Стенограма пленарного засідання

25 липня 2006

ЗАСІДАННЯ  ДВАДЦЯТЬ ЧЕТВЕРТЕ

Сесійний зал Верховної Ради України

25 липня 2006 року, 16.00 година

Веде засідання Голова Верховної Ради України  МОРОЗ О.О.

 

ГОЛОВА. Я прошу депутатів сісти на місця.

У залі є більше трьохсот народних депутатів. Відкриваємо вечірнє засідання парламенту.

Як ви добре пригадуєте, очевидно, на ранковому засіданні ми звернулися із запрошенням до Президента України, щоб разом з ним провести засідання вечірнє і розглянути ситуацію політичну, а точніше, політико-правову ситуацію в Україні.

Так як ви доручали мені, я звернувся до Президента не тільки листом, а мав з ним дві розмови, і …

Вибачте, я ж забув, що треба реєструвати… реєструватися на вечірньому засіданні, тому перериваю свій спіч і прошу вас зареєструватися.

Прошу.

 

16:03:44

В залі зареєстровано 305 народних депутатів, вечірнє засідання оголошується відкритим.

Отже, я продовжую те, що почав своєю розповіддю.

У мене було дві розмови із Віктором Андрійовичем, і, власне, ці розмови завершилися тим, що треба шукати зараз порозуміння в суспільстві, і для цього треба вибрати найадекватніші для того, щоб це вдалося зробити, бо проблема, котра створювалася тривалий час у суспільстві, зокрема, останні два роки – розколу суспільства – існує. І Президент, відчуваючи її, гостро відчуваючи, а йому, справді, в цій ситуації не просто приймати рішення, він пропонує ті кроки, які довели свою ефективність в інших країнах. І в нас в Україні теж. Я маю на увазі проведення круглого столу з участю найвпливовіших політичних партій, представників парламенту, різних гілок влади і, щоб цю розмову, відверту розмову провести в присутності преси, в присутності засобів масової інформації взагалі завтра в Маріїнському палаці приблизно після 14-ої години, коли закінчиться ранкове засідання парламенту.

Я, зважаючи на таку обставину, із керівниками фракцій провів зустріч і мали конкретнішу розмову з цього приводу Роман Петрович, я думаю, він міг би висловитися з цього приводу, Безсмертний, розмову з Президентом. Мають свої думки з цього приводу інші керівники фракцій, представники фракцій. І ми сходимося на тому, що треба в даному випадку прислухатися до позиції до думки Президента і, поважаючи його, поважаючи його і право, і те, що він відповідає за ситуацію в державі як її глава, провести завтра круглий стіл, визначити там, скажемо, курси для того, щоб зблизити позиції різних політичних структур у суспільстві і допомогти вирішити ту проблему, яка сьогодні турбує всіх небайдужих людей, зокрема і депутатів, щодо об’єднання політикуму України, а за тим і об’єднання українського суспільства.

Я думаю, що це дуже справа необхідна, важлива і, на мій погляд, вона могла би бути ефективною. Тому ми сьогодні не будемо проводити розгляд питання про політичну ситуацію. Я думаю, що для цього у нас будуть, якщо виникне потреба, будуть підстави для цього, а було би доречно в даному випадку ще раз прислухатися до пропозиції Президента щодо проведення круглого столу і в такий спосіб з’ясувати багато речей. На мій погляд, це буде досить ефективним кроком, я принаймні на те сподіваюся.

Чи є інші міркування з цього приводу? Є пропозиція з цього приводу обмінятися коротко думками, скажімо, по 3 хвилини, 5 хвилин від фракції. Нема заперечень? Ну давайте, але, ще раз повторюю, ми не обговорюємо саму ситуацію, ми обговорюємо, власне, цю пропозицію  про проведення круглого столу  і таке інше. Немає заперечень? Тоді, давайте запишіться, щоб я мав юридичну підставу, чи процедурну підставу давати слово тим хто хоче висловитися, від фракцій. Богатирьова, прошу.

 

16:07:46

БОГАТИРЬОВА Р.В.

Прошу передати слово лідеру фракції  Партії регіонів України Януковичу Віктору Федорович.

 

МОРОЗ О.О. Будь ласка.

 

16:08:05

ЯНУКОВИЧ В.Ф.

Дорогі співвітчизники, шановні народні депутати України!

Інтереси держави, народу, всього нашого суспільству вимагають зараз, як ніколи нашої спільної зваженості, толерантності, порозуміння.

Українське суспільство в результаті політичних інтриг, розколу на Схід і  Захід. Ми бачимо,  як політичні авантюристи намагаються створити в державі атмосферу хаосу, безладдя, правового безладу з тим, щоб досягти антиконституційного розпуску Верховної Ради.

Радикальні не врівноважені політичні сили пробували зірвати роботу антикризової коаліції, але коли зрозуміли, що їм це не вдасться, то намагаються тепер спровокувати громадянський конфлікт.

В цій ситуації ми з вами, шановні колеги, повинні проявити велику державну мудрість. Ми повинні забути все, що нас розділяє і знайти те,  що нас об’єднує. Ми повинні в цей відповідальний момент розпочати нашу взаємну співпрацю з чистого аркушу на якому немає помарок, немає минулих помилок.

І першим рядком на цьому чистому аркуші мають бути написані слова: ”Добро для народу України!”.

Нема важливіших критеріїв, нема вищих цілей. Закликаю вас, шановні колеги депутати, своїми конструктивними діями, своєю державницькою позицією, своєю ефективною працею тут, у стінах парламенту, висловити рішуче „ні” радикалам і політичним авантюристам.

Наша відповідальність сьогодні полягає в тому, щоб не допустити громадянського конфлікту, на який штовхають людей незадоволені амбіцією однієї політичної сили, яка ладна „видерти” серце з грудей народу лише для того, щоб отримати ту владу, яку вона собі сама визначила.

Шановні народні депутати! Хотів би ще раз підкреслити той очевидний факт, что Партія регіонів, яка перемогла на парламентських виборах, яка сформувала разом із соціалістами і комуністами парламентську більшість, законно домагається лише одного – втілення в життя світової практики. А вона, ця практика, диктує загально приємні, в усіх демократичних країнах, політичні кроки. Перші з цих кроків, це формування парламентською більшістю коаліційного уряду, який вперше відображатиме інтереси більшості українського народу. Такої логіки подій ще ніколи не заперечував ніхто в жодній демократичній країні світу, саме так повинні діяти і ми. Якщо ми визнаємо, що живимо в вільній демократичній країні, в якій панує закон, який основним мірилом нашого буття – є Конституція.

Це парадокс, що на 15 році нашої незалежності я змушений повторювати такі очевидні істини. Це ненормально, коли ми, уперед день нашого найбільшого державного свята, мусимо нагадувати один одному, що треба жити за Конституцією. Я вірю в політичну зрілість державних мужів України. Я переконаний, що всі ми, разом з Президентом нашої держави, зробимо все для стабілізації спокою і нормального ритму життя нашої країни. Адже всі ми зацікавлені в тому, щоб припинити ріст цін на газ, електроенергію, на проїзд в громадянському транспорті, щоб підняти рівень життя народу. Ми зацікавленні в припиненні розкрадання державного майна, яке чинять спритні ділки, користуючись недієздатністю уряду і загальним хаосом в органах державної влади. Ми повинні поставити заслін сумнівним махінаціям, які здійснюються від імені держави. Ми мусимо зламати хребет корупції. Для того, щоб зробити це, треба сформувати новий уряд. Вірю, що ми зробимо це найближчими днями, тому що більшість Верховної Ради належить поміркованим силам, мудрим політикам, які інтереси держави і народу завжди ставлять вище, будь-яких  інших інтересів.

Хотів би підкреслити, що антикризова коаліція готова до конструктивного діалогу…

 

ГОЛОВА. Дайте закінчити думку.

 

ЯНУКОВИЧ В.Ф. Ми готові до співпраці з кожним політиком, який справді прагне відстоювати інтереси народу. Ми підтверджуємо готовність до розширення антикризової коаліції – шляхом її об’єднання з "Нашою Україною" .

Шановні народні депутати! В ці хвилини до нашого голосу дослухається вся Україна і цілий світ, громадяни України і міжнародна спільнота, які дадуть справедливу оцінку нашим діям і нашій позиції. Ми маємо шанс увійти в історію як політики, які зберегли стабільність, спокій, громадянський мир у центрі Європи, примножили економічні здобутки і показали народу шлях до благополуччя, як писав великий Іван Франко: „Що тоді підуть по всій дорозі люди, як ми проб’ємо її і вирівняємо всюди”.

Дякую.

 

ГОЛОВА. В мене записано для виступу Рефата Чубарова, а він передає слово Роману   Безсмертному. Будь ласка, п’ять хвилин.

 

16:14:52

БЕЗСМЕРТНИЙ Р.П.

Шановний Олександре Олександровичу,  шановні колеги народні депутати.  Очевидно, що логіка подій, які тривають в цьому залі, вона обумовлює необхідність серйозного діалогу. Діалогу, який би забезпечив права і можливість працювати більшості і не менші права, права критикувати і бути почутими  опозицією.

Для мене найбільшою раною є оцей прапор, який знаходиться в залі.

І насправді,  ми всі маємо зробити все необхідне для того, щоб ті, хто цей прапор поклали, з честю його підняли на щоглу над Верховною Радою. Тому що всі ми у залі є громадяни України, всі ми є українськими  парламентаріями.

Очевидно, що  логіка подій, при якій спочатку не враховували позицію 186-ти народних депутатів, тепер не враховують позицію 129-ти народних депутатів, є неприйнятною,  в принципі, при тому, коли ми перейшли до парламентської форми врядування.

 Шановні народні депутати, змінилася українська Конституція. Відповідальність за владу несе парламент, несуть політичні сили. Від того, наскільки вони здатні знайти діалог між собою, домовитися і в праві реалізовувати ці повноваження, і в праві критикувати і вимагати права опозиції, залежить, як українські громадяни оцінять нашу діяльність.

Безумовно,  „Наша Україна” відстоювала  і відстоює працездатність парламенту, стабільність влади,  забезпечення прав українських громадян.

Для нас болить те, що не звершена конституційна реформа, для нас болить те, що до цього часу не проведені  необхідні реформи системи безпеки,  правопорядку,   не забезпечена  реалізація вибраного курсу   2004 року на виборах, на виборах 2006 року. Ми бачимо всі ці складнощі і розуміємо, що без тісного діалогу всіх політичних сил нам буде дуже складно рухатися вперед. Складність ця полягає в тому, що на даний момент ми поки що не маємо чітко визначених рамок діяльності влади і ми не бачимо, якими правами має володіти опозиція.

На нашу думку, на нашу думку, так як більшість має думати про права опозиція, так опозиція має думати про права і можливість реалізувати свою програму більшістю.

Шановні колеги, ми відкриті до діалогу, ми готові вести діалог і думати про те як вирішити ту споконвічну проблему, яка турбує українців – це, щоб Дніпро став об’єднавчою рікою України, а не її розколом.

Шановні колеги, два роки тому Україна пішла на проведення серйозних політичних реформ. Але давайте подивимося сьогодні, які рішення приймаються по один берег Дніпра і по інший берег Дніпра. Давайте подивимося як діяльність політичних сил привела до того, що вони почали втягувати в процес вирішення проблем в залі Верховної Ради суспільство.

Шановні колеги, після виборів треба, або результати виборів визнати і виконати цю волю народу, або розписатися у власній нездатності. (О п л е с к и). Тому не вулиця, до якої апелюють сьогодні політики може вирішити долю України, це друга проблема, яка мені болить і нашій Україні болить, по один бік Верховної Ради - одна політична сила, по інший бік Верховної Ради - інша політична сила. Це наша проблема, щоб з честю політичні сили запропонували людям піти працювати на свій добробут, на добробут своїх сімей. Якщо ми цього не зрозуміємо, це означає, що ми не здатні вирішити ті проблеми, які поклали на нас громадяни України. І тоді, даруйте, тоді включається в силу 106 стаття Конституції. І ми під цим дамокловим мечем зобов’язання домовитися, дати відповідь на всі питання. І не проблема в тому, хто буде, на якій посаді, проблема в тому, чи Україна підтвердить свій курс зовнішній і внутрішній, чи вона поверне оглоблі, а це означатиме, що Україна осоромиться, як  перед своїм народом, так і перед світом взагалі.

Тому бажаю вам у „круглому столі” успіхів – це ще один шанс, який дарує нам Президент.  Дякую за увагу.

 

ГОЛОВА.  Шановні колеги, я далекий від бажання коментувати будь-який виступ, але мені здається, що у нас в роботі є хороший проект Закону „Про опозицію”, який  треба було б прискорено розглянути і все-таки прийняти його у Верховній Раді, тим паче, що він писався політичною силою, яка готувалася до опозиції, і таким чином писалася для себе. Я думаю, що це буде корисний документ, безперечно.

 І ще один нюанс. У Верховній Раді, я вважаю, поділ на опозицію і більшість, ну, не те, що не повинно бути, але  це не повинно бути чітко виражена позиція так, як це між, скажемо, політичною силою і владою, зокрема виконавчою владою, як це робиться у всьому світі.

Ми поділили всі комітети на пропорційній основі, добросовісно. І я теж поділяю думку Романа Петровича, що це полотнище тут би не годилося бути, тут  мають сидіти депутати і працювати. Вони мають всі змогу, свою змогу саме у парламенті, як працівники  комітетів… представники комітетів,  голови комітетів, заступники, секретарі і таке інше. Але це в робочому порядку ми розглянемо і знімемо цю проблему, я переконаний в тому.

 Я чому так, такими словами звертаюся, бо тут є представники фракції „Блоку Юлії Тимошенко”, якщо з них  хто хоче висловитися, окрім  Володимира Олександровича, бо він завжди готовий, я так розумію.  Тому, будь ласка, визначайтеся, і якщо буде така потреба…

Не хочете? Ну, тоді, будь ласка, від комуністів хто хоче висловитися? Прошу. Тут записаний Петро Симоненко, я тому і оголошую.

 

16:21:56

СИМОНЕНКО П.М.

Уважаемые коллеги, уважаемые радиослушатели.

Я считаю, что предложение о созыве круглого стола  не  должно очередной раз похоронить предмет обсуждения и глубину тех процессов, которые происходят у нас в обществе, с точки зрения неудовлетворенности нашими избирателями в целом организацией власти и жизнью  в нашей стране.

Я считаю, что круглый стол не должен быть тем механизмом, который выпустит пар, но при этом не заставит власть решать те проблемы, которые волнуют наших избирателей. Я  также убежден, что круглый стол не должен стать с точки зрения только распределения портфелей, портфелей, рассмотрения этих вопросов. А должен стать предметом для очень серьезного и глубокого разговора при участии всех политических сил, общественных движений, кто заинтересован сегодня в конкретном рассмотрении и решении этих проблем.

Поэтому я считал бы возможным предложить организаторам круглого стола сегодня подготовить конкретные предложения для того, чтобы мы смогли глубоко проанализировать ход выполнения конкретных планов после начала реформ у нас в Украине, особенно после 2004 года. Потому что 2004 год в сознании многих людей формируется как год перелома  формирования власти и ответственности власти за происходящее в нашей стране.

Я убежден, что круглый стол должен дать нам возможность глубоко проанализировать ситуацию с точки зрения различных социальных слоев нашего общества и их интересов, и наших прекрасных ветеранов, участников Великой Отечественной войны, нашей молодежи, работающих и безработных, интеллигенции, тех, кто сегодня по различным причинам испытывает ущемление от нынешней власти.

Круглый стол, на мой взгляд, должен дать возможность глубоко проанализировать и ситуацию с точки зрения защиты общегосударственных и общенациональных интересов. В конце концов, с  участием всех политиков круглый стол должен дать ответы на очень серьезные, глубокие трансформации, произошедшие у нас, не с точки зрения передела собственности, а с точки зрения изменения условий жизни и уровня жизни наших граждан. Круглый стол должен ждать нам возможность рассмотреть вопросы национальной, энергетической, продовольственной безопасности, механизмы и пути их решения, мы должны, в конце концов, дать ответ на вопросы: наша страна будет идти, и двигаться в НАТО, или наша страна будет внеблоковым государством, мы должны сегодня дать ответы на многие вопросы: каким образом энергетическая безопасность будет решаться – в союзе с нашими соседями или это,  так скажем,  нашими возможностями природными и теми,  которые созданы сейчас.

Я также убежден, что рассмотрение вопросов, которые предлагается обсудить на круглом столе, должны способствовать прежде всего критическому анализу концепций экономических, политических и социальных реформ, проведенных за годы независимости у нас в Украине.

На круглом столе предлагаю рассмотреть  механизмы и пути решения противоречий, которые разделили наше общество, я имею в виду, по языковому принципу, культурные, межэтнические, межконфессиональные и другие проблемы. Без  ответа на эти  вопросы этот круглый стол не будет эффективным, он, по сути дела превратиться просто в очередное мероприятие.

И, естественно, говоря о круглом столе с точки зрения разрешения этих противоречий, я бы предложил, чтобы круглый стол инициировал, а Президент подписал этот указ о  проведении целого ряда референдумов, по которым  народ Украины должен сегодня высказать свою точку зрения и снять те противоречия, которые используются политиками для нагнетания именно тех или иных настроений в обществе.

Я также убежден, что круглый стол должен рассмотреть проблему геополитических и стратегических интересов Украины. Это  проблемы единого экономического пространства, проблемы НАТО, проблемы ВТО с точки зрения именно национальных  интересов, защиты наших интересов в европейском и мировом сообществе.

Но самое главное, наш круглый стол должен дать ответ на вопросы: почему власть не решает те проблемы, которые волнуют народ Украины, почему власть сегодня  безучастна к тем процессам, углубление которых  сегодня являются катастрофой для многих – проблема безработицы, проблема выезда  многих за пределы Украины в поисках куска хлеба, проблема сегодня матери, которая воспитывает ребенка и вообще  воспитание нашего будущего с точки зрения защиты генофонда и развития национальной нашей культуры и науки.

Все эти вопросы, они определены, на мой взгляд неэффективностью и бесперспективностью так называемых экономических, политических и социальных реформ нынешнего режима и курса. Поэтому я считаю, что этот круглый стол только тогда будет эффективным, когда он ответит на все эти вопросы.  Благодарю.

 

ГОЛОВА. Від „Блоку Юлії Тимошенко” є, хто виступить? Ні? Немає бажаючих. Є? Будете виступати? Ні. Від фракції соціалістів є? Прошу, Іван Сидорович.

 

16:27:36

БОКИЙ І.С.

Іван Бокий, фракція Соціалістичної партії України.

Шановні колеги, шановні виборці, ситуація в Україні і справді непроста. І вкотре ми повторюємо слова Тараса Шевченка: „Доборолась Україна до самого краю”, але ми розуміємо, що це, мабуть, і не останній край. Але вдумаймось в одну річ. Ми весь час боремось, а світ живе. І це дуже велика різниця. Нормальний цивілізований світ живе, він не бореться, він працює, він творить багатства матеріальні, духовні, а ми із вами, що ми творимо? Що ми творимо? Що ми створили в Україні. Ми, це я говорю про владу в цілому, всі гілки влади.

Що ми створили? Ми створили в країні ситуацію, яка, ну, може, десь на межі катастрофи. І це не залякування когось, а це справді так. І, очевидно, настав час зупинитись. Настав час сьогодні, перш за все політикам, зрозуміти, що, якщо ми втягуємо Україну у вир боротьби, толку з цього не буде, бо боротися можна до певної межі, а коли доходить до краю, то треба братися за розум.

І от ідея круглого столу, це саме ідея та, яку диктує сьогодні Україні і українському політикуму розум. Чи вистачить нам його, щоб залагодити ситуацію в Україні, вийти з неї з честю? Я думаю, вистачить. Український народ мудрий, та і політики в основному тут зібралися ті, які знають, як працювати, що треба робити, щоб життя людське не було схоже ось на те пекло в якому український народ перебуває 15 років і не знаходить із нього виходу.

Круглий стіл. Що має бути ідеєю круглого столу. Ідеєю круглого столу має бути замирення в Україні, політичне замирення і просто замирення між лівим і правим берегом. Замирення між усіма частинами України.

Замирення, в решті-решт, між кожним із нас в цьому залі. Чи готові ми до цього? Я думаю, що в цілому можна сказати, що готові. І незважаючи на те, що в цьому залі нагнітається ситуація роздраю, ситуація, яка веде до розпуску Верховної Ради, у нас ще критична межа не перейдена. І ця критична межа диктує нам одне, ми повинні сісти і домовитись про те, як все-таки будувати в Україні розумну політику, політику добра, політику, яка дає  людям можливість  працювати, заробляти і жити нормально, як живуть люди в усьому світі.

Мені здається не правильно говорити про те, що цей шанс дає нам Президент. Цей  шанс дає нам український народ, цей шанс дає нам той розум, який ще у  нашого народу не погас. І тут я думаю повинні всі докласти зусиль до цього, і Президент, і депутати, і політичні партії, які представлені в парламенті і не представлені, для того, щоб домовитись про одне. Ми сьогодні повинні закінчити війну у владних верхах, ми повинні створити сьогодні нормальний повноважний уряд і доручити цьому уряду будувати ту  Україну разом з нами, разом з усім українським народом, якої ми ось чекаємо вже ці самі 15 років, і яку  вистраждав український народ за всі століття.

Що має бути предметом на цьому круглому столі? Я думаю, справді, тут не повинно бути поділ посад, тут повинен бути інший підхід. Підхід один – визнати результати виборів, які відбулися і на основі цих результатів будувати владу в Україні, по-іншому просто не вийде. За ідею, Президенту спасибі, але я думаю, ми остаточно спасибі йому скажемо тоді, коли він зрозуміє цей вибір українського народу і підтримає його. По-іншому, я думаю, просто не може бути. Дякую за увагу.

 

ГОЛОВА. Закінчили ми обговорення або виступи з мотивів, чи з приводу ситуації. Я розумію прекрасно, що всі схвально ставляться до ідеї проведення круглого столу, ми це завтра зробимо. Ясна річ, що круглий стіл не може вирішити всі ті проблеми, які тут згадувалися, бо це не його функція. Якби вдалося на цьому круглому столі домовитися про злагоджену роботу різних політичних сил у парламенті, це вже був би колосальний успіх. А далі треба займатися всіма тими проблемами, за які відповідає, перш за все, влада в Україні, всі інститути її і в тому числі, може й вирішальним чином, парламент України. Давайте до цього готуватися.

Зараз вносить комітет з питань державного будівництва проект постанови про скасування Постанови Верховної Ради України „Про відставку прем’єр-міністра членами Кабінету Міністрів України”. Я хотів би пояснити суть цього документу, коли ми обмінялися думками з приводу необхідності проведення круглого столу, я попросив наших колег, подивіться, яким би чином можна було жест зробити на зустріч Президенту. Щоб продемонструвати, що ми готові до співпраці, що ми не конфронтуємо, що ми працюємо так, як він того хоче.

Зіслалися колеги, які мали на увазі звернення Президента до Верховної Ради про скасування Постанови Верховної Ради, прийнятої у січні місяці. Ми легше агітувати за це, бо фракція, в котрій я тоді знаходився, не голосувала за відставку Кабінету Міністрів, розуміючи, що це не розумна річ, я маю на увазі, не вигідна для України, але так трапилося, я гадаю, що можна розглядати це питання, але спочатку треба його включити до порядку дня. Давайте включимо, а тоді обговоримо.

Хто за те, щоб включити до порядку дня проголосуйте, будь ласка.

 

16:35:04

За-239

Рішення прийнято.

Будь ласка, для доповіді слово надається голові комітету Рибаку Володимиру Васильовичу, прошу.

 

16:35:28

РИБАК В.В.

Шановний Олександре Олександровичу! Шановні депутати! Шановні присутні!

В комітеті було розглянуто Звернення Президента України  до Верховної Ради України  від 12 січня  2006 року „Про скасування Постанови Верховної Ради України від 10 січня 2006 року номер 3295 „Про відставку прем’єр-міністра України  членів Кабінету Міністрів України”, якою негативно народні депутати України 4 скликання Верховної Ради України оцінили діяльність уряду, з посиланням на пункт 12 частини 1, статті 85 Конституції України відправили у відставку Прем’єр-міністра України, членів Кабінету Міністрів України та доручили відправленому у відставку Кабінету Міністрів України виконувати свої повноваження – до початку роботи новосформованого Кабінету Міністрів України. Це рішення прийнято Верховною Радою України з   порушенням вимог статей  6, 8. 19,  85, 87, 115, Конституції України.

За статтею 152 Конституції України,  правові акти визнаються неконституційними, якщо  була порушена встановлена Конституцією України процедура їх розгляду, ухвалення.

З огляду на зазначене, комітет вирішив погодитися  з пропозицією Президента України, що міститься в зверненні Президента України до Верховної Ради України від 12 січня 2006 року та скасувати Постанову Верховної Ради України від 10 січня за № 3295 „Про відставку Прем’єр-міністра України, членів Кабінету Міністрів України”, як таку, що не відповідає Конституції України. Дякую за увагу.

 

ГОЛОВА. Чи є запитання до Володимира Васильовича?  Будь ласка, запишіться, на запитання п’ять хвилин. Будь ласка, Семенюк.

 

16:38:32

СЕМЕНЮК В.П.

Я прошу передати слово Волзі.

 

ГОЛОВА.  Будь ласка, Волга.

 

16:38:44

ВОЛГА В.О.

Володимире Васильовичу, скажіть, будь ласка, чи розглядалося на засіданні комітету питання про те, що  деякі міністри у нас, по-моєму, були відправлені по два і по три рази. Окрім тієї відставки, ще й міністрів відправляли по два і по три рази. Чи не виносити ці питання, щоб і скасувати постанову про відправлення  і тих міністрів по два, по три рази. Дякую.

 

РИБАК В.В. Мы на завтра запланировали,  вопрос    этот будет рассматриваться   на заседании   комитета и мы будем вносить предложения Верховному Совету.

 

ГОЛОВА. Спасибі. Оніщук, прошу.

 

16:39:28

ОНІЩУК М.В.

Шановний Володимир Васильович, скажіть, будь ласка, чи отримав комітет висновки Науково-експертного управління, які є обов’язковими для розгляду таких документів? І, якщо отримав, то ознайомте нас з ним. Це перше запитання.

І друге. Скажіть, будь ласка, чи не бачите ви якого-небудь логічного правового зв’язку з проектом постанови, яку ми голосуємо і відповідними процедурами пов’язаними із тлумаченням статті Конституції, яка визначає порядок, зокрема, припинення, дострокового припинення повноважень у випадку відставку уряду?

 

РИБАК В.В. Перше питання. Ми в своїм зверненні, Президент достаточно аргументировано обосновал с указанием всех статей Конституции. Там очень большая юридическая служба. Поэтому за основу мы взяли основной документ Президента, и вносится предложение поддержать его.

А, что касается за этим постановлением Верховного Совета думать можно все, что угодно, и на комитете эти вопросы тоже возникали. Поэтому, какая у кого фантазия, так давайте будем дальше думать. Но, если Верховный Совет 4 скликання сделал ошибку, давайте ее поправим вместе.

 

ГОЛОВА. Будь ласка, Чубаров.

 

16:41:10

ЧУБАРОВ Р.А.

Шановний Володимире Васильовичу, ви знаєте наскільки я вас поважаю, як особистість, ми з вами давно знайомі. Тому прошу цю мою думку не приймати на свою сторону, на свій бік.

Чи не схоже, що ми уже займаємось якоюсь клоунадою? От в цій залі раніш, попередніми скликаннями, приймалось дуже багато рішень, які сьогодні можна було би, посилаючись на те, що вони, мовляв, є антиконституційними, за наших тих колег, які перед нами працювали намагатися їх зараз поправити.

Я дуже боюся, Володимире Васильовичу, що ваші партнери по коаліції завтра попросять вас, щоб ви, як вони вважають, незаконно в них  відібране повернули, включаючи обкоми і ЦК Компартії України. І тоді ви за це і проголосуєте. Чи не схоже вам, я дуже  жалкую за  те… я дуже жалкую, що і головуючий наш, і інші досвідчені юристи   йдуть на цю клоунаду. Це дійсно клоунада!

 

РИБАК В.В. Спасибі. Я дуже вас тоже  поважаю і от при всьому залі можу сказати.

Но ваш представитель почетный, представитель партии, уважаемый нами Виктор Андреевич Ющенко, если вы считаете, что он вносит предложение для клоунады, так нельзя, - это же Президент Украины.

 

ГОЛОВА. Я прошу, не сперечайтеся. Король.

 

16:42:43

КОРОЛЬ В.М.

Я прошу передати Порошенко слово.

 

ГОЛОВА. Будь ласка, Петро Олексійович Порошенко.

 

16:42:51

ПОРОШЕНКО П.О.

Вельмишановний Володимире Васильовичу, я повністю згоден з вами, коли ви відповідали колезі Оніщуку, що ніякого науково-експертного висновку тут непотрібно. Вся країна бачить,  наскільки високий і науковий, і експертний висновок цієї постанови.

У мене буде єдине прохання і до вас, і до вас пане Олександре Олександровичу.  Постанову голосувати в  два етапи, як вимагає Регламент. Спочатку проголосувати за основу. Потім при доопрацюванні включити туди  скасування помилки не лише попереднього скликання, а також і депутатів каденції 1998-2002 років, відмінити Постанову «Про відправку Уряду Ющенка». І таким чином, ми виправимо всі помилки, які робила Верховна Рада. І таким чином, нам не потрібно буде обирати  нового Премєр-міністра, тому що у нас    в країні їх вже буде два. Дякую.

 

ГОЛОВА.  Очевидно, це питання  стосувалося мене,  і я з великим задоволенням можу сказати, що я не голосував, як  за ту постанову, так і за  ту постанову, про котру ви згадували про відставку Премєра    Віктора  Андрійовича Ющенка.

Але мова іде про те, що  та постанова голосувалася з дотриманням норм Конституції, а ця без дотримання. Тому треба, щоб була чистота, чистота, скажемо, поведінки парламенту в цьому відношенні. І в цьому відношенні Президент висловив свої міркування, я нагадаю, що цілком є слушним пропозиція комітету: відреагувати відповідним чином.

Будь ласка, сідайте на місце. Слово має представник Президента Юрій Богданович? Богданович же правильно я сказав цей раз, бо я весь час помиляюся. Прошу, Ключковський.

 

16:44:48

КЛЮЧКОВСЬКИЙ Ю.Б.

Дякую дуже Олександр Олександрович, за те, що згодилися надати мені слово. Взагалі сказати, що наше скликання, ну, просто генерує цілі грона дуже дивних процедур. Зокрема, і сьогодні, начебто розглядається питання з ініціативи президента, але доповідає його зовсім не представник президента і не особа уповноважена президентом, а зовсім інший народний депутат.

Я ще раз підкреслюю, якщо ми посилаємося на ініціативу президента, то, будьте ласкаві, дотримуватися вимог Конституції і регламенту. Тепер трішечки історії, я хочу нагадати, що 10 січня Верховна Рада України попереднього скликання, дійсно, порушив цілий ряд положень чинної на той момент редакції Конституції. І та група фракцій, яка тоді проголосувала за відставку Уряду Єханурова, навіть, отримала в народі відповідну кличку за відповідними буквами лідерів „тля”.

Але я спочатку зупинюся на правових передумовах того, що зараз пропонується, а потім коротко на політичних. Так ось, хочу звернути увагу, що Верховна Рада,  відповідно до Конституції України, частина друга статті 19, діє на підставі, в межах і спосіб передбачені Конституцією України, чинною на той момент, коли діє Верховна Рада  України.

І ось якщо сьогодні Верховна Рада проголосує цю постанову, до речі з якою мотивацією? В звязку із порушенням Конституції України. То вона другий раз порушить Конституцію України. Тому що від 10 січня змінилася редакція Конституції. І те, що 10 січня було неконституційним, теперішній редакції Конституції відповідає.

І, власне, саме це тоді було підставою звернення президента. Верховна Рада  тоді попала в ейфорію конституційної реформи і застосувала норми. Які почали діяти тільки після відкриття нашого скликання в кінці травня цього року. А в січні не діяли. Однак сьогодні діють.

Які правові наслідки могли би бути прийняття цієї постанови? А Верховна Рада, приймаючи цю постанову, повинна була б внести зміни у цілий ряд своїх постанов, які вона прийняла у зв'язку з  тим, що там називалися відповідні посадові особи „виконувачами обовязки”, бо якщо ми скасовуємо  цю постанову, то немає підстав називати їх виконуючими обовязки. А де пропозиція про внесення змін до цих постанов?

І нарешті, останнє, – політичні передумови. Знаєте, все це – політична гра. Я прекрасно розумію ініціаторів цього. Вони надіються,  що у Президента зникне ще одна підстава для розпуску Верховної  Ради. Так от, заспокою вас: та Верховна Рада, яка допустила порушення Конституції, вже розпущена. Це – четверте скликання  Верховної  Ради.

Я закликаю Верховну Раду: не плодімо дурниць і не перетворюймо пленарні засідання, дійсно, у клоунаду. Дякую за увагу.

 

ГОЛОВА. Чи є потреба обговорювати цю тему? Немає потреби.

Тому я…

Є бажаючі? Будь ласка, запишіться. 5 хвилин. Ну, добре, 10 хвилин, прошу. Борщевський.

Відмовився від слова.

Волга, прошу. Будь ласка, Волга, слово… Ви передаєте його?

 

16:48:42

ВОЛГА В.О.

Рудьковському.

 

ГОЛОВА. Рудьковський, прошу.

 

16:48:51

РУДЬКОВСЬКИЙ М.М.

Рудьковський, фракція соціалістів.

Я звертаюся зараз до всіх народних депутатів: шановні народні депутати, дійсно, Конституція у нас одна, і Україна у нас одна, і закони, які ми приймаємо, повинні відповідати Конституції, в тому числі, і постанови Верховної  Ради.

Якщо, дійсно, минула Верховна Рада зробила помилку, яка не розпущена, бо вона не розпустилася, а завершила свою каденцію. І для того, щоб у нас не було правової колізії, нам дійсно зараз потрібно підтримати запропоновану постанову комітетом, щоб урегулювати це питання, бо, дійсно, ми не можемо двічі відправляти уряд у відставку. Він склав свої повноваження, але та постанова, знову ж таки, довліє над урядом, прийнята не у відповідності із Конституцією. І тому нам не потрібна оця риторика і полемізування, потрібно прийняти консолідовано рішення, підтримати Президента.

 

ГОЛОВА. Зварич. Зварич, я оголосив.

 

16:50:04

ЗВАРИЧ Р.М.

Шановний Олександр Олександровичу, я-таки до вас апелюю зараз, бо якось ви починаєте свій другий термін на посаді Голови Верховної Ради, просто з деякими досить, ну, м’яко висловлюся, дивними рішеннями, під якими буде стояти, я власне хотів би звернути вашу увагу на це. Це буде, буде стояти ваш підпис. Розумієте? Невже ж ви не розумієте, що ця постанова абсолютно глупа, тобто вона не носить за собою абсолютно жодних правових наслідків. Бо, навіть у випадку, якщо ініціатори думають, що в такому випадку тоді ліквідовується якесь міфічне право Президента розпустити Верховну Раду.

Щоби доказати вам недолугість цієї постанови, привертаю також увагу до того, що були також звільнені 2 міністри, а у випадку неповного складу Кабінету Міністрів це є також підставою. Розумієте? Тому не треба робити речі, які дійсно викликають, ну, регіт у суспільстві.

Я привертаю вашу увагу, Олександр Олександровичу, не потрібно цього робити. Підстави такої немає. І тут треба нам це зрозуміти і не треба, щоб Верховна Рада України за вашим керівництвом виглуплювалася. Тому я би просив все ж таки зняти це питання з розгляду і повернути Верховну Раду України в нормальне розумне русло.

 

ГОЛОВА. Прошу, слова має Кузьменко, оскільки Богуслаєва немає. Кузьменко, фракція соціалістів.  Будь ласка, якщо можете говоріть.

 

16:51:55

КУЗЬМЕНКО С.Л.

Сергій Кузьменко, фракція Соціалістичної партії України, Запоріжжя.

Я хотів би перш за все звернутись до пана Зварича, до колеги Зварича і до деяких депутатів з фракції „Наша Україна”. Як же треба не поважати Президента України,  як же треба для конкретної політичної доцільності нехтувати іміджем Президента, щоб казати, що виконання листа Президента - це глупа постанова. Це, я не знаю, якщо Президент це чує, то ви багато втратите з цього питання.

Я  хотів би також, що ми сьогодні на комітеті, дійсно, розглядали це питання і було дві точки зору. Одна  точка зору - максимально затягнути процедуру виконання прохання Президента і ця точка зору, як не дивно, пропрезидентської партії, де Президент є почесним головою.

І друга точка зору - якщо є така можливість, у максимально стислі терміни задовольнити прохання Президента і дати можливість, до речі,  сьогоднішньому уряду почувати себе, як уряд, який законно склав повноваження будучи повноважним урядом на момент 25 травня.

Я  хотів би  також сказати, що Президент, не дивлячись на ці всі обґрунтування, які намагається „Наша Україна” висловити, не відкликав свого листа. Тобто він залишався при  своїй точці зору, він залишався впевненим в тому, що цю постанову необхідно відмінити.

І, якщо Верховна Рада сьогодні задовольняє прохання Президента, то на мій погляд,  ми консенсусом повинні  прийняти це рішення, оскільки мені важко уявити, щоб фракція „Наша Україна” голосувала проти виконання рішення Президента.  Спасибі.

 

ГОЛОВА. Оніщук Микола Васильович, будь ласка.

 

16:54:26

ОНІЩУК М.В.

Шановні колеги, шановний Голово. Я не випадково запитав у доповідача, чи має комітет, який надав висновок по вказаному  проекту постанови, висновки Науково-експертного управління, який згідно регламенту і внутрішньої процедури парламенту, є обов’язковими при розгляді актів законодавчих ініціатив. Такого документу, як це можна було зробити висновок із виступу шановного Володимира Васильовича, немає, це не випадково. Тому що Науково-експертне управління просто, мабуть, із свого наукового стиду, дати такий висновок не могло. Це перша обставина.

Друга обставина, я думаю, що необхідно було сьогодні комітету, вносячи цю постанову, також запропонувати нам і ряд інших проектів постанов, які б скасували низку останніх актів парламенту, які приймалися, зокрема, вчора, де тлумачилася норма Конституції. А ми добре розуміємо, що парламент таких повноважень не має, це компетенція Конституційного суду України і ряд інших постанов, які приймалися, на жаль, з порушенням Конституції і Регламенту Верховної Ради. За таких умов ще можна було якось, можливо, обґрунтувати, як би підхід парламенту, який скасовує всі акти, які на його думку приймалися в порушенні Конституції.

Ще одна обставина, шановні колеги, прошу звернути вашу увагу, що Президент до Верховної Ради нинішнього скликання не звертався. І тому, постає питання, чи мала право взагалі Верховна Рада покласти в основу свого нинішнього рішення документ, відповідна ініціатива, яка була адресована до Верховної Ради Четвертого скликання. Хочу на цьому наголосити, ми знаємо, який порядок, зокрема, відкликання актів, в тому числі, суб’єктів законодавчої ініціативи в парламенті. І ми добре знаємо, що вони втрачають чинність з набуттям повноважень нової Верховної Ради.

Шановні колеги, як висновок, мені дуже хотілося б, щоб ми припинили прийняття актів у Верховній Раді, які вносять сумнівну юридичну природу. Оскільки ми тільки заводимо правову ситуацію в такий невигідний для Верховної Ради тупик, а при відсутності Конституційного Суду, який … нас поправив, ми лише створюємо прецеденти формування неправового поля української держави. Дякую за увагу.

 

ГОЛОВА.  Стоян, прошу.

 

16:57:15

СТОЯН О.М.

Олександр Стоян. Партія фракції „Регіонів”.

Шановні колеги! Ми знаємо з історії, що, навіть, посмертно  реабілітують політичних діячів, людей, які стали Героями України, а тут же живий уряд. Уряд, як сказав Президент, працював дуже добре - самий кращий уряд. Уряд якого незаконно відправила у відставку та погана Верховна Рада 4 скликання  (Оплески)…, то ми депутати, я як Стоян беру на себе відповідальність, що ми тоді проголосували за відставку цього уряду, я з повиною ставлюся  перед цим урядом. Я прошу: реабілітуйте цей уряд, будь ласка, хай собі працює. Більше того, шановні колеги, ви знаєте, що і зараз Єхануров казав, що ми не „і.о.”, а ми уряд, ми прем’єр, ну й добре, зараз відправили у відставку законно в зв’язку з новою Верховною Радою, то хай підуть прем’єрами, міністрами, хай запишуть в трудову книжку, що вони були героями України на цей час. Прошу підтримати цю постанову. Дякую.

        

ГОЛОВА. Прошу, Гнатенко, будь ласка.

Я прошу в аргументах менше пристрастей, бо це… Будь ласка, я сказав Ігнатенко. 

 

16:58:30

ГНАТЕНКО Л.М.

Слово передаю народному депутату Ключковському.

 

ГОЛОВА. Будь ласка, Ключковський.

 

16:58:47

КЛЮЧКОВСЬКИЙ Ю.Б.

Дякую, дуже за можливість ще  доповнити свою аргументацію.

Я ще раз хочу підкреслити, що Верховна Рада України повинна діяти з дотриманням Конституції України. Та постанова, яка, до речі, фактично не набула чинності оскільки уряд відправлений 10 січня у відставку успішно, як тільки  що підкреслив колега Стоян, найкращий уряд за всю історію незалежної України діє досі, то це означає, що правових наслідків та постанова не мала, за винятком текстів окремих  постанов Верховної Ради, де неправильно іменувалися посади членів уряду. І тому логіка, я хочу ще раз підкреслити, вимагала б і туди внести  зміни.

Однак,  я хочу звернути увагу на те,  що уряд Юрія Єханурова, виконуючи Конституцію, склав свої повноваження перед новообраною Верховною Радою. Чого хоче    добитися тепер ініціатор цієї постанови (я не знаю хто він, до речі), я не можу зрозуміти, тому що скасування тієї постанови ніяк не змінить юридичного факту про те, що уряд сьогодні у відставці, склавши повноваження перед новообраною Верховною Радою. Я підкреслюю це формулювання: уряд сьогодні у відставці, склавши повноваження перед Верховною Радою України.

А тепер  останнє зауваження з приводу тих, хто так турбується про честь президента, однак, робить це дуже на словах і фальшиво. Президент України  Віктор Ющенко діє чітко і строго, на підставі, в межах і в спосіб, передбачених для нього Конституцією.

12 січня, коли Конституція була порушена,   він звернувся з цим до Верховної Ради  України.

Сьогодні, коли Конституція змінилася,  він не просив розглядати це своє звернення.

На жаль, у деяких колег народних депутатів реакція  приблизно така, як у  відомої черепахи, але це вже не вина Президента України.

 

ГОЛОВА.  Я прошу, репліку має Роман Зварич, одна хвилина.

 

17:01:13

ЗВАРИЧ Р.М.

Шановні колеги, по-перше, я хотів би, щоб ви не турбувалися про мій статус із Президентом. Дозвольте, я буду це вирішувати з президентом сам. Так що будьте певні, що  я буду все ж таки завжди підтримувати Президента України.

І, до речі, якщо ця постанова буде свідченням вашого бажання не менш ретельно дотримуватися позиції Президента, то я ваші наміри вітаю. Але давайте будемо таки серйозними людьми. Тобто ця постанова, дійсно, є безглуздою, вона абсолютно жодних правових наслідків не тягне, вона не може бути прийнята, вона черговий раз робить з нашого парламенту сміховисько.

Тому, Олександре Олександровичу, я вас закликаю зняти з розгляду цю постанову.

 

ГОЛОВА. Репліка Стояна. І давайте не згадуйте більш ніяких прізвищ, я вас прошу. Оскільки моє згадували, то я …

 

17:02:25

СТОЯН О.М.

Олександр Стоян, фракція Партій регіонів.

Я хочу сказати колезі, який виступав, за цього, за одного до цього, це не я дав високу оцінку уряду і його роботі, це дав таку оцінку Президент. У мене дещо інша оцінка, самий бездарний уряд, який підняв тарифи на житлово-комунальні послуги, цін, і багато чого іншого, не вирішив соціальні питання, але це інша оцінка.

Я хочу інше сказати. Шановні колеги з „Нашої України”, якби Президент хотів відкликати це звернення, це подання, він би це зробив би, а раз він його залишив це звернення, значить, він мав сенс, він все-таки сподівався, що появиться розумна Верховна Рада, яка задовольнить його прохання. Появилась така Верховна Рада, ми задовольняємо його прохання! То чого ж ви нападаєте на Президента і на Секретаріат! Ми ж за вас, ми разом з Президентом! Я прошу проголосувати за цю постанову. Дякую.

 

ГОЛОВА. Слава, Богу, не названо ніяких прізвищ. Тому я більше слова для репліки не даю, так? Але хочу, зобов’язаний підбити підсумки під нашою дискусією. Тут кілька моментів треба мати на увазі.

Ініціатори цієї постанови народні депутати Рибак, Пономаренко, Лук’янов. Проект зареєстрований відповідно до Регламенту. Комітет його розглянув, вніс на розгляд Верховної Ради. Документ зареєстрований відповідно також до Регламенту інших процедур.

Хочу сказати, що по різному ставимося ми до цього документу. Наприклад, мені імпонує те, що один із виступаючих тут тільки що підтвердив ще раз різницю між статусом уряду, що є у відставці і статусом уряду, який склав свої повноваження. Це принципово важливо і, можливо, з цього приводу теж треба, мабуть, піти на зустріч, побажання, які  висловлено в листі Президента.

Ну, і ще одне. Тут, очевидно, оговорився Микола Васильович, коли сказав, що акти чинності не втрачають. Вони… що  акти втратили чинність. Акти чинності не втрачають так само, як рукописи не горять. Це істина.  Ви добре це знаєте як юрист.

Тому аналоги такі в нашій діяльності були. Пригадайте ситуацію у  першому скликанні парламенту. Прийнято рішення про заборону Компартії, а в другому скликанні переглянута ця постанова.

Але ми не повинні керуватися в даному випадку тільки принципом аналогів, бо він у нас не закладений в Конституції.  А мова йде про те, що ми   не приймаємо якогось нерозумного рішення, бо є різні висновки, різних інституцій, різних інстанцій, але інстанції, висновки яких обов’язкові для виконання.

Це я звертаюся до всіх нас, коли мова іде про    висловлювання  або  документи від нашого Юридичного управління, від Конституційного Суду, який ми повинні створити, повинні давати висновки і так далі.

 Тому ми скасуємо ті рішення Верховної Ради, які на час його прийняття  було неконституційним, а  не те рішення, яке мов сьогодні вже є конституційним. Воно не може  бути конституційним, бо приймалося в іншій правовій ситуації.

 Тому я маю всі підстави поставити на голосування цей проект, а ви як хочете, так і голосуйте. Будь ласка. Іде голосування.

 

17:05:55

За-239

Рішення прийнято.

Можна по фракціях, якщо є наполягання.

 З „Регіонів” партії, із фракції – 185, „Блок Юлії Тимошенко” – 2, „Наша Україна” – 2, СПУ – 30, комуністів – 20.

Рішення прийнято.

Вечірнє засідання оголошую закритим.

Завтра о 10-ій годині буде ранкове засідання парламенту.