22 січня 2015, 16:45 ( Інформаційне управління Апарату Верховної Ради України )

Проблеми забезпечення належного функціювання закладів фізичної культури і спорту за нових законодавчих умов було обговорено під час "круглого столу" у Комітеті з питань сім'ї, молодіжної політики та спорту

 

Відкриваючи засідання, голова Комітету Артур Палатний зазначив, що рішення про проведення круглого столу було викликано критичною ситуацією, що склалася з фінансуванням значної частини дитячо-юнацьких спортивних шкіл, а також скасуванням пільг щодо плати за землю для спортивних об’єктів.

Як наголосив голова Комітету, спортивні школи втратили частину фінансування (близько 200 мільйонів гривень), які раніше отримували від Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, і відповідно до нині чинного законодавства мають фінансуватися за рахунок місцевих бюджетів. Водночас, доходи багатьох місцевих бюджетів суттєво зменшились. Тому, за словами А Палатного, "вони не мають можливості, а, може, і бажання додатково фінансувати спортивні школи".

Артур Палатний піддав критиці наміри Міністерства фінансів отримати 300 мільйонів гривень від плати батьків за навчання учнів у дитячо-юнацьких спортивних школах, "оскільки переважна більшість батьків, які формально не відносяться до пільгових категорій, не зможуть сплачувати навіть невелику плату 60 гривень в місяць за навчання, в тому числі і тому, що майже всі учні дитячо-юнацьких спортивних шкіл вже сьогодні самостійно купують спортивну форму і екіпіровку та оплачують виїзди на змагання". Тому, на думку народного депутата, запровадження плати за навчання у дитячо-юнацьких спортивних школах призведе до суттєвого відтоку дітей зі спортивних шкіл.

Артур Палатний звернув увагу учасників засідання круглого столу ще на одну проблему спортивної сфери, а саме: "З прийняттям змін до Податкового кодексу надання пільг з плати за землю для спортивних об’єктів передано на розсуд органів місцевого самоврядування". Проте, за словами голови Комітету, "якщо доходів місцевим бюджетам не вистачає на елементарні потреби, чи будуть місцеві ради надавати пільги спортивним об’єктам, які не компенсуються державою. Тому, необхідність сплачувати податок на землю може призвести до серйозних проблем у здійсненні спортивної діяльності в Україні".

Члени Комітету наголосили також, що запроваджені з 1 січня 2015 року зміни фінансування та оподаткування закладів фізичної культури і спорту та спортивних споруд є "непродуманими і непідготовленими, їх реалізація вже призводить до руйнування соціальної функції дитячо-юнацького спорту, наслідком чого стануть великій відтік дітей з дитячо-юнацьких спортивних шкіл, суттєве збільшення дитячої та підліткової злочинності, значне погіршення здоров’я дітей".

Голова Комітету також зазначив, що попереднє керівництво Міністерства молоді і спорту України недостатньо активно відстоювало інтереси сфери фізичної культури і спорту при підготовці відповідного урядового пакету законопроектів. "Замість цього була проголошена радикальна реформа, спрямована на послаблення функцій держави у сфері фізичної культури і спорту та розрахована при цьому на багатократне збільшення фінансування дитячо-юнацького спорту, що відволікло увагу Міністерства від актуального завдання виживання спортивної сфери в умовах соціально-економічної кризи та російської агресії в Україні".

Артур Палатний підкреслив також, що нове керівництво міністерства має "відкласти на майбутнє плани нових радикальних реформ і зосередитися на рятуванні дитячо-юнацького спорту".

Міністр молоді та спорту Ігор Жданов зазначив, що для міністерства збереження системи масового та дитячо-юнацького спорту в країні є ключовим пріоритетом роботи. Для вирішення питання забезпечення функціонування дитячо-юнацьких спортивних шкіл після втрати фінансування від Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності Міністерство поставило завдання обласним державним адміністраціям взяти під особистий контроль переведення цих шкіл на фінансування із місцевих бюджетів. Ігор Жданов поінформував учасників засідання круглого столу, що "попередив керівників в регіонах, що якщо забезпечення фінансування ДЮСШ буде провалено, то я, як Міністр та член Уряду - знайду ресурси, щоб кадрово укріпити відповідні області".

У обговорення питання порядку денного взяли участь: народний депутат України, радник Президента України з гуманітарних питань, віце-президент Національного олімпійського комітету України Микола Томенко, перший заступник голови Комітету з питань сім'ї, молодіжної політики та спорту Микола Величкович, голова Національного комітету спорту інвалідів України, Уповноважений Президента України з прав людей з інвалідністю Валерій Сушкевич, начальник відділу Міністерства фінансів України Світлана Бойко, заступник голови Комітету з питань сім'ї, молодіжної політики та спорту Денис Силантьєв, Секретар Комітету з питань сім'ї, молодіжної політики та спорту Анна Романова, Президент Європейського спортивного комітету, президент Федерації мотоциклетного спорту України Вадим Копилов, президент Федерації біатлону України Володимир Бринзак, голова фізкультурно-спортивного товариства «Динамо» Віктор Корж, заступник Голови Товариства сприяння обороні України Віктор Поваров, голова фізкультурно-спортивного товариства "Україна" Микола Ципло, заступник Міністра аграрної політики та продовольства України Володимир Лапа, член виконкому Національного олімпійського комітету України Ніна Уманець, голова фізкультурно-спортивного товариства «Колос» АПК України Олександр Мендусь.

Учасники обговорення підтримали позицію Артура Палатного щодо неприпустимості руйнування дитячо-юнацького спорту. Водночас, було наголошено на необхідності термінового виділення цільових коштів з Державного бюджету на фінансування дитячо-юнацьких спортивних шкіл, звільнення спортивних об’єктів від плати за землю, неприпустимості запровадження плати за навчання учнів дитячо-юнацьких спортивних шкіл.  

Було підтримано пропозицію доручити членам Комітету подати на розгляд Верховної Ради проекти законів про внесення зміни до Закону "Про фізичну культуру і спорт" та до Податкового кодексу для забезпечення стабільного розвитку сфери фізичної культури і спорту.

За підсумками обговорення учасники заходу ухвалили низку рекомендацій. Зокрема, Кабінету Міністрів України запропоновано:

до 3 лютого 2015 року підготувати та внести на розгляд Верховної Ради пропозиції про внесення змін до Закону "Про Державний бюджет України на 2015 рік" щодо забезпечення виділення місцевим бюджетам субвенції з Державного бюджету України для цільового фінансування дитячо-юнацьких спортивних шкіл, які раніше отримували фінансову підтримку за рахунок коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності;

до 1 червня 2015 року затвердити Державну цільову соціальну програму розвитку фізичної культури і спорту на 2016-2020 роки.

Було також підтримано пропозицію доручити Міністерству молоді та спорту:

відповідно до вимог законодавства забезпечити формування та реалізацію державної політики у сфері фізичної культури і спорту, зокрема, підтримку закладів фізичної культури і спорту, насамперед, дитячо-юнацьких спортивних шкіл;

до 1 квітня 2015 року провести інвентаризацію дитячо-юнацьких спортивних шкіл усіх типів власності та затвердити заходи щодо вдосконалення навчально-тренувального процесу та ефективного використання бюджетних коштів.

Запропоновано також доручити Міністерству внутрішніх справ та Міністерству охорони здоров’я проаналізувати та надати Комітету інформацію щодо змін динаміки підліткової злочинності та дитячої захворюваності за перше та друге півріччя 2015 року у порівнянні з другим півріччям 2014 року.

Обласним, Київській міській радам, обласним, Київській міській державним адміністраціям, міським, районним радам запропоновано:

при затвердженні місцевих бюджетів забезпечити виділення коштів для фінансування всіх дитячо-юнацьких спортивних шкіл, які знаходяться на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, та місцевих осередків громадських організацій фізкультурно-спортивної спрямованості;

вирішити питання щодо сплати дитячо-юнацькими спортивними школами, іншими спортивними закладами комунальних послуг за тарифами для пільгових категорій населення;

звільнити від плати за землю заклади фізичної культури і спорту, які повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів; підприємства, установи, організації, громадські організації фізкультурно-спортивної спрямованості, у тому числі аероклуби та авіаційно-спортивні клуби Товариства сприяння обороні України, - за земельні ділянки, на яких розміщені спортивні споруди, що використовуються для проведення всеукраїнських, міжнародних змагань та навчально-тренувального процесу збірних команд України з видів спорту та підготовки спортивного резерву

Учасники "круглого столу" також запропонували Верховній Ради провести у квітні цього року парламентські слухання на тему: "Шляхи розвитку фізичної культури і спорту в Україні під час децентралізації влади".