Стенограма пленарного засідання

04 квітня 2007

ПОЗАЧЕРГОВЕ ЗАСІДАННЯ

Сесійний зал Верховної Ради України

4 квітня 2007 року, 17.00 година

Веде засідання Голова Верховної Ради України  МОРОЗ О.О.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Я прошу підготуватися до реєстрації. Проводиться поіменна реєстрація.

17:05:55

В залі є 255 народних депутатів. Я відкриваю таке специфічне засідання, оскільки сьогодні ми за розкладом після обіду працюємо в комітетах і фракціях, але треба порадитися з приводу режиму нашої подальшої роботи.

Справа в тому, що покищо просування в правовому режимі до досягнення конституційних основ взаємодії між структурами влади у країні не здійснюється, ми бачимо зволікання в Конституційному Суді з різних причин. Ми бачимо певною мірою сумнівні дії судів загальної юрисдикції в печерських, в других місцях. Не відбуваються переговори між Прем’єром і Президентом, хоч вони були оголошені ще з учорашнього дня і таке інше. Тому, очевидно, нам треба вибрати такий режим роботи, який би давав змогу буквально за 15 хвилин збиратися на засідання і приймати відповідні рішення, коли виникатиме для цього потреба.

Саме тому я і просив вашої згоди, щоб зібратися сьогодні в цей час і визначити такий режим буквально із завтрашнього дня, включаючи і вихідні дні, і наступну неділю. Маючи на увазі, що на наступній неділі будуть засідання, будуть працювати депутати в комітетах і фракціях, власне, не порушуючи  календарний план, але з тією специфікою, що коли виникне потреба, то тоді за дорученням Голови чи Першого заступника ви збираєтеся на засідання, обговорюємо ситуацію, приймаємо відповідне рішення і знімаємо проблему. Я так розумію цю потребу і хотів би вашої підтримки в  цьому відношенні.

 То тоді, якщо це сприймається, то я  хотів би проголосувати,  скажемо, такого змісту коротку постанову.

Підтримати пропозицію Голови парламенту щодо негайного скликання пленарного засідання при потребі в разі необхідності. Ну давайте так: доручити Голові Верховної Ради… ясно.  Доручити Голові Верховної Ради або Першому заступнику скликати пленарне засідання негайно в разі потреби.  Так?

Значить, це... дія постанови розповсюджуватиметься на ці дні, включаючи вихідні дні, і включаючи наступний тиждень, і за потребою  дальше будемо дивитися, коли ми приймемо рішення про скасування цієї постанови. Ми не порушуємо ні календарний план, ні режим роботи парламенту, але ми повинні бути весь час в  стадії готовності, реагувати на не правові дії, котрі ми спостерігаємо раз-по-раз.

І ще раз хотів би, щоби ви брали участь у роз’ясненні населенню в той спосіб, який для вас здається можливим про те, що видання навіть правового указу Президента - я не кажу про цей антиконституційний, дію якого ми не визнаємо, - навіть правового указу про дострокові вибори парламенту не означають припинення роботи парламенту і припинення функцій депутатів не за указівкою Президента, а за Конституцією, тому що  парламент керується принципом неподільності  влади як відображенням  Конституції у першій  частині 90-ї статті Конституції, де визначено, що парламент припиняє свою діяльність після складання присяги депутатами нового скликання. І безперервність здійснення влади в Україні є, стосується вона всіх  ланок влади. Я би хотів, щоб ми чітко це все знали і могли доносити до відома всіх громадян України.

Пропозиція  озвучена відносно  режиму роботи. Я ставлю її на голосування. Будь ласка.

 

17:10:43

За -  254  народних депутатів. Рішення таке  приймається. І  ми беремо його до виконання, я маю на увазі себе і Адама Івановича, оскільки  це  найперше, щодо виконання, стосується нас. 

У  відповідному режимі буде працювати і апарат Верховної Ради, я хотів би, щоб ви це знали. Ми вже домовилися, маємо практику забезпечення  працездатності парламенту  у той спосіб,  який ми відслідили вже впродовж багатьох  місяців. Тому я думаю, що це теж береться до уваги.

Чи є  в когось якісь повідомлення, міркування з приводу нинішньої ситуації. Будь ласка.  Давайте тоді запишемося, оскільки  іде… Запишіться. Можна з місця. 

Калетнік ідіть на  трибуну, а поки що проводиться запис.

 

17:11:55

КАЛЕТНІК Г.М.

Я не так багато, щоб аж з трибуни.

Дякую Олександре Олександровичу. Шановні колеги, у 2004 році було прийнято рішення, і Литвин підпорядкував охорону Верховної Ради  безпосередньо собі. Чи зроблено це зараз?

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Я розумію. Я не вважаю зараз необхідним це робити і поясню  окремо  вам з кількох причин.

У нас є служба державна, яка відповідає за  цю справу. Я мав з цього приводу розмову з Президентом і з іншими посадовцями, я не хочу, щоби хтось організував якусь провокацію, а потім Голова Верховної Ради був винен у тій провокації, ніби який не забезпечив відповідну реакцію конкретних служб. Але контроль за їх діяльністю забезпечений. Так що  будемо сподіватися, що все буде, як слід. Одне.

І друге. Що ми звернулися до правоохоронних органів, щоб вони допомогли нам на цей час забезпечувати охорону обєктів державної ваги, мається на увазі і Верховної Ради у тому числі. У них є своє керівництво і немає потреби його дублювати.

Хто хоче висловитися? Почекайте, я зараз подивлюся, хто ж записаний.

Мірошніченко,  будь ласка. Потім Колесніченко. Можна з місця, можна з трибуни. З трибуни краще, ви дивитеся на людей.

 

17:13:16

МІРОШНИЧЕНКО Ю.Р.

Шановні колеги! Юрій Мірошніченко, фракція Партії регіонів.

Я  хотів би звернути увагу всіх  присутніх у залі і, напевно, у першу чергу наших співгромадян, наших виборців на те, що зараз відбуваються дуже небезпечні події у Києві, і  повязані вони з діяльністю єдиного законодавчого органу у країні.

В чому ці події полягають? Справа у тому, що є намагання ліквідувати або втрутитися у діяльність вищого законодавчого органу – Верховної Ради України. І тут йдеться не  лише про той указ, який є  неконституційним, і ми доводимо  на всіх рівнях цю інформацію. Йдеться про те, що масово замінюються голови  судів різних для того, щоб  не було оскаржено та чи інша дія іншої сторони, скажімо так.

Разом з тим ви бачите, звинувачуючи нас у тиску на  Конституційний Суд ми, навпаки, бачимо, що Президент відвідує Конституційний Суд, дає там  політичну оцінку тим чи іншим подіям, дає політичну оцінку тим чи іншим заявам або позиції Верховної Ради або окремих фракцій, налаштовуючи їх відповідним чином.  Ми бачимо  сьогодні прецедент, який склався і мав прояв  в заяві на відставку з боку голови Конституційного Суду. Фактично людина, яка звернула увагу всіх і певним чином заявила свій протест через заяву про відставку. Іде тиск шалений. Користуючись тим, що саме президентська сторона рекомендувала голову Конституційного Суду на цю посаду, тепер вимагають від нього певних рішень, які він не хоче виконувати, оскільки вони суперечуватимуть Конституції.

Зараз відбуваються наради в Секретаріаті Президента, збираються голови адміністрацій, даються вказівки. Шановні друзі, ми говорили про узурпації влади, ми говорили про кучмізм, ми говорили про авторитаризм. Що ми зараз отримуємо? Я закликаю Президента особисто не зійти, не повторити, не створити прецедент, з яким боролися всі ті люди, які виходили на майдани.

Шановні друзі, єдиний шлях – це тільки правовим рішенням, рішенням через Конституційний Суд. Прем`єр-міністр заявив, що ми підкоримось цьому рішенню. Керівництво Верховної Ради заявило: ми підкоримось рішенню. Чому сьогодні безпідставно чиниться тиск на Верховну Раду як законодавчий орган? Звинувачуються лідери політичних сил, звинувачуються посадові особи Верховної Ради, фракції. Партію регіонів звинувачують в усіх смертних гріхах. Це неприпустимо. І я закликаю всіх зупинитися, почати діалог, дочекатися рішення Конституційного Суду і лише потім приймати будь-які дії. Дякую. 

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Спасибі.

Я просив би, давайте так, як юрист ви говорили професійним юристам без емоцій розглядати суть цього питання. Будь ласка, Колесніченко.

 

17:16:46

КОЛЕСНІЧЕНКО В.В.

Александр Александрович, уважаемые коллеги! Затронули сегодня вопрос по поводу Службы госохраны. Так вот, сегодня член Центральный избирательной комиссии Валерий Бондик практически с большим трудом проник на территорию ЦВК, потому что служба госохраны оказывала колоссальное сопротивление и плюс там усиленная охрана.

Вопрос: почему это и какие дальнейшие будут действия у нас с этой службой госохраны?

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Якщо ви хочете, щоб я зробив депутатський не запит, а звернення чи протокольне ви даєте доручення мені таке я звернуся до керівника Служби охорони - Державної служби охорони, щоб він пояснив у чому справа. Я це ж саме спостерігав, наприклад, сьогодні мені говорили депутати, які хотіли зайти в Адміністрацію Президента – точно така ж реакція, не визнаються посвідчення депутатів. Ну це новація взагалі.

Я пригадую радянські часи, коли можна було зайти в приміщення ЦК КПРС за партійним квитком, і ніхто не запитував звідки ти взяв його абощо, бо знали, що це дали його. Я при, вибачте, режимі Кучми, як ми висловлюємося, заходив у Адміністрацію Президента із посвідченням депутата і ніхто мені не чинив тиск. Був один випадок, коли  ми гуртом заходили і довелося охорону тримати на своїх плечах годин три, але то деталь була в принципі. А так ніяких застережень не було. І раптом сьогодні ми відчуваємо отаке ставлення до депутата. Це просто неприпустима річ. І я ще раз підтверджую, що депутат за своїм статусом може бути, в тому числі на режимних об`єктах з певними процедурами тоді, коли в цьому є потреба, я маю на увазі такі об`єкти як атомні станції, військові частини тощо, а в усі структури, установи адміністративні депутат може заходити безперешкодно. 

Будь ласка, Симоненко Петро Миколайович.  Можна з місця, можна з трибуни. Як хочете.

 

17:18:40

СИМОНЕНКО П.М. 

Уважаемые коллеги, уважаемые радиослушатели! Поддерживая предложение о необходимости принятия решения по организации работы на следующую депутатскую неделю я хотел бы обратить ваше внимание на то, что у меня в руках находятся  документы, свидетельствующие о должностных преступлениях. Это речь идет о преступлениях Давыдович, Ставнийчук и Усенко-Черной. Речь идет о том, что подменяя решение коллегиального органа, которым является Центральная избирательная комиссия, направляются избирательные телеграммы в органы управления, Министерство иностранных дел,  главе Рады Министрив Автономной Республики Крым, головам обласних державних адміністрацій, міським головам. И даются директивы как проводить выборную избирательную кампанию. Это в подтверждение того, что утром как раз мы были  свидетелями представления телеграммы, отправленной сегодня о том, что вчера закончился срок подачи  документов  в Центральную избирательную комиссию.

Я считаю, что наша позиция товарищей блокирующих сегодня работу и правильная, надо привлечь обязательно внимание прокуратуры и привлечь к уголовной ответственности Давыдовича за то, что он грубо нарушает закон. Да, сейчас надо об этом решать или говорить.

И еще Давыдович заявил о том, что три члена Центральной избирательной комиссии обратились в Печерский суд как должностные лица с предложением, с исковым заявлением о рассмотрении, так скажем, нашего решения Верховной Рады по Центральной избирательной комиссии. Наши  коллеги депутаты обратились с просьбой в Центральную избирательную комиссию показать, с какими документами обращались для того, чтобы этот суд Печерский приостанавливал действие Постановлений Верховной Рады. Эти документы как раз подтверждают,  что не обращались и никакие документы не выдавались для представления в суде.

Я еще  раз хочу обратить внимание, что те действия, которые предпринимаем Президент, когда приглашает Давыдовича на ковер и, естественно, требует от него, чтобы он впоследствии своими действиями как председатель Центральной избирательной комиссии незаконно проводил действия, которые противоречат закону, я говорю о том, что он приглашает глав администрации, правоохранительные органы, Конституционный Суд, и мы сегодня являемся свидетелями, что председатель Конституционного Суда преднамеренно, с целью провала рассмотрения в суде подання народных депутатов о конституционности незаконного Указа Президента лишний раз свидетельствует о том, что у нас произвол в государстве, хаос в управлении, у нас устанавливается диктатура нового криминального клана Ющенко и его семьи.

Я считаю, что мы должны обязательно принять соответствующее решение о постоянной работе парламента, чтобы уберечь Украину от сползания в этот тоталитаризм и дичайший… дичайшую диктатуру.

Спасибо.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Я прошу, Петро Миколайович, давайте так: підготуйте від кількох депутатів звернення до Вищої Ради юстиції, щоб вона проаналізувала функціонування Печерського суду при розгляді цього питання. Це їхня справа, вони можуть дати оцінки відповідні  і юридичні висновки зробити.

Але такого ще не було у практиці нашої, коли не було позовної заяви, а суд прийняв рішення. Тоді що це таке – рейдерство чи це щось  гірше навіть? Я думаю, що тут відповідь уже цілком зрозуміла. Але оформимо це все у правовому порядку, щоб  оцінки були дані чіткі.

Бондарчук Іван Миколайович.

А ще одну хвилиночку тільки. Одну хвилиночку, Іване Миколайовичу, почекайте трошки.

Я хочу сказати, що голова Конституційного Суду справді подав заяву про складення своїх повноважень. Конституційний Суд її розглянув і не прийняв відставку голови. Таким чином він виконує свої обов’язки і має робити те, що передбачено його функціональними обов’язками.

Будь ласка, Іван Миколайович Бондарчук.

 

17:22:16

БОНДАРЧУК І.М.

Я прошу передати Івану Сидоровичу Бокому.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Іван Сидорович, прошу вас. Ідіть на трибуну краще. Це буде... Іван Сидорович. Це уже третій замість нього просить.

 

17:22:50

БОКИЙ І.С.

Шановні колеги, шановні громадяни України. Я думаю, що сьогоднішнє наше вечірнє зібрання воно б має бути для нас особливо мобілізаційним. І мобілізаційним у якому плані.

Як ви розумієте, ситуація після видання незаконного указу Президента про припинення повноважень Верховної Ради, воно не могло обмежитися одним цим фактом. І з різних джерел, я повторюю, з різних джерел надходять відомості про те, що найближчим часом має бути підписаний указ Президента про запровадження прямого президентського правління в Україні.

Якщо це станеться, це буде повномасштабний державний переворот, причому переворот, ви розумієте, якого типу. Коли ми говорили там про фашистські перевороти у Латинській Америці, там про перевороти у Африці і так далі, то сьогодні такою Африкою хочуть зробити Україну. І це надзвичайно небезпечний момент. Я повторюю, це поки що відомості, які надходять з різних джерел, але вони тривожать саме тому, що з різних джерел говорять одне і те ж.

Я думаю, що ми як вищий законодавчий орган держави повинні і представницький орган держави, повинні у зв’язку з цим, як говорив колишній Голова Верховної Ради  Павло Григорович Тичина, тримати порох сухим, тобто тримати наші душі, наші законодавчі повноваження, наші права у всеозброєнні і розуміти, що ніхто за нас не зробить того, що повинні зробити ми.

Я думаю, перш за все, ми повинні попередити президентську сторону про те, що такий поворот подій просто не пройде. Ми як Верховна Рада України в такому випадку маємо право звернутися до Ради безпеки ООН, до ОБСЄ, до Ради Європи, до держав гарантів державного суверенітету України: Сполучених Штатів Америки, Росії і Китаю не тільки за можливістю обговорити цю ситуацію, а й за допомогою, за сприянням у збереженні конституційного порядку в Україні. Іншого бути не може.

Ми не дамо різного роду… (Оплески).

Ми не дамо різного роду інтриганам, провокаторам, авантюристам, які б посади вони в державі не займали, порушувати Конституцію і порушувати конституційний порядок в Україні. Я можу вам сказати, що іще, ну, в розмовах, там, в обговоренні, коли кажуть нам, що не буде пролиття крові, але допускається і таке, що може бути пролито і кров, і тоді хочуть перекласти вину на нас, тому …

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Я прошу, дайте закінчити думку. Але скоріше висловлюйтесь.

 

БОКИЙ І.С. Я закінчую, я закінчую. Тому я думаю, що ми всі повинні в ці дні бути тут, головна робота наша тут і ми повинні будь-що попередити, це вже буде не спроба, а це вже буде справжній державний переворот, державний заколот із далекосяжними наслідками. І тоді всі вибори, всі перевибори, ви самі розумієте, в цій країні нічого не значитимуть. Тоді буде правити хунта, а хто в цю хунту входитиме, ми знаємо ці обличчя, ми знаємо цих людей і ми знаємо, на що вони здатні. Дякую за увагу.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Спасибі. Я просив би всіх дотримуватися умови такої. Ми говоримо про факти, ми не говоримо про наміри. Я розумію тривогу, яку висловлює Іван Сидорович, але ви можете бути певні, що наш Президент   не вдасться до кроків, які виводять Україну… Я прошу вас!

Сідайте, будь ласка. Які виводять відносини в державі за правовий режим. Тому що, я прошу вашої уваги! Ну, сядьте, будь ласка. Олександр Миколайович, сядьте на місце. Тому що Конституція України жодним чином не передбачає режиму президентського правління. А це означає, те, що вже говорить Іван Сидорович, я цього не допускаю. І я думаю, що застереження його можливі, але вони... треба їх можна реалізовувати тоді, коли є факти, а не наміри.

Може це якісь провокатори такі висловлюють думки.  Будь ласка, Герман, замість Заблодського.

Вона вийшла. Головатий Сергій Петрович.

 

17:28:26

ГОЛОВАТИЙ С.П.

Шановний Олександр Олександрович! Ви трохи мене випередили, я саме про це хотів говорити і хотів закликати депутатів дуже обережно ставитися до вживання певних термінів і термінологій. Якщо немає в Конституції  поняття пряме президентське правління, криве президентське правління, ще якесь президентське правління, немає в Конституції такого поняття. Не треба його вкидати журналістам, бо вони почнуть відразу жувати, і всіх питати, а що ви думаєте про пряме президентське правління. І що тоді відповідати, його немає в Конституції.

Є надзвичайний стан, є стан екологічного лиха чи надзвичайна екологічна ситуація, є воєнний стан, а президентського правління немає. Це перше.

Друге. Якраз Конституція у частині повноважень Президента, 106 стаття, на яку він посилається ніби-то, роблячи вигляд, що він нас розігнав, говорить йому про те, що в Україні не може бути й такого дня, щоб не було повноважної Верховної Ради.

Пункт 21-ий статті 106 говорить, що Президент приймає у разі необхідності рішення проведення в Україні або в її окремих місцевостях надзвичайного стану, а також оголошує в разі необхідності окремі місцевості України зонами надзвичайно екологічної ситуації, тире, з наступним затвердженням цих рішень Верховною Радою України. В будь-який день, не дай Господь, може виникнути ситуація, що треба видавати такий указ, а органу, який має це ратифікувати, затвердити, народ має дати слово на це, згоду на це, народ у вашій особі, немає, то для чого тоді записали цю статтю.

Пам’ятаєте, згадайте, була проблема пташиного грипу, так же робили, вводив, я тоді був в уряді. Вводили відповідно до закону указ, а потім Верховна Рада ратифікувала цей указ. Ці укази підпадають під ратифікацію, таким чином, саме тому і потрібно, бо якщо Верховна Рада наступного скликання набуває повноважень 15 травня, як ми це робимо щороку, то 14 травня чи 13 травня, чи 12 травня може бути таке, що необхідне видання указу Президента, але потрібна та Верховна Рада, якою ратифікує.

Отже, нема жодних підстав не пускати депутатів до будь-якого приміщення. Не пустили, значить що? Вони порушили указ Президента, він же сказав, що можна щось нам делать в индивидуальном порядке. Написано це таке в указі? Написано, а не колективно. Значить не пустили, то тоді, мабуть, якщо вже не пустили до Секретаріату Президента, то зараз можуть заарештувати нас, який ми маємо імунітет на підставі того, що ми вже не депутати. Так це що?

Короче кажучи, я вважаю, що дійсно тенденція дуже погана. І останні два слова.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дайте можливість закінчити.

 

ГОЛОВАТИЙ С.П. Нова інформація.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Зараз, зараз, я кажу, щоб вам дали слово, можливість закінчити, бо 3 хвилини.

 

ГОЛОВАТИЙ С.П. Я от тільки що отримав інформацію ще одну, куди ще йде безчинство у судовій владі. Голова Верховного суду пан Онопенко надіслав зараз термінову комісію, перевіряти Вищий адміністративний суд, 20 чоловік. В законі, в жодному українському законі такого немає, повноважень, у голови Верховного суду і нема таких перевірок. Для чого? Дестабілізація суду.

20 чоловік одночасно вимагають, щоб їх відпустили на перевірку, яку призначив голова Верховного суду. Коротше кажучи... Так, я розумію, що хай не пускають, але мова йде про те - дестабілізація по всіх напрямках. Конституційний Суд – криза, бо голова пішов, бо зрозуміло, яка причина.  Верховний суд втручається уже в діяльність цього, дає якісь адміністративні команди. ЦВК і так далі.

Коротше кажучи, дійсно, ми маємо надзвичайно глибоку... початок глибокої інституційної кризи, про що ми збираємо підписи від депутатів Парламентської Асамблеї Ради Європи для того, щоб включили в порядок денний чергові дебати по Україні в зв’язку з інституційною або з... з кризою у функціонуванні демократичних інститутів влади в Україні.

Я ще хочу сказати, що я постійно в контакті з колегами ПАРЄ, я постійно в контакті з іншими структурами, велике занепокоєння виникає у них з приводу цього, що діється в Україні.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Спасибі. Це ж не дискусія, це не доповідь. Підійдіть до нього і запитайте. А він пояснив чітко абсолютно: кожен может делать то,  що треба. Так що, будь ласка, користуйтеся статусом народного депутата.

Але до Президента я письмово звернуся, і прошу Секретаріат підготувати таке звернення, з приводу перешкод, вчинених щодо депутатів, які хотіли зайти в Адміністрацію Президента  на основі пред’явленості їх посвідчень. Добре.

Стоян.

 

17:33:53

СТОЯН О.М.

Олександр Стоян. Фракція Партії регіонів України.

Шановні співвітчизники, шановні колеги! Який основний мотив Указу Президента „Про дострокові припинення повноважень Верховної Ради”?  Основний мотив той, що порядні люди, професійні люди переходять до нас в нашу коаліцію. То тоді при такому указі, я считаю, шановні колеги, що нам треба, щоб Президент видав ще один указ або ми прийняли рішення –заборонити  перехід з однієї політичної сили в іншу. Про що я маю на увазі? Найближчий соратник Юлії Тимошенко – баба Параска, яка казала, що за Юлю отримає пулю, раптом на з’їзді вступає в „Нашу Україну” і сам по почесний голова вручає їй квіти і посвідчення. То це хіба не переманювання, хоча б одного члена партії в іншу організацію?

Шановні колеги, наступний момент. Якщо Президент каже, що він гарант Конституції,  то чому пан Луценко, виступаючи на Майдані, заявляє брутально, я цитую: ”Пане Ющенко, ти знай, що ми тебе наняли на роботу і працюй!” – ну це ж неповага до Президента, по-перше.

По-друге, ми думали взагалі, що його хоча б пів-України обрало Президентом, Ющенка, оказується, ні, його наняв Луценко, його наняла Тимошенко, він у них на роботі.  Цікаво, скільки йому  платять за цю роботу, узнатимоть  вообще. Ось чому  він   і виконує цю роботу, а не турбується про народ України.

Я хочу сказати, шановні колеги,  указ, який  видав Президент -  антиконституційний. Він розв’язав руки гекачепістам: Тимошенко, Луценко і іншим. І він буде відповідати за наслідки цього ГКЧП, якщо проллється кров.

Тому у мене пропозиція конкретна. Виборці,  народ України повинен знати позицію нас депутатів. Я вважаю, нам треба сьогодні  проголосувати про недовіру Президенту України за антиконституційні дії як гаранта Конституції і народ повинен знати, що ми засуджуємо ці дії, ми йому висловлюємо недовіру  і він, як Президент, повинен піти у відставку. Дякую за увагу.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Олександр Миколайович, і інші учасники обговорення, я прошу вас, якщо ви вносите пропозицію, то тоді зішліться на статтю Конституції, яка дозволяє це робити.

Я прошу, ми повинні працювати самі таким чином, щоб демонструвати зразок поваги до законів і Конституції. Я розумію, що парламент є і змогою політично давати оцінку тим, чи іншим ситуаціям, але тим не менше. Савосін, Мендусь замість Савосіна, прошу.

 

17:36:49

МЕНДУСЬ Я.П.

Шановний Олександре Олександровичу, шановні колеги. Я підтримую пропозицію щодо організації  роботи Верховної Ради наступного тижня. Але хотів би торкнутися дещо іншої теми.

Свого часу Нью-Йорк належав до числа найбільш криміногенних   міст Сполучених Штатів Америки. І коли в ньому появився мер Роберто Джуліані, він запровадив принцип, обов’язковий для всіх службовців, він формулювався так: принцип розбитого вікна. Цей мер говорив, якщо людину, яка скоїла протиправний вчинок, розбила вікно, не притягнути вчасно до відповідальності, то це спонукає, підштовхує її до скоєння більш тяжких злочинів. Якщо пробувати провести аналогію, то у нас в державі ситуація з точністю навпаки. Президент України, видавши неконституційний указ, вивів себе за межі Конституції, вчинив на мою думку, посадовий злочин і порушив присягу Президента. І як наслідок, сьогодні серед його челяді є настійне бажання демонструвати нехтування Конституцією і права в державі.

Те, що відбулося сьогодні стосовно трьох десятків наших колег, які прийшли до секретаріату Президента, щоб передати звернення до глави держави і коли в них перед носом закрилися двері і чиновник з ухмилкою на обличчі вийшов для того, щоб пояснити їм, що вони позбавлені депутатського статусу, це факт ганебний і безпрецедентний. Але сказати про це сьогодні недостатньо. Це пряме порушення чинного законодавства, найперше, Закону про статус народного депутата, де чітко сформульовані і визначені права, обов’язки і повноваження народних обранців.

Тому я хочу скористатися можливістю звернутися до вас, Олександре Олександровичу, з проханням дати протокольне доручення Генеральній прокуратурі негайно відреагувати на цей ганебний факт, притягнути до відповідальності чиновника, який зарвався, втратив орієнтацію в часі і в просторі, і який повинен відповідати за свої дії. Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Я готовий це зробити і зроблю обов’язково, але прошу депутатів, кого це стосувалося, дайте мені коротеньку заяву з цього приводу. На бланку напишіть, що так і так трапилося, фабулу події і я звернуся відповідним чином.

Калетнік, прошу.      

Є пропозиція підвести риску?

Добре. І Хара з пропозиціями виступить.

 

17:39:39

КАЛЕТНІК Г.М.

Шановні колеги, шановна президія! Мені сьогодні довелося бути у Центральній виборчій комісії і я мав честь розмовляти.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Я прошу уваги! Колеги!

 

КАЛЕТНІК Г.М. Я мав честь розмовляти із головою ЦВК Давидовичем і ось що мене привело до нього.

Я прочитав в останні 5 днів, народному депутату голова Центральної виборчої комісії дав інтерв’ю, в якому сказав на запитання, якщо все-таки будуть оголошені дострокові вибори, що, він вважає, буде. Він сказав: „Я вважаю, своїм обов’язком привернути увагу, що, по-перше, в державному бюджеті не передбачено коштів на проведення виборчої компанії, процедури виділені і розподілу потрібних сум не писані.

По-друге, строки та порядок виготовлення бюлетенів, їх доставка не врегульовані законом.

По-третє, дуже проблематичним є процес майбутнього формування окружних і дільничних комісій. В цьому питанні взагалі нічого не ясно, починаючи з кількісного складу. Нарешті, ситуація із списками виборців взагалі нагадує глухий кут, з одного боку, ми не маємо права користуватися списками складеними на минулих виборах і зданими в архів, з другого, процедури складання нових списків не унормовано. Центр виборчком як організатор проведення компанії зіткнеться з низкою проблем, окремі з яких взагалі можуть поставити під сумнів результати можливих виборів”. Це слова Давидовича останніх 5 днів.

Сьогодні на моє питання, як члену бюджетного комітету, так, за які кошти сьогодні Центральна виборча комісія думає проводити вибори, розсилати телеграми, друкувати. Він сказав, що уже і списки готові виборців, і кошти має виділити Рада національної безпеки України. Яким чином це має бути створено, зроблено, тоді взагалі у нас у державі уже все регулюється чимось іншим.

Для мене це дуже серйозне питання, тому я вирішив поділитися з вами і хотів про ще одне сказати. Вхід до Давидовича був вільний, але вже за декілька хвилин вихід був заблокований. Більше 10 працівників, не знаю, якої служби, але вони уже до нього не пропускали, мене зе випустили. Тому, якщо в Україні регулюється все іншими законами, і статус народного депутата чимось уже знівельований і таке інше, я думаю, що всі пропозиції, які тут лунають до термінового прийняття Верховною Радою відповідних постанов, потрібно негайно голосувати і приводити. Тому що час від часу ситуація взагалі схожа на зовсім інше, аніж діяльність всіх органів в конституційному полі. Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Спасибі. Хара Василь Григорович.

 

17:42:44

ХАРА В.Г.

Уважаемый Александр Александрович, уважаемые коллеги! Прежде чем дать предложение конкретное, я хочу мотивировать. Ну, мы должны понимать, что в Украине наступает диктатура, беспредел правовой. Фальсификация Печерским судом - не было обращений, они принимают решение и блокируют наше решение с вами. Оказывается давление на Конституционный Суд лично Президентом и Администрацией Президента. Давидович без заседания комиссии, без принятия решения дает команду своим сатрапам на местах начинать работу по организации подготовки к выборам. Секретариат Президента, Балога и компания, дают команды губернаторам, СБУ, Центризбиркому, армии, милиции и так далее.

Уже говорилось здесь и я докладывал, впервые в истории Украины нарушается элементарное право депутата – войти  вообще в здание, государственное здание, в том числе в здание Секретариата Президента. Губернаторы командуют милицией, СБУ, всеми остальными подразделениями. На примере Юрия Павленка, перед приездом сюда, на совещание Президента, собрал всех, сказал: «Будем выполнять любое указание Президента, имейте в виду, я еду на совещание и приду, расскажу». Губернаторы дают клятву Президенту выполнять неконституционное решение и так далее.

И предложение. В связи с тем, что народ не знает и не понимает норм Конституции, я хочу зачитать прежде всего вам, точнее прежде всего нашим избирателям и вам, что 16-я статья Конституции гласит: «Правовий порядок України  гарантується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влали та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі,  в межах повноважень та у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України”.

 И особенно 30-ю статью: „Ніхто не зобов’язаний виконувати явно злочинні розпорядження чи накази”.

И самое главное: „За видання і виконання явно злочинного розпорядження чи наказу наступає юридична відповідальність”.

Поэтому, Александр Александрович, я предлагаю постановление Верховной Рады определять, называть конкретные фамилии, нарушающих Конституцию, закон, с предупреждением о наступлении наказания в соответствии со статьями 16 и 30 закона, то есть, о необходимом… о неотвратимом возмездии, как это положено, за нарушение законов. С фамилиями указывать конкретных чиновников, которые нарушают Конституцию и законі. Сможем мы это сделать через день, через неделю, через год – неважно, но люди должны понимать, что они есть в списке, они есть в постановлении, они зафиксированы и обязательно понесут наказание.  Потому что этот правовой беспредел только  можно наказанием остановить. 

Спасибо.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Бронніков просив слово для процедури. З процедури, будь ласка.

Я розумію, бо на вас зупинилася  дискусія, так.

 

17:45:43

БРОННІКОВ В.К.

Александр Александрович, мы  поддерживаем то постановление, которое приняли, и работать в комитетах будущую неделю.

Информирую вас, что комитет по ТЭК все должностные лица, которые назначены парламентом, сегодня провели заседание и работают успешно. Но есть информация, что другие комитеты, например, Комитет по природоохране  и чернобыльским делам не работает,  распущен. Например, ваш заместитель Томенко в  обеденный перерыв говорил о том, что он тоже не работает.

Так давайте все-таки создадим условия, чтобы все комитеты, все должностные лица, которые назначены парламентом работали, обеспечивали работу комитетов. Это дайте поручение Регламентному комитету подготовить такое постановление. Спасибо.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Спасибі. Депутати обурюються, тому що вони говорять комітет працює. От я бачу по репліках. 

Микола Томенко працює в кабінеті у себе, я з ним зустрічався сьогодні, напружено працює. Тому давайте будемо мати це на увазі і не робити закиди такі. Прошу.

Тетяна Засуха просить слово від жінок.

 

17:47:21

ЗАСУХА Т.В.

Шановний  Голово, народні депутати. Ми щойно повернулися від Президента. Я очолювала групу жінок-депутатів із кількості 12 чоловік. Ми довго обговорювали питання наболіле і з нашої сторони, і Президент висловлював  свою думку. Зрозуміло, що помилок в одної  і другої сторони занадто багато.  Але єдине, через що ми йшли і  хотіли почути, і ми все-таки почули те, що Президент готовий сідати  за стіл переговорів із  Головою Верховної Ради  і Прем'єр-міністром України.

Якщо  прохання…

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Я прошу уваги.

 

ЗАСУХА Т.В.  Якщо прохання жінок  і звернення жінок, яке було зачитане на Майдані,  дійде і, дійсно, здійсниться все те, що  сьогодні  обговорювалося, і Президент, дійсно, зробить всі ті кроки, які нам обіцяв,  ну тоді, мені здається, місія жінок народних депутатів дуже корисна і благодійна.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Спасибі.

Ну, бачте, Олександре Миколайовичу, а ви сумнівалися. Добре. Я прошу вас… Ще хочете висловлюватися?

Баранівський Бульбі  передає слово. Будь ласка.

 

17:49:07

БУЛЬБА С.С.

Дякую, Олександре Олександровичу. Степан Бульба, фракція  соціалістів.

Щойно із Полтавської області мені зателефонували декілька голів районних  державних адміністрацій. Сьогодні у Полтаві голова обласної державної адміністрації пан Асадчев зібрав  голів районних державних адміністрацій і  з погрозою, що всі, хто не підпише заяву про підтримку антиконституційного указу Президента щодо припинення повноважень Верховної Ради, примусив підписатися під цією заявою. Якщо хтось думає, що  й минулі вибори  відбувалися демократично і без утисків щодо голів державних адміністрацій, то я вам повідомляю офіційно. Перед минулими виборами парламентськими голови обласних державних адміністрацій, у тому числі я напередодні виборів  були зібрані у Секретаріаті Президента Віктора Ющенка і в його присутності кожній області  ставилося завдання досягти за партією Народний союз „Наша Україна” результату, такий же повинен бути результат, як   на підтримку Президента Ющенка на виборах 2004 року плюс 5 відсотків. Але  тоді була ситуація інша. Ми були представники різних політичних сил. Зараз ситуація змінюється. Якщо ми не відреагуємо, якщо ми не підтримаємо  голів районних державних адміністрацій, то я переконаний, що ці вибори, які вони готують,  вже зараз  перетворяться у фарс, і результат, дай можливість Давидовичу  оголосити, він готовий, очевидно,  оголосити, хоч завтра.

Я звертаюся до  голів районних державних адміністрацій. Почитайте, будь ласка, закон відповідний. Ви не можете  біти звільненими без погодження, без представлення Кабінету Міністрів України. Я звертаюся до їх сумління, я звертаюся до тих, хто  під тиском підписався під антиконституційним указом  за підтримку його, відкликайте  письмово свої підписи, не робіть злочину, не станьте  співучасниками злочину разом з тим, хто за Конституцією зобовязаний гарантувати  виконання  Конституції і законів на теренах України. Дякую. 

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, дякую за повідомлення. Досить, я прошу вас. (О п л е с к и)

Я сподіваюся, що постанова Верховної Ради, прийнята 2-го числа у повній відповідності з Конституцією України, містить в своєму тексті і конкретне попередження для посадовців різних рівнів. І вони прекрасно розуміють, що злочини подібного року, як невиконання Конституції, порушення законів не мають строку давності і за них доведеться відповідати. Тому я просив би, щоб вони керувалися законом, і тоді вони працюватимуть і відпочиватимуть спокійно. А все те, що виходить за межі Конституції, буде одержувати відповідну оцінку. Так думаю я, так думають всі депутати, тут присутні, так думає навіть Павло Гнатович, який підняв зараз руку, але я йому слово давать не буду.

Тому я прошу вас, шановні колеги, і не зважайте, що це є якась агітація або протиправні дії. У вас є хороші знайомі, колеги із тих фракцій, які зараз з різних причин не присутні на засіданні Верховної Ради, переговоріть із ними, їх ніхто не буде затягувать у коаліцію, але вони повинні свій громадянський і професійний обов'язок виконувати – брати участь у засіданнях Верховної Ради і, можливо, висловлювати інші думки, які краще відображатимуть в сукупності оцінку нинішньої ситуації, і вони дадуть змогу внести в суспільну свідомість спокій, довіру і до парламенту, і до інших інститутів влади, включаючи і Президента.

Те, що виступила тут представниця жіночої частини нашого корпусу, ще раз переконує, що треба рухатися саме таким чином. Ми повинні зайти обов'язково компроміс, але в основі цього компромісу може бути винятково Конституція і більше нічого, а не якісь видумки чи різні тлумачення за межами правового поля. Таким чином, я оголошую… Позачергове засідання оголошую… Що?                    

Я не розумію... А, Вершиніна. Ну це ясно, що інформація з Одеси буде. Так чи ні? Будь ласка. Тільки просив би не вносити ніяких пропозицій, я не встигну всі їх повиконувать і рішення, що тут уже звучало.

Будь ласка.

 

17:54:52

ВЕРШИНІНА І.С. 

Добрий день, шановний головуючий, шановні колеги.

Мы сейчас были женщины, депутаты Верховной Рады Украины, были у Президента Украины. Очень приятно, что об этом как раз сейчас шла речь. Значит, так получилось, что мы вот со всех сторон увидели, да, есть реальный шанс на порозуминня у нас у всех, потому что вот я впрямую задала Президенту вопрос: речь о пресловутых или  счастливых 300 голосах. Я в принципе хотела бы понять, потому что я зал пришла с другой политической силой. И когда вы, Виктор Андреевич, слава Богу, наш Президент Украины, найдя порозуминня в этой стране, предложили… занесли в зал подання на Виктора Федоровича Януковича Премьером Украины, как я должна была проголосовать, как только натыснув кнопку «за». Поэтому мы  попросили, все женщины, от лица всех женщин говорю вам, мужчины Украины,  очень сильно, надежда есть, на то, что будет порозуминня.

Мы думаем, что тепло… сердце теплое Президента Украины и Премьера растопятся и наступит нормальный здоровый глузд, а потом возможность цивилизованно работать всем. Спасибо.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Ну дякую вам за  оптимістичне закінчення свого повідомлення.

Будем надеються, что здоровый глузд наступит.

А тим часом я позачергове засідання парламенту закриваю. Завтра о 10-тій годині -  ранкове засідання.