блокує голосування і хоче заблокувати зараз викреслення.

 

     Сталася така річ, що головуючий надав тоді слово Пухкалу. Він до  голосування дав йому можливість зняти кандидатуру.  І сьогодні згідно з Конституцією це його право.  Примусити його  балотуватися ніхто  не  має права.  І я повертаю шановного депутата Марченка та інших до "Перехідних положень" Конституції, де чітко написано, що, крім законів,  інші нормативні акти,  прийняті до набуття чинності Конституцією,  є  чинними  у  тій  частині,   що   не   суперечить Конституції. Не має права примушувати!

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.   Слово   надається   народному   депутату Зваричу.

 

     ЗВАРИЧ Р.М.,  народний   депутат   України   (багатомандатний загальнодержавний виборчий округ,  НРУ). Шановні народні депутати! Давайте все  ж  таки  розставимо  крапки  над  "і".  Не  жонглюйте Конституцією  -  якщо  називаєте Конституцію,  називайте конкретну статтю. Це абсолютно не регламентується Конституцією.

 

     Тепер давайте все ж таки скажемо  відверто  про  те,  що  тут діється.  Тут  ідеться  про те,  щоб дати можливість депутатам від "Громади" голосувати за Олександра Мороза. Це дуже чітко треба все ж таки визнати.

 

     І стосовно  того,  хто  блокує.  Шановні  депутати  з  лівого флангу!  Хто блокував голосування у п'ятницю?!  Ви знаходили всякі причіпки  в  Регламенті,  щоб усе ж таки заблокувати голосування у п'ятницю. Так що давайте будемо відверті.

 

     Якщо йдеться про пропозицію,  шановний головуючий,  то її  не потрібно - було проведено голосування, хоча воно було нелегітимне, так чи інакше воно було проведено,  тепер  давайте  приступимо  до голосування.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую. Слово надається Чижу Івану Сергійовичу.

 

     ЧИЖ І.С.,  народний  депутат  України  (виборчий  округ  190, Хмельницька   область).   Об'єднана   фракція   Соціалістичної   і Селянської партій "Лівий центр".  Дякую,  Юрію Івановичу.  Шановні колеги,  є два питання  у  цьому  процедурному  моменті,  який  ми обговорюємо.

 

     Перше питання  -  затвердження  бюлетеня.  Я прошу затвердити форму бюлетеня як це належить.  Голова Лічильної комісії  доповів, що  тут  немає жодної проблеми.  І нас не хвилює,  чи там два,  чи десять, чи одне прізвище. Ми затверджуємо форму бюлетеня.

 

     Друге питання - право Олександра Григоровича Пухкала  бути  в бюлетені  чи  не  бути.  Я  не  такий  процедурник,  як  Марченко, звичайно,  але я прекрасно розумію,  що якщо людина не хоче бути в бюлетені,  а його оберуть Головою Верховної Ради, то він не буде і Головою Верховної Ради!  Мабуть, це абсолютно логічно. От і все. З цього виходьмо.

 

     Дякую.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую. Слово надається народному депутату Гмирі.

 

     ГМИРЯ С.П.,  народний  депутат  України  (виборчий округ 105, Луганська область).  Уважаемые коллеги!  Здесь ссылались на  норму Регламента о том,  что в заключительном слове кандидат должен либо взять самоотвод,  либо дать согласие на включение в бюллетень.  Но дело в том, что, насколько я помню, Александр Григорьевич Пухкал в своем заключительном  слове  не  давал  согласия  на  включение  в бюллетень.  Поэтому совершенно правильно он исправил свою ошибку и уточнил  свою  позицию.  Он  взял  самоотвод,  и  из  этого  нужно исходить.

 

     Спасибо.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.   Слово   надається   народному   депутату Кірімову.

 

     КІРІМОВ І.З.,  народний депутат України (виборчий  округ  95, Київська область).  Дякую,  Юрію Івановичу.  Шановні колеги!  Мені здається,  що нам не потрібно виявляти так  багато  пристрастей  з приводу того, чи хоче Пухкал знімати свою кандидатуру, чи не хоче. Це його особисте право,  зрештою. І він має право приймати рішення так, як він захоче. Це з одного боку.

 

     З другого  боку,  шановні  колеги,  я просив би вас від імені своїх виборців (гадаю,  що і ваші виборці так думають),  припинити безпідставні розмови. Нам треба приступати до дії: якщо голосувати

- то давайте голосувати за  кандидата  на  пост  Голови  Верховної Ради. У нас просто іншого шляху немає. Треба негайно припинити ось ці нікому не потрібні розмови і приступити до голосування.

 

     Дякую.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.  Я спробую узагальнити ті пропозиції,  які висловили народні депутати.

 

     Народний депутат Марченко пропонував поставити на голосування питання щодо його неприйнятності.  Але я  звертаю  вашу  увагу  на статтю 3.5.1,  якою чітко визначається,  в яких випадках ми можемо ставити питання про неприйнятність розгляду того чи іншого питання Верховною Радою. Дане питання не підпадає під дію цієї статті.

 

     Друга частина  депутатів  розділилася  на  дві частини:  одна пропонувала  не  голосувати  зовсім,  а  деякі  народні   депутати пропонували затвердити бюлетені.

 

     Дійсно, ця процедура передбачена Регламентом, і тому я ставлю зараз на голосування пропозицію про форму бюлетеня,  який Лічильна комісія видаватиме кожному народному депутату.

 

     Є дві  пропозиції...  Шановні  народні депутати,  я просив би хвилинку уваги.  Є пропозиція залишити в  бюлетені  прізвище  лише одного   кандидата  на  посаду  Голови  Верховної  Ради  -  Мороза Олександра  Олександровича.  Друга  пропозиція  -   залишити   два прізвища - Мороза і Пухкала.

 

     У порядку  надходження  я ставлю ці пропозиції на голосування (Шум у залі).

 

     Перша пропозиція  -  залишити  в  бюлетені  прізвище   Мороза Олександра Олександровича.

 

     "За" - 221.

 

     Рішення прийнято.

 

     Друга пропозиція  - залишити в бюлетені два прізвища - Мороза Олександра Олександровича і Пухкала Олександра  Григоровича.  Будь ласка, увімкніть систему "Рада".

 

     "За" - 131.

 

     Рішення не прийнято.

 

     Які будуть пропозиції? Будь ласка, запишіться для пропозицій.

 

     Є пропозиція  обговорити це питання за скороченою процедурою: два - за, два - проти.

 

     Слово надається депутату Єльяшкевичу.

 

     ЄЛЬЯШКЕВИЧ О.С.,  народний депутат  України  (виборчий  округ 182,  Херсонська область).  Партия "Громада". Уважаемые коллеги! Я прошу всех внимательно изучить Регламент.  Регламентная норма,  на которую  ссылались,  говорит  об обязательном предоставлении слова кандидату в случае,  если  он  хочет  снять  свою  кандидатуру  до заключительного слова.  Она не говорит о том, что кандидату нельзя снимать кандидатуру в письменной форме,  просто уведомив об  этом. Она не говорит о том, что кандидат может по физическим причинам до момента голосования перестать  быть  депутатом,  он  может  просто отказаться  от  депутатства,  может  произойти  физическая  смерть депутата и так далее и тому подобное.

 

     Это я говорю для тех,  кто участвовал в выборах  и  прекрасно понимает, что в любой момент до голосования снимается кандидатура. Это конституционное право гражданина. Не только народного депутата Украины.

 

     И поэтому само голосование носит,  вы меня извините, какой-то даже аморальный оттенок.

 

     Я прошу всех утвердить форму бюлетеня с одной  фамилией  того кандидата,  который сегодня хочет баллотироваться,  и приступить к голосованию.

 

     Спасибо.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.   Слово   надається   народному   депутату Чорноволу.

 

     ЧОРНОВІЛ В.М.,   народний  депутат  України  (багатомандатний загальнодержавний виборчий  округ,  НРУ).  Народний  рух  України. Шановні колеги! Шановна Президіє! Ми, здається, загралися. Вже так грали в ці ігри незрозумілі,  що чоловік забув,  коли йому сказали знімати.

 

     Я думаю,  що  треба  йти  чітко  за  Регламентом.  І неправду Єльяшкевич  каже.  В  останні  години  перед   виборами   народних депутатів  теж  не  можна було зняти свою кандидатуру.  Так само й тут.

 

     До речі,  якщо ми зараз знімемо другу кандидатуру,  то вибори будуть  просто  недійсними,  завжди  буде  можливість  оспорити їх результат.

 

     Якщо вже дійшли до того моменту, після якого не можна знімати кандидатуру,  то  давайте  погодимося,  а хто не хоче Пухкала,  то викресліть його.

 

     Дякую.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Слово надається народному депутату Безсмертному.

 

     БЕЗСМЕРТНИЙ Р.П.,  народний депутат України (багато-мандатний загальнодержавний виборчий округ,  НДП).  Шановний Юрію Івановичу! Шановні колеги!  Ми  зараз  створюємо  дуже  серйозний  прецедент. Минулого  тижня,  в  кінці  обговорення  цієї  проблеми,  вже було виготовлено ескіз бюлетеня для голосування.  І тепер мало того, що ми   двічі  проголосували  абсолютно  непотрібні  речі,  ми  ще  й продовжили дискусію.  Втім за процедурою ми ще в п'ятницю  повинні були провести голосування. І якщо на сьогодні ми й могли перенести це  питання,  то  тільки  для  того,   щоб   здійснити   процедуру голосування.

 

     Тому, Юрію Івановичу,  як діяв колись Олександр Олександрович у попередній Верховній Раді:  не прийнято ні те,  ні те рішення  - залишається так, як було проголосовано минулого тижня.

 

     Зараз, будь ласка, оголосіть перерву для голосування.

 

     Дякую.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Слово надається народному депутату Куньову.

 

     КУНЬОВ І.П.,   народний   депутат   України  (багатомандатний загальнодержавний    виборчий    округ,    ПСПУ).    Прогрессивная социалистическая партия,  председатель Партии пенсионеров Украины. Прошу передать слово Марченко.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка.

 

     МАРЧЕНКО В.Р. Уважаемые депутаты! Я хочу обратить внимание на то,  что  фракция  Прогрессивной социалистической партии Украины в полном составе до последнего момента в  пятницу  присутствовала  в зале,  как  и  присутствует  сегодня,  и  готова и будет принимать участие в избрании  Председателя  Верховного  Совета.  Это  прежде всего.

 

     И второе.   Для   вновь   избранных   депутатов.  Никогда  не поддавайтесь на попытки  принимать  неправовые  решения.  Не  надо поддаваться   на   политический  бандитизм,  который  навязывается председательствующим,  независимо  от  того,   кто   и   с   какой политической   окраской  будет  там,  за  пультом  управления.  Мы построим правовое государство,  когда  будем  придерживаться  норм Регламента.

 

     Я обращаю  внимание  председательствующего Костенко на статью 3.5.1 Регламента (пункт 2 части 1),  где сказано,  что  в  случае, если предложение не соответствует "Конституції або чинним законам, іншим актам Верховної Ради,  якщо Верховною  Радою  не  приймалося відповідне рішення", может быть поставлен вопрос о неприемлемости.

 

     Хочу пояснити,  що  форма бюлетеня - це не його зміст.  Форма бюлетеня затверджується без прізвищ, і ми можемо її затвердити без всяких прізвищ. Це одне рішення.

 

     І друге  рішення.  Ще  раз  хочу сказати,  що частиною другою статті 4.3.3 Регламенту визначено,  коли кандидат на посаду Голови Верховної Ради має право зняти свою кандидатуру.

 

     І хочу   нагадати   Кармазіну,  що  прийнята  Конституція  не суперечить Регламенту і не дає іншого права  кандидату  на  посаду Голови Верховної Ради, тобто діє норма Регламенту.

 

     Тому, шановні  депутати,  відповідно  до  норм  Регламенту ми можемо затвердити форму бюлетеня без змісту. А щодо змісту, то дві кандидатури  -  Олександра  Мороза  і Олександра Пухкала - повинні бути  автоматично   включені   до   бюлетенів   без   попереднього голосування цього питання у Верховній Раді.

 

     Прошу виконати норми процедури і приступити до голосування.

 

     Дякую.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

 

     Слово для    спростування    надається   Пухкалу   Олександру Григоровичу. Будь ласка.

 

     ПУХКАЛ О.Г.  Перепрошую,  шановні колеги,  я попросив хвилину для  спростування  репліки,  яку дозволив собі Вячеслав Максимович Чорновіл, якого я поважаю.

 

     Вячеславе Максимовичу,  ви,  мабуть,  неуважно  слухали   мій виступ з місця. Я чітко сказав, що моє рішення про самовідвід, про який я заявив о 17 годині 22 хвилини в п'ятницю, було продиктовано внутрішніми  мотивами.  Я прийняв рішення самостійно,  без якогось тиску, без якогось впливу ззовні - чи з боку фракції "Громада", чи з  якогось  іншого  боку.  Тому  я  просив би бути коректнішим при оцінці моїх вчинків.

 

     Я ще раз підтверджую свою заяву про самовідвід. Я усвідомлюю, що  внутрішні  мотиви,  якими  я керувався,  вийшовши на трибуну в п'ятницю,  певною мірою  суперечили  нормам  Регламенту,  який  ми будемо з вами змінювати,  я сподіваюся, відповідно до Конституції. Та, повірте, як громадянин України, не тільки як народний депутат, я маю право заявити про свої наміри і про своє рішення в будь-який момент до голосування. Я в цьому переконаний.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

 

     Шановні народні  депутати!  Із  нових   пропозицій   є   лише пропозиція Марченка, який наполягає на тому, щоб поставити питання про  неприйнятність  вилучення  кандидатури   Пухкала   Олександра Григоровича із бюлетеня. Ставлю цю пропозицію на голосування.

 

     "За" - 136.

 

     Рішення не прийнято.

 

     Усі пропозиції,    які   подавалися,   проголосовано,   і   я підтверджую,  що  в  силі   залишається   пропозиція,   яка   була проголосована в п'ятницю.

 

     Для того  щоб  розпочати  процедуру  голосування,  нам  треба вирішити одне організаційне  питання.  До  Президії  першої  сесії надійшла заява від депутата Петрова,  який просить вивести його зі складу Лічильної комісії за станом здоров'я.  А оскільки це  квота фракції  Народнодемократичної партії,  є клопотання щодо включення до складу Лічильної комісії Володимира Івановича Кафарського.

 

     Спочатку ставлю на голосування пропозицію вивести  зі  складу тимчасової Лічильної комісії депутата Петрова. Це квота фракції.

 

     "За" - 168.

 

     Шановні народні депутати! Я ще раз звертаю увагу на те, що це квота фракції, і прошу підтримати голосуванням включення до складу Лічильної комісії депутата Кафарського замість депутата Петрова.

 

     МІШУРА В.Д. Шановні народні депутати! Я хотів би сказати, що, справді,  із дванадцяти засідань депутат Петров був присутній лише на одному (Шум у залі).  Я знаю,  знаю. Ми обрали депутата Петрова секретарем комісії.  Я вважаю,  що комісія і в складі  20  чоловік може працювати ефективно. Прошу членів Лічильної комісії зібратися в кінозалі (Шум у залі).

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Валерію Дмитровичу, одну хвилину.

 

     Від фракції? Будь ласка. Депутат Ємець.

 

     ЄМЕЦЬ О.І.,   народний   депутат   України   (багатомандатний загальнодержавний виборчий округ,  НДП). Фракція НДП. Ми вважаємо, що будь-які наші політичні ігри повинні мати межу.  Депутат Петров після  важкої  операції довгий час перебуває в лікарні.  Поведінка наших  колег  депутатів  змусить  нас  до  відповідної  реакції  і поведінки в інших питаннях.

 

     Ми зараз  просимо розглянути проблему,  яку поставила фракція НДП.  Не тому, що вона грає в якусь політичну гру, а через реальну ситуацію, що склалася.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

 

     Депутат Донченко. Будь ласка. За ним - депутат Чорновіл.

 

     ДОНЧЕНКО Ю.Г.,  народний депутат України (виборчий округ 113, Луганська область).  Фракция коммунистов.  Я согласен с  тем,  что сказал  сейчас  Александр  Емец.  У  них заболел человек.  Но хочу напомнить Александру  Ивановичу,  что  это  второй  представитель, которого   вы  меняете.  На  прошлой  неделе  мы  заменили  вашего представителя, ввели в состав Подгорного. Вы вообще разбираетесь в своих кадрах или нет?

 

     Кто устраивает  политические  игрища  - так это вы!  Вы любым путем  пытаетесь  сорвать  работу  сессии  в  том  числе  и  путем неоднократного непринятия участия в голосовании.

 

     И сейчас то же: устроили канитель вокруг того, снимать или не снимать кандидатуру!  Что тут непонятного?  Человек откровенно, на всю Украину заявил,  что снимает свою кандидатуру с баллотирования на пост Председателя Верховного Совета.  Вы своим голосованием  не поддерживаете это.  Так кто играет в политические игры,  Александр Иванович? При чем здесь мы?

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.  Я хотів  би  нагадати  шановним  народним депутатам,  що  одного  представника Народно-демократичної партії, який   працював   у   Лічильній   комісії,   призначено    головою адміністрації,  тому  він  фізично  не  може брати участі в роботі Лічильної комісії,  а народний депутат  Петров  у  важкому  стані, перебуває, як ми щойно почули, в лікарні.

 

     Слово надається народному депутату Чорноволу.

 

     ЧОРНОВІЛ В.М. Шановні колеги! Складається абсолютно аморальна ситуація.  Бачите,  фракція не передбачила,  що людина захворіє... Ну,  тут  треба тільки поіменно голосувати,  щоб побачити моральне обличчя  деяких  людей.  Людина  лежить  у  лікарні  після  важкої операції, а тут розказують якісь байочки.

 

     Я вважаю,   що   треба   поставити  на  поіменне  голосування пропозицію про відставку Лічильної комісії в цілому і  про  вибори нового складу Лічильної комісії. Нагадаю вам, шановні колеги, що у Верховній Раді минулого скликання  ми  не  мали  жодного  ексцесу, пов'язаного  з Лічильною комісією,  яку очолював Сирота.  А Мішура без кінця демонструє нам якісь такі речі:  виходить,  оголошує, не рахуючись з головуючим,  що рішення прийнято, пішли засідати і так далі.  Десять бюлетенів десь там украли...  То кожному  ж  у  руки бюлетень давали!  Лічильна комісія зовсім не працює як слід.  Усіх треба переобрати заново.  Якщо  якась  фракція  хоче,  може  знову послати тих самих.

 

     Я прошу  поставити  на  поіменне  голосування пропозицію щодо Петрова і  щодо  повної  заміни  (це  пропозиція  фракції)  складу Лічильної комісії.

 

     Дякую.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

 

     Чиж Іван Сергійович. Прошу.

 

     ЧИЖ І.С.    Дякую,    Юрію   Івановичу.   Об'єднана   фракція Соціалістичної і Селянської партій "Лівий  центр".  Я  не  дивуюся Вячеславу Максимовичу.  Ви шукаєте будь-який політичний підтекст у простій ситуації.  Наша  фракція  вважає,  що  коли  йде  ротація, фракція  висуває  на  місце  свого представника іншу людину,  - це нормально і треба проголосувати.  Депутати,  мабуть, не зрозуміли. Немає  там  політичних  підтекстів,  про  які тут з таким надривом говорить Вячеслав Максимович.

 

     Дякую.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.  На прохання фракції ставлю на голосування пропозицію  щодо  поіменного  голосування  цієї кандидатури (Шум у залі).

 

     Шановні народні депутати,  заспокойтеся,  зараз  вирішимо  це питання.  Оскільки  більшість промовців підтримала пропозицію щодо цієї ротації, то ставлю на голосування пропозицію про включення до складу  Лічильної  комісії  депутата  Кафарського замість депутата Петрова. Голосуємо у звичайному режимі.

 

     "За" - 263.

 

     Дякую. Рішення прийнято.

 

     Члени Лічильної комісії збираються в кінозалі.

 

     Оголошується перерва в засіданні для проведення голосування.

 

     (П і с л я п е р е р в и)

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні  народні   депутати!   Лічильна   комісія готова,  нарешті,  доповісти  про  результати  свого  засідання  і процедуру голосування.  Слово надається голові  Лічильної  комісії Мішурі Валерію Дмитровичу. Будь ласка.

 

     МІШУРА В.Д.  Шановні народні депутати! Маю поінформувати вас, що відбулося засідання Лічильної комісії,  на якому був  присутній 21 член Лічильної комісії із 21.

 

     Слухали питання   про  вибори  секретаря  Лічильної  комісії. Одноголосно секретарем Лічильної комісії обрана  Задорожна  Тетяна Андріївна, представник фракції прогресивних соціалістів. Це перше.

 

     Друге. Комісія   готова   до   проведення   голосування.   Ми встановлюємо час для голосування - одна година.  Почнемо, скажімо, о 13 годині 25 хвилин.

 

     Є таке   прохання.   Ми   дуже   довго  обговорювали  порядок проведення голосування,  враховуючи зауваження,  які надходили  до Лічильної комісії. Є загальноприйняті норми голосування. Я не буду їх  повторювати.  У  Конституції  записано,  що  кожен  громадянин голосує особисто,  напевно,  це стосується і кожного депутата. І в Регламенті є ця норма.

 

     Ми просимо,  щоб у зоні для голосування  депутати  перебували стільки,  скільки  потрібно для того,  щоб узяти бюлетень,  пройти через кабіну і таке інше.

 

     Ми готові до проведення голосування.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую. Скажіть, будь ласка, скільки часу потрібно для проведення процедури голосування?

 

     МІШУРА В.Д.  Годину ми даємо для проведення голосування. Якщо голосування почнеться о 13.25,  то закінчиться о 14.25.  І  година нам потрібна для підбиття підсумків.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Є запитання до голови Лічильної комісії?  Депутат Чиж. Будь ласка.

 

     ЧИЖ І.С.   Дякую,   Юрію   Івановичу.    Об'єднана    фракція Соціалістичної і Селянської партій "Лівий центр".

 

     У мене,  власне,  пропозиція до Верховної Ради і до вас, Юрію Івановичу,  як до головуючого зараз на засіданні:  можливо,  після того   як   відбудеться   голосування  (хоча  це  важко  сказати), повернутися до питання про внесення змін до Регламенту  в  частині створення  групи  позафракційних.  Просто  пропоную дати доручення Підготовчій депутатській групі,  засідання якої відбудеться  о  16 годині, підготувати такий проект. Це перше.

 

     І друге.   Завтра   ми   повинні   розглядати   питання  щодо відповідальності уряду.  Наша фракція одна  із  перших  ініціювала розгляд  цього  питання.  Від  імені  фракції я пропоную перенести розгляд цього питання днів на 10- 14,  оскільки ми,  по-перше,  не закінчили розгляд організаційного питання,  пов'язаного з виборами Голови,  і, по-друге, не створили спеціальної депутатської комісії для розгляду ситуації в комплексі.

 

     Давайте визначимося  після голосування,  як будемо розглядати це питання.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую,  Іване  Сергійовичу.  Але  це  питання  не стосується процедури голосування.

 

     Оголошується перерва для проведення голосування. Збираємося в сесійній залі о 16 годині.