26 листопада 2003, 16:09

Комітет з питань соціальної політики та праці зазначає, що у проекті Державного бюджету України на 2004 рік не передбачено вирішення проблеми погашення заборгованостей з соціальних виплат, виплати заробітної плати за роботи, виконані на замовлення держави

Парламентський Комітет з питань соціальної політики та праці зазначив, що у проекті Державного бюджету України на 2004 рік не передбачено вирішення проблеми погашення заборгованостей з соціальних виплат, виплати заробітної плати за роботи, виконані на замовлення держави.

Так, не враховано п.37 Доручення Верховної Ради України Кабінету Міністрів України до Основних напрямів бюджетної політики на 2004 рік щодо виділення в проекті бюджету окремим рядком видатків по кожному розпоряднику бюджетних коштів на погашення заборгованості по заробітній платі та соціальних виплатах.

Члени Комітету зазначають, що порівняно з бюджетом поточного року не знижено перелік нормативно-правових актів, не забезпечених бюджетними ресурсами на 2004 рік. Це свідчить про невиконання положення Постанови Верховної Ради України "Про Основні напрями бюджетної політики на 2004 рік" щодо забезпечення соціального спрямування державного бюджету, підвищення рівня реальних доходів населення, збереження соціальних гарантій малозабезпеченим громадянам. Цим переліком фактично скасовуються пільги соціального характеру для малозабезпечених верств населення без будь-яких компенсацій, що є порушенням статті 22 Конституції України та свідчить про невиконання рішення Конституційного суду України про відновлення у повному обсязі надання пільг, компенсацій та гарантій громадянам, у тому числі за професійною ознакою.

Так, з норм соціального характеру, дія яких призупинена у 2003 році, Кабінет Міністрів України пропонує додатково зупинити ще низку норм на 2004 рік. Зокрема, щодо:

бюджетного фінансування видатків на охорону праці для бюджетних підприємств;

надання пільг на плату за землю для підприємств, установ, організацій, у складі яких є структурні підрозділи, що надають санаторно-курортні та оздоровчі послуги дітям тощо.

Неприпустимим, на думку народних депутатів, є незабезпеченість коштами індексації грошових доходів населення.

Як свідчить аналіз динаміки витрат Державного бюджету, особливо за останні два роки, негативні тенденції щодо їх зменшення мають місце по соціальних програмах, що забезпечують керівництво та управління у сферах праці та соціальної політики держави, соціального захисту, соціального забезпечення та державного нагляду за охороною праці.

Комітет пропонує встановити рівень забезпечення прожиткового мінімуму на 2004 рік у розмірі 100 грн. на одну особу. (Довідково: за розрахунками Мінпраці на підставі прогнозу моделі соціального бюджету і поданого до Мінфіну розрахунку щодо збільшення обсягів витрат, необхідних для надання допомоги малозабезпеченим сім'ям, пропонується поетапне підвищення цього показника протягом 2004 року (100 та 110 гривень). (Довідково: розраховано, що загальні видатки для надання допомоги сім'ям з дітьми, малозабезпеченим сім'ям, інвалідам з дитинства і дітям-інвалідам при рівні забезпечення у сумі 90 грн. потребуватимуть виділення з державного бюджету 2274,7млн.грн. При рівні запропонованої на 2004 рік суми у 100 грн. загальна потреба для надання зазначених видів допомоги сягатиме 3113,8 млн грн., до 110 грн. - 3 762,2 млн. грн.).

Запропонований у проекті бюджету на 2004 рік рівень забезпечення прожиткового мінімуму, наголосили члени Комітету, значно нижче критерію бідності, який визначається зараз у розмірі 200 грн.. Оскільки основну частину (75%) бідних верств населення України становлять домогосподарства з дітьми до 18 років, то запропонований рівень забезпечення прожиткового мінімуму ще більш ускладнює проблему бідності сімей з дітьми, що є неприпустимим.